ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

«
»

آن روی سکه: چرا ارتش اوکراین هنوز دست به حمله بزرگ نزده است

اقدامات روسیه برای جلوگیری از حمله اوکراین

عدم موفقیت راه اندازی تهاجم گسترده مورد انتظار اوکراین تنها به دلیل آب و هوای بد یا کمبود تسلیحات نیست. مهمتر از همه، اقدامات نیروهای مسلح روسیه شانس موفقیت حمله را کاهش می دهد و می تواند به طور کلی از آن جلوگیری کند. 

نویسنده: رافائل فخروتدینوف

ترجمه حمید علوی

منبع: نشریه ی هفته

حمله موشکی اخیر علیه اهداف مجتمع نظامی-صنعتی اوکراین در پاولوگراد همچنان موضوع بحث های شدید در اینترنت است. 

این بحث‌ها نه تنها مربوط به عکس‌های دیدنی انفجارها، بلکه به سؤالاتی در مورد اینکه چه اهداف و تجهیزاتی در پاولوگراد وجود دارد نیز مربوط می‌شود. پاولوگراد در درجه اول یک مرکز لجستیکی و ذخیره سازی بزرگ است که احتمالاً توسط ارتش اوکراین در ضد حمله معروف٬ قرار است مورد استفاده بگیرد. 

کارشناسان همچنین گمانه زنی کرده اند که اقدامات اخیر نیروهای مسلح روسیه توانسته آمادگی سازی ارتش اوکراین را برای دست زدن به حمله برنامه ریزی شده را فلج کند. 

این گمانه زنی نه تنها با حملات به پاولوگراد، بلکه با تعدادی از عملیات های دیگر که اخیراً توسط ارتش روسیه انجام گرفته تقویت میشود. 

همانطور که علم نظامی به طور کلی بیان می کند، بهترین راه برای دفع تهاجم دشمن، پیشگیری یا خنثی کردن کامل این حمله است. 

اگر هشت اصل انجام شود می توان به این هدف رسید. 

“اولین و مهمترین وظیفه امروز، کار شناسایی است، چه توسط ماهواره ها، چه ماموران و چه نیروها. شناسایی باید محل و زمان حمله اصلی دشمن را مشخص کند.” 

میخائیل اونوفرینکو کارشناس نظامی گفت: اگر ما تمام داده های لازم را داشته باشیم، می توانیم حملات گسترده ای را علیه مناطق متمرکز نیرو انجام دهیم و انباشته پرسنل و تجهیزات دشمن را در حین استقرار نابود کنیم. آشکارسازی مسیرهای حرکت و لجستیکی اوکراین نیز بسیار مهم است. زیرا همانطور که حمله بدون تمرکز نیروها امکان پذیر نیست، تمرکز نیز بدون حرکت نیروها از عقب امکان پذیر نیست. بر این اساس، شناسایی باید مسیرهای اصلی حرکت نیروهای دشمن و نقاط کلیدی تمرکز آنها را مشخص کند. 

چگونگی به وقوع پیوست این تئوری در واقعیت را می توان از آخرین گزارش وزارت دفاع روسیه استنباط کرد. 

“در بخش تورسکویه از جبهه و در نزدیکی منطقه جنگلی سره بریانکا، واحدهای شناسایی گروه مرکز مواضع تیپ ۸۱ حمله هوایی و تیپ ۵۸ پیاده نظام موتوری نیروهای مسلح اوکراین را شناسایی شدند.” در گزارش دوم آمده است که در جریان حمله توپخانه و نیروی هوایی، دشمن متحمل خسارات پرسنلی شد. 

بعد از آن وظیفه بعدی یعنی حمله به مواضع اوکراینی پیش می آید. 

“در این حملات، روسیه باید ارتش اوکراین را با استفاده از سلاح‌های دوربرد مورد هدف قرار دهد – موشک‌ها، پهپادها، به طور خلاصه، حملات موشکی و راه انداختن جهنمی عظیم ضروری است.” 

این کارشناس نظامی خاطرنشان کرد: “باید از نیروی هوایی به طور کامل استفاده کنیم که تاکنون این کار را نکرده‌ایم زیرا همه پدافند هوایی دشمن منهدم نشده است.” 

روزنامه وسگلیاد از استفاده از تسلیحات دوربرد و  جنگنده‌های Su-34 که در عملیات نظامی گزارش میدهد. این منبع رسانه‌ای از جمله در مورد استفاده از جدیدترین بمب ها که مجهز به یک ماژول یونیورسال برای پرواز و اصلاح هدف بودند، خبر داد. 

سومین مؤلفه برهم زدن نقشه های اوکراین، حملات نه تنها علیه تمرکز نیروها، بلکه علیه تأسیساتی است که وسایل لازم برای جنگ را در خود جای داده است. 

نیروها باید پشتیبانی و تامین شوند – مهمات، سوخت، آذوقه، غذا، آب و موارد دیگر. از این گذشته، هیچ تانکی بدون سوخت نمی تواند حرکت کند و یک تفنگ بدون مهمات نمی تواند شلیک کند. 

به عنوان مثال، در پایان ماه آوریل، گروه جنوبی روسیه از انهدام یک انبار مهمات اوکراینی در نزدیکی آرتجوموفسک خبر داد. 

“ما باید تمام زیرساخت‌های حمل‌ونقل و تدارکات دشمن را از بین ببریم تا جایی برای فرار نداشته باشد و نتواند تدارکات را دریافت کند.” 

