به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

دتيرو دريو برخو په دوام

پر له پسي ، دتيرو دريو برخو په دوام دوهم قسمت ته توجه وکړي ؟؟؟
دوهم ::- افغانستان د آسيا دزړه حيثيت لري ، اوددي هيواد جيو پوليتيک او جيوستراتيژيک لحاظه ډير داهميت وړ او د سرمايه داري او نړيوالو امپر يالستي او سوسيال امپر يالستي هيوادو له پاره دزړه حيثيت لري چي وينه د هيوادو مراکزو ته ليږدوي ، زموږ هيواد د مځي لاندي هغه زخاير او منابع لاس نه خوړلي ساتلي چي زموږ همسايه ګان او لري پراته استعمارګر او استسمار ګر هيوادونه يي په وار وار هڅولي چي ددغو موادو  دغير قانوني د استخراج او چور او غلاته يي زموږ د هيواد دننه ((  افغان ګيرور ، لوي خيټي ، حريص ، جابر ، ظالم ، سړي وژونکي ، رشوت خواره ، مزدور صفته ، غاصب ، زورمندان د اسلامي  ۱۶ ګونه تنظيمو رهبران رامنځ ته کړي او دوي ته يي ديره “” ارزانه ، مفته ، بي مصرفه ، غير علمي ، غير عملي ، درواغجنه آيديالوژي د اسلام دين ته خطر دي “” تر نامه لاندي داسي اصول ، قوانين ، مطالبات ، غوښتني او جعلي احاديث را منځ ته کړي چي زموږ د ټولني عام خلق يي ور باندي نشه کړي دي ، هرنوع ( سوال ، ملاحظه ، انتقاد ، دليل )، په دغو آيديالوژي کي راوړل يا يادول فورا د کافر او ملحد ټاپه ور باندي وهل کيزي او درته وايي فلان سړي د خدايه او پيغمبره منکر دي ، تر دي توطيه ګر تحميلي دين او اسلام لاندي په زرها وو افغانان وژل شوي چي څو نموني يي د فرخندي د شاه دوشمشيره جومات تر څنګ وهله شوي او تر موټر لاندي شوي ده لند مثال دي ، دغه دينداران هيڅ دول منطق او برهان نه مني دغه طرحه او دغه آيديالوژي (( غربيانو ، کليسا – او دروم پاپ د سعدي د پادشاهانو په غلطو او دغرضه ډکو شيطاني مذهبي احکامو په تکرارولو او بيانولو د افغانستان د خلکو بيخ وايستو ))،د امان الله خان په ضد يي د عراق نه حضرتات – پيران – خليفه ګان – ميران – سيدان دهزاره سيدان  – اخوندان او مقتداګات – مياګل جان اغا ګان ، د هيواد ګوډ ګوډ ته را ننه ايستل او دلته يي په دوي داسي شادي بازي ، ګوډي ، جادو ، قف شناسي ، تاويزونه ، د شپي له خوا ښکلي شځي او پيغلي چي د پيريانو او سوبيانو ، ميرګيو تر نامه په خط کي کينولي او عميق عشقونه يي ورسره کړي ، ددغو کتګوري په مرسته يي په کليو او شهرو کي صوفيان رامنځ ته کړي او ډول ډول حلقي يي ور باندي کړي دي ، چرس څکول ، ترياک او هيرويين ، او بچه بازي يي ددغو صوفيانو په ذريعه را منځ ته کړي دي ، امان الله خان يي ددوي په حمايت د غله حبيب الله سقاو په ذريعه خلع قدرت کړي ، ( ح د خ ا )، يي ددوي په مرسته او د “” پاکستان – ايران – عربستان سعدي او تړيوال امپرياليزم “” په مرسته خلع قدرت کړي او د مجاهدينو او طا لبانو په مرسته يي اشغالګران افغانستان ته را دعوت کړي او طالبان ور باندي سلاته کړي او د افغانستان د وسله وال پوځ ټول محاربوي تخنيک او نقليه وسايط يي چي تخميني قيمت يي ۳۰۰ مليارده کيدو په اشغالګرانو بمبارد کړي او د رباني دوزير دفاع ( حميدګل پاکستاني )، په فرمان دکباړ په بيه په دشمنو هيوادو خرڅ کړي چي مزدورو او اجنتو جهادي او طالباني رهبرانو يي پوشتنه نه ده کړي ؟؟؟دوي مجاهدينو او طالبانو هيواد ړنګ او شتمني يي لوټ او دکابل د بانک د طلا د ذخايرو د لويو سيفونو ماتول د طالبانو په ذريعه فلمونه ليدلي دي ، مجاهدين او طالبان فقط ديوه ارمان له پاره مبارزه کوي (( مقام ، چوکي ، او پيسي او قصرونه بايد لاس ته راوړي ، نني جنګ يي د اشرف غني سره هم په همدي شيانو دي ، ورته وواياست چي “” ترکاني د بيزو کار نه دي ، حکومت داري هم د هغو چا کار نه دي چي هغو ساينس ، انجينري ، طب ، دوا سازي ، سياست ، ديپلوماسي ، مهندسي ، زراعت ، اقتصاد ، نظامي تحصيلات او ارکانحربي ، وغيره نه وي خلاص کړي.

