فروید در دادگاه غیابی کمونیسم

sigmund freud 1856-1939 آرام بختیاری روانکاوی فروید در لباس ایدئولوژی و جهانبینی. فروید…

خالد شیدا

آقای "خالد شیدا" (به کُردی: خالید شەیدا) شاعر کُرد، زاده‌ی…

تخیل در نماد هنر و مذهب و درهم تنیده گی…

نویسنده: مهرالدین مشید از رویا های باطل تا ایده آل های…

واژه چهار و ترکیب سازی های آن در زبان فارسی 

نوشته : دکتر حمیدالله مفید  زبان فارسی از خانواده زبان زبان…

نظر و نظریه

دکتر بیژن باران فرق نظر با نظریه چیست؟ عقیده/ نظر…

چند شعر کوتاه از زانا کوردستانی 

انتظارم، بوی سیگارهای زر گرفته... و روزهای تلخِ نیمه سوخته میان بغض خاموشت…

پس لرزه های اختلاف و تکانه های آن بر مخفی…

نویسنده: مهرالدین مشید سرمایه گذاری های تازه بر سر حقانی و…

چند شعر کوتاه از رها فلاحی

 (۱) من گرسنه‌ام، سیر نمی‌شوم! هرچه کتاب می‌خوانم... (۲) خوابم نمی‌گیرد، عروسک‌هایم، هیچ لالایی بلد نیستند... (۳) گرچه گفتنش…

نشست دوحه: در مبانی حقوق داخلی یا سلطه آمریکایی؟

در این تحلیل سلطه آمریکایی یا افغانستان هراسی بر قدرت…

سُرورگم شده

میرعنایت الله سادات              …

طالبان، حقوق زنان و نشست دوحه

سیامک بهاری اواخر ماه ژوئن امسال، سومین نشست دوحه برای آنچه…

فلسفۀ امرور، سفسطۀ فردا و فلسفۀ پس فردا، سفسطۀ پس…

نویسنده: مهرالدین مشید مطلق انگاری و بسته شدن دریچه های انعطاف…

دو جهت شناخت- مکمل بودن و وابستگی آن‌ها به یکدیگر

یوری آنتونوف (Yuri Antonov)  ا. م. شیری فرآیند شناخت در دو جهت…

در بارۀ تغییر تقسیمات طبقاتی

یوری آنتونوف (Yuri Antonov) ا. م. شیری بسیاری از نویسندگان به تغییر…

تعامل سیاسی روپوشی برای توطیه های ژرف و مرموز بر…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان دارالقرای گروه های تروریستی تحت حاکمیت طالبان با…

    عید قربان

           در ماتم قربانی باز  کویند که  عید قربا نست لیک چشم سحر…

             بزرنفاق انگریزی

                                            درو آن با داس روسی  استعمارگران جهان بمنظور غصب سرزمینها ی…

دولت و خدمت!

دولت به انگلیسی State و به فرانسوی Etate  و یا…

عید در غربت

 عید طرب با لب خندان کجاست  میله به آن قرغه و…

چه قیامت برپا کرده طالب!

امین الله مفکر امینی      2024-04-06! چــه قیامت برپــا کرده اند طالــــب درمیــــهــنِ…

«
»

تنهایی فلسطین و سخنان پر سر و صدا

Ближний Восток: одиночество Палестины и громкие слова

والری بورت (VALERY BURT)

ا. م. شیری

بسیاری از طرفداران هنوز ضربات هوایی را به کمک واقعی ترجیح می‌دهند.

هنگامی که سربازان اسرائیلی در پاسخ به حملۀ حماس، باریکۀ غزه را گلوله باران کردند و رود خون جاری شد، گلوهای سیاستمداران خشمگین خاورمیانه پاره شد. آن‌ها قول دادند که به برادران فلسطینی خود کمک کنند.

تهدیدآمیزترین سخنرانی‌ها از ایران شنیده می‌شود. راهپیمایی‌های متعددی در کشور برگزار شد، بسیج اعلام شد و جذب نیروهای داوطلب برای «مبارزه با رژیم صهیونیستی» آغاز گردید. پرچم سیاه بر فراز مرقد امام رضا در مشهد به اهتزاز درآمد و این به معنای دعوت به انتقام یا جنگ علیه اسرائیل و آمریکا بود. سرلشکر رحیم صفوی مشاور رهبر جمهوری اسلامی وعده داد که تهران در کنار برادران فلسطینی خود خواهد «ایستاد». ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران گفت که دولت یهود از «خط قرمزها» عبور کرده و این امر تهران را مجبور به اقدام خواهد کرد. اما چگونه؟ 

یک ماه از شروع درگیری‌ها می‌گذرد، اما هنوز موشک‌های ایرانی به سمت اسرائیل پرواز نکرده، بلکه فقط اظهارات جنگ‌طلبانه بگوش می‌رسد که از تعداد آن‌ها نیز کاسته شده است.

این ممکن است بدین معنی باشد که ایران آمادۀ وارد شدن به یک رویارویی تمام عیار با آمریکا نیست. بخصوص اینکه سه گروه ناو هواپیمابر آمریکایی به سواحل کشور یهود آمده و ناوهای نیروی دریایی انگلیس نیز به آن‌ها ملحق شده‌اند. با این حال، ایران حداقل از طریق تشکیلات نیابتی خود- «حزب‌الله» به برخی اقدامات دست می‌زند.

اما رهبران دیگر کشورهای خاورمیانه خود را فقط به درخواست آتش بس و ضرورت توقف رنج و عذاب مردم غیرنظامی محدود می‌کنند.

https://www.fondsk.ru/sites/default/files/inline-images/photo1699359837%20%283%29.jpeg

این ممکن است از بیرون تعجب‌آور به نظر برسد، اما با بررسی دقیق‌تر، دلیل اصلی چنین بی‌تفاوتی کاملاً قابل درک است.

