به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

جبهه مقاومت پسا ۲۰۲۱ در مسیر منفور و مقبول بودن

واژه شناسی تحلیل: مقبول یا محبوبیت مقاومت عبارت از مجموعه ایده ها و نظریات قهرمان ملی احمد شاه مسعود که از بستر آزادی بسوی مدرنیته٬ جامعه را سوق می داد٬ است.

منفوریت عبارت از مجموعه عمل کردهای یاران پسا شهید احمد شاه مسعود٬ که در جهت تضاد آرامان های وی بین ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۱ محسوس و ملموس بودند.

ورود به موضوع:

زود است قضاوت یعنی پیش داوری خواهد بود که مقاومت دوم را در مقبول بودن و منفور بودن آن تحلیل کنیم٬ ولی از چند لحاظ می شود ورود به جریانات آن شد٬ أولاً  کاریزما بودن استوره ها در طول تاریخ نمی توان در نسل های بعد آن٬ یعنی مورثی دریافت کرد٬ زیرا جوهره آن مرتبط به عقل منکشف و روح منور فرد می باشد٬ که از ریشه ذاتی در کسب فردی متجلی می شود٬ و دوم اینکه از لحاظ ماهوی مقاومت در عصر حاضر٬ که افکار عمومی أفغانستان نیز ظرفیت دریافت آنرا دارند٬ یعنی دیپلماسی داخلی و منطقه وی استراتژیک محور را باید است٬ که نظام آینده قابل استنتاج باشد حرف اول و بنیاد و مشروعیت مقاومت مسلحانه را دهد.

هر چند بغرنج بودن معضلات سیاسی کشور از مجرای کثرت گرایی در طول چند دهه بوده٬ که با این معضله نمی توان مسیر حاکمیت ملی را نهادینه کرد٬ سیر منطقی حاکمیت های فردی یعنی قدرت های قومی و سمتی را بسوی حاکمیت مردمی و از آن٬ تا حاکمیت ملی را مستلزم های بینادی است٬ که می باید و می توان توسط مقاومت کنونی که میراث دار ارزش والای است٬ در بستر های جامعه نهادینه و دریافت کرد٬ البته عصر امروزی و نسل امروزی در مقدم می توانند که بینادهای توسعه را استنتاج کنند٬ یعنی نمی تواند کسی یا گروه این نسل را به مولفه های آرامانتیک تهی برنامه یا استراتژی نگه دارد.

طالبان و اجرای معاهده دوحه ۲۰۱۹ که تضاد آن خودکشی سیاسی محض بشمارمی ورد٬ نمی تواند جز تمسک به ارزش های سیاست مدرن٬ در دیگر مسیر ثبات قدرت را جستجو کنند٬ که تطبیق مولفه های مردم سالاری با ارزش های اسلامی و تدوین آن٬ در نظام حقوقی سیاسی یا قانون اساسی٬ سنگ بنای مجموعه کشورهای اسلامی است٬ که اکنون در حالت توسعه قرار دارند.

امنیت منطقوی و بین المللی و جریانات مبارزات مدنی سیاسی داخلی که بتواند٬ نظام مردمی سالاری أفغانستان به گونه حقیقی بیناد دهد٬ و از دموکراسی های صوری که قوم حرف اول را آنجا می گفت٬ و شایسته سالاری٬ برابری و آزادی بیان را جایگزین آن کند٬ و فرد محوری و سمت پرستی را٬ اکنون از جریانات محوه کنند٬ و امان از روزی که این جریانات به قدرت سهیم شود٬ که در أن روز خیلی ناوقت خواهد بود٬ زیرا آن زمان قدرت مشروع وجود نخواهد داشت بجز استبداد٬ استبداد قومی سمتی که در بیست سال جمهوری الخصوص٬ به اوج رسیده بود٬ و چنان مبتلا بودند٬ که نمی شد٬ مسیرهای مبارزات بسوی إصلاحات را پیدا کرد٬ و این است تعریف عمیق از سرنگونی قدرت٬ و تشیخص عناصر سرنگونی قدرت را که دانشمندان در تفکیک قوا تجویز کردند می توان جستجو کرد. 

در نتیجه:

حکمت تفکیک قوا و مبارازات اسلام در برابر استبداد٬ ارزش بیناد انسانی و سیاسی امروزی است٬ که فهم دین تا سیاست مدرن ارزش و ضرورت اصلی و بینادی جامعه ما است٬ دریافت نتایج پژوهش ها در مورد می باید درج استراتژی نظام آینده گردد٬ و از قومی٬ سمتی و مورثی شدن قدرت از اکنون بایست کار کرد٬ زیرا سیاست مدرن پسا قرن هفده در سیر تاریخ سیاسی جهان٬ سیستم را جایگزین فرد نموده است٬ یعنی حاکمیت قانون٬ که از لوزام ماهوی حاکمیت قانون٬ مردمی بودن آن است٬ زیرا خصایص یا أراده مردم می باشد قانون اساسی و اینکه بین مردم و قانون اساسی شکاف بیاید یا باشد٬ در حقیقت فرصت بی درنگ برای استبداد است. 

