فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

مردم ما در دو راهۀ  استبداد طالبانی و بی اعتمادی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان سرزمینی در پرتگاۀ ناکجاآباد تاریخ مردم افغانستان مخالف…

ترجمه‌ی شعرهابی از دریا هورامی

بانو "دریا هورامی" (به کُردی: دەریا هەورامی) شاعر، دوبلور و…

تلویزیون حقوق ناشر یک اندیشه ملی و روشنگری 

نوشته از بصیر دهزاد  تلویزیون حقوق در پنجشنبه آینده،  ۱۱ جولای، …

افراطیت دینی و دین ستیزی دو روی یک سکه ی…

نویسنده: مهرالدین مشید در حاشیه ی بحث های دگر اندیشان افراط گرایی…

د مدني ټولنې په اړه په ساده ژبه څو خبرې

 زموږ په ګران هېواد افغانستان کې دا ډیر کلونه او…

از پا افتادگان دور جمهوریت

در خارج چه میگویند ؟ انهاا طوری سخن میرانند که افغانستان…

آیا طالبان آمده اند ، تا ۳۴ ملیون شهروند افغانستان…

نوشته: دکتر حمیدالله مفید. بزرگترین دشواری که در برابر جهان اسلام…

«
»

آمریکا در ایجاد یک انقلاب رنگی دیگر در چین موفق نخواهد شد 

منبع – وان ورلد


ترجمه – آزاد سیما صابر

فرستنده: حسین تلاش

آنتونی بلینکن ، وزیر امور خارجه ایالات متحده هفته گذشته هنگام اظهار نظر در مورد سی و دومین سالگرد وقایع ۴ ژوئن ۱۹۸۹ در پکن ، از خط قرمزی عبور کرد. او با توصیف واقعاً نادرست خود از آنچه در آن روز سرنوشت ساز اتفاق افتاد ، سعی در ایجاد انقلاب رنگی دیگری در چین داشت. برای مصرف ‌کنندگان و خوش باوران متوسط حال اخبار و اطلاعات رسانه های غربی وقایع میدان «تین ‌آن ‌من» به اصطلاح یک «حمام خون» و کشتار از طرفداران «دمکراسی مسالمت آمیز» بوده است، در حالی كه این توطئه و تلاش خارجی و بسیار خشونت بار برای تغییر یک حکومت خارجی بود كه خوشبختانه با جلوگیری با دخالت مسئولانه مقامات و مسئولین جمهوری خلق چین شکست خورد.

دلایل وقوع این رویداد در وهله اول متنوع است، اما عمدتا مربوط به کارزار جنگ اطلاعاتی دستکاری شده‌ای است که نیرو های خارجی در آن زمان در داخل چین انجام می دادند. شرایط جهانی به گونه ای بود که کشورهای کمونیستی پیمان ورشوی سابق اتحاد جماهیر شوروی سابق٬ ناآرامی های بی سابقه ای را تجربه میکردند که از ماهیت مشابهی برخوردار بودند و به موازات این ناآرامی ها٬ غربی‌ها نیز خواستار تحریک دانشجویان و مخالفین داخلی چینی بودند. 

نمایندگی ‌های خارجی، جاسوسان، سفرا و فعالین خارجی در جمهوری خلق که تحت لوای فعالیت های دیپلماتیک و دیگر عناوین فعال بودند به موازات ناآرامی ها در کشورهای اروپای شرقی به تحریک دانشجویان چینی دست زده و به زی لوای دموکراسی و دفاع از حقوق بشر برخی شهروندان چینی را وسوسه کردند تا به خیابان ها بریزند.

برای آنهایی که تحت تاثیر این فعالیت‌ها قرار گرفتند یک اشتباه محاسباتی فاحش بود چراکه آنها خواسته یا ناخواسته در خدمت اهداف امپریالیست‌ های غربی و بازگرداندن سلطه غربی ها به جمهوری خلق چین بودند و بازیچه دسیسه‌ های آمریکا و متحدانش در سطح بین المللی شدند..

پیامد های این حادثه باعث شد تا حزب کمونیست چین در اولین گام حفاظت از جمهوری خلق چین را در برابر تهدیدات ناشی از جنگ های ترکیبی در اولویت قرار داده و برای پیشبرد این هدف سیاست اساسی تنظیم رسانه ها و محدود کردن فعالیت‌ های سازمان های خارجی را تصویب کند.

جمهوری خلق چین تصمیم گرفت که به موازات برگزیدن یک سیاست امنیتی در مقابل تهاجم جنگ های ترکیبی تمام٬ هم و غم خود را برای بهبود زندگی شهروندانش به کار گیرد تا شهروندی در یک جامعه سوسیالیستی مدرن احساس نکند که فراموش شده است.
فقر و احساس اینکه فردی در یک جامعه به حال خودش رها شده است٬ بهترین زمینه را برای نفوذ نیروهای خارجی فراهم می ‌آورد. نتیجه این سیاست های محتاطانه این است که چین از نظر تاریخی رشد بی سابقه ای داشته است و اکنون با برخی استاندارد ها بهترین اقتصاد جهان است. این استراتژی آینده نگر آنقدر موفق بوده است که چین اکنون به شرکای بیشمار خود در سراسر جهان کمک می کند تا از طریق سرمایه گذاری های خود در زمینه کمربند وجاده (BRI) مدل رشد خود را تکرار کنند.

در سال‌ های اخیر چین تمرکز خود را بروی مبارزه با تاثیرات فرهنگی خارجی نهاد است، حزب کمونیست چین آگاه هست که در صورت گسترش غیر قابل کنترل رسانه های اجتماعی و فرهنگ غربی در جوامع دیگر، امنیت هر کشوری می ‌تواند به خطر بیافتد.

سیاست جدید جمهوری خلق چین٬ اولویت بخشیدن به تمدن ویژه این کشور و تاریخ چین و ترویج آن در بین شهروندان در مقابل فرهنگ نفوذی غربی است تا منجر به ایجاد یک احساسات میهن‌ پرستانه با نگاه دوستی بین‌المللی شود و مانند یک دیوار آتشین در برابر نفوذ امپراطوری از این کشور محافظت کند. این رابطه میهن پرستانه باید مثبت عمل کرده و بدون آنکه موجب قطع رابطه با کشورها و یا تمدن های دیگری شود و یا زمینه را برای ایجاد احساسات غیر انسانی برتری نژادی فراهم آورد.

با در نظر داشتن دستاورد های چشمگیر اقتصادی و اجتماعی و همچنین امنیتی که چین در چند سال اخیر٬ به آن رسیده است اینکه ایالات متحده آمریکا بتواند در تحریک کردن مردم چین به یک آشوب و به راه انداختن انقلاب رنگی دیکری موفق شود٬ عملا غیرممکن شده است. این فقط یک ادعای فخرفروشانه نیست؛ بلکه اتفاقات اخیر در مناطقی مانند هنک کنگ نشاندهنده عدم موفقیت غرب در روشن کردن آتش جدید یک انقلاب رنگی دیگر در چین می باشد.

با راه‌ کارهای هوشمندانه اخیر٬ امکان صدور انقلاب رنگی جدید برای آمریکا بسیار مشکل شده است؛ چرا که بسیاری از کشورهای جهان با ترفند های غربی‌ ها و اهرم هایی که آنها برای اجرای این انقلابات استفاده می ‌کنند٬ آشنایی کامل پیدا کرده اند.


ایالات متحده دیگر نمی تواند مثل گذشته٬ شمشیر دموکلس انقلاب های رنگی را روی سر دولت های مستقل بچرخاند، زیرا مردم آنها دیگر از این سناریوها نمی ترسند؛ همانطور که قبلن توضیح داده شد٬ چین اخیراً نشان داد که این توطئه ها قابل خنثی سازی هستند. با توجه به اینکه استفاده از ابزار جنگ ترکیبی٬ برای آمریکا عملاً بلا استفاده شده است٬ اشتهای این کشور برای مداخله نظامی متداول نیز کاهش یافته است؛ آمریکا مجبور است که بر روی بحران های سیاسی داخلی خود تمرکز کند٬ به کار گرفتن اجتناب ناپذیر این سیاست٬ می تواند منجر به یک دوره جدید روابط بین‌المللی شود که احتمالاً وضعیت جهان را آرام تر از گذشته خواهد کرد.

پایان