“بنابراین، نه تنها نیروها و زیرساخت ها، بلکه انبارهای مهمات و تجهیزات نیز باید مورد حمله قرار گیرند. شناسایی ما می تواند مسیرهای عرضه را بر اساس استفاده از فرکانس و سیگنال های رادیویی تعیین کند. با این حال، باید در نظر داشت که ارتش اوکراین همچنین می تواند منابع سیگنال را به منظور فریب جابجا کند.”

حمله به ستادهای دشمن باید به چهارمین مؤلفه خنثی کردن تهاجم تبدیل شود. از کار انداختن سر و رهبری طرف مقابل، اوج هنر جنگ محسوب می شود. در این مورد، روسیه با حذف رهبری نظامی اوکراین، یعنی افسران عالی رتبه، فرماندهان، ژنرال ها، از جمله در جلسات آنها سروکار داریم. مشکل خاص در اینجا این است که چنین جلساتی در یک زمان خاص برگزار می شود و کوتاه مدت هستند. 

بر این اساس، حمله باید به گونه ای برنامه ریزی شود که سلاح ها دقیقاً زمانی که حریف در محل است به هدف خود برسند. 

چنین جلساتی لزوماً نباید در پناهگاه ها برگزار شود، به ویژه با توجه به وسایل ارتباطی امروزی. برای این کار می توان از هر جسم ثابتی استفاده کرد. همانطور که از گزارش های وزارت دفاع روسیه بر می آید، این کار با موفقیت انجام می شود. 

به عنوان مثال، در ۲۰ آوریل، ستاد مشترک گروه ارتش اوکراین “باخموت” مورد حمله قرار گرفت. 

مولفه پنجم ، قطع گره‌های ارتباطی و اختلال در تبادل اطلاعات فرمان های طرف مقابل هستند. به عنوان یک قاعده، این به شکل شدیدترش چند ساعت قبل از شروع یک حمله اتفاق می افتد. همه چیز – تا پایانه های استارلینک – باید به عنوان بخشی از جنگ الکترونیک مسدود شود. به عنوان مثال، در ۲ می، گروه جنوبی از انهدام یک گره ارتباطی اوکراینی در جمهوری خلق دونتسک خبر داد. 

مولفه ششم  شناسایی گسترده راه های حمل و نقل و اختلال در آنهاست. حمل و نقل یک موضوع زیرساختی محسوب می شود، زیرا عملیات جنگی بدون آنها امکان پذیر نیست. نیروهای روسیه باید به اتصالات راه آهن، پل ها، چهارراه های مهم، پست های راه آهن و مواردی از این دست حمله کنند. 

این امر به ویژه در مورد مسیرهایی که اوکراین را به لهستان متصل میکنند صادق است. در واقع حمله به پاولوگراد یکی از موفق ترین نمونه های این گونه اقدامات بود. 

مؤلفه هفتم نیز مهم است، یعنی حمله به تأسیسات تولید و تعمیر فناوری نظامی. “مهمترین وظیفه در اینجا این است که هر چیزی را که پوششی باقی می گذارد، از بین ببریم، و آن را در حین عبور رهگیری کنیم. پس از آن باید به مکان های تولید و تعمیر تجهیزات نظامی حمله کرد. در نتیجه، دشمن قادر نخواهد بود فناوری را از خط مقدم برای تعمیرات با سرعت کافی منتقل کند.” 

به هر حال تسلیحات و فناوری های غربی در نقاطی بسیار دورتر در لهستان و رومانی تعمیر می شود. 

در ۳۰ آوریل، وزارت دفاع روسیه از تکمیل چنین کاری خبر داد: “در نزدیکی روستای سوهه‌سا، یک تعمیرگاه تجهیزات نظامی و سلاح های تیپ ۱۱۷ دفاع سرزمینی مورد حمله قرار گرفت.”

در نهایت، مولفه هشتم شامل حملات به مناطق داخلی است. به عنوان یک قاعده، نیروها استقرار یافته دشمن حمله خود را آغاز می کنند، این یعنی چند روز یا چند ساعت قبل از به اصطلاح ساعت ایکس حرکت خود را به مناطق استقرار برای حمله آغاز خواهند کرد، وظیفه شناسایی کشف زمان حرکت و استقرار دشمن و تمرکز نیروها در مکان های خاص بسیار ضروری است. و سپس نیروهای روسی باید به نیروهایی که در حال حرکت هستند اما هنوز حمله نکرده اند حمله کنند. اجرای این راهکار طول میکشد – زمان آن کمی قبل از شروع فوری حمله اوکراین خواهد بود. 

همچنین این مهم است که در مقابله با پدافند هوایی دشمن کوتاه نیایید. 

دفاع هوایی ضعیف یک مشکل جدی برای ارتش اوکراین است زیرا واحدهای مهاجم نمی توانند به طور کامل در برابر حملات هوایی محافظت شوند. 

الکسی لئونکوف، کارشناس نظامی گفت: علاوه بر این، یافتن و از کارانداختن وسایل و کارکنانی که مسئول عملیات سایبری اوکراین هستند، مهم است. زیرا در صورت غیرفعال کردن سیستم ماهواره‌ای که به آنها اطلاعات می‌دهد، متخصصان سایبری، از جمله تعدادی از متخصصان غربی، عملا نمی توانند فرماندهی ارتش اوکراین را با ارائه اطلاعات پشتیبانی کنند.

در مجموع، همه این اقدامات منجر به خسارات زیادی برای ارتش اوکراین در حمله اعلام شده خواهد شد و به روسیه در دستیابی به اهداف عملیات نظامی کمک می کند، زیرا ایجاد واحدهای رزمی جدید برای اوکراین به طور فزاینده ای دشوار می شود. 

پایان