مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

استفاده درخور مردم آمریکای لاتین از شمشیر بولیوار! 

نویسنده: دن کوالیک
مترجم: م. قربانی
برگرفته از: مجله کووِرت اکشن
منبع: تارنگاشت عدالت

30.09.2022

هفتم اوت ۲۰۲۲ مصادف بود با مراسم تحلیف ریاست جمهوری کلمبیا، گوستاوو پترو، و معاون وی، خانم فرانسیا مارکِس. این یکی از مهم‌ترین حوادث تاریخی در آمریکای لاتین، دست‌کم در یک قرن گذشته بود.

برای نخستین بار پس از رهايی کلمبیا از اسپانیا به دست سیمون بوليوار، کلمبیا دارای رهبرانی است که قول دگرگونی‌های بنیادی در کلمبیا و فراتر از آن در آمریکای لاتین می‌دهند. من خیلی خوش شانس بودم که توانستم در این مراسم پر شور و امیدبخش حضور داشته باشم.

در بوگوتا پایتخت کلمبیا، گفته می‌شد که این اولین باریست که چنین انبوهی از مردم در مراسم جشن آغاز به کار ریاست جمهوری جدید در میدان بولیوار شرکت می‌کنند.

این قابل درک است، هرچه باشد، نخستين مراسم تحلیف رهبران مترقی پس از سالیان دراز حاکميت رهبران راستگرايی مانند آلوارو اوریبه، خوان مانوئل سانتوس، و ایوان دوکه است که همگی ارتباطات نزدیکی با جوخه‌های مرگ شبه‌نظامیان داشته اند. گوستاوو پترو سناتوری بود که “رسوايی شبه‌نظامیان” را برملا کرد که بسياری از سیاست‌مداران کلمبیايی در همه سطوح درگير آن بودند. اين به علاوه، سیاست‌مدارانی را شامل می‌شد که با نفوذ در شبه‌نظامیان کلمبیا را تسخیر کرده و رهبران محبوب مردم را به قتل می‌رساندند، رهبرانی که موقعیت اولیگارشی مرتبط با اقتصاد و قدرت سیاسی را تهدید می‌کردند. اینک، پترو و مارکِس مسؤولیت تلاش برای قطع تسلط الیگارشی / شبه‌نظامیان بر کشورشان را به عهده می‌گیرند.

بعدازظهر آن روز خاص، هوا به طور غیر معمول آفتابی بود و به فضای شاد و نشاط‌آور این جشن می‌افزود. هزاران نفری که به میدان بولیوار آمده بودند پر حرارت با فریاد و تشویق فراوان از ورود فرانسیا مارکِس و سپس گوستاوو پترو به صحنه، استقبال کردند.

جمعیت ذهنیت خاص خودش را داشت، مهمانانی را که می‌پسندید تشویق می‌کرد، مانند ريیس‌جمهور تازه‌منتخب هندوراس، زیامورا کاسترو؛ ريیس‌جمهور چپ‌گرای بولیوی، لوئیس آرسه کاتاکورا؛ و همسر ريیس‌جمهور مترقی مکزیک، اندرِآس مانوئل لوپِز اوبرِرو معروف به “اَملو”. در عین‌حال، با صدای بلند ريیس‌جمهور ارتجاعی اکوادور، گیلِرمو لاسو را هو کردند و به دنبال این هو کردن نام فامیل رافائل کورآ ريیس‌جمهور چپ‌گرای اسبق اکوادور را تکرار کردند.

از آنجا که ایالات متحده یک هیأت دون‌پایه به ریاست سامانتا پاور، ريیس آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا USAID را به مراسم فرستاده بود، حتی نام نماینده آمریکا هم از تریبون خوانده نشد و جايی هم روی صحنه برایشان اختصاص داده نشد. به این ترتیب جمعیت فرصت واکنش به میهمانان آمریکايی را پیدا نکرد.

اسپانیا به جای نمایندگان رسمی کشور به طور نمادین پادشاهش را فرستاده بود – بله، اسپانیا هنوز یک شاه دارد. با شاه فلیپه ششم رفتار رقت‌باری شد به طوری که وی به آن واکنش شدیدی نشان داد.

گوستاوو پترو، چریک سابق جریان ام-۱۹، در حضور ريیس مجلس کلمبیا، رُوی بارِراس، به عنوان ريیس‌جمهور سوگند یاد کرد. و برای شادی و شعف بیش‌تر جماعت، حمایل ریاست جمهوری را ماریا خوزه پیسارو، دختر فرمانده سابق ام-۱۹، که پس از خلع سلاح شدن به قتل رسید، بر وی پوشاند.

سپس پترو مشت گره کرده خود را به سوی مردم بالا برد که با تشویق جانانه جمعیت و فریاد “نه به جنگ” استقبال شد. آن‌چه بیش از همه مورد علاقه جمعیت بود، مراسم سوگند یادکردن معاون ريیس‌جمهور، فرانسیا مارکِس فعال آفریقايی-کلمبیايی بود که کار خود را به عنوان خدمتکار خانگی شروع کرده بود.

در ادامه ویديوی تکان دهنده‌ای از تصاویر عکاس معروف کلمبیايی، هسوس عباد کولورادو، به نمایش گذاشته شد. این ویديو با صدای قدرتمند ستارۀ آواز آفریقايی-کلمبیايی اُپرا، بتی گارسِس، همراه بود. تا انتهای نمایش ویديو هیچ چشم خشکی در سراسر میدان یافت نمی‌شد. بخشی از ویديو که مورد تحسین و خوشنودی حضار قرار گرفت، هنگامی بود که تصویر مانوئل مارولاندا، رهبر چریک‌های فارک ظاهر شد.