کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

مردم ما در دو راهۀ  استبداد طالبانی و بی اعتمادی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان سرزمینی در پرتگاۀ ناکجاآباد تاریخ مردم افغانستان مخالف…

ترجمه‌ی شعرهابی از دریا هورامی

بانو "دریا هورامی" (به کُردی: دەریا هەورامی) شاعر، دوبلور و…

تلویزیون حقوق ناشر یک اندیشه ملی و روشنگری 

نوشته از بصیر دهزاد  تلویزیون حقوق در پنجشنبه آینده،  ۱۱ جولای، …

افراطیت دینی و دین ستیزی دو روی یک سکه ی…

نویسنده: مهرالدین مشید در حاشیه ی بحث های دگر اندیشان افراط گرایی…

د مدني ټولنې په اړه په ساده ژبه څو خبرې

 زموږ په ګران هېواد افغانستان کې دا ډیر کلونه او…

از پا افتادگان دور جمهوریت

در خارج چه میگویند ؟ انهاا طوری سخن میرانند که افغانستان…

«
»

پرفشانی دل

رسول پویان

هوای مشک به دل آهوی ختن دارد

خرام ناز به دشت و کُه و دمن دارد

مـۀ سـیام رُخ مـاه کاشـغـری بـوسـد

شکـوه مهـر فـروزنـده در یخن دارد

به گـرد شمع چگل پرفـشانی دل بین

ز جنس آتـش پـرسـوز پـیرهـن دارد

ز ابـریشـم بـبـافـنـد جـامـۀ رنـگــیـن

که لطف اطلس گلگون را پرن دارد

ز لعـبت ختـنی مهـوش چگل گـویـند

به رنگ مرمرتندیس پوست تن دارد

زبس که یشم دل آرای آن بُوَدمشهور

چـو روی دلبرکان جـلـوۀ حسن دارد

خـیالِ کاسـۀ فـغـفــورِ چـشـمِ بـادامی

هـنــوز بـادۀ مـســتـانــۀ کـهــن دارد

نگاه نـور شـده رمـز و راز بـیداری

رها شده نه هـوای غُـل و رسن دارد

به مرو وسُغد وبدخشان بلخ پیوند اند

زباغ صورت ارژنگ صدچمن دارد

ز آب ودامن صحرا و باد قصه کنند

هـزار گـونـه دیگـر گنج پرثمن دارد

توگویی دورِ قدیم باز می رسد از نو

پـیـام رشـد شـتابـنـده در سـخـن دارد

درای قـافـلۀ ابریشـم رسـد در گـوش

قطارِدورِنوین وه که فوت و فن دارد

زچشم خُوربهرسوکه بنگری نورست

چـو در بلاد خراسـان دل وطـن دارد

لـوای وحـدت مشـرق را بلـنـد کـنیـد

چرا که حمله وری تیغ اهریمن دارد

طلسـم کهـنۀ افـراطیت اگـر بشکست

پـریِ عـشـق و محـبـت انجـمـن دارد

نوای مطرب و می میزند بدلهاچنگ

مقام وراگ وغزل تا که تَن تَتَن دارد

عبوس نفرت و آزار در تمدن نیست

زهی که دامن دل مهرِ ما و من دارد

نژاد پرستی دگر درجهان ندارد جای

سپید وزرد و سیاه یک رقم کفن دارد

1/2/2021