مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

بازی بزرگ جدید

آیا ونزوئلا می‌تواند با ایالات متحده بر سر لغو تحریم‌ها مذاکره کند؟

رمزی بارود (Ramzy Baroud)

مترجم یونس غیاثوند.

از فوریه سال جاری تاکنون، با شدت یافتن تنش‌ها در اروپای شرقی و ایجاد پروژۀ بازی بزرگ جدید توسط روس‌ها در این منطقه، کشورهای سوسیالیستی آمریکای جنوبی نیز به طور حیرت‌انگیزی تحت تأثیر این حادثه قرار گرفته‌اند.

قیمت نفت به دلیل جنگ اوکراین به شدت بالا رفته و ایالات متحده سراسیمه دنبال راهی است تا بتواند قیمت نفت را به زیر ۴۰ دلار برساند. دولت بایدن تلاش می‌کند که در وهلۀ اول خسارات دیپلماتیکی را که ترامپ به آمریکا در حوزۀ روابط دیپلماتیک با دول سوسیالیستی وارد کرده است، جبران کند.

دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۷ میلادی، درست یک سال بعد از رفتن اوباما شروع به نابودی تمامی دستاوردهای دیپلماتیک اوباما در کوبا کرد و سفارت آمریکا را در ماه مارس ۲۰۱۷ تعطیل ساخت. او معتقد بود که کارکنان سفارت امریکا در هاوانای کوبا از طریق تششعات صوتی دچار سانحه و آسیب شده‌اند. اما تاکنون مدارک معتبری درباره این ادعاهای ترامپ یافت نشده است.

سپس، در سال ۲۰۱۸، ترامپ تحریم‌های بسیار دشواری را بر واردات نفت از ونزوئلا اعمال کرد که منجر به جلوگیری از واردات ۲۰۰ هزار بشکه نفت ونزوئلا به کشورش شد. ترامپ در آن بازۀ زمانی به این دلیل که قیمت نفت زیر ۴۰ دلار بود و ثبات قیمت در بازار جهانی نفت حاکم شده بود، دست به این اقدام زد.

یکی دیگر از دلایل ترامپ برای تحریم اقتصادی آن کشور این بود، که نیکولاس مادورو، رئیس جمهور کنونی سوسیالیست ونزوئلا، در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۸ ونزوئلا تقلب کرده و از این رو، خوآن گوایدو، رئیس مجلس ملی ونزوئلا در آن دوره شروع به مبارزه سیاسی جهت براندازی مادورو از ریاست جمهوری کرد و او نیز معتقد بود که مادورو با تقلب در انتخابات پیروز گشته است.

دولت ترامپ با حمایت‌های مالی و سیاسی گوایدو و هوادارانش در ونزوئلا تلاش به این کرد که حکومت وی را ساقط کند. اما با وام‌ها و حمایت‌های نظامی روسیه از قبیل اعزام قوا و تجهیزات نظامی و همچنین قراردادهای تجاری در سال ۲۰۱۹، به مادورو کمک کرد تا حاکمیت خود را ثبات بخشد.

علاوه بر این حمایت‌ها، پایگاه اجتماعی مادورو در ونزوئلا با داشتن ایدئولوژی سوسیالیستی، آرمان‌گرایی و تبعیت از تفکر بولیواری شروع به پشتیبانی از مادورو در آن شرایط سخت سیاسی و اقتصادی کردند.

کشور ونزوئلا اکنون از لحاظ اقتصادی بسیار فقیر است. نرخ تورم در ونزوئلا در سال جاری چیزی حدود ۶۹۰ درصد است و عوامل اصلی این بحران از تحریم‌های اقتصادی ونزوئلا توسط امریکا نشات می‌گیرد.

ونزوئلا از لحاظ منابع ملی کشور بسیار ثروتمندی است. نفت مهمترین ثروت ملی این کشور بشمار می‌رود و درآمد ملی دولت این کشور به میزان صادرات نفت به بازارهای جهانی و قیمت آن وابسته است و همین دلیل، باعث آسیب‌پذیری شدید آن‌ها در مقابل تحریم‌های امریکا می‌باشد. در سال ۱۹۹۸ میلادی، ونزوئلا که یکی از اعضای سازمان اوپک است، روزانه حدود ۳/۵ میلیون بشکه نفت به بازارهای انرژی جهانی عرضه می‌کرد. اما در اثر تحریم‌های امریکا در سال‌های اخیر علیه نفت ونزوئلا، صادرات نفت آنها کاهش شدیدی داشته است.

دولت امریکا در طول دهه‌های متمادی دکترین جیمز مونرو را پیش گرفته و در آن تغییر چندانی ایجاد نکرده است. در همین حال، روسیه که یکی از رقبای اصلی امریکا در جهان است، در حال افزایش ارتباطات دیپلماتیک خود با دول سوسیالیستی امریکای جنوبی می‌باشد. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد، که این کشورها در دوران حیات اتحاد شوروی نیز جزو شرکای راهبردی شوروی‌ها بودند و روسیه کنونی نیز راه شوروی‌ها را در این قاره ادامه می‌دهد. ولی امریکا عملاً کاری از پیش نبرده است.

بایدن خوب می‌داند که سبد نفتی ونزولا می‌تواند کمک شایانی به کاهش شدید و قابل توجه بهای نفت جهانی بکند. بنایراین، او تصمیم گرفت که مذاکراتی را با ونزوئلا جهت برداشتن تحریم‌های نفتی این کشور آغاز کند. اما ابتدا باید رابطۀ خود را با کوبا که یک شریک راهبردی ونزوئلا است، به حالت عادی برگرداند. او در ماه مارس سال جاری سفارت امریکا در پایتخت کوبا،شهر هاوانا را مجدداً گشود.

اما هنوز مذاکراتی با دولت مادورو صورت نگرفته است. مخالفان دولت مادورو که دارای نفوذ سیاسی و اقتصادی گسترده‌ایی در امریکا هستند و در ایالت فلوریدا جمع شده‌اند، به بایدن فشار سیاسی وارد می کنند تا با ونزوئلا مذاکره نکند.

پانوشت مترجم:

امپریالیسم و دموکراسی لیبرالی نیاز به خون دارد. بیایید با همکاری و افزایش علم و مبارزه‌مان جلوی این خون‌آشام جانی را بگیریم و عدالت جهانی را احیا و گسترش دهیم!

٨ فروردین ١۴٠١

منبع: