خلق در دانه لری - مرواریت های ناب

قۉشیق ( دو بیتی )   داکتر فیض الله ایماق باید گفت که،…

آشتی کردن طالبان با مردم افغانستان، راهی برای پایان جنگ…

نویسنده: مهرالدین مشید زهر پاشی های قومی و زبانی و توطیۀ…

 ترجمه‌ی شعرهایی از سردار قادر 

استاد "سردار قادر" (به کُردی: سه‌ردار قادر)، شاعر کُرد زبان،…

خموشی

 نوشته نذیر ظفر شــــــــد مــــدتی که ورد زبانم ترانه نیست آوای مــــن…

چشم براه وحدت

            چشمم براه  وحدت  پیوند وهمد لی جانم فدای وحدت وصد ق…

دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

«
»

حکومت ثروتمندان برزیلی ۵۴ میلیون رأی را آتش می‌زند

نویسنده:
پپه اسکوبار Pepe Escobar
برگرفته از :
روسیه امروز (RT) ـ ۱۲ مه ۲۰۱۶

«براندازی مردم» و محو کردن ۵۴ میلیون رأی ریخته شده در یک انتخابات آزاد و عادلانه ریاست جمهوری، به این راحتی، هرگز در تاریخ سیاسی مدرن سابقه نداشته است.

ابطال ورقه‌های رأی کامپیوتری، مثل فلوریدا در سال ۲۰۰۰ را فراموش کنید. این روزی است که به‌عنوان رسوایی در سراسر نیمکره جنوبی باقی خواهد ماند ـ روزی که آنچه به‌عنوان یکی از پویاترین دموکراسی‌ها بود، تحت یک لعاب بی‌مایه مقننه / قضایی، با تضمین‌‌های قانونی و مطابق قانون اساسی، اینک به لطف نخبگان پست و دون کمپرادور به‌سمت رژیم حکومتی توانگران منحرف شد.

پس از آن ماراتن مثال زدنی، مجلس سنای  برزیل ۵۵ به ۲۲ به محاکمه دیلما روسف، رئیس‌جمهور به جرم «جنایات مسئولیت» ـ در ارتباط با ادعای پنهان‌کاری در بودجه دولتی رأی داد.

این نقطه اوج فرایندی افشاگرانه بود که حتی قبل از آن که روسف در انتخابات مجدد در اواخر سال ۲۰۱۴ با بیش از ۵۴ میلیون رأی پیروز شود آغاز شده بود. من این دارودستـه جنایت‌کاران را که خلاقیت برزیلی آن را «کودضاح» نامیده است (ترکیبی ازکودتا ـ به پرتقالی  golpe ـ و استیضاح impeachment) به‌عنوان جنگ ترکیبی کفتارها توصیف کرده‌ام.

کودضاح پیچیده ـ پشتیبانی شده توسط چیزی که همسنگ یک مکتب تفتیش عقاید انتخاباتی است ـ جنگ ترکیبی را به سطوحی کاملاً جدید رانده است.

جنگ ترکیبی آن‌چنان که در مورد برزیل به‌کار رفت، عناصر کلاسیک یک انقلاب رنگی را به نمایش گذاشت. البته نیازی به مناطق پرواز ممنوع و یا امپریالیسم بشردوستانه به «حمایت از حقوق بشر» صرف‌نظر از تحریک  یک جنگ داخلی نبود. اما با توجه به سطح بالای مقاومت در برابر دولت قربانی، که در آن جامعه مدنی بسیار پویا است، طراحان جنگ ترکیبی در این مورد، روی ترکیبی از سرسپردگی ـ و خیانت ـ نخبگان محلی، مخلوطی از «تظاهرات مسالمت‌آمیز» و جریان اصلی بی‌امانی از کمپین رسانه‌ای حساب باز کرده‌اند. بخوان «جنگ داخلی کم هزینه ».

این کار با نسبت هزینه ـ فایده شگفت‌آوری انجام شد. حال، نظام سیاسی برزیل (فوق‌العاده فاسد) و جریان اصلی اجرائیه / مقننه / قضائیه  می‌تواند توسط افراد مشکوک همیشگی در خدمت برنامه جغرافیایی ـ سیاسی‌شان مورد استفاده قرار گیرد.

مجاز کردن تغییر کم هزینه رژیم ـ در یک کلام، سیاست ـ هم‌چون جنگ با وسایلی دیگر در گروه بریکس (BRICS). نرم‌افزاری جدید، سیستم عاملی جدید. تصویب چیزی با نتیجه‌ای تأثرآور؛ چنانچه آمریکا امپراتوری آشوب باشد، برزیل، حالا شکوهمندانه به وضعیت مادون امپراتوری اراذل رسیده است.

