شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

انگیزه های سفرملایعقوب به قطر 

                            نوشته ی : اسماعیل فروغی       اخیراً…

از واگرایی های سیاسی تا اشتباه ی راهبردی و تاریخی

نویسنده: مهرالدین مشید شعار های قومی دشمنی با وحدت ملی و…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

قمست سوم ایجاد اصلاحات و نخست وزیری شاه محمود: به نظر میرمحمد…

کشوریکه تاریخ ندارد

حکام نظامی اش میگویند با افغانستان دشمنی تاریخی دارند ! هفتاد…

دنیای پرآشوب

رسول پویان در این دنیای پرآشوب و فقر و فتنه دلتنگم فـلـک…

گردهمایی اعتراضیه فعالین حقوق زن درکشورشاهی

تاریخ هشتم مارچ سالجاری گردهمایی به ابتکار چتراتحاد ملی زنان…

روز جهانى زن را گرامى ميداريم

هشتم مارچ روز جهانی زن است که همه ساله بخاطر…

مبنا و منبع قانون چیست؟

مبنا لاتغییر و ثابت می باشد و منبع تحول پذیر…

افغانستان تحت حاکمیت طالبان، لکه ی ننگی بردامان سیاستگران بدنام…

نویسنده: مهرالدین مشید حکومت طالبان ابتذالی برخاسته از عمق فاجعه ی…

ماهیت « حقوقی »قرارداد دوحه 

https://youtu.be/J4E-bizAX1I?si=p5LkiwAjRdExuv8-

به مناسبت روز همبستگی بین المللی زنان!

پیام اجماع بزرگ ملی افغانستان «اجماع بزرگ ملی افغانستان» که ائتلاف…

نظام حقوقی سیاسی برای کشور٬ در مثال درخت!

ریشه درخت: ریشه٬ مردم و نسل موجود می باشد. که ارده…

پیدایش جهان و جامعه

دکتر بیژن باران پیدایش اتفاقی کیهان، زمین، انسان مستقل از…

مقام زن

نام نیکویت بزرگ و قامتت بالا بلند هرچه گوید دشمنان در…

روز هشتم مارچ این روز اقدس زن باید ستود!

امین الله مفکر امینی       2024-08-03! اینـــروزاقــــــدسِ زن را باید ســــتود نه تنها…

اگر خواهیم زنده گی مثل انسان!

امین الله مفکر امینی  2024-29-03! مــــا نهراسیــدیم ونهراسیم زهیـــاهوی نبـــــــردِ دشمنـــــان  سربکف بوده…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

قمست دوم سرزمینی که تاریخ آن با خون تبعیدیان نوشته شده…

     زبان مادری را پاس میداریم  

زبان مادری عالی ترین پیوند انسانهاست  نمیدانم چگونه مقصد این پاسدار…

«
»

بیوگرافی فریدالله ادیب آیین، مخترع، کارآفرین، هنرمند نقاش، مجموعه دار افغان

فریدالله ادیب آیین (زاده 16 آبان 1344 در شهر باستانی هرات) اهل افغانستان، ساکن ایران مهندس، مخترع، نوآورخلاق، کارآفرین، هنرمند نقاش، پژوهشگر، محقق و مجموعه دار اهل افغانستان ساکن ایران است. ادیب آیین از نقاشان پیشگام جنبش هیجان‌نمایی، انتزاعی در هنر پسا مفهومی و نبوغ او بخصوص برای افغانستان بارز شناخته شده‌ است. ادیب آیین برای نقاشی  های خود با تکنیک (کنشی، کششی، پاششی) منحصر به فرد خود را دارد. مجموعه ادیب آیین آثار تابلو های نقاشی نصرالله سروری گنجنیه هنری پیام آور موضوعات (فرهنگی، ادبی، تاریخی، اجتماعی، سیاسی، فلسفی) و حقایق در تمامی زوایای افغانستان در گذر تاریخ معاصر به تصویرکشیده است. ادیب آیین به خاطر داشتن مجموعه ای از آثار هنری، فرهنگی و تاریخی افغانستان اشتهار یافته مجموعه وی مورد توجه بسیاری از موزه های مهم جهان بویژه کشور های منطقه خاورمیانه قرار گرفته است. مجموعه ادیب آیین از طرف اداره کل موزه های وزارت میراث فرهنگی ایران تحت عنوان «مجموعه راه لاجورد» ثبت گردیده است. عمده دارایی ادیب آیین را مجموعه‌ او را تشکیل می‌دهد که بالغ دویست و پنجاه میلیون دلار ارزش دارد.

