ساعت "کنزل" نمادی از نوستالوژی؛ اما به روایتی دیگر

نویسنده: مهرالدین مشید نه یک ساعت؛ بلکه حماسه ای در فضای…

ریبوار طاها

آقای "ریبوار طاها" (به کُردی: ڕێبوار تەها) با نام کامل…

نقارۀ جنگ 

رسول پویان  نـوای ســال نــویــن تـا نقـارۀ جـنگ است  به خون خلق…

عرفان و زبان

– دکتر بیژن باران من در جهان لغات دیگران می…

ای حزب قهرمان انیس  ستمکشان

      به افتخارسالگرد حزب پر   افتخاردموکراتیک خلق افغانستان ای حزب قهرمان انیس  ستمکشان یادت…

ریباز سالار

آقای "ریباز سالار" (به کُردی: ڕێباز سالار) با نام کامل…

تهاجمی خونین و آغاز مداخله ها و پایان حاکمیت ملی…

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجمی که افغانستان را به میدان جنگ های…

میا پیشم!

امین الله مفکرامینی        2024-28-12! میا پیشم تو دلـــدارممزن زخمه دلی زارم رهی دوستی…

شماره چهارم سال ۲۷ م محبت

شماره چهارم سال ۲۷ م محبت از چاپ برآمد. پیشکش می…

دولت پدیده عقلی – تحلیل موردی حمله پاکستان در ولایت پکتیکا

دولت پدیده قوم و یا دینی مطلق نیست. و دین…

هر شکستی ما را شکست و هیچ شکستی شکست ما…

نویسنده: مهرالدین مشید با تاسف که تنها ما نسل شکست خورده…

نوروز نبودت

- بیژن باران چه کنم با این همه گل و…

عرفان در مغز

دکتر بیژن باران     لامارک 200 سال پیش گفت: به پذیرش…

نماد های تاریخی- ملی و نقش آن در حفظ هویت…

نور محمد غفوری اشیاء، تصاویر، نشان‌ها، مفاهیم، یا شخصیت‌هایی که نمایانگر…

در دنیای دیجیتالی امروز، انسان‌ها به مراتب آسیب پذیرتر شده…

دیوارها موش دارند و موش‌ها گوش! این مثل یا زبانزد عام…

خالق تروریستهای اسلامی؛ الله است یا امریکا؟

افشاگری جسورانه از ژرفای حقیقت سلیمان کبیر نوری بخش نخست  درین جا می…

چگونه این بار حقانی ها روی آنتن رسانه ها قرار…

نویسنده: مهرالدین مشید از یک خلیفه ی انتحاری تا "امید تغییر"…

شب یلدا 

شب یلدا شبی شور و سرور است  شب تجلیل از مدت…

سجده ی عشق!

امین الله مفکر امینی      2024-21-12! بیا کــــه دل ز تنهایــی به کفیدن…

فلسفه کانت؛ تئوری انقلاب فرانسه شد

Immanuel Kant (1724-1804) آرام بختیاری  نیاز انسان عقلگرا به فلسفه انتقادی. کانت (1804-1724.م)،…

«
»

یاد گذشته و فردای نا معلوم !

امین الله مفکرامینی      2024-24-01!

یـادِ گـــذشته  وفردای ی نا معـلـــوم  دایم کــردن  ربــــــاید فرصتِ امـــــــروزت

غنیمت بدان  امروزت ونیکی کـــــن  که این رسم وطریقت میـــدارد پیــــــروزت

گذشته نـــاید  بدست وفردای عــــدم   پردهء اسراراست  و هم کس نداند چیسـت

برقمـــارِ دی  وفردا نقد حال ازدسـت  دادن بیهوده گــی  و  توام  با گمـرهیســت

گرخردمندیم   صرف زتجارب آموخت  وبربنیادش باید کـه  سنجید هربد وخــوب

که زیربنـای  تجارب علم بوده وعلــم کرده جهانِ زیــــبا ی هستی با فروزیــــــب

بافکارابطال  کی توان یافت مـــــراد و منزلگهی مقصـــودو هم صلح وهمـزیستی

که نسلِ بشر گم  کرده و گم میـــــدارد  به پندارهای واهـــی  که خود ها سـرشتی

مفــــکرطـرزِ تفکر بر پایهء علـــــــــم   زایل نماید جمـلـــه جهـل وابطال زخـلـــق

کزعلم وخرد، بشردسترسی یـــــــــافته  بــرخلقت عــــــلم و  کرده خوب وبد فرق

عالم وخردمند مپندارید گمراه وجاهـــل  وعاری زعلم وخــرد که بودند وبــــاشـند

خیرخواه بشـر وبازیب وفرسا ختــــــنِ همخون وهمنوع خود تاخوشبختـی یا بنــد

کـه دیدیم بسی  پیرو دین ومذهب وهم  مسجد وکعبه وبتخانـه وهم دیــــــرِکنشــت

که نی ره یافتند برحقیقت هستی، نــی  برابطال وافکــــارپوچ  ره یافتند بربهشـت