وفور اراذل 

روسف ممکن است به سوء‌مدیریت اقتصادی جدی متهم شود، و از طرز بیان سیاسی در میان دارودسته متقلب‌ها (فوق‌العاده فاسد) که سیاست در برزیل است، ناتوان باشد. اما او فاسد نیست. وی در مبارزه با تورم با اجازه دادن به افزایش نرخ بهره به یک سطح ناپایدار، اشتباهی جدی کرد؛ به‌همین دلیل تقاضا در برزیل به‌طور چشمگیری کاهش یافت، و رکود اقتصادی حاکم شد. وی (مناسب) قربانی شدن برای رکود اقتصادی برزیل است.

او قطعاً به‌خاطر نداشتن  یک طرح اضطراری برای مبارزه با رکود جهانی اقتصادی می‌تواند قابل انتقاد باشد. برزیل اساساً بر دو پایه کار می‌کند؛ صادرات کالا و شرکت‌های داخلی متکی بر پستانک‌های دولت. زیرساخت به‌طور کلی بسیار ملال‌آور است ـ علاوه بر آنچه به‌عنوان «هزینه برزیلی» انجام کسب و کار تعریف می‌شود. با رکود [ صادرات] کالا، بودجه دولت کاهش یافت  و همه چیز فلج شد ـ اعتبارات، سرمایه‌گذاری، مصرف.

دستاویز استیضاح روسف ـ بنابر گفته‌ها، انتقال وام‌ها از بانک‌های دولتی به خزانه‌داری به‌منظور پنهان کردن مقدارکسری مالی برزیل ـ در بهترین حالت، [ادعایی] سست است. هر دولتی در غرب، این کار را می‌کند ـ و این شامل کلینتون، بوش و اوباما می‌شود.

تحقیقات عملیات کار واش (Operation Car Wash)، طول کشیدن آن  به‌مدت دو سال تا حالا، قرار بود به کشف فساد در نظام سیاسی برزیل ـ همانند تبانی مدیران شرکت غول نفتی پتروبراس، شرکت‌های ساختمانی برزیل، و تأمین مالی مبارزات سیاسی ـ منجر شود. کار واش نباید کاری به‌کار پیشبرد کودضاح داشته باشد. با این حال این‌ها دو بزرگراه موازی بوده‌اند که در مقصد واحدی همگرا می‌شده‌اند: جنایی کردن حزب کارگران ـ در صورت امکان ـ ترور سیاسی قطعی روسف و مربی‌اش، لولا، رئیس‌جمهور پیشین.

هنگامی ‌که کودضاح به ساختمان پایین‌تر کنگره رسید ـ منظره‌ای وحشتناک ـ دل و روده روسف، توسط کفتارهای جورواجور جنگ ترکیبی (BBC) بیرون آورده شد؛ «BBC» در انگلیسی، مخفف گلوله «bullet»، کتاب مقدس «bible» و گله گاو «cattle» است که در آن «bullet» به صنعت سلاح‌ها و امنیت خصوصی، «bible» به پیشوایان روحانی و متعصبان پروتستانی، و «cattle» به لابی قدرتمند تجارت محصولات کشاورزی اشاره می‌کند.

کفتارهای BBC اعضای تقریباً همه  احزاب سیاسی برزیل‌اند، پسرک‌های روزنامه‌فروش شرکت‌های بزرگ‌اند و ـ آخرین، اما نه کوچک‌ترین ـ پروپاقرص‌های فساد. همه آن‌ها از اردوکشی میلیونری سیاسی بهره‌مند شدند. کل تحقیقات کار واش در نهایت در حول‌وحوش تأمین‌کنندگان وجوه مالی مبارزات انتخاباتی پرسه می‌زند، که در برزیل، برخلاف آمریکا با لابی‌های قانونی شده‌اش، سزاوار لقب غرب وحشی به سبک تارانتینو است.

مجلس سنای برزیل، به‌طور واقعی، مجلسی «برتر» ـ مبادی آداب‌تر از لحاظ رعایت قانون ـ نیست. در کشوری که قوانین ازدواج سفیدپوست با فردی از نژاد دیگر حاکم است، هشتاد درصد اعضای این مجلس، مردان سفیدپوست‌اند. کمابیش ۵۸ درصد آن‌ها تحت تحقیقات جنایی‌اند ـ در ارتباط با کار واش. شصت درصد آن‌ها از خاندان‌های سیاسی‌اند. و ۱۳ درصد ـ به‌عنوان نوبتی‌ها ـ ابداً انتخاب نشده‌اند. در میان طرفداران استیضاح، ۳۰ نفر از ۴۹ نفرشان، مشکلات قانونی دارند. اتهامات به‌طور عمده پول‌شویی، جرایم مالی و فساد آشکار را شامل می‌شوند. رنان کالیروس (Calheiros Renan) رئيس مجلس سنا ـ که در رأی‌گیری بر استیضاح امروزی  شرکت داشت ـ آماج اتهام ـ نه کمتر از نه نفر ـ پول شویی / فساد خطوط تحقیقات کار واش، به‌غیر از دو تحقیق جنایی دیگر است.