ادیب آیین بین دهه 60 و 70 چهار اختراع داشته است و در ۱۶ خرداد ۱۳۷۰ اختراع ماشین جوش و پرس پلاستیک به پارچه به وسیله امواج رادیویی برای اولین بار در جهان به شماره ثبت (۲۴۳۲0) را به نام خود به مدت بیست سال ثبت کرد و با اخذ گواهی اختراع از اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی را از (ایران) دریافت کرده است فریدالله ادیب آیین در دهه هفتاد به کار آفرینی مجری و طراح سیستم های مخابراتی مبدل تلفن همراه به ثابت برای شرکت مخابرات ایران به مدت شش سال پرداخت. ادیب آیین مجری چندین پروژه نوآوری بوده است و اکنون به تحقیقات توسعه هوشمند سازی کنترل آبیاری گیاهان کشاورزی طبق استاندارد های پنمن مانتیث (ASCE) فائو پرداخته است.

آغاز زندگی هنری

فریدالله ادیب آیین که از سال ۱۳۵۸ در کشور ایران مهاجرت کرده بود بعد چند سالی که در افغانستان جنگ های داخلی به اوج رسیده بود عمویش استاد نصرالله سروری هنرمند نقاش مشهور افغانستان را ترک کرد و به ایران مهاجرت کرد فریدالله ادیب آیین از عمویش خواست به او آموزش هنر نقاشی را فراگیرد عمویش نصرالله سروری بسیار احراز خرسندی نمود اولین پیوند علاقه مندی شدید استاد و شاگرد بسیار مقاوم رقم خورد و فریدالله ادیب آیین به هنر نقاشی بصورت جدی روی آورد و آموزش هنر نقاشی را نزد عمویش نصرالله سروری نقاش برجسته افغانستان آموخت در ابتدا ناتورالیسم (طبیعت گرایی) رئالیسم (واقع گرایی) را تجربه کرده است. در همان ایام نیز آثار نقاشی خلق شده عمو اش را خریداری میکرد و هیچ اثری را نبود که بدست فرد ثالث برسد و این روند سالیان متمادی ادامه داشت.                                                                                           

فریدالله ادیب آیین در دوران جوانی به آموزه های هنر نقاشی نزد عمویش نصرالله سروری ادامه میداد از آنجایکه نصرالله سروری حائز القاب و مدال‌های مهم هنری نائل شده بود که می‌توان از عنوان «لقب هنرمند پیشتاز مردمی در کابل»، «برنده جایزه بهزاد سبک ریالیسیزم» و «ویسوا میترا یا رمان عشق در هنر» اشاره کرد. همچنین وی ۱۴ بار در میان نقاشان در سطح افغانستان حائز مقام اول شده بود و در نقاشی صاحب سبک و تکنیک خاص بود و در آثارش بیشتر بناهای باستانی و زندگی مردم افغانستان را به تصویر می کشید و علاقه قلبی خود را به میهن از این طریق نشان میداد. و در همان ایام فریدالله ادیب آیین سبک های رئالیست،کلاسیک، مدرن را از نصرالله سروری بیشترآموخت.                        

تاثیرات خلق آثار نقاشی در زندگی او                                                                                                                      

فریدالله ادیب آیین در طول همین چهار دهه سالیان متمادی بعداز سبک رئال سبک آبستره (انتزاعی) ، اکسپرسیونیست انتزاعی (هیجان نمایی انتزاعی) مفهومی را دنبال کرده است. روندی را که ادیب آیین طی کرده است متاثر از پشتوانه های فکری و ذهنی در مطالعه رویداد های مختلفی که در زندگی تحقیق در پژوهش هنر را تجربه کرده است که هر یک مسلما تصاویر ذهنی می سازند و البته هدایت و یادگیری توسط استاد نصرالله سروری ورود به دنیای حرفه ای نقاشی از طریق به روز بودن و در عین یادگیری و جستجوی مداوم و بررسی کار و روش هنرمندان در طول تاریخ و از همه مهم تر هر چیزی را بهانه ی کار کردن دانستن می تواند مسیری درست باشد؛چون مطالعه و فعالیت در کنار هم می تواند همواره مورد استقبال قرار گیرد. نقاشی یکی از هنرهایی است که پیشینه آن به اندازه قدمت بشریت می باشد. اما در این میان مهمترین عاملی که باعث زنده ماندن این هنر شده است وجود نقاشانی است که برای به تصویر کشیدن تمامی زوایای زندگی، طبیعت، صنعت و انسانها و ازهیچ تلاشی دریغ نکرده است.                        

