ساعت "کنزل" نمادی از نوستالوژی؛ اما به روایتی دیگر

نویسنده: مهرالدین مشید نه یک ساعت؛ بلکه حماسه ای در فضای…

ریبوار طاها

آقای "ریبوار طاها" (به کُردی: ڕێبوار تەها) با نام کامل…

نقارۀ جنگ 

رسول پویان  نـوای ســال نــویــن تـا نقـارۀ جـنگ است  به خون خلق…

عرفان و زبان

– دکتر بیژن باران من در جهان لغات دیگران می…

ای حزب قهرمان انیس  ستمکشان

      به افتخارسالگرد حزب پر   افتخاردموکراتیک خلق افغانستان ای حزب قهرمان انیس  ستمکشان یادت…

ریباز سالار

آقای "ریباز سالار" (به کُردی: ڕێباز سالار) با نام کامل…

تهاجمی خونین و آغاز مداخله ها و پایان حاکمیت ملی…

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجمی که افغانستان را به میدان جنگ های…

میا پیشم!

امین الله مفکرامینی        2024-28-12! میا پیشم تو دلـــدارممزن زخمه دلی زارم رهی دوستی…

شماره چهارم سال ۲۷ م محبت

شماره چهارم سال ۲۷ م محبت از چاپ برآمد. پیشکش می…

دولت پدیده عقلی – تحلیل موردی حمله پاکستان در ولایت پکتیکا

دولت پدیده قوم و یا دینی مطلق نیست. و دین…

هر شکستی ما را شکست و هیچ شکستی شکست ما…

نویسنده: مهرالدین مشید با تاسف که تنها ما نسل شکست خورده…

نوروز نبودت

- بیژن باران چه کنم با این همه گل و…

عرفان در مغز

دکتر بیژن باران     لامارک 200 سال پیش گفت: به پذیرش…

نماد های تاریخی- ملی و نقش آن در حفظ هویت…

نور محمد غفوری اشیاء، تصاویر، نشان‌ها، مفاهیم، یا شخصیت‌هایی که نمایانگر…

در دنیای دیجیتالی امروز، انسان‌ها به مراتب آسیب پذیرتر شده…

دیوارها موش دارند و موش‌ها گوش! این مثل یا زبانزد عام…

خالق تروریستهای اسلامی؛ الله است یا امریکا؟

افشاگری جسورانه از ژرفای حقیقت سلیمان کبیر نوری بخش نخست  درین جا می…

چگونه این بار حقانی ها روی آنتن رسانه ها قرار…

نویسنده: مهرالدین مشید از یک خلیفه ی انتحاری تا "امید تغییر"…

شب یلدا 

شب یلدا شبی شور و سرور است  شب تجلیل از مدت…

سجده ی عشق!

امین الله مفکر امینی      2024-21-12! بیا کــــه دل ز تنهایــی به کفیدن…

فلسفه کانت؛ تئوری انقلاب فرانسه شد

Immanuel Kant (1724-1804) آرام بختیاری  نیاز انسان عقلگرا به فلسفه انتقادی. کانت (1804-1724.م)،…

«
»