اردوی سه دوست شرکت چند ملیتی جمهوری موز  

 روسف در حال حاضر به‌مدت حداکثر ۱۸۰ روز به‌حالت تعلیق درآمده تا کمیته‌ای در سنا در مورد این که آیا استیضاح وی، کار درستی است یا خیر تصمیم بگیرد. نام مایکل تمر (Michel Temer) رئیس‌جمهور موقت ـ یک عامل مشکوک، حیله‌گر ـ که لقب «غاصب» توسط روسف به وی داده شده را در اینترنت وارد کنید. و این بروتوس کوته فکر ـ براساس  گفته‌های خودش، به‌طور قطع یک غاصب است . در ۳۰ مارس سال گذشته، وی توییت  می‌کرد که «استیضاح غیرقابل تصور است، این کار بحرانی نهادی ایجاد می‌کند. هیچ پایه و اساس قضایی یا سیاسی برای آن وجود ندارد.»

دولت وی با فسخ اصلی قانونی و در شرایط منفور بودن در میان توده‌‌ها ایجاد شد؛ محبوبیت وی بین نرخ حماسی ۱ تا ۲ درصد شناور است. وی در هفته گذشته به‌دلیل نقض محدودیت مالی مبارزات انتخاباتی جریمه شد. و به‌طور قابل پیش‌بینی، در شرف غرق شدن در یک باتلاق فساد است ـ از او  در دو اقرارنامه مصلحتی در عملیات کار واش نام برده شده و به شراکت در بخشی از یک طرح غیرقانونی خرید اتانول متهم شده است؛ وی ممکن است در هشت سال آینده فاقد شرایط لازم باشد. تقریباً ۶۰ درصد از برزیلی‌ها هم خواهان استیضاح وی ـ به‌همان اتهامات وارد شده علیه روسف هستند.

بروتوس شماره ۱ (Temer) در تابش ۱۵ دقیقه‌ای شهرت خود، بدون بندو‌بست با بروتوس شماره ۲ (کلاه‌بردار شماره یک برزیل، ادواردو کونها (Eduardo Cunha) رئیس سابق مجلس سفلی، با اتهامات رشوه‌خواری و شهادت دروغ مواجه است، دارنده حساب غیرقانونی در سوئیس، و در حال حاضر برکنار شده توسط دیوان عالی کشور نمی‌توانست خود را گرم کند. این بروتوس شماره ۲ بود که استیضاح را صرفاً به‌خاطر انتقام سرعت بخشید؛ حزب کارگران نتوانست  گذشته وی را بررسی و از انتقادات وی جلوگیری کند چرا که  وی با یک سونامی‌ از اتهام فساد روبرو بود. بروتوس شماره ۲ از تمامی ‌قدرت گسترده خود استفاده کرد ـ وی کارزاری علیه کلاهبرداری مالی در داخل کنگره را به‌پیش می‌برد ـ  تا مانع از تحقیق کار واش شود. جایگزین وی، رییس موقت نیز به‌خاطر رشوه‌خواری تحت تحقیق است.

بنابراین، اردوی سه نفره تمر، کونیا، کالیروس؛ سه دوست، ستاره‌های واقعی اراذل / کلاهبرداران جمهوری موز هستند.

ببینیم آیا دیوان عالی کشور می‌تواند بدون حقه‌بازی باشد. قاضی گیلمار مندس، به‌عنوان مثال، غلام پست توانگران است. زمانی که یک وکیل دولتی وارد حرکتی شد تا استیضاح را به حالت تعلیق درآورد، وی به کنایه گفت: «آه، آن‌ها می‌توانند به بهشت، نزد  پاپ، یا به جهنم بروند». قاضی با جلال و جبروت دیگری درخواستی برای برکناری کونیا در اوایل دسامبر ۲۰۱۵ دریافت کرد. وی این درخواست را بیش از چهار ماه بعد مورد بررسی قرارداد، زمانی که کل راهزنی کودضاح در مرحله سرنوشت‌ساز خود بود. و هنوز هم او استدلال می‌کرد، «هیچ مدرکی برای اثبات آلوده کردن روند استیضاح، توسط کونیا وجود ندارد.»

سرانجام، به‌عنوان متمم کل راهزنی، با جریان اصلی رسانه‌ای برزیل مواجهیم، با امپراتوری رسانه‌ای زهرآلود گلوبو (Globo) ـ که سخاوتمندانه از کودتای نظامی ‌۱۹۶۴ منتفع شد ـ در خط مقدم.

