آشتی کردن طالبان با مردم افغانستان، راهی برای پایان جنگ…

نویسنده: مهرالدین مشید زهر پاشی های قومی و زبانی و توطیۀ…

 ترجمه‌ی شعرهایی از سردار قادر 

استاد "سردار قادر" (به کُردی: سه‌ردار قادر)، شاعر کُرد زبان،…

خموشی

 نوشته نذیر ظفر شــــــــد مــــدتی که ورد زبانم ترانه نیست آوای مــــن…

چشم براه وحدت

            چشمم براه  وحدت  پیوند وهمد لی جانم فدای وحدت وصد ق…

دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

مردم ما در دو راهۀ  استبداد طالبانی و بی اعتمادی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان سرزمینی در پرتگاۀ ناکجاآباد تاریخ مردم افغانستان مخالف…

«
»

معرفی کوه عروس ولسوالی پنجاب ولایت بامیان

نگارنده: محمد عوض نبی زاده



كوه عروس بخشی از سلسله جبال کوه بابا و از مناطق صعب العبور و دور افتاده مناطق هزارستان مركزی و یكی از مناظر زیبای طبیعی در ولسوالی پنجاب ولایت بامیان است. هرچند این كوه از لحاظ موقعیت در قریه ی قاش شبر تگاب برگ علیای ولسوالی پنجاب قرار داشته که با قریه هایی از ولسوالی یكاولنگ نیز هم مرز میباشد. كوه عروس از سمت غرب در مناطق تگاب برگ علیای ولسوالی پنجاب، از سمت شرق به ترغی پنجاب، از سمت جنوب به مهر و تره پس پنجاب و از سمت شمال به خاك چغیر یكاولنگ متصل می باشد. نزدیكترین قراء ولسوالی پنجاب به این كوه، قریه های شهرك، دوقد، چُكری توی گل حسین و همچنین قریه خاك چغیر ویا خاک چغیل مربوط به سرقول یكاولنگ می باشند.

كوه عروس دارای چشمه های زلال و سرد بوده که در قله های آن حوض های دیدنی و طبیعی وجود دارند كه به این كوه شكوه و زیبائی ویژه می بخشد. در راس قله ی کوه ترکیب سنگهای از آهک و چونه می باشد که در حدود ۴ هزار متر ارتفاع دارد. چشمه آب گرم دره علی یكه ولنگ و چشمه آب گرم خواجه میرو در تگاب برگ پنجاب به صورت مستقیم در دو سمت شمال و جنوب كوه عروس قرار دارند كه از همین كوه سرچشمه گرفته اند. با توجه به موقعیت و ساختمان فیزیكی كوه عروس انواع مختلف پرندگان ازرقبیل باز و باشه، كرگس قجیر، یا لاشخور، باد خورك، كبك، كبك زری، كبوتران كوهی، سنگ كویك، سیاه گولی، انواع مختلفی از جغدها، و ده ها نوع پرندگان زیبا و وحشی در ان یافت می شوند. انواع مختلفی حیوانات وحشی از قبیل گرگ، آهو، روباه، تبرغو، شغال، دلده خفك، پشك كوهی، بزكوهی، موش، خرگوش، وغیره نیز در این كوه زیست دارند. كوه عروس علاوه بر حیوانات و پرندگان، دارای صدها نوع گیاهان طبی و طبیعی است كه بعضاً مورد استفاده مردمان محل به عنوان ادویه قرار می گیرند این كوه دارای سنگ های قیمتی مانند لاجورد، فیروزه وغیره نیز می باشد.

در رابطه به كوه عروس، داستانهای زیادی گفته می شوند؛ اما كوه عروس كه یك نام تركیبی از دو كلمه ی كوه و عروس است که كلمه كوه، اسم است و عروس به عنوان صفت به معنای بهترین و زیباترین آن را وصف می كند. كوه عروس از لحاظ ساختمانی آراستگی، نظم و تركیب زیبا، جذاب و گیرا دارد که هر بیننده می تواند كاروان و یا قافله ی عروس، كه مردمانی به شكل سواره و پیاده در جریان حركت، را در آن مشاهده نماید و در بلند ترین نقطه كوه، زنی سوار بر اسب را نشان می دهد كه در میان جمعیت قرار دارد، این آرایش طبیعت در قالب كوه، نقاشی شده است که این جریان مراسم های عروسی و عروس بردن ها مطابق رسم و رواج مناطق هزارستان میباشد.

افسانه ها در مورد این كوه، این است كه در ابتدای امر عروس، داماد و همراهان كه در معرض خطر هجوم، تعرض و حمله ی دشمنان بسیار بی رحم، جنایت پیشه و متجاوز و قصی القلب، كه به هیچ كس و هیچ چیز رحم نمی كرده قرار داشتند. وقتی دشمنان به قافله عروس نزدیكتر می گردند؛ عروس و داماد و همراهان، که عزت، آبرو و حیثیت شان را در خطر جدی و نابودی احساس می كنند و هیچ توان و امكان دفاع و نجات به ذهن شان نمی رسند، كه چی كنند، در این وقت، عروس، كه دختر با عفت و با غیرتی بوده از صمیم قلب رو بسوی آسمان کرده و دعا می كند و میگویند كه ای خدا بخاطر خودت، بخاطر خودم و بخاطر عزت و نام و ننگ من و مردمم همه را از اینكه بی عزت شویم تبدیل به سنگ و كوه فرما؛ و خداوند مهربان دعای بنده خوبش را استجابت می كند و در حالی كه دشمن قدم به قدم به قافله نزدیك می شود، یك دفعه مشاهده می كنند كه همه تبدیل به كوه و سنگ شده اند. با توجه به این ویژگیها كوه عروس نمادی از عزت، بركت، ثروت مادی و معنوی و تداعی كننده تسلیم ناپذیری، شجاعت و ایمانداری است.

کوه عروس یکی ازکوه های مشهور و تاریخی در منطقه شبر قاش تگاب برگ علیای ولسوالی پنجاب ولایت بامیان در ساحه ی شمال غرب زادگاه نویسنده ی مقاله در تصویر دیده میشود.

ماه – اپریل – سال – ۲۰۱۷ – میلادی