میدان هوایی بگرام

گیریم که ادعای غلط ترامپ در مورد حضور چینائی ها…

دلبری مهرورز!

امین الله مفکر امینی                         2025-22-02! دلبـری مهــــرورزی دارم که دیـــده و دلم…

غیابت رهبران طالبان بازی استخباراتی یا آغاز یک سونامی وحشتناک

نویسنده: مهرالدین مشید خود کامگی ملاهبت الله و نارضایتی و خشم…

خانه های مردم افغانستان دور از دسترس مردم

زمانی " خانه ملت " که منظور پارلمان افغانستان است…

عاشق وفاسق!

امین الله مفکر امینی      2025-20-02! درعشـق وعاشقـــــی گردربزم عشق نمیســـــــوزی مشـــــو ز این…

«حزب باد»: تحلیل پدیده فرصت‌طلبی و تبعیت از جریانات غالب…

«حزب باد Opportunism»: تحلیل پدیده فرصت‌طلبی و تبعیت از جریانات…

        زیارتگاه امام صاحب ولایت کندز دومین شهر مذهبی افغانستان

  نوشته کریم پوپل مورخ ۲۱ فبروری ۲۰۲۵    مقدمه  ولسوالی امام صاحب با داشتن…

روایتی از کشت زار های خستۀ رنگین کمان خاطره ها

نویسنده: مهرالدین مشید این هم می گذرد ما مرده ایم، مرده ی در…

             تاریخچه نام گردیز

نوشته : کریم پوپل مورخ ۱۵فبروری ۲۰۲۵ بسیاری از دوستان یکی از…

مماشات خویشتن دارانۀ غرب با طالبان و پراگنده گی مخالفان…

نویسنده: مهرالدین مشید نشست های بیرونی پیرامون افغانستان؛ بستر سازی برای…

چاپنداز

بزکش، پهلوانی که  با سواری اسب، بز را به دایره…

انارستان دل 

رسول پویان  دل ز درد و داغ هجران بی‏نوا افتاده است  برگ…

فیلسوف شدن دانشمند اتمی، بعد از یکسال زندان

Weizsäcker, k.F.(1912-2007) آرام بختیاری فیزیک دان اتمی، میان فلسفه و رسالت صلح. کارل…

کلبه ی تارم!

امین الله مفکر امینی       2025-11-02! دربســاطی بیکسی ام ، دلبری آمـد با…

خاطره ها بیانگر واقعی ترین حقایق تاریخی 

نویسنده: مهرالدین مشید خاطره ها تصویری از "تاریخ در بستر جغرافیا" بازهم…

ګوندي فعاليتونه او دموکراسي

نور محمد غفوری یادونه: دا مقاله مې په ۲۰۱۸ کال لیکلې ده…

سکوت در برابر گستاخی های پاکستان بار بار مسئولیت افغانستان…

حکومت‌های افغانستان زمانی می‌توانند در تامین امنیت و ثبات موفق…

سخنی عشق!

               2025-09-02! امین الله مفکر امینی گرسخـــــن زعشق گویی زعصمتِ این گوهربــــدان کزعشق به…

سکوت خلیفه در برابر امیر شکست یا فرصتی برای انحام…

نویسنده: مهرالدین مشید عباس ستانکزی: ملایعقوب کل روند را از مسیر…

«
»

بُخُل « بخیل و حسود » کیست!

برهان الدین « سعیدی »

بخيل گر بود زاهد بر و بحر                                                                                        بهشتي  نباشد  به حكم  خبر

  « ؟ »

بُخُل  به  صورتهای  گوناگونی «  بُخْل ،  بُخُل ،  بُخُول ،  بَخْل  و بَخَل »  قرائت شده ؛  و در اصطلاح عبارت از  « بخیل ، حسود و خسیس»  میباشد و همچنان «  تنگ چشمی ، تنگ نظری ، مال پرستی  خودخواهی و…»  را نیز میگویند که در مقابل « سخاوت ، سخی ، کریم  و بخشنده »  قرار دارد. 

منشأ  و ریشه رذایل ، حسادت است ؛ حسد از نظر معنوی نشانه  کمبود  شخصیت ، نادانی ،  جهل ، کوردلی  و نقص ایمان  میباشد، برعلاوه  اینکه نفس را در اختیار حیله و نیرنگ شیطان  قرار میدهد بلکه باعث میشود تا « سعادت و حسنات»  را  نابود کند. 