مجموعه هنری راه لاجورد

فریدالله ادیب آیین نزدیک به نیم قرن توانسته است بالغ بر ۱۲۵ شی تابلو نقاشی آثار نصرالله سروری هنرمند برجسته افغانستان را جمع آوری و نگهداری می نماید و به عنوان حفظ حمایت از میراث و فرهنگ کشور افغانستان میباشد مجموعه راه لاجورد گنجنیه هنری پیام آور موضوعات آثار تابلو ها بیشتر مناظر طبیعی و زندگی روزمره مردم روستایی افغانستان و فولکلور (فرهنگی، ادبی، تاریخی، اجتماعی، سیاسی، فلسفی) زندگی طبقاتی، روستائیان، عشایر، رنجبران زحمتکش، فقر، ادیبان، بنا های باستانی، مناظر طبیعی، مافیا، جنگ، خشونت، آزادی خواهی، مبارزه با بی عدالتی و حقایق زندگی را در تمامی زوایای افغانستان در گذر تاریخ معاصر به تصویر کشیده است. مجموعه راه لاجورد شامل ۱25 تابلوی نقاشی ارزشمند میباشد. این مجموعه در مالکیت فریدالله ادیب‌آیین که وی یکی از هنرمندان نقاش افغانستانی ساکن ایران میباشد قرار دارد. برای این مجموعه پروانه فعالیت مجموعه داری صادر شده است. ارزش این کلکسیون حدود ۲۵۰ میلیون دلار تخمین زده می شود.

فریدالله ادیب آیین در این چهار دهه توانسته است مجموعه ای بزرگ تابلو نقاشی آثار نصرالله سروری هنرمند برجسته افغانستان را جمع آوری و نگهداری می نماید و به عنوان حفظ حمایت از فرهنگ کشور اش افغانستان است. در مورخ ۲۸ خردادماه ۱۳۹۸ شماره پروانه فعالیت مجموعه‌داری (۹۸۲۵۰۰/۸۸۰۶) تحت عنوان «راه لاجورد» از سوی اداره‌ کل موزه‌های سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایران برای مجموعه 125 اثر نقاشی ارزشمند نصرالله سروری هنرمند برجسته افغانستان به مالکیت فریدالله ادیب‌ آیین صادر گردیده است. مجموعه وی مورد توجه بسیاری از موزه های مهم جهان بویژه کشور های منطقه خاورمیانه قرار گرفته است. این مجموعه می تواند به صورت رسمی نسبت به برگزاری نمایشگاه یا ایجاد موزه خصوصی فعالیت کند. 

فریدالله ادیب آیین نزدیک به نیم قرن توانسته است بالغ بر ۱۲۵ شی تابلو نقاشی آثار نصرالله سروری هنرمند برجسته افغانستان را جمع آوری و نگهداری می نماید و به عنوان حفظ حمایت از میراث و فرهنگ کشور افغانستان میباشد. ارزش این کلکسیون حدود ۲۵۰ میلیون دلار تخمین زده می شود. در مورخ ۲۸ خردادماه ۱۳۹۸ مجموعه ۱۲۵ اثر نقاشی ارزشمند نصرالله سروری هنرمند برجسته افغانستان به شماره (۹۸۲۵۰۰/۸۸۰۶) از سوی اداره‌ کل موزه‌های وزارات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران تحت عنوان «راه لاجورد» به مالکیت فریدالله ادیب‌ آیین ثبت شده است. و با اخذ پروانه فعالیت مجموعه‌داری آثار ارزشمند نقاشی تحت عنوان «راه لاجورد» این مجموعه می تواند به صورت رسمی نسبت به برگزاری نمایشگاه یا ایجاد موزه خصوصی فعالیت کند.

