نگاهی به ملیت شریف پشه یی

 بگو اهی تاریخ و اتفاق نظر مورخین شهیر کشور ،…

جسم بیمار

باد پائیزی ، بهارم را شکستمستی و شور و خمارم…

چرا حکومت های افغانستان از برخورد واقعی سیاسی با پاکستان…

نویسنده: مهرالدین مشید چگونه می توان پاکستان را از مداخله در…

«حافظه تاریخی» گمشده به آدمی باز گردانیده میشود! 

محمد عالم افتخار                        (مقدماتی بر تئوری های پساکرونایی ـ 5) پیشاپیش پارچه…

پیامدهای اجتماعی وسیاسی ویروس کرونا درجهان

                                                                                                                                                 نویسنده : -  محمد عوض نبی زاده بیماری ویروس کرونا سایه…

حاصل موعظهّ خواجه عبدالله «انصاری »

مولانا داکتر محمد سعید « سعید افغاني » در امر…

طبیب بګو مرض ام چه وچاره ام چیست؟ 

نوشته :الحاج سمیع الدین  سعید افغاني سخن چند در مورد شخصیت…

صفحه ای از کتاب سینوهه پزشک فرعون

جلد دوم -ص 132 نویسنده : میکا والتاری مترجم:  ذبیح اله منصوری  وقتی…

فلسفه کانت،-انتقادی،روشنگر،اخلاقی

kant, immanuel 1724-1804 آرام بختیاری نبوغ فیلسوف بورزوایی، و یک جمله از…

پیدایش وادامه ای افراط گرائی در افغانستان 

میرعنایت الله سادات               …

گزینش نیرو از داخل یا بیرون سازمان

در هر نخستین طرح کسب و کار یک سازمان نو…

امید حکومت مشارکت ملی قربانی تجربه های ناکامی حکومت وحدت…

نویسنده: مهرالدین مشید در این تردیدی نیست که در این جهان…

«نمی‌ خواهم که دیگر یک انسان باشم!» 

محمد عالم افتخار                   (مقدماتی بر تئوری های پسا کرونایی ـ 4) برخ…

عدم همکاری صادقانۀ اسلام آباد باکابل سبب نگرانی واشنگتن…

نویسنده: مهرالدین مشید زمان پیوستن کشور های همسایه به کاروان مصالحه…

عید درقرنطین

 نوشته : نذیرظفر ای یار در قر نطـــــــین عید شما مبارک ای…

رکود اقتصادی بزرگ‌تری در پیش است

نورئیل روبینی/ آمادور نویدی اگرچه هیچ‌گاه زمان خوبی برای یک بیماری مُسری…

عید در پهنه دود و آتش

در ا نتظار عید م ،   اما   نمی …

داستان «جلای وطن»

نویسنده «عبدالله حسین»؛ مترجم «علی ملایجردی» عبدالله حسین (-1931) زمانی که…

عید آزادی وطن

رسول پویان عیدسـت تا که دل بـه دل گفتگو کند یک بوسـه…

عید تنهایی

عید ما عید کرونایی بود  عید فکر و عید سودایی بود در…

«
»

فریاد سوگ

رسول پویان

به هر طرف نگری رنج وماتم فرد است

دل غـمیـن بشـر پـاره پـاره از درد است

مـرض بهـم زده تـا بـزم گـرم انـسـان را

دل رمـیــدۀ انسـانـیـت بـسـی ســرد است

یکی بـه کاخ طلایـیـن خـویـش می نـازد

یکی بچنگ مرض درکف زمین گردست

زمین ز وحشت ویروس مرگ می لرزد

ز بـس جـماعت سـرمـایـدار نامـرد است

خـزان ز بـلـبـل و گل انـتـقـام می گـیـرد

بـدا که چـهـرۀ سـرخ بهـار ما زرد است

به سـوگ هندو و سیک وطن زنـم فریاد

مرام داعـش و طالب ایـن عملکرد است

ز جور و وحشت و بیداد جنگ طولانی

به روی سـیـنـۀ ما آسـیاب در گرد است

ز یک طـرف کـرونـا می کـشـد انـسـان

ز سـویی طالـب جـاهـل تیل ناورد است

فـقـط نـه آتش هـمسـایـه لانـه می سـوزد

اسیر وحشت افراطیت زن و مـرد است

کسی به طالب و داعش نمی شـود تسلیم

اگر چه فتنۀ اشغالگران بـه پیگـرد است

ز اهـریمـن نکـنـد بیم جان پری رخسار

به جنگ دیــو تهمـتـن تا هـمـاورد است

به روی گـنج گـران تا بکی تهی دسـتی

تمام خاک وطن پرزکان ولاجورد است

به رسـم مشـرب عـیاری و جـوانمـردی

کسی که ماهر وآزاده نیست ولگرداست

امیـد و عـشـق و محبت بُـوَد چـارۀ درد

پیام عشق به دیوان هستی شه فرد است

شـمیم بیت و غـزل می پـراکـنـم شادان

نوا زنای طرب بهر تان رهـاورد است

سـرود نسل و بشـر اتّحاد و پیونـد است

نفیرجنگ و نفاق ازجهان دل طرد است

30/3/2020