کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

اورتگای ضد آمریکایی در آستانه پیروزی مجدد در انتخابات نیکاراگوئه


نظرسنجی‌های پس از انتخابات سراسری در نیکاراگوئه نشان می‌دهد که سیاستمدار مشهور ضد آمریکایی در این کشور و حزب وی می‌توانند بار دیگر مسیر پیروزی در انتخابات را طی می‌کنند.

اورتگای ضد آمریکایی در آستانه پیروزی مجدد در انتخابات نیکاراگوئه

علی‌رغم دخالت‌های مکرر دولت آمریکا در انتخابات سراسری نیکاراگوئه و اتهام‌زنی‌ها در این خصوص، «دنیل اورتگا» رئیس‌جمهور استکبارستیز این کشور بار دیگر در آستانه پیروزی قرار گرفته است.

خبرگزاری «رویترز» گزارش داد که نظرسنجی‌های پس از برگزاری انتخابات سراسری در نیکاراگوئه نشان می‌دهد، اورتگا و حزب وی «جبهه آزادی‌بخش ملی ساندینیستا» بار دیگر در انتخابات این کشور پیروز می‌شوند.

رأی‌گیری انتخابات سراسری در نیکاراگوئه روز یکشنبه آغاز و در ساعت ۶ بعد از ظهر به وقت محلی به پایان رسید. خیل گسترده‌ای از مردم این کشور برای انتخاب رئیس‌جمهور و نمایندگان پارلمان نیکاراگوئه و همچنین پارلمان مرکزی آمریکای جنوبی به پای صندوق‌های رأی رفتند.

به نوشته رویترز، اورتگای ۷۵ ساله، به‌عنوان یکی از مبارزان ضد آمریکایی در اواخر دهه ۱۹۷۰ به سرنگونی دیکتاتوری راست‌گرای خانواده سوموزا کمک کرد و در حال حاضر با ۱۵ سال متوالی حضور در قدرت نیکاراگوئه، طولانی‌ترین مدت حضور یک رهبر سیاسی در قاره آمریکا را دارد.

وی عصر یکشنبه طی سخنرانی تلویزیونی از این انتخابات به‌عنوان پیروزی بر تروریسم که توسط «اکثریت عظیم نیکاراگوئه‌ها» اجرا شد، استقبال کرده و درباره معارضان داخلی و حامیان خارجی آنها گفت: «آنها نمی‌خواستند ما بتوانیم این انتخابات را برگزار کنیم. آنها شیاطینی هستند که صلح را برای مردم ما نمی‌خواهند و در عوض، تهمت و رد صلاحیت را انتخاب می کنند».

این در حالی است که هفته گذشته، مقامات آمریکا گفتند که تحریم‌های جدیدی علیه دولت نیکاراگوئه در نظر گرفته شده است.

وزیر خارجه نیکاراگوئه: آمریکا و اروپا با تجاوزگری به دنبال سلطه سیاسی هستند

«دنیس مونکادا» وزیر خارجه نیکاراگوئه معتقد است ایالات متحده و برخی از کشورهای اروپایی با تلاش برای تأثیرگذاری بر سیاست داخلی سایر کشورها به منظور دستیابی به سلطه سیاسی، علیه آن‌ها اقدامات متجاوزانه انجام می‌دهند.

وزیر خارجه نیکاراگوئه: آمریکا و اروپا با تجاوزگری به دنبال سلطه سیاسی هستند

«دنیس مونکادا» وزیر خارجه نیکاراگوئه روز جمعه گفت که ایالات متحده و چند کشور اتحادیه اروپا برای ایجاد سلطه سیاسی بر کشورها به شکل متجاوزانه عمل کرده‌اند.

وی در سفر رسمی به ترکیه به خبرگزاری «آناتولی» گفت که ایالات متحده و برخی از کشورهای اروپایی با تلاش برای تأثیرگذاری بر سیاست داخلی کشورها به منظور سلطه سیاسی، همواره اقدامات متجاوزانه علیه سایر کشورها انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد: دولت‌ها و ملت‌ها دارای حق مطلق، شرافتمندانه و ذاتی هستند که سیاست‌های داخلی و خارجی خود را با رعایت قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل متحد تعیین کنند.

وزیر خارجه نیکاراگوئه تحریم‌های یک‌جانبه را غیرقانونی و خودسرانه توصیف کرد و گفت که کشورهایی که آن‌ها را اعمال می‌کنند این تصور را دارند که می‌توانند بر سایر مردم و کشورها تسلط داشته باشند.

وی گفت: ما با آن‌ها موافق نیستیم زیرا می‌خواهند مداخله خارجی را که واقعاً منطقی نیست اجرا کنند. ما همچنین با سایر دولت‌ها مانند ترکیه و دیگر کشورهای آمریکای لاتین که از تحریم‌ها آسیب دیده‌اند همدردی می‌کنیم.

او در ادامه گفت که نیکاراگوئه به دلیل دست داشتن بلوک منطقه‌ای سازمان کشورهای آمریکایی (OAS) در کودتای بولیوی، این نهاد را به عنوان ناظر بر انتخابات ریاست‌جمهوری هفتم نوامبر خود دعوت نمی‌کند.

وی با بیان این که «نمی‌توانیم از کسی که در ترویج و اجرای کودتا علیه کشوری دموکراتیک مانند بولیوی نقش دارد دعوت کنیم»، تأکید کرد انتخابات بر اساس تقویم و قانون برگزار می‌شود و مظهر اراده مردم است.

مونکادا گفت که نیکاراگوئه بر خلاف آنچه آمریکا و کشورهای اروپایی آن را نشان می‌دهند، کشوری امن، باثبات و صلح‌آمیز است.

وی در خصوص مسئله مهاجرت هم گفت هیچ مهاجرت جمعی یا فوق العاده‌ای از نیکاراگوئه به ایالات متحده وجود ندارد و در مقایسه با سایر کشورهای آمریکای مرکزی در مقیاس عادی است.

به گزارش فارس، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدارهای خود در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، اول مهرماه با «دنیس مونکادا» وزیر خارجه نیکاراگوئه ملاقات و در خصوص روابط دوجانبه بحث و تبادل نظر کرد.

وزیر خارجه نیکاراگوئه در آن دیدار، سلام گرم رئیس‌جمهور کشورش برای آقای رئیسی را ابلاغ کرد و ضمن اشاره به اینکه گفت‌وگوی تلفنی دو رئیس‌جمهور بسیار مثبت و سازنده بوده، از حمایت‌های به عمل آمده از سوی جمهوری اسلامی ایران تشکر و آمادگی نیکاراگوئه را برای همکاری‌های گسترده در زمینه‌های مختلف اعلام کرد. 

وزیر خارجه نیکاراگوئه همچنین خواستار برگزاری هر چه زودتر کمیسیون مشترک دو کشور شد. 

امیرعبداللهیان هم تحریم‌های آمریکا علیه نیکاراگوئه به ویژه تحریم‌های اخیر کنگره و همچنین دخالت‌های خارجی در امور داخلی نیکاراگوئه را محکوم و آمادگی خود را برای همکاری بیشتر به منظور مقابله با تحریم‌های ظالمانه آمریکا اعلام کرد.