اختراعات و تحقیات فریدالله ادیب آیین                                                                                                                 

فریدالله ادیب آیین به پژوهش، تحقیقات و مطلعات دقیق علمی های مختلف بین سال های (۱۳۶۲ تا ۱۳۷۰) موفق به چهار اختراع گردید. ساخت سه دستگاه متفاوت دوربین عکس برداری و چاپ بدون دست داشتن شخص بصورت سیاه سفید و اتومات آن و رنگی تمام اتومات را آغاز کرد سپس ثبت شد. فریدالله ادیب آیین بعد از تحقیقات علمی و عملی و مطالعات دقیق طی هیجده ماه توانست با طراحی نو و کامل دستگاه جدیدی اختراع کند که جوش سرد پلاستیک به پارچه را بطور تمام اتوماتیک و در فرکانس بالا بوده است و در تاریخ ۱۶ خرداد ۱۳۷۰ اختراع ماشین جوش و پرس پلاستیک به پارچه به وسیله امواج رادیویی برای اولین بار در جهان به شماره ثبت《۲۴۳۲0》را به نام خود به مدت بیست سال ثبت کرد و با اخذ گواهی اختراع از اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی را از (ایران) دریافت کرده .                                                                                         

تجارب و مهارتهای مهندسی و پژوهش های فریدالله ادیب آیین                                                  

فریدالله ادیب آیین در سالهای ۱۳۷۲ پژوهش های علمی و تخصصی خود را در طراحی و ساخت سیستم رادیویی مخابراتی تلفن از راه دوررا و سیستم های اف ایکس و مبدل تلفن همراه به تلفن ثابت را شروع کرد و سپس موفق به ساخت دستگاه اف ایکس و مبدل تلفن همرا به ثابت شد کار برد این دو سیستم برای مکان هایکه عدم و یا محروم از ارتباطات تلفن بودند از طریق شرکت های مخابرات خدمات میداد.                                      

کار آفرینی های فریدالله ادیب آیین

دستگاه پرس و جوش

فریدالله ادیب آیین بعد از ثبت اختراع دستگاه جوش و پرس پلاستیک به پارچه توسط امواج رادیویی که ساخته بود گروهی را برای تولید انوع محسولات پرس ایجاد نمود و سالیان متمادی تولید می نمود مانند مرتبط به سراجی و وسایل صندلی اتاق های خودرو های مختلف و رو زینی موتور سکلیت و بیش از صد شی مصرفی صنعت و لوازم اسباب بازی بیمارستانی ورزشی و…. را در میگرفته است. 

دستگاه عکاسی و چاپ

فریدالله ادیب آیین بعد از ثبت دستگاه دوربین عکس برداری و چاپ به روی کاغذ بدون دخالت دست در زمان پنج دقیقه شروع شروع به ساخت چدنیدن دستگاه نمود که این دستگاه ها در فروشگاه های زنجیره ایران سالیان متمادی تولیدات عکاسی پرسنلی را فراهم مینمود و با اشتغال کار در فروشگاه های زنجیره میشد.                                                                                                                                                   

دستگاه اف ایکس

 فریدالله ادیب آیین بعد از ساخت و تولید سیستم های اف ایکس برای روستا ها گروهی ایجاد نموده بود که جهت نصب و خدمات ارتباطات تلفن از راه دور را فراهم میساخت و سالیان زیاد این گروه به شغل کسب و کار برای نصب و راه اندازی و خدمات پس از فروش ارایه میداد.                     

دستگاه مبدل تلفن موبایل به تلفن ثابت 

فریدالله ادیب آیین میگوید بعد از اینکه موفق به ساخت دستگاه مخابراتی مبدل موبایل شدم توسط شرکت ایرانی طی شش سال تولید مبدل تلفن موبایل را به هشت استان مخابرات ایران در مناقصات برنده شدیم و بالغ بر پنج هزار مبدل توسط یکصد نیرو طی شش سال تولید و خدمات داده ایم این در حالی بود که اولین پدیده جدید بود مبدل تلفن همراه که برای شرکت های مخابراتی ایران ارایه داده میشد را رغم میزد.                              

دستگاه هوشمند سازی آبیاری گیاهان

مجری سیستم های توسعه هوشمند سازی کنترل آبیاری گیاهان کشاورزی طبق استاندارد های پنمن مانتیث فائو  

  در حال تحقیقات است.(ASCE(

فریدالله ادیب آیین                                                     سوابق تحصیلی

دکترا (PHD) مهندسی برق گرایش الکترونیک از دانشگاه علوم و تحقيقات اوراسيا گرجستان 

دکترا (PHD) پژوهس هنر گرایش پژوهش هنر از موسسه آموزش و توسعه موریس (MITD) گرجستان 

کارشناسی ارشد هنرهای تجسمی گرایش نقاشی از موسسه آموزش و توسعه موریس (MITD) گرجستان 

دوره فوق دکترا مديريت بازرگاني گرایش مدیریت کسب و کار (Post DBA)

