به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

خالق رُمان سایه های هول درگذشت

با درد و اندوه فراوان آگاهی یافتیم که سترجنرال ارکانحرب محمدنبی عظیمی یکی از چهره های سرشناس سیاسی، نظامی و فرهنگی کشور در پی بیماریی که داشت با زنده گی بدرود گفته است. مشعل درگذشت این چهره تابناک نظامی و یکی از نویسنده گان فرهیخته کشور را به خانواده، همرزمان و دوستان او تسلیت گفته و روان آن بزرگمرد تاریخ را شاد می خواهد.

اینک بخاطر ارج گزاری از کارنامه های ماندگار ادبی زنده یاد عظیمی، یکبار دیگر یکی از مطالب منتشره پیرامون رمان سایه های هول در مشعل را به خواننده کان گران ارج خویش پیشکش می داریم.

ازسايه های هول تا واهمه های زميني

مشعل

29 هفته پر از هيجان و دلهره به سان انتظار بسیاری از خانواده ها پيرامون سريال های مهيج جهان که از تلويزيون ها پخش مي گردد،برای دوستداران رُمان خواندني ،جالب و دلنشين “سايه های هول” پايان يافت، ولي سوگمندانه که رحمت قهرمان رُمان به دلباخته ء سالهای شبابش  سارا که همواره در قلبش جا داشت،ظاهراً نرسيد. رحمت درهمان روز برای چيدن گل نسرين به زادگاهش برگشت و سارا به اردوگاهي که رحمت ده ساعت پيش در آن زنده گي مي کرد. همانگونه که رُمان با هنرعالي نويسنده گي و ذوق پالوده نويسنده کتاب در انتخاب سوژه ها نگاشته شده است،با همان مهارت هنرمندانه و به کارگيری تخيل ژرف و لطيف که خواننده را به توانايي سترگ نويسنده،نه تنها در نگارش کتاب های مستطاب سياسي وتاريخي،بلکه در بخش ادبيات هم مات مي سازد، این رُمان پايان يافت . اين دگرمربوط به تخيل خواننده است که اميدش را برای پيوستن رحمت وسارا ازدست ندهد وامکان پيوستن آنان را که با رسيدن سارا به اردوگاه پناه گزينان بيشتر شده است ، ممکن شمارد.

آری خواننده عزيز! سايه های هول که سوگمندانه کمتر به دسترس خواننده در غربت نشستهء ما در اروپا و امريکا قرار گرفت،بسياری ها را که با سبک نوشتاری آقای محمدنبي عظيمي آشنايي داشتند و پيرامون محتوی گرانسنگ آن از لابلای نشرات برون مرزی آگاهي پيدا نموده بودند،به آن واداشته بود تا نه تنها کتاب فروشي های هم ميهنان ما را پرس و پال نمايند،بلکه خواهشمند دريافت آن از دوستان و عزيزان شان نيزگردند.

مصداق اين ادعای من،تماس های تيلفوني و سراغه های برقي(ايميل) به آدرس مشعل است و ابراز سخنان نهايت دوستانه و آرزوهای پُرباری هرچه بيشتر قلم آقای عظيمي .

هدف از سخنان بالا شناختاندن کتاب نيست،چه اين کار را ماهنامه و تارنمای مشعل درست در همان روزهايي که کتاب به آذين چاپ برآمده بود،انجام داد و هرگاه آقای عظيمي به گفته دوست گران ارج من آقای سليم سليمي که در نبشته اش پيرامون سايه های هول در تارنمای مشعل نگاشته بود،پاشنه آشيل نمي داشت و آنهم وابسته گي پرافتخاروی به حزب و دولت جمهوری افغانستان،جامعه ادبي کشورما نه تنها به بررسي و نقد آن،بل به گونه گسترده در شناخت و بيان خوبي های آن هم ميپرداخت.

زيرا کمتر ديده شده که همچو رُمان واقعبينانه که آيينه نمای درد يک ملت خسته از جنگ،مناسبات پوسيده ميان سده يي و… جامعه ما باشد از سوی نويسنده گان ما نگاشته شده باشد.

به هرسو هرگاه از پيشگفتار بگذريم، جا دارد تا از نام همه خواننده گان تارنمای مشعل از نويسنده رُمان ماندگار سايه های هول که هر خواننده گوشه يي از زنده گي خود را در آن مي يابد،نه تنها به خاطر آفرينش اين کتاب گرانمايه،همچناني که برای رنج تايپ و گسيل اين کتاب ضخيم برای به خوانش گرفتن شما عزيزان انجام داده است، اظهارسپاس گردد.

 از آنجايي که داستان واهمه های زميني سوژهء ديگری از واقعيت های تلخ جامعه ما در قالب يک اثر شگرف ادبي از خامه توانای دوست نهايت عزيزم آقای عظيمي پس از رُمان سايه های هول نگارش يافته و همچنان کمتر به خواننده دور تر از مرزهای کشورمان رسيده  است، بنابرآن از وی صميمانه تقاضا مي نمايم تا با گسيل داشتن بخش بخش  آن به گونه پياپي ، خواننده گان عزيز مشعل را در جريان رويدادهای زنده گي پر از درد و رنج، گرسنه گي و آواره گي که پيش زمينه های تبهکاری و جنايت برضد منافع ميهن و مردم مان را آماده ساخته  و بهانه يي مي گردد تا بانوان بيچاره يي مانند ” شيرين “ همچون بازيچه یی در دست خدايان مرگ ودهشت بیفتند ، قرار داده و لذت به خوانش گرفتن یک رمان جذاب ديگر را برای آنان ارزاني نمايند.

با سپاس بيکران
February 4th, 2008

http://archive.mashal.org/content.php?t=%D8%A7%D8%B2%D8%B3%D8%A7%D9%8A%D9%87%20%D9%87%D8%A7%DB%8C%20%D9%87%D9%88%D9%84%20%D8%AA%D8%A7%20%D9%88%D8%A7%D9%87%D9%85%D9%87%20%D9%87%D8%A7%DB%8C%20%D8%B2%D9%85%D9%8A%D9%86%D9%8A&c=marifiketab&id=00088

 علاقه مندان می توانند با مراجعه به آدرس بالا رمان را به خوانش گیرند.