کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

تحولات اوکراین| اختلاف نظر کی‌یف و واشنگتن درباره چگونگی پایان درگیری

سه نقطه ضعف اساسی اوکراین در مقابل روسیه، افشای نقشه اوکراین برای گشودن جبهه دومی در گرجستان، عدم تمایل هند به نقض تحریم‌های ضدروسی، خشم کی‌یف از مخالفت‌ها با ارسال سلاح و نگرانی غرب از موشک‌های مافوق صوت روسیه، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ است.

تحولات اوکراین| اختلاف نظر کی‌یف و واشنگتن درباره چگونگی پایان درگیری

  روزنامه “پولیتیکو” روز یکشنبه به نقل از مقامات آمریکایی نوشت که اختلاف نظر بین ایالات متحده و اوکراین در خصوص چگونگی پایان درگیری با روسیه و اهداف آن در حال افزایش است.در این گزارش ذکر شده که بر اساس گفتگوی این نشریه با ده مقام، قانونگذار و کارشناس مسائل سیاسی و نظامی، می توان نتیجه گرفت که نقاط تنش بیشتر و بیشتری بین واشنگتن و کی‌یف در حال ظهور است.

 نویسندگان این مقاله از جمله  موارد اختلافات، خرابکاری در خطوط لوله گاز نورد استریم، “دفاع طاقت فرسا از شهر فاقد اهمیت راهبردی” آرتیموفسک (به نام اوکراینی باخموت) و همچنین قصد کی‌یف برای  حمله نظامی برای تصرف کریمه را نام بردند. مقامات آمریکایی معتقدند اصرار زلنسکی بر اینکه تمام اوکراین، از جمله شبه جزیره کریمه، که از سال 2014 تاکنون تحت کنترل روسیه است، به اوکراین بازگردانده شود، قبل از شروع هر گونه مذاکرات صلحی، درگیری را طولانی تر خواهد کرد.

طبق این اطلاعات، در خصوص عدم تمایل اوکراین برای خارج کردن نیروهایش از آرتیموفسک، بسیاری از مقامات دولت جو بایدن، «نگران آن هستند که اوکراین آنقدر نیروی انسانی و مهمات را در آنجا  از دست داده که ممکن است فرصت آماده سازی یک عملیات ضد حمله بزرگ در بهار را از آنها سلب کند. در مورد ارزیابی اطلاعاتی ایالات متحده مبنی بر اینکه یک “گروه طرفدار اوکراین” مسئول انفجار خط لوله گاز گاز نورد استریم بوده، نیز “کاخ سفید به کی‌یف پیام داده که برخی اقدامات خشونت آمیز در خارج از اوکراین قابل تحمل نیست”

در این مقاله همچنن یادآوری شده که ناامیدی از ارسال تسلیحات واشنگتن به اوکراین به وجود آمده است. به گفته دو مقام کاخ سفید، بسیاری در دولت بایدن از « درخواست‌های دائمی کی‌یف برای تدارکات تسلیحاتی، و گاهی از این واقعیت که ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین «قدردانی لازم را از خود نشان نمی دهد» و دائماً غر می‌زند»، بسیار ناراضی هستند.

به نوشته این روزنامه، شکاف‌های فزاینده ممکن است منادی یک انشعاب بزرگتر در بحث مربوط به چگونگی پایان درگیری باشد. در حالی که بایدن به اوکراین قول حمایت قدرتمند را داده بود، ایالات متحده به کی‌یف گوشزد کرده که نمی‌تواند به طور نامحدود  و در این سطح به اوکراین کمک مالی و نظامی کند. 

هفته گذشته نیز مجله “اکونومیست” گزارش داد که سطح حمایت از ارائه کمک های مالی و نظامی به کی‌یف در ایالات متحده و کشورهای اتحادیه اروپا بطور فزاینده ای در حال کاهش است. طبق اطلاعات این نشریه، در ایالات متحده، تعداد حامیان کمک به اوکراین، چه در میان جمهوری خواهان و چه در میان اعضای هم حزبی رهبر فعلی آمریکا، یعنی دموکرات ها، بشدت در حال کاهش است. در کشورهای اتحادیه اروپا، نیز روند مشابهی در میان سیاستمداران و مردم عادی وجود دارد و برگزاری اعتراضات ضد جنگ متعدد گویای این واقعیت است.

پیش از این، نشریه واشنگتن تایمز به این نکته اشاره کرد که غرب به زودی مجبور خواهد شد حمایت نظامی خود از کی‌یف را به دلیل ناکامی ارتش اوکراین در میدان جنگ و سیاست مبهم بایدن در قبال این کشور متوقف کند. طبق این اطلاعات، رای دهندگان در ایالات متحده نیز این عدم اطمینان را احساس می کنند و به زودی خستگی آنها از این واقعیت که واشنگتن ده‌ها میلیارد دلار برای کمک به اوکراین ارسال می کند، نقش خود را ایفا خواهد کرد و این در حالی است که روسیه همچنان شکست ناپذیر باقی مانده است. 

نگرانی غرب به دلیل استفاده ارتش روسیه از موشک “کینجال” در اوکراین

روزنامه واشنگتن پست روز یکشنبه در تحلیلی نوشت: استفاده روسیه از موشک‌های مافوق صوت کینجال (خنجر) در حملات هوایی به اهدافی در خاک اوکراین، آمریکا و متحدانش را به دلیل نبود نمونه مشابه خارجی برای این سلاح‌ها به وحشت انداخته است. 

نویسندگان این مقاله یادآور شدند : «در سطح جهانی، استفاده روسیه از موشک‌های مافوق صوت کینجال بار دیگر نگرانی‌ها را در مورد زرادخانه قدرتمند کرملین برانگیخته و بر در اختیار داشتن سلاح‌هایی که رهگیری آنها بسیار سخت است، چرا که ایالات متحده و متحدانش در اختیار ندارند، تأکید کرد». 

به گفته آنها، مقامات ارتش اوکراین اعتراف کرده اند که توانایی رهگیری موشک های کینجال روسی را ندارند.

آندری یوسوف، سخنگوی بخش اصلی اطلاعات وزارت دفاع اوکراین که سخنان او در این مقاله نقل قول شده، گفت: «رهگیری این موشک ها برای سیستم دفاع ضدهوایی ارتش اوکراین غیرممکن است».

ناظران یادآور شدند که روسیه تسلیحات مافوق صوت دیگری نیز دارد که قادر به حمل سلاح‌های هسته‌ای نیز هستند، اما «به رخ کشیدن موشک های کینجال در میدان نبرد اوکراین، اعمال فشار بر واشنگتن را افزایش می‌دهد، زیرا رقابتی در زمینه تسلیحاتی مافوق صوت جریان دارد، که در آن واشنگتن تلاش می کند خود را به روسیه و چین برساند.”

وابستگی اوکراین به تسلیحات خارجی یکی از نقاط ضعف اصلی این کشور است

ریکاردو کرسپو، اقتصاددان آمریکایی، در تحلیلی برای “تایمز سن دیگو” – Times of San Diego در روز یکشنبه نوشت: مسکو سه مزیت اساسی نسبت به کی‌یف در درگیری نظامی در اوکراین دارد. به عقیده وی، علیرغم این واقعیت که مسکو “با مقاومت شدید کی‌یف، که تحت حمایت ناتو و ایالات متحده قرار داشته و سخاوتمندانه تسلیحات و کمک های اقتصادی دریافت می کند، روبرو است، روسیه چندین مزیت اصولی برای انجام موفقیت آمیز عملیات نظامی طولانی مدت در اوکراین را برای خود حفظ کرده است.

اولاً، این اقتصاددان این واقعیت را مورد توجه قرار داده که درگیری اوکراین برای کاهش منابع انجام می شود و در این مورد “طرفی که بیشترین ذخایر نیروی انسانی را دارد از یک مزیت کاملاً برجسته برخوردار است، در حالی که جمعیت روسیه سه برابر جمعیت اوکراین است.”

کرسپو یکی دیگر از مزیت های طرف روسی و ضعف طرف اوکراینی، را کمبود ظرفیت صنعتی در اوکراین و وابستگی کامل اقتصاد این کشور به غرب و به ویژه به  آمریکا دانست. این اقتصاددان گفت: از سال 2022، دولت جو بایدن 46.6 میلیارد دلار به اوکراین کمک نظامی کرده است، در حالیکه صنایع نظامی روسیه تقریباً بطور مستقل عمل کرده و قادر به تامین تسلیحاتی ارتش این کشور است.

به عقیده وی، سومین نقطه ضعف کی‌یف در مقابل مسکو هم عدم توافق میان رهبران کشورهای غربی در مورد اهداف درگیری می‌داند. وی گفت: در این راستا، غرب باید این اهداف سیاسی و نظامی قابل دستیابی را به وضوح تعیین و بیان کند، در غیر این صورت روسیه می تواند دریک درگیری نظامی دراز مدت به طرف پیروز تبدیل شود.