قسمت چهارم ؟؟؟
در ين قسمت که ادامه نجات مردم افغانستان عنوانش است::- 

 موضوع قرار گرفتن افغانستان در مسير اشوب هاى جديد مانند سالهاي ۷۰ مي باشد از مقاله رفيق سادات اعظمي استفاده شده دقيق مرور کنيد  ؟

   صلح ارمان و نياز جامعه و خواست برحق مردم و شرط بقاى افغانستان است و اشكارا است كه صلح با طالبان بحيث گروه مخالف مسلح و متخاصم با دولت و با سوابق جنگ و جنايت انجام ميابد . ازين خاطر نوشته حاضر با اذعان به اين ضرورت بخاطر رفتن به صلح واقعى و پايدار ،  مسايل تشويش و نگرانى ها مندرج درين ” معاهده ” چيز هاي است  كه راه  را به تركستان ميبرد؟  در ابتدا مي خواهم به مطلب ذيل که چرا  اصطلاح معاهده را بين گيمه گرفته ام ؟ به اين دليل ساده كه براى من منحيث يك شاگرد حقوق مفهوم. واضح نگرديد كه ” سند ”  منعقده در قطر را بتوان بحيث يك سند حقوقى تعريف نمود : از زمان نوشتن كتاب معروف  جنگ و صلح “” هوگو گرسيوس حقوقدان معروف هالندى در ( ١٦٢٥ م “”  كه تا كنون بحيث يكى از ماخذ معتبر حقوق بين المللى پنداشته ميشود  و تا قرارداد وستفاليا ( ١٦٤٧ م )  و تا حقوق معاصر بين المللى كه عمدتا بعد از جنگ جهانى دوم و ايجاد سازمان ملل متحد و انفاذ منشور ان و ميثاقهاى بين المللى ناشى از و بويژه كنوانسيون وين ( ١٩٦٩ م ) امضاى همچو  ” سند ” كه در مغايرت با تمام نورمهاى حقوقى قبول شده جهانى  باشد ، سابقه ندارد و انهم از طرف يكى از بنياد گذاران سازمان ملل متحد و عضو دايمى شوراى امنيت ان سازمان كه وجايب را در راستاى رعايت احكام منشور و ميثاقهاى بين المللى عهده دار ميباشد  ؟ اينكه چرا شوراى امنيت سازمان ملل متحد همچو سند را تاييد كرد ناشى از برخورد دوگانه ان شورا در قبال دولتها و تعريف دوگانه و برخورد دوگانه  با افاده تروريسم ميباشد كه در تناقض با قطعنامه هاى شوراى امنيت بعد از يازدهم سپتامبر (  ٢٠٠١ م ) ميباشد ؟ درموضوع قواعد آمره حقوق بین الملل از مسائل مهمّ حقوق بین الملل است كه پس از امضاي كنوانسيون 1969 وين مورد توجه و بحث و جدلهاي فراوان حقوقدانان واقع گرديده است. ماده  53 ميگويد: «هر معاهده اي كه در زمان انعقاد ب تعارض با يك قاعدة آمره حقوق عامّ بین الملل باشد، كان لم يكن فرض خواهد شد. بموجب ترتيبات عهدنامة حاضر، قاعدة آمره حقوق عامّ بین الملل قاعدهاي است كه مورد قبول جامعة بین الملل دولتها مجموعاً واقع گرديده و به عنوان قاعدهاي كه مطلقاً استثناء پذير نبوده و تنها بوسيلة قاعدة ديگر حقوق عامّ بین الملل كه داراي همان ويژگي باشد قابل تغيير است، به رسميّت شناخته شده است . سنديكه در قطر از طرف نماينده خاص وزارت خارجه دولت امريكا اقاى داكتر خليل زاد با رئيس تيم مذاكراتى طالبان اقاى برادر امضا و تبادله گرديد ، در نفس خود حاوى تناقضات و ابهامات زياد است كه شك و ترديد هاى زياد را در مورد قرار گرفتن افغانستان بطرف صلح ايجاد كرده است . شكى وجود ندارد كه اين سند در راستاى  منافع ملى امريكا و به منظور تقرب و تجديد روابط و ” دوستى ” امريكا با طالبان شكل يافته  و براى هر دو طرف  “” اقايان  تيم دو طرفه ،اقاى ترامپ  و رهبرى طالبان موثريت خاص دارد “” ؟عمده ترين خطر ناشى ازين سند  : بخش توافق مكتوم و محرم ان است كه در هفته قبل در مجلس نمايندگان امريكا  از طرف بيست  عضو ان مجلس مطرح و اقاى  پامپيو وزير خارجه امريكا نيز در مصاحبه با يكى از تلويزيون هاى انكشور به صورت ضمنى بدان اعتراف نمود . گفته ميشود كه بخش محرم منجمله شامل توافق دو طرف بخاطر حضور قطعات خاص نظامى و استخبارات امريكا ميباشد . البته ما بياد داريم و در كتابها خوانده ايم كه همزمان با عقد موافقت نامه ژ ينو ( ماه مى ١٩٨٨ م ) فى مابين دولت هاى پاكستان و افغانستان ، وزراى خارجه امريكا و اتحادشورى كه تضمين كنندگان اين موافقتنامه بودند ، در اطاق ديگرو مخفيانه توافق نامه تناظر مثبت ( سميترى مثبت ) را بين خود امضا نمودند و زمانيكه بعد از كودتاى ناكام  ( اگست ١٩٩١ م ) در اتحادشورى مجدد سميترى منفى ( تناظر منفى ) را در سپتامبر همانسال امضا و ارسال سلاح و مهمات را بجانب دولت افغانستان قطع  نمودند ، كه از همان تاريخ شمارش معكوس عمر دولت وقت اغاز يافت ، در دسامبر ( ١٩٩١ م ) اقاى ربانى را به مسكو دعوت و كليد ارگ را برايش تسليم نمودند و به تعقيب ان  شروع بغاوت ها و جنجال ها و سر انجام سقوط دولت كه عواقب دهشتبار انرا شاهد بوديم . ادامه دارد