دولت پدیده عقلی – تحلیل موردی حمله پاکستان در ولایت پکتیکا

دولت پدیده قوم و یا دینی مطلق نیست. و دین…

هر شکستی ما را شکست و هیچ شکستی شکست ما…

نویسنده: مهرالدین مشید با تاسف که تنها ما نسل شکست خورده…

نوروز نبودت

- بیژن باران چه کنم با این همه گل و…

عرفان در مغز

دکتر بیژن باران     لامارک 200 سال پیش گفت: به پذیرش…

نماد های تاریخی- ملی و نقش آن در حفظ هویت…

نور محمد غفوری اشیاء، تصاویر، نشان‌ها، مفاهیم، یا شخصیت‌هایی که نمایانگر…

در دنیای دیجیتالی امروز، انسان‌ها به مراتب آسیب پذیرتر شده…

دیوارها موش دارند و موش‌ها گوش! این مثل یا زبانزد عام…

خالق تروریستهای اسلامی؛ الله است یا امریکا؟

افشاگری جسورانه از ژرفای حقیقت سلیمان کبیر نوری بخش نخست  درین جا می…

چگونه این بار حقانی ها روی آنتن رسانه ها قرار…

نویسنده: مهرالدین مشید از یک خلیفه ی انتحاری تا "امید تغییر"…

شب یلدا 

شب یلدا شبی شور و سرور است  شب تجلیل از مدت…

سجده ی عشق!

امین الله مفکر امینی      2024-21-12! بیا کــــه دل ز تنهایــی به کفیدن…

فلسفه کانت؛ تئوری انقلاب فرانسه شد

Immanuel Kant (1724-1804) آرام بختیاری  نیاز انسان عقلگرا به فلسفه انتقادی. کانت (1804-1724.م)،…

حال: زمانست یا هستی؟

بیت: غم فردا، کز غصه دیروز ریزد به هجوم انرژی، کشف زمان…

درختی سرشار از روح حماسی  و جلوه های معبودایی

نویسنده: مهرالدین مشید تک "درخت توت" و دغدغه های شکوهمند خاطره…

کهن میلاد خورشید 

رسول پویان  شـب یلـدا بـه دور صندلی بـسـیار زیبا بود  نشـاط و…

مبانی میتودیک طرح و تدوین اساسنامهٔ سازمانهای مدنی

نور محمد غفوری شاید همه خوانندگان محترم روش تحریر و طُرق…

انحصار طلبی ملا هبت الله، کشته شدن حقانی و سرنوشت…

نویسنده: مهرالدین مشید ختلاف های درونی طالبان و کش و قوس…

ریحان می شود

قاضی پشتون باسل حرف  نیکو مرکسان را  قوت  جان میشود قوت جسم…

کهن جنگ تمدن 

رسول پویان  نفـس در سـینۀ فـردا گـره افتاده بازش کن  بـرای خــاطــر…

ترجمه‌ی شعرهایی از بانو روژ حلبچه‌ای

هر گاه که باران،  آسمان چشمانم را در بر می‌گیرد. آن، تکه…

سلام محمد

استاد "سلام محمد" (به کُردی: سەلام موحەمەد) شاعر کُرد، زاده‌ی…

«
»

روز جهانی حقوق بشر و تراژيدى ان در افغانستان

چرا روز جهانى حقوق بشر براى افغانان و افغانستان دارايى اهميت حياتى است ؟

براى اينكه مندرجات اعلاميه جهانى حقوق بشر كه در آن به حفظ كرامت انسانى در راستاى حق زندگى ، آزادى ، برابرى ، برادرى ، مساوات ، عدالت ، آزادى وجدان ، دين و انديشه بحساب حق ذاتى انسان ، بدون هر نوع تبعيض و تمايز ، مسجل گرديده و در ميثاقها و اسناد بعدى تكميل شده است با تاريخ ، ارزشهاى فرهنگى و دين و آيين مردمان شرق ، حوزه تمدنى و كشور كهن و باستانى ما همخوانى دارد .

تحقق اين اصول دستيآبى بحقوق و آزاديهاى انسانى را ميسر ميسازد و اعمال حق حاكميت ملى را كه بطور انحصارى بمردم تعلق دارد ، را ضمانت مينمايد .

بدينرو ، كماكان براى مردم افغانستان مبرميت خاص دارد .

تاكنون هيچ دليل مقنع در توضيح مخالفت و يا تناقض معيار هاى مندرج در اعلاميه جهانى حقوق بشر را با اصول بنيادى دين مقدس اسلام ارائه نگرديده است .

البته استفاده ابزارى و با معيار دوگانه ازاين اعلاميه و يا نقض صريح و خشن احكام آن توسط مدعيان غربى نميتواند برهان قاطع نفی مواد سى گانه اين اعلاميه جهانشمول گردد .

در سال قبل وزمان تسلط دولت جمهورى اسلامى ، بمناسبت روز جهانى حقوق بشر ، با بدعت و سنت شكنى نوشتيم كه :

« از روز جهانى « نقض خشن » حقوق بشر بايد « تجليل » نمود !

و در« روز ملی قربانیان جنگ » به اين حقيقت تلخ اعتراف نمود كه :

ما با تداوم تراژيدى ، فاجعه و نقض مستدام حقوق بشر مواجه هستيم .

