کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

مردم ما در دو راهۀ  استبداد طالبانی و بی اعتمادی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان سرزمینی در پرتگاۀ ناکجاآباد تاریخ مردم افغانستان مخالف…

ترجمه‌ی شعرهابی از دریا هورامی

بانو "دریا هورامی" (به کُردی: دەریا هەورامی) شاعر، دوبلور و…

تلویزیون حقوق ناشر یک اندیشه ملی و روشنگری 

نوشته از بصیر دهزاد  تلویزیون حقوق در پنجشنبه آینده،  ۱۱ جولای، …

افراطیت دینی و دین ستیزی دو روی یک سکه ی…

نویسنده: مهرالدین مشید در حاشیه ی بحث های دگر اندیشان افراط گرایی…

د مدني ټولنې په اړه په ساده ژبه څو خبرې

 زموږ په ګران هېواد افغانستان کې دا ډیر کلونه او…

از پا افتادگان دور جمهوریت

در خارج چه میگویند ؟ انهاا طوری سخن میرانند که افغانستان…

«
»

ای حاکمان بیداد گر!

امین الله مفکر امینی 2020-07-80

بــشما گــویم که برکذب بمسند قدرت تکیه کرده اید

باب خوشبختی وسعادت برخ مردم ومیهن بسته اید

بزورسیا وآی آس ای وپوشش مذهب گرفتید قدرت

ایران وکشورهای عرب نیزبا شما بودست همدست

وطن برباد شـد زشما اوباشان هرگــروه وهـرفـریق

حساب پریشان حالان نیاید بهیچ حساب و طـــــریق

هرطرف بلند است داد بینوایان غرقه بخون دروطن

زاینهمه پریشان حالیها بسی بیداد است بـــــه میهن

دزدی وغارتگری وعصمت دریهــا بینی بـه هرجای

بمحافلی زورمندا ن،گـرم جوشیها بینی بانوای نا ی

زن بازی وبچه بازی جزفرهنگ مردم گردیده حساب

قشرجوانان میهن عزیزباین امراض گردیده اندمصاب

بــزیر پل و پلچک بینی جوانان و پیر ان گشته معتاد

زاعتیاد چرس و تریاک ومواد مخدر اند بی اعتمــــاد

انفجاروانتحارورشوت، پیشه گشته چویک فـرهنـگ

هـرکه را بینی بقدر توانش باین رسوم کـرده آهنگ

اهل علم وخرد با پلاس پاره ها بینی همه بـــهرسوی

بتلاش لقمه نانی شام وسحـر بوده انــد درجستــجوی

تحکیم قانونیت را نباشد جر بنام، نشانی در عــمـــل

این بی بند و باریها بتاریخ میهن گشـته انــــد مٌسـجل

به اوج خودرسیده اند نشان بی باوریهای مــــلک آبا

بارقام بسته گشته این فسادش زهـــرچه به صـــدربالا

فـخرملک آبایی وشیرمردان ما را دیگربجزنام نیســت

بجــزرسوایی ها دربساطش ثبت بـــردفترایام نیسـت

ای حاکمان بیدادگر،که عنان ملک آبا یی دارید بـدست

یا خدمت کنید بخلق ویا کناربگذارید این بــن وبســت

بدهل دشمنان مردم ومیهن رقصیدنهابـس خطا اســت

بـه حق ملت رنجدیده ای افغان ظلــم وسـتم جفا است

مفـــــــکر تا تواند افشـا کند دسته هـای خایـن وطـن

بربـــــن حقیقت و شواهد نه بـر بن اکاذیب وســوظن

خلق صدیق و آگاه میهن همنوا باشنـد بـاین گفتار ها

که حس وطندوستی ها بر ملا با شند بـاین گفتار ها