دوره دکترا مديريت کسب و کار گرایش مدیریت هنر DBA))

دوره کارشناسی ارشد مديريت کسب و کار گرایش مدیریت هنر (MBA)

دوره دکترا مدیریت کسب و کار با گرایش مدیریت گردشگري (DBA

دوره کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار با گرایش مدیریت گردشگري (MBA

از دانشگاه بین المللی ابن سینا گرجستان اخد نموده است

Management Doctorate Of Business (Post DBA)

Art Management Doctorate Of Business Administration (DBA)

Art Management Master of Business Administration (MBA)

Tourism Management Doctorate Of Business Administration (DBA)

Tourism management Master of Business Administration (MBA)

نمایشگاه ها

نمایشگاه انفرادی مجتمع فرهنگی هنری دارالفنون توس در سال ۱۳۷۲ مشهد

نمایشگاه انفرادی بین المللی مشهد مخصوص اتباع خارجی در سال ۱۳۷۶ مشهد 

نمایشگاه گروهی بین المللی کمسیون ملی یونسکو ایران سال ۱۳۹۹ تهران 

اخذ القاب ها

گواهی ثبت اختراح

اخذ تقدیر نامه دارلفنون طوس 

اخذ پروانه مجموعه داری از طرف وزارت میراث فرهنگی وگردشگری و صنایع دستی

اخذ تقدیر نامه ایکوم از طرف وزارت میراث فرهنگی وگردشگری و صنایع دستی به لحاظ حفظ اشیائ فرهنگی تاریخی

رسانه ها در باره فریدالله ادیب آیین

روزنامه ها

روزنامه کیهان، روزنامه اطلاعات، روزنامه جمهوری اسلامی، روزنامه رسالت، روزنامه تهران تایمز، روزنامه همشهری، روزنامه جام جم البرز، روزنامه ابرار، روزنامه شهر آرا مشهد، روزنامه سوال جواب، روزنامه ظلوع البرز، روزنامه نخلستان

خبرگزاری ها

خبرگزاری میراث آریا، خبرگزاری فارس، خبرگزاری پانا، خبرگزاری آوا صدای افغان، خبرگزاری طلوع نیوز، خبرگزاری شفقنا، خبرگزاری ایسنا، خبرگزاری خامه پرس، خبرگزاری فارس افغانستان، خبرگزاری پاسبان، شبکه آی فیلم دو، خبرگزاری دنیا، خبرگزاری آریانا، خبرگزاری پژواک

شبکه های تلویزیون

طلوع نیوز، هشتی خبر، 

نهاد های خبری

وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی، موسسه فرهنگی اکو، کمسیون ملی یونسکو

پایگاه های خبری

آرمان تبریز، جاهد خبر، جهانی خبر، ترکمن نیوز، وقایع روز،  اعتلای ایران، سکان نیوز، ارتباط امروز، آقای خبر، اقتصاد بازرگانی، شبکه خبری کرج رسا، آتیه کار، پویش خبر، توفیق آنلاین، قلم ماندگار، مجله دید نیوز، اخبار نوین، بامداد، حبیب خبر، پایان تیتر، آمد خبر، تابا خبر، قلم پرس، فیش حج، چوبر نیوز، دقت نیوز، فانوس زاکرس، کرج رسا، سار خبر، همدان پرس، وقت صبح، صبح خرد، اختر شرق، شهر لاد، مجله نازی، آرمان ملی، باد بادک ها، گیلان رشت، کیو نما، مکران،  اسکالات نیوز، سیویلیکا، دفتر سینمایی، رفا اجتماعی ایران، شهر نگار یار، صبح ملت نیوز، پیام خبر، مهر تبریز، آتیه کار، تابا خبر، باخبربان، قلم دانا، پویش خبر، افق دانا، شهر فردا، روند بازار، انوار بلاگ،  میهن نوین، بانیما، امرداد، تجهیز نیوز، 114 نور، راه امروز، اثبات نیوز، تابا خبر، توفیق آنلاین، هنر آنلاین، 8 دی نویز، نبض طبس، اولکامیز، خادم مردم، مجله اینترنتی انعکاس، جام جم البرز، رهپویان قم، هاژه، شرق نگار، باران شمال، آفتاب زاکرس، گیل خبر، نوداد گیل، امید نویس، آفتاب آنلاین، صدای گامبرون، اخبار شرق ایران و ده ها رسانه های دیگر خبری

نویسنده: یونس دلجو