و در اخیر از انجاییکه در سیاست استباه سیاسی جاء ندارد٬ پس به گفته ماکیاولی از هر وسیله تا رسیدن به قدرت استفاده کرد٬ ولی نباید منفور ملت شد٬ از اینجاست که الیزابت زولر در کتاب خود بنام درآمد به حقوق عمومی٬ اولین کسی را که٬ امر عمومی را به نغع عمومی و از آنجا به خیر عمومی بنا کرد٬ نیکولو ماکیاولی را می داند و آنست سنگ بنای جمهوری های پسا قرن هفده و سیر امر عمومی تا خیر عمومی و چگونگی آن٬  مبحث است طویل و لوزماً در چند عناوین پژوهشی.

محمدآصف فقیری 

faqiri85@gmail.com

محمدآصف فقیری تا ختم۲۰۲۲:

۱- تعدیل ناپذیری اصل ۳ قانون اساسی ۱۳۸۲ و منشاء، تعدیل قوانین بر محوریت آن، تا انتقال قدرت مشروع در افغانستان. http://www.jhvmn.ir/article_251633_505d87e881f177a0a89dcfd6f4644b16.pdf?fbclid=IwAR2qCfT_QBecETXjipoeqt6SobxO-rzAtDNsmO3UX0uyrY5HeEe1mRudl5E

۲- تمرکز زدایی بایسته نظام آینده افغانستان با تاکید بر مردم سالاری http://www.jhvmn.ir/article_253564_f589fd421c25d080d81cad04f12fdf5e.pdf

۳- فساد ملی، خیانت ملی و جنایت ملی تا برگزاری محکمه جزایی لاهه https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid02TW6jzePoa2PUCJ67NgSzrgPcyE2JotLwhGHoBCPvBRsnUktGWPwJEjbwk5FtCv55l&id=100005737770527&mibextid=qC1gEa

۴- بینیش طالبانی در سلب جوهر انسانی http://www.afghan-german.net/upload/Tahlilha_PDF/Faqiri_m_a_benish_talibani.pdf

http://www.razaqmamoon.com/2022/09/blog-post_71.html?m=1&zx=7a6731a9d209c58d

۵- روشن فکری دینی اعجاز قرآنی یا دین گریزی؟ http://www.afghan-german.net/upload/Tahlilha_PDF/Faqiri_m_a_roshan_fakr_deni.pdf

http://www.arianafghanistan.com/UploadCenter/200_Faqiri_Asef_RoshanFekriDini.pdf

http://www.razaqmamoon.com/2022/10/blog-post_88.html?fbclid=IwAR1AMosDG38UDwydkrwcxcw3xXJpFKwaPhUmJLL6Bawnm2FAc1LguFh9BdE&m=1

۶- جو بایدن: افغانستان رها شده از سوی خدا http://www.razaqmamoon.com/2022/11/blog-post_37.html?m=1&fbclid=IwAR36OYoZwCVNmWpOMwt_ZqO1-FTngkDukdprj08z-DboB907gz-w_pDbaJc

http://www.afghan-german.net/upload/Tahlilha_PDF/Faqiri_m_a_afg_reha_shuda_khoda.pdf

۷- جمهوریت فراتر از اقلیت و اکثریت http://www.afghan-german.net/upload/Tahlilha_PDF/Faqiri_m_a_jamhoryat_aksaryat_aqalyat.pdf?fbclid=IwAR2tsGwxGaiSIpC5czmojDfqbAHWLCOe7bHcQvigCNiyI_q5T7ay0YecuSI

۸- شهریاری شهروندان از مبانی جمهوریت در اقتدار بخشی موسس کنندگان- بر حذف یا تعدیل موسس شوندگان ( وجه ملت سازی مطلوب در افغانستان) http://hoqooq.eu/Asef-Faqiri-061122.pdf?fbclid=IwAR2gcbSqETFhTCHf582WQ6SVIyowmeUDZJ9fiFP5raikqFngxeww7nSM9X4

http://www.razaqmamoon.com/2022/11/blog-post_20.html?m=1&zx=903f9ba78e8c6174

http://www.afghan-german.net/upload/Tahlilha_PDF/Faqiri_m_a_jamhuryat_bnai_dawlat.pdf

