خلق در دانه لری - مرواریت های ناب

قۉشیق ( دو بیتی )   داکتر فیض الله ایماق باید گفت که،…

آشتی کردن طالبان با مردم افغانستان، راهی برای پایان جنگ…

نویسنده: مهرالدین مشید زهر پاشی های قومی و زبانی و توطیۀ…

 ترجمه‌ی شعرهایی از سردار قادر 

استاد "سردار قادر" (به کُردی: سه‌ردار قادر)، شاعر کُرد زبان،…

خموشی

 نوشته نذیر ظفر شــــــــد مــــدتی که ورد زبانم ترانه نیست آوای مــــن…

چشم براه وحدت

            چشمم براه  وحدت  پیوند وهمد لی جانم فدای وحدت وصد ق…

دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

«
»

آزموده را آزمودن خطاست

فرهاد

ما منی از دست پوزینه نسوخت

خرمنی پوزینه از کینه نسوخت

تیر باران هم نژاد خود نکرد

شهر ویران از فساد خو نکرد

بر کسی پوزینه هرگز بم نریخت

آتشی بر خویش بر عالم نریخت

بارها دیدیم کز دست بشر

گشته عالم غرق در سیلاب شر

با خود و با غیر دشمن است

بر شرار جهل عقلش روغن است

فانی

شماری از سران گروه های جهادی و چهره های سیاسی به رهبری عبدالرب رسول سیاف در روزهای اخیر نشست های نموده در ظاهر امر تلاش نموده اند بخاطر بیرون رفت از وضع مشکلات امنیتی و اقتصادی کشور و برای دستیابی به این اهداف راه حل را جستجو نمایند. چهره های متذکره اوضاع امنیتی، سیاسی  اقتصادی کشور را شکننده خوانده و میخواهند طرحی را در این رابطه برای حل مشکلات مطرح سازند. و یکی از اعضای آنها به طلوع نیوز گفته است که رئیس جمهور نیز به ایجاد یک کمیته مشترک برای حل مشکلات های کنونی کشور توافق نموده. عبدالهادی ارغنده وال وزیر پیشین اقتصاد در گفتگوی با طلوع نیوز گفت شکننده گی در بخش های امنیتی، اقتصادی، سیاسی سبب شده که این چهره ها گرد هم بیایند، دیدارها و رایزنی ها را ادامه دهند.

نور الحق احدی وزیر پیشین تجارت و صنایع نیز به طلوع نیوز گفت متاسفانه در بخش های گوناگون یک سلسله نگرانی ها وجود دارد ما تلاش میکنیم در همکاری با حکومت یک راهکار برای بیرون رفت از مشکلات طرح کنیم. سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی رئیس جمهور خاطر نشان کرد رئیس جمهور با چهره های سیاسی و فرمانده هان جهادی دیدار و مشورت های داشته است تا درباره مسائل عمده کشور دیدگاه های آنها را نیز دخیل بسازد. گروه متذکره بعد از سقوط ولایت کندز تشکیل شده و اعضای آن میگویند که پس از این در برابر مسائل عمده کشور خاموش نخواهند ماند!  

مردم و آگاهان امور را عقیده بر آن است بیش از چهار دهه میشود مردم افغانستان در آتش جنگ اعلان ناشده و تحمیلی از خارج که توسط سران ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان راه اندازی شده دست پا زده میلیونها تن قربانی اهداف شوم آنها گردیده با تاسف هنوز هم ادامه دارد! افراد و اشخاص که حاضر به طرح بیرون رفت از وضع موجود نشست ها را نموده اند. مستقیم یا غیر مستقیم منحیث افزار خونین در خدمت جنگ افروزان خون آشام و حامیان خارجی شان در زمانهای مختلف در داخل و خارج کشور از افغانستان قرار داشته بزرگترین خسارات جانی و مالی را بر ملت افغانستان وارد نموده که غارت هزاران میلیارد های دالر ثروت های مادی و معنوی کشور ویرانی شهرها از جمله شهر کابل، به شهادت رساندن معلول معیوب ساختن میلیونها تن، غضب میلیونها جریب زمین، دامن زدن انواع خصومت های قومی، لسانی، مذهبی، سمتی، تنظیمی، حزبی، خشونت های خانواده گی، قاچاق سنگ های قیمتی، آثار باستانی، جنگلات مثمر و غیر مثمر، استخراج غیر قانونی معادن، مبدل ساختن سرزمین به پایگاه مافیای بین اللملی مواد مخدر، میدان نبرد آزمایش انواع سلاح های پیشرفته زمینی و هوایی، بازار مصرفی، تهیه کننده مواد خام کشورهای منطقه و جهان، مبتلا شدن سه میلیون تن به مواد مخدر، افزایش فقر، بیکاری، فرار مغزها، سرمایه پول شوئی، نشر و پخش بانک نوت های جعلی در پاکستان، افزایش حملات خونین، انتحاری، آدم ربائی، سرقت های مسلحانه، تجاوز بالای کودکان، زنان، معرفی کشور در ردیف چهار کشور فاسد و تهیه کننده نود فیصد مواد مخدر جهان، مسلط شدن اقتصاد غیر مشروع جنگی، مافیائی در کشور کسر بیلانس نود و چهار فیصد تجارت، انتقال هزاران مدارس دینی که به واسطه خارجی ها تمویل میشود خارج از اداره دولت فعالیت مینمایند و سایر دشواریها اکثریت افراد و اشخاص که آستین برای بیرون رفت زده متهم در جنایات فوق میباشند! اعمار هزاران قصر، بلند منزل ها، شهرک ها، تجارت خانه، کمپنی، ترانسپورت های هوایی، زمینی در داخل و خارج کشور اثبات ادعای ماست.

