خلق در دانه لری - مرواریت های ناب

قۉشیق ( دو بیتی )   داکتر فیض الله ایماق باید گفت که،…

آشتی کردن طالبان با مردم افغانستان، راهی برای پایان جنگ…

نویسنده: مهرالدین مشید زهر پاشی های قومی و زبانی و توطیۀ…

 ترجمه‌ی شعرهایی از سردار قادر 

استاد "سردار قادر" (به کُردی: سه‌ردار قادر)، شاعر کُرد زبان،…

خموشی

 نوشته نذیر ظفر شــــــــد مــــدتی که ورد زبانم ترانه نیست آوای مــــن…

چشم براه وحدت

            چشمم براه  وحدت  پیوند وهمد لی جانم فدای وحدت وصد ق…

دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

«
»

رسانه ها دستخوش قدرت های بزرگ یا وسیلۀ روشنگری

تهاجم ملت های متمرد بر ملت های مستمند و تهیدست را میتوان در مسیر تاریخ جامعه انسانی با اشکال وابزار متفاوت دریافت. یک ملت مهاجم و سلطه جو میتواند از آدرسهای صحی، تجارتی، اقتصادی، دوستی، نظامی، سیاسی و غیره درعمق و درون جوامع دگر رخنه نماید؛ اما خطرناکترین آنها تهاجم فرهنگی است که با مطرح کردن مسایل؛ چون مود، ، فیشن ، دگم اندیشی، افراطیت اخلاقی ، بوم ستیزی، تفوق طلبی جغرافیای، تلقین مسایل ناپسند وغیر انسانی و با باورهای دروغین اهداف شان را تحقق میدهند. یکی از ابزارهای تهاجم فرهنگی در ساختار سیاسی نظامها، رسانه ها است که با توجه به قوت تاثیر گذاری شان به عنوان قوای چهارم محسوب میشوند و مهمترین رسالت را در راستای ملت سازی به عهده دارند اما نقطۀ عطف وقابل تامل این است که آن عده رسانه های را که رسالت ملی شان را با درنظرداشت منافع اسلامی، انسانی و ملی کشورشان انجام داده اند بنده به دیده قدر نگریسته و کار کرد و فعالیتشان را در جهت همسویی،بیدارگری و اتحاد مردم افغانستان می ستایم ؛ ولی ناگفته نباید گذاشت که امروزه عده یی از رسانه های مان دستخوش قدرت های بزرگ و خوبترین وسیلۀ دست استخبارات منطقه و جهان شده و برای نفاق، پراگنده گی، تشتت…. درمیان ملت شریف و نجیب کشورمان دست به یک سری از فعالیت های نفاق افگن می زنند که نمونه های بارز این گونه رسانه ها را در کشور به وضوح می توان مشاهده کرد .

بدون تردید هستند رسانه های که از طرف قدرت های بزرگ استخباراتی به اجاره گرفته می شوند و اصحاب این رسانه ها می کو شند با طرح موضوعات که پیامد آن به جز ایجاد فاصله و شعله ور ساختن آتش شقاق، تجزیه و جدایی افغانستان دگر پیامدی را به همراه ندارد، ماموریت خود را خوبتر ادا کنند و بدون شک سوی استفاده از این ابزار اجتماعی می تواند ملت بزرگ و قهرمان افغانستان را به سمت شقاوت، عقب گرد، جدایی سوق داده و گرداننده گان آن جفا ی ملی را در حق ملت غیور کشور انجام خواهند داد . 
فرصت کافی را اینجا مناسب نمی بینم که به تمام جوانب تهاجم فرهنګی و تـأثیرات آن را روی ابعاد مختلف زنده گی اجتماعی و باهمی به بحث بگیرم؛ بنابراین دردی که وجدان وقلبم را می آزارد می خواهم با طرح این سوال در امتداد چند سطر مطرح بسازم. قضاوت به دست شما است در سرزمینی که بامدادش با انتحار، انفجار آغاز شود و شامش با جویبار خون افراد بی گناه، معصوم…..رنگ غم و ماتم را به خود بگیرد، مرزوبومی که هر روز خانمهای با عزت را که سالها در دامانش پرورانده است بیوه میگردد، اطفال نازنین ومعصوم نامردانه به قتل میرسند، مادران رنجور جنازهای پسران بی گناه شان را در عالم اشک و ماتم مظلومانه تجلیل میکنند،‌ فرزندان نازنین از مهر و محبت والدین مهربان محروم میگردند، استثمار، استعمار قاسط و قدرتهای خونخور گیتی بر خون انسانهای معصوم نرخ گذاشته و به فروش میرسانند، بعید از هرگونه جانبداری و تعصبات قومی، لسانی، مذهبی، نژادی و سمتی آیا مجال مشاجره و بحث روی مسایل بحث برانگیز، نفاق افگن و لطمه آفرین برمنافع انسانی و ازهمه مهمتر وحدت و یکپارچگی مردم افغانستان را می بینید یا خیر؟ ایا فکر نمی کنید که اینجا واژه های همچو عدالت، داده خواهی، حقوق بشر و … چتر های خوبی برای استفاده کردن انسان های معصوم و مظلوم بوده و بلوسیله احساسات پاک شان کیسه های اجاره داران قومی، مذهبی، سیاسی، سمتی، لسانی، حزبی و … آکنده می شوند.  

با حرمت 

پوهیالی خلیل الله توحیدیار صافی