سکوت در برابر مفسدان و زورگویان؛ جاده سازی برای طالبان

نویسنده: مهرالدین مشید فساد و زورگویی خطرناک تر از تروریزم است فساد…

روزنامه‌نگارانی که در جهان با مجازات واپس‌گرایانه اعدام رویارو شده‌اند

چهار روزنامه‌نگار در یمن و مدیر یک کانال تلگرامی در…

نابودی

شمله و لُنگی ای افغانی بخاک اندر شدتا که آن…

وحدت ملی در سایه ی تجاوزات خارجی در افغانستان

تا  تجا وزها و جنگ  دهشت  است  وحدت ی ملی نه…

کَسِ خط ندان و خط نخوان؛ آدم ماقبل تاریخ است!…

محمد عالم افتخار                          (اهدای عامِ آموزش خواندن و نوشتن) در میان هزاران…

در گیرودار منافع آمریکا یا چنگ زدن بر ندای آتش…

نوشته از بصیر دهزاد شورای رهبری انجمن حقوقدانان افغان در اروپا…

رنگین کمان

رسول پویان باران چو دانه های گهر درشتاب بود گاهی هــوا تـیـــره…

شماره دوم سال بیست و سوم محبت

شماره دوم سال بیست و سوم محبت از نشر…

شمارشمارۀ هفتم ماهنامۀ اعتراض

شمارشمارۀ هفتم ماهنامۀ اعتراض 

کتابخانۀ عامۀ کابل سوگوار است 

نویسنده: مهرالدین مشید سوگواری کتابخانۀ عامۀ کابل؛ پس از وفات حیدری…

زما پيغام ريس جمهور او امرالله صالح ته ؟؟

هيواد وال ويني چي يوه لويه ډله په عمدي او…

طبع شاعر

 نوشته نذیرظفر شاعری طبع گرم میخواهد دلی محزون و نرم میخواهد شاعری عشق…

بادزد مال ودزد جان ودزد ناموس وطن چه میتوان کرد…

میگوینددر قبرستان هم همسایه بد در کنار قبرت دفن نشود. پاکستان…

فلسفه فویرباخ،- نقد دین و الهیات مسیحی

آرام بختیاری  فیلسوف آته ایست؛ میان فقر و سوسیال دمکراسی.  نقد دین…

سُرورگم شده

میرعنایت الله سادات              …

اختلاف در کابل و همسویی امریکا و بریتانیا با پاکستان

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان و بازی بزرگ جدید میراث حقه بازی…

حق حیات ومسوولیت دولت! 

عبدالاحمد فیض حق حیات شالوده وبنیاد حقوق وارزشهای است که به…

د ارواښاد ډاکټر عبدالله ګل اخلاص يار پېژندنه !

ډاکټر عبدالله ګل اخلاص يار :  الحاج ډاکټر عبدالله ګل اخلاص…

د کابل امنيه قوماندان وردک صاحبه

خبر شوم چي د اندرابي روشندل په ځاي کوم…

حاصل موعظهّ خواجه عبدالله «انصاری »

مولانا داکتر محمد سعید « سعید افغاني » در امر…

«
»

مثلث جنایت !

رومینا اشرافی، دختر سیزده ساله تالشی، هنگامی که خواب بود به جرم رابطه داشتن با مردی غریبه با ضربات داس پدرش به قتل رسید…دختر چند بار به قاضی گفته بوده ، من را تحویل پدرم ندهید مرا میکشد …


قاضی مسلمان ولی مطابق شرع اسلام عمل می‌کند و میگوید پدر مالک است و دحتر را تحویل پدر می‌دهد … پدر هم مطابق شرع اسلامی دختر را مثل گوسفند با داس سر میبرد … بعد برایش مراسم ترحیم میگیرند !!



تیترهای جنایی و جنایتکار درهمه جا هست ، ولی قتلهای ناموسی را فقط جوامع مذهبی دارند قتلهای ناموسی ، غیرت ، شرف ، آبرو … و مواردی از همین قبیل که در بافت جامعه دینی ایران بد نشسته است . قتلهای ناموسی فراتر از یک جنایت معمولی است جنایاتی بافته شده در فرهنگ و خون جامعه !

قبلش و در پشت صحنه چه پارامترهایی شرایط عملی چنین قدمهای را فراهم میکنند ؟

ابتدا یک قانون اساسی دینی باید باشد تا جنایت را قانونی کند…
دوم یک دین مبین اسلامی هست که جنایت قانون دینی را توجیه میکند …
و سوم جامعه بیمارمسلمان که جنایت را به خاطر رضایت خدا یا حفظ غیرت و آبرو خلق میکند …



در حالتی که یکی از 3 ضلع بالا نباشد اساسا جنایتی به نام قتل های ناموسی نمیتواند رخ بدهد … در حالتی که قتلهای ناموسی میدانی برای مانور نداشته باشند روند وقایع متفاوت است .

قتل عمد اگر شاکی خصوصی نداشته باشد ، در قوانین عرفی و جرم عمومی حدود 10 الی 15 سال حبس بدون عفو شاملش است . این حالت فرضی مربوط به جغرافیایی است که قانون توحش اعدام ندارند .



قاتل فرضی در حالت عصبانییت هر تصمیمی بگیرد مستمر تا انجام مرحله جنایت این قانون جلوی چشمش است به همین دلیل بالای 90 درصد و به خاطر همان قانون حکومتی ، و نقش حکومت ، جنایت انجام نمیشود و یا قاتل بعد جنایت خودکشی میکند …


اما در حکومت اسلامی ایران قاتل خیالش راحت است که قانون با اوست. و حتی تلویحا تشویق هم میشود چون اسلام زن را نصف مرد حساب میکند دختر بچه و زیرسن هم باشد ، اصلا دیده نمیشود و قوانین مجازات اسلامی جایزه هم میدهد تا آبروی روانی مسلمانان حفظ شود و غیرت به باد نرود…


بعد از سلاخی دینی هم عادت دارند میروند مراسم روضه خوانی و مسجد و برای سر بریده امام حسین گریه میکنن و هی دعا میکنن خدایا ما را از راست بکن …

حتی حاضر نیست فکر کنه چرا به جای اینکه اوضاع بهتر شود بعد از هر قتل و دعا و نماز و مسجد … وضعش بدتر میشود ؟
 

در میانه آین مثلث شوم جنایت ساز ، ضلع مربوط به حکومت مهمتر است درمسئولیتی که برای فرهنگ سازی دارد . جامعه و عمق و وسعت فکرش ضلع اصلی است… درجامعه ای که حکومت مسئولییت انسانی داشته باشد ، حتما روش یاددادن فرهنگ را پیدا میکند. وجایی که حاکمان خودشان نیاز به فرهنگ سازی انسانی داشته باشند ، آنجا عمق فاجعه نیست خود فاجعه است.

 درجامعه ای که طناب دار و اعدام در ملاء عام ، قصاص ، قانونی و وظیفه و فرهنگ و تبلیغ میشود ، پدر هم انجام جنایت را ازهمان منابع یاد میگیرد ! پدری که مرتکب جنایت شد در همان فرهنگ بزرگ شده است همان فرهنگی دینی مزخرفی که 40 سال است به هر شکلی به جامعه ایران تزریق میشود .



28.05.2020
اسماعیل هوشیار