۹- جمهوری سنگ بنای تاسیس- دولت ملت در افغانستان http://hoqooq.eu/Asef-Faqiri-201122.pdf

http://www.razaqmamoon.com/2022/11/blog-post_20.html?m=1&zx=903f9ba78e8c6174

۱۰- شفافیت انتخابان پایداری جمهوریت، بایسته آن در نظام آینده افغانستان http://hoqooq.eu/Asef-Faqiri-031222.pdf

http://www.arianafghanistan.com/UploadCenter/200_Faqiri_Asef_Shafafyat_Entekhabat.pdf

۱۱- دیدار سرپرست وزارت دفاع طالبان در ابوظبی با نماینده آمریکا در افغانستان https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid037samMNk43kf8oTMeJxj7r4JFUmV6h3XZ7BZEHccL1xCPmTQghGA8qVP9JkyMo4hDl&id=100005737770527&mibextid=qC1gEa

۱۲- هشدار تازه آمریکا به طالبان https://youtu.be/zF-aolGK1nU

۱۳- تشخیص فلسفی نقض حقوق بشری در افغانستان- تحویزیست پایدار بر نظام آینده http://www.razaqmamoon.com/2022/12/blog-post_11.html?m=1&zx=7383daea623dd51d

۱۴- ویزه غیر مهاجرتی آمریکا https://youtu.be/4eiht3gPQxA

۱۵- نظارت و تفکیک قوا  https://youtu.be/SbwXd5txGRo

۱۶- افغانستان و منطقه https://youtu.be/RYIvfhVFKKk

۱۷- کتاب تحقیقی حقوق اساسی افغانستان/ ناشر: انتشارات حامد رسالت چهار راهی انصار شهر نو کابل افغانستان

۱۸- کتاب تحقیقی حقوق بین الملل هوانوردی ملکی افغانستان/ ناشر: انتشارات حامد رسالت چهار راهی انصار شهر نو کابل افغانستان

۲۰۲۳:

۱- فراجنسیتی جوهر انسان http://www.razaqmamoon.com/2023/01/blog-post.html?fbclid=IwAR0VzJLBzNEnITKUVJzTC3XfuoV-xIqTdyj5w_KWq7koiuBWm7SjSdiItX4&m=1

http://www.afghan-german.net/upload/Tahlilha_PDF/Faqiri_m_a_fara_jensyaty.pdf?fbclid=IwAR3zXwLdjiYwm_Mxe2phmOTpLzCZNY7Ehz3eYP1ZzFdA8_ECFwaZOkSJ5p8

۲- جستجوی منافع افغانستان در تفکیک قوای آمریکا https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid04AfNychckvsXZEmv3nJ19wUBEXEMUCgdfJfQBdQVZ52SSngwMzNXpEuhMuJF84W5l&id=100005737770527&mibextid=qC1gEa

۳- مفهوم شناسی جهاد اسلام در مبانی سیاست مدرن http://mashal.org/blog/مفهوم-شناسی-جهاد-اسلامی،-در-مبانی-سیاس/

http://www.arianafghanistan.com/UploadCenter/200_Faqiri_Asef_Jahad_Islami.pdf

http://www.haqiqat.org/سیاسی/محمدآصف-فقیری-مفهوم-شناسی-جهاد-اسلامی-در-مبانی-سیاست-مدرن

http://www.afghan-german.net/upload/Tahlilha_PDF/Faqiri_a_jahad_islami_shnasi.pdf

۴- مقدمه+ سیر منطقی= نتیجه

به این اساس: مقدم یا مبنا یا عنصر اصلی داخلی+ محرکه های بیرونی= دولت مشروع و پایدار و عدم جنگ های نیابتی https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid035T3Tc4sL6vQNqa68nTfLvrDuXYtHyUVTFs4xWKyYX97JJ9j65ammV5ZVs2XZLu7Zl&id=100005737770527&mibextid=

۵- زندگی در محرومیت مردم افغانستان از مجرای انتخاب بین بد و بدتر http://www.razaqmamoon.com/2023/02/blog-post_8.html

 http://www.afghan-german.net/upload/Tahlilha_PDF/Faqiri_a_zendgi_dar_mahromyat.pdf

زندگی در محرومیت مردم افغانستان٬ از مجرای انتخاب بین بد و بدتر   –

۶-قدرت نامشروع پسا ۲۰۲۱ در افغانستان، و نزاع های ناشی از آن http://mashal.org/blog/قدرت-نامشروع-پسا-۲%DB%B0۲۱-در-افغانستان،-و-ن/

http://www.razaqmamoon.com/2023/02/blog-post_14.html

قدرت نامشروع و نزاع های ناشی از آن

http://www.afghanpaper.com/nbody.php?id=172458

۷-