ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

«
»

جنگ اوکراین درواقع جنگ میان روسیه وناتواست

     ثبوت ناکارآمدی ناتو ــ

     نوشته ی :اسماعیل فروغی

     تهاجم روسیه بر اوکراین، قبل ازهمه ناکارآمدی پیمان نظامی ناتورا برملاترخواهد کرد.ارچند ناکامی ها وناکارآمدی های ناتو، قبلاً درجنگها ومنازعات افغانستان، سوریه، عراق،لیبیا ویمن برجسته شده بود ؛ اما اینباراین ناکارآمدی چنان مسلم وقطعی به نظرمی رسد که حتا اگرجنگ دراوکراین به بن بست هم برسد ، دستگاه نظامی ناتوویکه تازی های آمریکا درسیاست‌های جهانی به آخرخط خواهد رسید.

     حقایق میدانی جنگ دراوکراین نشان می دهد که جنگ اوکراین درواقع جنگ میان روسیه و ناتوست نه جنگ میان روسیه واوکراین . با آنکه آمریکا وغرب اذعان داشته اند که نمی‌خواهند با روسیه درگیرجنگ شوند ؛ اما آنان با ارسال سیل سلاحهای خطرناک و مدرن ( از توپ وتانک وتجهیزات مرگبارنظامی گرفته تا راکت‌های استنگر ، راکتهای ضدتانک وتسلیحات دفاع هوایی وضدهوایی ) به اوکراین ، عملاً دربرابر روسیه وارد میدان جنگ شده اند ـ جنگی تمام عیار. قرارمعلوم ایالات متحده ی امریکا و شماری ازکشورهای اروپایی تعهد داده اند که تسلیحات نظامی پیشرفته وبسیارفراوان به اوکراین ارسال نمایند . به گزارش وال استریت جورنال تنها کمک های تسلیحاتی امریکا به اوکراین دراولین گام شامل  1400موشک استنگر،5000موشک ضدتانک جاولین ،7000موشک ضدزره دیگر،صدهاپهبادنظامی وهزاران نوع سلاح و تجهیزات دیگر می شود. به همین سان کمکهای نظامی ازسوی تعدادزیادی ازکشورهای اروپایی به اوکراین که به گفته ی تعداد زیادی ازکارشناسان باعث طولانی‌ترشدن جنگ وطولانی ترشدن حملات روسیه خواهد شد وجنگ اوکراین را به “جنگ فرسایشی” تبدیل خواهد کرد.

    ناتوهم اکنون باتمام توان وبا تخصیص آشکاروپنهان میلیاردها دالربرای تأمین مالی این جنگ ،می خواهند روسیه را به زانو درآورده ، به هدف بزرگ استراتژیک شان که بازگرداندن روسیه به دوران بوریس یلسن است ، دست بیابند ؛ اما روسیه که حالا خوداش را ضعیف ترازناتو نمی بیند ، می‌خواهد با ایستادن دربرابرپیشروی های فزاینده ی ناتو ، با زورمانع پیوستن اوکراین به پیمان نظامی ناتو شده، به این وسیله سیلی محکمی بروی آمریکا و ناتو بکوبد .

    روسیه خوب می داند که پس ازلغو پیمان نظامی وارسا ، ناتو ــ دررأس امریکا بجای اعلان لغو متقابل آن پیمان ، خلاف توافقات بین المللي و بی توجه به منافع امنیتی روسیه ،عمداً به گسترش آن پیمان پرداخته، بحران وجنگ را درنزدیکی مرزهای روسیه دامن می زنند.

    بی‌مورد نیست که هفته ی پیش آقای ” ژائولیان ” سخنگوی وزارت خارجه ی چین با انتقاد تنداز گسترش ناتو به شرق اروپا و کشورهای جدا شده ازپیکراتحادشوروی سابق بصراحت گفت که : « این ائتلاف نظامی باید پس از فروپاشی اتحاد شوروی درهمان زمان – درسال 1991 منحل می شد … »

      این دیپلومات بلندپایه ی چینی درباره ی نقش ناتوبعنوان ابزارجیوپولیتیک ایالات متحده ی آمریکا درادامه میگوید که : « برخلاف وعده های داده شده به سران شوروی سابق ، ناتوچندین دهه به سمت شرق دراروپا گسترش یافت واین امرگام به گام روسیه را به محاصره کشیده ودرنهایت منجر به این بحران گردید. »

      چین که ازآغازبحرانِ اوکراین با تحریم های آمریکا وغرب مخالفت کرده است ، غربی ها راعامل تشدید تنش ها با روسیه پنداشته ، خودداری ناتوازرسیده گی به نگرانی های مشروع امنیتی روسیه را علت اصلی این جنگ و ویرانی دانسته است.

    “وانگ لوتونگ” مدیرعمومی اموراروپا دروزارت خارجه ی چین هم به وضاحت گفته است که : « ما با تحریم ها مخالفیم چون اثرات این تحریم هابه سایرنقاط جهان نیز سرایت کرده ، منجربه جنگهای ارزی ، تجاری ومالی و به خطرافتادن زنجیره ی صنعتی ، جهانی سازی و حتا نظم اقتصادی جهانی می شود… »

    طوری که دیده می شود سیاستمداران روسی و چینایی متفقاً به این باوراند که ناتو – درراس امریکا عامل اصلی بحران ها وجنگها درتمام نقاط جهان ازجمله دراوکراین استند که باید جلوآنان گرفته شده و به ناکارآمدی ولغوناتو سرعت بیشتربخشیده شود.

    بسیاری تحلیلگران به این باوراند که جنگ اوکراین به هرنتیجه ای برسد، بی تردید یکی ازنتایج روشن این جنگ ، تثبیت دوباره ی نا کارآمدی ناتو ، پایان جهان یک قطبی وپایان یکه تازی های امریکا درجهان نو خواهد بود.