محفل یادبود از خاموشی یک رهبر

روز یکشنبه مورخ 15دسمبر 2020 ترسایی محفلی یادبوداز24 مین سالروز درگذشت  شادروان ببرک کارمل به اشتراک عده یی از احزاب وافراد  سیاسی درداخل وخارج کشور مربوط اعضای سابق حزب دموکراتیک خلق افغانستان(حزب وطن) ازجمله کمیته فعالین حزب دموکراتیک خلق افغانستان ، نهضت زحمتکشان افغانستان وکمیسون وحدت خواهان ازطریق شبکه انترنیتی پال دایر شده بود. دراین نشت چندتن ازکادرهای رهبری سابق  حزب دموکراتیک خلق افغانستان  ازجمله رفیق داکتر فاروق وسید ا کرام پیگیر،  نیز اشتراک داشتند وسخنرانی کردند.  در نشست تعدا دی از اشتراک کننده گان جلسه که قبلآ ثبت نام کرده بودند ،درمورد نقش  شخصیت ومبارزه خستگی ناپذیر   شادروان ببرک کارمل در زمینه ایجاد حزب دموکراتیک خلقق افغانستان درعرصه های مختلف مانند: کارمیان توده های مردم ازجمله اعم از ، طبقه کارگر، ، دهقانان ، تحصیل کرد ه گان تجددخواهان مترقی  وخردورزان وجوانا ن  و تشریح وتوضیح اندیشه های نو مترقی ودموکرات انقلابی که جواب ده شرایط زمان بود ، جلب وجذب اگاه ترین وپیشروترین عنصر اگاهی مترقی به حزب دموکراتیک خلق افغانستان ،  چگونگی شیوهای مبارزه برای دموکراسی ملی ودمکراتیک برشالوده یی ارزشهای جامعه نوین دموکراتیک وعدالتخواهانه و تحکیم وحدت ملی  ،سخنرانی کردند. وازشخصیت والای شادروان کارمل  به مثابه رهبر پیشتاز وکادر فعال سیاسی درسطح ملی وبین المللی یاداوری کرده اند. درسخنرانیها همه از صفجات نیکو سیاسی واجتماعی ونبوغی که دراین عرصه شادروان کارمل داشت سخن گفتند و برای تعقیب وتحقق  ارمانهایش تعهد می سپردند.

 صحبتها همه، هماهنگ درمحور مبارزه وطنپرستانه شخصیت پیشتازجاویدان نام ببرکارمل میچرخید وهرکدام  کوشش میکردند خوبتر ازدیگری سخنرانی نماید. که این ها همه جنبه های نیک خوب این نشست بود. ازاین سخنرانیها طوری تصور میشد که همه زیر چتر یک حزب متشکل  استند ، اماشوربختانه تااکنون چنین نیست!. 

 درمورد کلید اساسی حلی چالشها وعدم هماهنگی  ووحدت یکپارچکی نیروهای ملی د موکراتیک چپ   باید صحبت  میشد که نه شد!، تا ما چه گونه وچطور میتوانیم  بازهم دوباره زیر یک چتر با هم جمع ووحدت نمایم!، تااز پراکنده گی وپارچه پارچه بودن به سوی یکپارچگی قدم بگذاریم. دوم اینکه خوب می بود که دراین نشست ازتمام احزاب وشخصیتهای که مربوط به حزب دموکراتیک خلق افغانستان درگذشته بودند، دراین نشست دعوت به عمل اورده میشدد تا به یک نشست باعظمت  تاریخی  واموزشی برای همه ما تبدیل میشد ودرشکوهمندی وتعالی مقام این نشست افزوده می شد. چون زنده یاد کارمل به همه جزایر جداشده از حزب  دموکراتیک خلق افغانستان ونیروهای مترقی ملی تعلق داشت. میتوانست این نشست زیر نام کنفرانس ویا سیمنار با مشوره یی سایر احزاب دیگر راه اندازی میشد تا تحلیل  دقیق علمی وتاریخی وتخصصی بیشتر وسیع تر درمور مبارزه شادروان کارمل وحزب دموکراتیک خلق افغانستان اهداف ومرام ان  که چگونه بربنیاد پرسش زمان اهداف ملی ودموکراتیک را شعار داده بو د ، صورت میگرفت تا رهنما ی عمل  تمام احزاب در فرایند مبارزه  بعدی  میگردید.. متاسفانه  هنوزهم از خودخواهی به سوی دگر خواهی ودگر گزینی گام فراغ تر نه گذاشته ایم. ما  نه توانسیم به پیشگاهی   کمال ،فضلیت و خوش طینت شخصیت جاویدان کارمل تعهد تاریخی  بسپاریم تا الهام از این نشست زیر چتری حزب واحد جمع شوم ،و برای ازبین بردن رنجهای بیکران مردم   از جنگ خونریزی و ازادی وطن ازچنگال نیروهای خون خوار امپریالیستی ورادیکالهای اسلامی ومفسدین وزورسالاران  باهم وحدت مینمایم، ویکجا میشویم  تاتوانسته باشیم  رسالت  تاریخی خویشرا ازحرف به عمل اداء کرده باشیم.