سوال اینجاست اکثریت افراد و گروه ها بیش از دو دهه میشود سنگ سقوط شوروی آزاد سازی کشور ها و ویرانی دیوار برلین را به سینه میزنند حالا که بعد سقوط کندز و تشدید شدن حملات خونین در نقاط کشور جغل شان از آب بر آمد و ثابت شد از برکت دالرهای امریکایی، پوند های انگلیسی، ریال عربی، کلدار پاکستانی به قدرت رسیده اند در نزد ملت افغانستان و جهانیان منحیث افزار خونین کشور گشایان معرفی شده و توان دفاع از خانه و کاشانه شخصی خود را نداشته چه رسد دفاع از وطن و مردم. مسئله سقوط عمدی کندز را بهانه قرار داده بخاطر دستیابی به قدرت و ثروت بیشتر سر و صدا را بلند با نشست ها میخواهند یکبار دیگر بر فرق مردم خود را میخ کوب نمایند. در حالیکه تجربه ثابت نموده که گروه های غارتگر، مافیا مواد مخدر، اقتصادی، غاضبین زمین، جنگ افروزان، عاملین غارت شهرها از جمله شهر کابل، قاتلین میلیونها مردم، عاملین فساد ناقضین حقوق بشر، دامن زدن انواع خشونت های خانواده گی، خصومت های قومی، لسانی، مذهبی، سمتی، تنظیمی، حزبی، قانون ستیزان، مردم ستیزان، فرهنگ ستیزان، زن ستیزان در ظاهر امر بخاطر دستیابی به قدرت و ثروت بیشتر همرای هراس افگنان یعنی طالب، داعش، القاعده و غیره مخالفت داشته اما در عمل همه آنها بخاطر عملی شدن سناریو استخبارات آی.اس.آی، سعودی، ایران، قطر، کشورهای خلیج و حامیان بین اللملی شان وجه مشترک داشته و دارند و دشمنان مردم میباشند. از این لحاظ از تامین صلح و ثبات واقعی در کشور هراس داشته و هر روز برایشان مانند ماه عسل اهمیت دارد. به همین خاطر برای پوشانیدن جنایات و عملی شدن سناریو ادارات استخباراتی کشورهای منطقه تبلیغات زهر آگین و گمراه کننده از جمله دامن زدن اختلافات قومی، سمتی، مذهبی، تنظیمی، حزبی را شدت بخشیده اند!

مقام های از سازمانهای ملل متحد با ابراز نگرانی از بسته شدن چهار نمایندگی خویش در افغانستان طی دو هفته اخیر هشدار میدهند که گروه طالبان از سال 2001 تا اکنون بیشترین بخش ها را در افغانستان مورد تهدید قرار داده اند. مردم و آگاهان امور را عقیده بر آن است اگر سران سازمان ملل متحد وظایف ایمانی و وجدانی خویش را طی چهار دهه بخاطر دفاع از تمامیت ارضی، حاکمیت و استقلال ملی افغانستان انجام میدادند کشور و مردم ما به میدان نبرد رقابت های خصمانه کشور گشایان و گماشته گان فاسد شان مبدل نمی گردید.

خلاصه اینکه تجربه خونین چهار دهه گذشته ثابت ساخت که بزرگترین عوامل دشواریهای خونین فوق نصب افراد و گروه ها در نقاط کلیدی بوده و میباشد و در عمل ثابت ساختند آزموده را آزمودن خطاست. سران و گروه های فوق که زیر نام بیرون رفت از وضع پاچه بر زده اند به نسبت گیر ماندن در حلقات باداران خویش توان اتخاذ همچو تصمیم بزرگ را نداشته و ندارند. سوگند خوردن در خانه کعبه شریف و ده ها گردهمایی ها اثبات ادعای ما میباشد. به باور ما وقت آن رسیده که به سران اقوام قبایل، علما، روحانیون شریف، استادان، شخصیت های علمی، هنری، اجتماعی، سیاسی، رهبری سازمانهای اجتماعی، انجمن ها، حقوق دانان، ژورنالیستان، فرهنگیان، جامعه مدنی، احزاب سیاسی، مترقی، وطن دوست که از بین ملت افغانستان سر بلند کرده و از اعتبار و شهرت خوب برخوردار باشند مراجعه و با جلب همکاری صادقانه بشریت صلح جو تصامیم لازم از جمله حمایت و پشتیبانی از قوای مسلح افغانستان را اتخاذ نمود و در غیر از آن ادامه بازی های فوق کشور و مردم ما را از این بیشتر به سوی نابودی سوق خواهند نمود!