مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

ازغلام بچه خواندن تا …

Voorbeeld van afbeelding

      نوشته ی : اسماعیل فروغی 

     درحالیکه کشتی بی بادبان افغانستان نزدیک به غرق شدن دیده می شود ، عطامحمد نورامپراتوربی تاج و تخت بلخ ، متردد و پشیمان ازحمایت ارگی های تمامیت خواه ، با غلام بچه خواندن امرالله صالح معاون اول رییس جمهور، بروی آتش نگرانی های مردم روغن بیشترریخته ، زمینه های غرق شدن این کشتی شکسته را بیشترفراهم کرده است.

     اینکه عطا محمد نوربا اتهام و تهدید و رییس پارلمان آقای رحمانی ، با صراحتی آشکار، آقای صالح را غلام بچه و ” روند سبزِ ” اش را سازمان وابسته به استخبارات بیرونی عنوان نموده اند ، و این که آقای صالح با برداشتن گام هایی نمایشی ، از وجود فسادگسترده ی دولتی در درون پارلمان حکایت و شکایت بر زبان دارد ، هیچ دردی را دوا نمی کند.

      شاید دراینگونه اظهارات برخی حقایق پشت پرده فاش شود ؛ اما این خروس جنگی ها که بی تردید ناشی از تضاد و تناقض منافع شخصی و مالی گروپ های مختلف مافیایی درون و بیرون نظام است ، نه تنها از کوه بزرگ دشواری های مملکت چیزی کم نمی کند ؛ بلکه بحران اعتماد را بیشتر دامن خواهد زد .

     تیم تمامیت خواه ارگ که اغلباً دربرپایی اینگونه خروس جنگی ها دست داشته و از آب خیت کردن های اینچنینی همواره ماهی های خود را شکارنموده اند ، اینبار نیز قوماندان” شش ونیم ” صبح را که شیفته ی قدرت وتشنه ی سرکوب حریفان است ؛ وارد معرکه کرده ، با مولتی میلیونران جهادیِ خود اش درگیر جنگهای زرگری نموده وازآن میان ، نقشه های خود را به پیش می برند .

    آنان ( بشمول آقای صالح ) که هرگز نیت و توان پرسان ازفسادسالاران دیسانتی وجهادی را ندارند ، از براه افتادن این تیاترهای تبلیغاتی که گاهی با گرفتاری موبایل دزدان به نمایش گذاشته می شود وزمانی با ویران کردن سینما پارک ؛ فقط یک قصد دارند : وآن منحرف کردن اذهان عامه ازناتوانی های شرم آوردولت درحفاظت ازجان ومال مردم وعدم صداقت در مبارزه علیه فساد گسترده ی دولتیست .

    اکنون همه میدانند که « شش و نیم » صبحِ آقای صالح یک حربه ی تبلیغاتی برای بقای سیاسی خود اش و به نحوی برای ادامه ی فساد و بی ثباتی در کشوراست . در غیر این ـ هرگاه آقای صالح توان و نیت مبارزه ی قاطع دربرابرفساد را دارد ، وقتی ادعای موجودیت فساد درمقامات دولتی دارد ، باید همین امروزفاسدان را افشا و فوراً به مراجع قانونی و رسانه ها معرفی نماید . مگراو معاون اول رییس جمهور نیست ؟  

    مگر آنان میتوانند ازوکلای فاسد ، از کرزی ها ، خلیلی ها ، عطا نورها ، سیاف ها ، قیومی ها ، فاروق وردک ها ، قدیرها ، گل آغا شیرزی ها ، نادری ها ، زاخیل وال ها ، رحمانی ها ودهها خانواده ی مولتی میلیونردیگردرباره ی منابع اصلی ثروتهای بادآورده ی شان بپرسند ؟

     مگرآنان توانسته اند یا می توانند با برنامه های « شش و نیم » از کشتارهای جمعی دوامداردرپاسگاههای سربازان ، کلان شهرها و شاهراه های کشورجلوگیری نمایند ؟ به یقین که پاسخ منفی است .

    خوشباوران و ساده دلانی که نجات افغانستان را ازفساد ، ذوق زده در تبلیغات فیسبوکی جلسات شش و نیم آقای صالح جستجو میکنند ، باید بدانند که منبع و مصدر اصلی فساد همین حکومتیست که امرالله صالح معاون با صلاحیت آن بوده و و دهها فساد سالار دیگر در درون آن حکم میرانند. بیرون از دولت نیز مافیای غاصب و چپاولگر دیسانتی ـ جهادی همدست با فاسدان حکومتی و خارجی ، چنان در بدنه ی جامعه و اقتصاد جامعه تنیده اند که دشواراست به اثرگذاری و صداقت این تلاش ها باور نمود .

    مردم به این باوررسیده اند که نه این تبلیغات فیسبوکی ضد فساد و نه این خروس جنگی ها میان رهبران سیاسی افغانستان ، به مصیبت های ما پایان خواهد بخشید . 

    مردم بخوبی میدانند که فقط صد تا سد و پنجاه سیاستباز مزدور و فاسد دیسانتی و جهادی است که به اشکال گونه گون ، هستی مردم را به گروگان گرفته و درحفظ و ادامه ی این وضعیت بحرانی تلاش و کوشش مینمایند . مردم مبارزه ی قاطع و به محاکمه کشاندن تمام فاسدان بزرگ را در درون و بیرون حکومت آرزو دارند .