در سال ۲۰۱۲، اخوان‌المسلمین در مصر به قدرت رسید و رئیس جمهور جدید، محمد مرسی، در مسیر نزدیکی به حماس حرکت کرد. حماس بر نوار غزه مسلط شده بود. این اقدام به هرج و مرج منجر گردید. مسلمانان با مسیحیان رو در رو قرار گرفتند، اقتصاد و حوزۀ اجتماعی آسیب جدی دید. اگر کودتای نظامی ژنرال عبدالفتاح السیسی و متعاقب آن شکست اخوان المسلمین نبود، خطر تبدیل شدن مصر به افغانستان «خانه‌بدوش» تحت حاکمیت طالبان وجود داشت.

از آن زمان، قاهره با حماس احساس دشمنی می‌کند و این احساس در طول سال‌ها تقویت شده است. مصر اخیراً شاخه شبه‌نظامی این سازمان اسلامی را به فهرست تروریستی خود وارد کرده است. اکنون قاهره به دلیل ترس از واکنش منفی سایر کشورهای عربی و حتی مردم خود مصر که با فلسطینی‌ها همدردی می‌کنند، علناً اسلام‌گرایان را محکوم نکرده است. بنابراین، السیسی رهبر کنونی مصر از اسرائیل که کشورش در زمینه‌های مختلف با آن همکاری می‌کند، حمایت نکرد. با وجود این، در واقعیت، مصر نمی‌خواهد از فلسطینی‌ها مراقبت کند، چه رسد به اینکه ایدۀ انتقال ساکنان غزه به کشورشان را رد کند. این واقعاً بار غیرقابل تحملی بر دوش اقتصاد کشور خواهد بود که در حال حاضر فاصله زیادی با ثبات دارد.

در مورد «سلاطین نفت»، دولت‌های کشورهای خاورمیانه که از سود فربه شده‌اند، با بدگمانی و ترس به هزاران فقیر تا دندان مسلح نگاه می‌کنند. این طرف خلیج فارس اصلا مشتاق خیریه نیست. مثلا، عربستان سعودی به سرمایه‌گذاری در ساخت شهر آینده به نام نئوم بسیار مایل است. بودجۀ شروع این پروژۀ بی‌سابقه ۵۰۰ میلیارد دلار است. طبق برنامۀ سازندگان آن، ساکنان شهر در آسایش مطلق، ایمنی کامل و هماهنگ با طبیعت زندگی خواهند کرد.

https://www.fondsk.ru/sites/default/files/inline-images/photo1699359837%20%282%29.jpeg

برگردیم به فلسطینی‌های ستمدیده. چندین کشور که اخیرا اسرائیل را به رسمیت شناخته‌اند – عربستان سعودی و امارات – اقدامات این رژیم در نوار غزه را محکوم کردند. بحرین نیز از این روش پیروی کرد و حمده بن عیسی آل خلیفه، پادشاه آن، مجدداً موضع خود را مبنی بر تشکیل فلسطین مستقل با پایتختی اورشلیم تأئید کرد.

اردن نیز صدای اعتراض خود را بلند کرد. ملکه رانیه العبدالله امتناع تل‌آویو از پذیرش آتش‌بس در غزه را «اخلاق مذموم» و یک توجیه برای کشتار هزاران غیرنظامی خواند.

لازم به ذکر است که سازمان آزادیبخش فلسطین به رهبری یاسر عرفات دهه‌‌ها پیش در اردن مستقر بود. در سال ۱۹۷۰، درگیری بین ساف و نیروهای مسلح اردن به رهبری ملک حسین آغاز شد. پس از آن، عرفات و هوادارانش به ترک اردن مجبور شدند.

اکنون در حدود دو و نیم میلیون نفر فلسطینی در اردن زندگی می‌کند، اما مراقبت از هموطنان خود در غزه آشکارا بخشی از برنامه‌های امان نیست.

سوریه که زمانی نقش مهمی در خاورمیانه ایفا می‌کرد، اکنون به دلیل سال‌ها جنگ داخلی ضعیف شده است. مقامات یمن و الجزایر نیز محتاط هستند.

https://www.fondsk.ru/sites/default/files/inline-images/photo1699359837%20%281%29.jpeg

همۀ کشورهای خاورمیانه روابط جدی با دنیای غرب دارند و می‌دانند که رهبری اسرائیلِ رانده شده به گوشۀ رینگ، چنان رفتار می‌کند که انگار فردایی وجود ندارد و می‌تواند به هر نقطۀ منطقه ضربه بزند. و اگرچه هنوز چند کشوری در منطقه وجود دارد که قادر است آن‌ها را دفع کند، اما عواقب بعدی برای خود اسرائیل می‌تواند خطرناک باشد.

داستان کوتاه و غم‌انگیز است. جهان عرب برای مدت طولانی تحت نفوذ دودستگی انگیس و آمریکا بوده است. جهان عرب هنوز هم بسیار متفرق و با تضادهای جدی از هم پاشیده است. حماس تسلیم نمی‌شود و هر روز بر تعداد قربانیان اضافه می‌شود. غزه غرق در خون است و هیچ یک از کشورهای عربی نمی‌تواند جلوی این هرج و مرج را بگیرد. و اسرائیل و آمریکا نیز خواهان جلوگیری از آشوب نیستند.

برگرفته از: وبگاه بنیاد فرهنگ راهبردی

https://eb1384.wordpress.com/2023/11/09/

۱۸ آبان- عقرب ۱۴۰۲