حدود نيم قرن مى شود كه ، افغانستان با نقض مستدام حقوق بشر مواجه است و كشور ما در دو دهه اخير و در سايه تسلط « حاميان » اعلاميه حقوق بشر به « قبرستان » ارزشهاى حقوق انسانى مبدل گرديده است و تمام موارد سى گانه مندرج در اعلاميه جهانى حقوق بشر به درجات مختلف در افغانستان نقض و با تهديد مواجه است .

با كمال تاسف ، موارد فوق در افغانستان حالت خوفناك ” نقض مستدام حقوق بشر “

( continuing human right violation ) را مستولى ساخته است . دوام جنگ خانمانسوز ، حملات انتحارى ، انفجار ، ترور ، بمبارد هاى شبانه ، كشتار اهالى ملكى و حمله بر تأسيسات ملكى موسسات خيريه خارجى و …و وقوع روزمره جرايم هولناك كه مطابق به احكام ميثاقهاى جهانى و منجمله كنوانسيونهاى چهار گانه ژينو :

– جنايت جنگى و جنايت عليه بشريت رديف بندى گرديده اند كه :

– دولت ، قواى نظامى ناتو و امريكا ، طالبان و گروه مسلح دهشت افگن القاعده و داعش و …

هر كدام و البته با تفاوت ها در رابطه ملزم و مقصر ميباشند .

تراژيدى افغانستان ، داستان غم انگيز نقض مستدام حقوق بشر ميباشد كه با شدت و در اشكال متفاوت تداوم دارد و كشور ما را به بزرگترين قربانى ارزشهاى آن مبدل ساخته شده است .

و اما امسال و در عروج دوباره امارت اسلامى طالبان كه اعلاميه جهانى حقوق بشرو ميثاقهاى جهانى ناشى ازآنرا قبول ندارند و حتی به اعلامیه حقوق بشر اسلامی نیز تمکین ندارند ( که این موضوع یکی از دلایل سازمان ملل متحد در عدم برسمیت شناختن دولت دفکتوی طالبان است ) ، بمناسبت اين روز جهانى چه ميتوان گفت ؟

درين چندماه تسلط طالبان نبود جنگ و كساد شدن بازار تابوت فروشان مايه شادمانى است و اما :

به اين حقيقت تلخ بايد آگاه بود كه :

افغانستان تا رسيدن به صلح واقعى و پايدار كه با مفاهيم ازادى ، مصؤنيت و عدالت پيوند دارد ، فرسخ ها فاصله دارد .

بحران بزرگ حقوقى ، فقدان مشروعيت ملى و بين المللى و نبود دولت مسئؤل و مورد شناخت رسمى جهانى زمينه ساز مشكلات بزرگ گرديده است .

عدم وضاحت در مورد نظام حقوقى طالبان و تاكيد عام بر تطبيق شريعت ، موضوع حاكميت قانون و حاكميت ملى را زير سوال برده است .

حق زندگى ( حق حيات ) افغانان ( بمثابه اساسى ترين و بنيادى ترين حق بشر ، حق ذاتى و طبيعى بشر ) كه در حقوق اسلام ، شامل حق الهى تعريف گرديده و اساس فلسفه حقوق بشر را تشكيل ميدهد ، در معرض نابودى قرار دارد :

خطر سقوط اقتصادى در حاليكه افغانستان با آفات و بليات جانكاه و وايروس كرونا مواجه است از وقوع فاجعه هولناك بشرى در افغانستان هشدار ميدهد .

همين اكنون ( ٨ ، ٣١ ) مليون انسان در تحت فقر و ( ١٣ تا ١٤ ) مليون در معرض قحطى و هلاكت قراردارد .

در چنين شرايط حقوق نصف نفوس جامعه ( زنان ) زير سوال رفته و بخش هاى بزرگ آنان از حق كار ، تحصيل و اشتراك در حيات سياسى جامعه محروم گرديده اند .

فاجعه غم انگيز بيرون شدن صد ها هزار افغان از كشور شان و احوال دردناك بيجاشدگان داخلى ، تداوم حملات انتحارى داعش و كشتار اهالى ملكى ، قتل ها ، تخويف و تهديد ها گوشه هاى ديگر تراژيدى حقوق بشر در افغانستان است .

بررسی اتهامات و حوادث نقض حقوق بشر ایجاب مینماید که سازمان ملل متحد ، موسسات بین المللی و دیدان جرایم بین المللی در افغانستان حضور فعال داشته باشد .

بدون شك تحقق ارزشهاى حقوق بشر در افغانستان آرمان بزرگ تاريخى و ملى است كه تحقق آن مستلزم تلاش گسترده و دوامدار مدافعان حقوق و آزادى مردم مى باشد و بايد در دفاع از حق و حقوق مردم صداى خود را رساتر بسازيم .

دفاع از حق حيات و زندگى افغانان در دستور كار قرار دارد . انجمن حقوقدانان افغان در اروپا با درك از همين واقعيت تلخ ، از « جامعه جهانى » كه تراژيدى افغانستان محصول مداخله و تجاوز شان و مكلفيت اخلاقى (Moralobligation ) شان در قبال افغان و افغانستان اظهر من الشمس است ، خواستار كمك هاى عاجل و وسيع بشرى به مردم افغانستان مى باشد.

با حرمت

شوراى رهبرى انجمن

مير عبدالواحد سادات رييس انجمن