خصایل  و اسباب  بُخُل : « غیبتگر،  بد گو ، عیب جو،   منت گذار ،  سخن چین ،  متملّق ،  حریص، کینه توز، حقارت، انتقام جو، متکبر ، غضبناک ، خشمگین ، لَجوج  و ستیزه‌ جو» میباشد و از جانب هم  بنابر خباثت نفس  که دارد ،  توان  تحمل و دیدن «  صحت ،  خوشی ،  آرامی ،  ثروت،  علمیت،  سعادت و خوشبختی »  دیگران  را  نداشته و در صدد  ضرر و زیان  آنها بشکل مختلف میشود.  

بُخُل « بخیل » :  حاضر نیست‌  تا  از  نعمات مالی  و معنوی  که‌  رب العالمین   از فضل  خود  به  او عطا  كرده ؛  در جایی‌  که‌ « عقل‌  و شرع‌ »  لازم میداند ، انفاق‌  نماید   از جانب هم  او در مقابل  آن «  تنگ چشم ،  تنگ نظر و خسیس »  است ، و دیگران‌  را از اعانت و کمک  نیز مانع  میسازد و به این اساس آنچه  كه  به آن   بُخُل ورزيده‏  در  روز قيامت ، طوق  گردنش  مى ‏شود .    

بُخُل « خسیس »:  کسی  است که  کمترین  حظ  و لذت را  از نعمات زندگی  خود  میبرد و در مقابل  از موفقیت کامیابی ، خوشبختی  و سعادت دیگران  سخت غضبناک  و خشمگین  میشود  و توام  با  نفس شیطانی «  نفس اماره »  که  دارد ،  باعث «  نفا ق ،  تشدد  و خشونت »  در بین  دوستان ، خانه  و خانواده  و حتی  در اجتماع ، میگردد.

بُخُل  «  حسود »:  کسی  است  که نفس اماره  آن علاج  ناپذیر است ؛  حتی  بر فضل‌  و مرحمت الله سبحانه و تعالی  حسادت  میورزد  و در صورتیکه  ساحه  نفوذ آن  در اجتماع  توسعه‌  پيدا کند باعث میشود  تا  اعتقاد  ایمانی  در افراد  ضعیف  شده  و زمینه های «  فسق ،   فساد ،  رذالت ،  ناکسی ، فرومایگی  و پست  فطرتی »  را  مساعد  میسازد.

چنانچه  استاد امین الدین « سعید افغانی »  در تفسیر احمد ؛ پيرامون حسادت ، چنین نوشته است:

« حسادت،  مریضی مهلکی قلبی است که  از افراد  بد طینت و شرور ، ناشی  میشود ، همان کسانی که تاب  تحمل دیدن خیر و خوبی ، شادی و خوشخالی  را  برای اشخاص  دیگری  ندارند  و خیر  را برای صاحب آن  نمی خواهد ، و فقط  آن  را  برای خود  میخواهد . 

بنابر این چنین  کسانی  دیدن نعمت و خوبی  را برای دیگران  ندارند  و زمانیکه  دیگران شاد  باشد او ناراحت میگردد ، این  اشخاص از جمله اشخاص ، حسود هستند ؛ هر چند  که آرزوی زوال نعمت را نکرده  باشند .»

الهی ! 

از عرش عظیم  و با  مرحمت تو  استدعا  دارم  تا :

ــ  من  را  از صفات خبیثه و اخلاق رذیله بُخُل « بخیل ، حسود و خسیس » نجات ده .                    ــ  من را از شر هر حسود  که  حسد میورزد ؛  در حفظ  و امان  خود نگاه دار.                            ــ من را به نعمات خویش  که  شامل «  خیر ، سعادت و رستگاری »  است،  مستفید  بگردان.

امین یا رب العالمین

منابع و مآخذ:

۱ ــ  سوره ۳: آل عمران ، ایه مبارکه « ۱۸۰ ».

۲ ــ  سوره ۴: النساء ، ایه مبارکه « ۳۷ ».

۳ ــ  سوره ۳: آل عمران ، ایه مبارکه « ۱۲۰» .

۴ ــ  سوره ۲: البقرة ، ایه مبارکه « ۱۰۹ »

۵ ــ  سوره ۵: المائدة ، ایه مبارکه « ۳۰ ».

۶ ــ  سوره ۵: المائدة ، ایه مبارکه « ۲۷ ».

۷ ــ  سوره ۱۱۳: الفلق ، ایه مبارکه « ۵ » .

۸ ــ  تفسیر احمد: جزء سی ام ، سوره الفلق ، « علاج  مرض حسادت»  صفحه « ۸۱۶ » نوشته: استاد امین الدین « سعید افغانی »  چاپ دوم  سال « ۱۳۹۸ »  هجری شمسی.

۹ ــ   لسان العرب، « ج۱۱، ص۴۷»  در مورد صورتهای بُخُل، نوشته: ابن منظور، محمد بن مکرم . 

۱۰ــ  فرهنگ زبان فارسی : داکتر مهشید « مشیری» .