همگی بازگشت نئولیبرالی را اعلام می‌کنند 

وال استریت ـ و همچنین سیتی آو لندن [مرکز تجاری و صنعتی شهر لندن] ـ  با اعتقاد به این که تمر، بروتوس شماره ۱ ارتقادهنده اقتصاد خواهد بود، نمی‌توانستند شور و هیجان خود از کودضاح را پنهان کنند. مسلماً، او ممکن است جرأت کند از قانون مالیاتی خیلی پیچیده کافکایی برزیل نیشگونی بگیرد و در مورد چاله عظیم سیستم بازنشستگی، کاری بکند. اما آنچه در مورد آن موجود افسانه‌ای ـ «بازارها» ـ و «سرمایه‌گذاران» بی‌شمار بلغور می‌کنند، چشم‌انداز نرخ‌های افسانه‌ای بازده درآمد در بازگشایی سفته‌بازی در برزیل است. بازی بروتوس شماره ۱ یک جشن نئولیبرالی خواهد بود، در واقع یک بازگرداندن، بدون داشتن هیچ‌گونه نمایندگی از طرف مردم .

کودضاح 

باند کودضاح، وقتی که به‌عنوان توطئه‌گران کودتا اعلام می‌شود واقعاً خشمگین می‌شود. با این حال، آن‌ها نه می‌توانند در مقابل  سازمان کشورهای آمریکایی (OAS)، مرکوسور(Mercosur:  سازمانی منطقه‌ای متشکل از آرژانتین، برزیل، پاراگوئه، اوروگوئه، و ونزوئلا)، اوناسور (Unasur: اتحادیه کشورهای آمریکای جنوبی) ـ که همگی  آن‌ها کودتا را محکوم کرده‌اند چیزی بگوید و نه یادی از جام مقدس، بریکس بکند. تحت نظر بروتوس شماره ۱، وزارت امور خارجه، که  قرار است توسط یک سناتور بازنده  خشن هدایت شود، موظف است نقش کلیدی برزیل در سازمان همکاری بریکس را به‌نفع [آمریکای] استثناگرا(Exceptionalistan) تنزل دهد.

همه آنچه که باید دانست این است که نه باراک اوبامای برنده جایزه صلح نوبل با آن  «لیست کشتار»ش و نه هیلاری کلینتون ملکه آشوب، که گفت «آمدیم، دیدیم، او مرد»، هیچ‌یک تغییر رژیم کم هزینه در حال انجام را محکوم نکردند. انتظار می‌رفت، ملاحظه جاسوسی آژانس امنیت ملی استثناگراها [آمریکایی‌ها] در قضیه  پتروبراس و امور شخصی دیلما روسف ـ به پیدایش چیزی مانند تحقیقات کار واش بیانجامد.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید خود را به بی‌مزگی‌های کلیشه‌ای محدود کرد: «لحظه به چالش کشیدن»؛ «اعتماد به نهادهای دموکراتیک برزیل»؛ یا حتی «دموکراسی بالغ.» با این حال وی به‌طور قابل‌توجهی اضافه کرد که برزیل «تحت بررسی است.»

البته، مرحله کنونی یک استراتژی جنگ ترکیبی خیلی پیچیده انجام شده است. اما مطالب جالب بی‌شماری در پیش است. تحقیق کار واش ـ در حال حاضر به‌شکل حرکت آهسته ـ سرعت خواهد گرفت تا به‌عنوان سیلی از اقرارنامه‌‌های مصلحتی که فعلاً بایگانی شده‌اند، شرایط را برای مجرم شناختن نه فقط دیلما روسف بلکه قطعه کلیدی در صفحه شطرنج: لولا، ایجاد کنند.

بازی تمام شد؟ نه آن‌قدر سریع. جبهه ضد کودضاح یک استراتژی دارد: زدن مهر و نشان خود به‌خصوص در میان توده‌های وسیع کارگران فقیر، مفهوم غیرقانونیت؛ بازسازی تصویر روسف به‌عنوان قربانی بی‌عدالتی عمیق؛ به انرژی‌دهی دوباره به جبهه سیاسی مترقی؛ حصول اطمینان از شکست  دولت بروتوس شماره ۱؛ و ایجاد شرایط برای شخصی که از دل جنگ سرد برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸ ظهور خواهد کرد.

خانه برزیلی سرهم‌بندی شده از ورق‌های بازی؟ می‌توان شرط بست که این کار حتی ممکن است به آنجا بینجامد که با همراهی لولا همچون مار غول‌آسای آناکوندا، با پیچیدن به دور گردن کفتارهای جنگ ترکیبی، آن‌ها را از حرکت بیاندازد.

هم‌چنین ببینید 

ویکی لیکس فاش کرد رئیس‌جمهور جدید کودتایی برزیل، خبرچین آمریکا است: وب‌سایت افشاگر ویکی لیکس در یک توییت، میشل  تمر، رئیس تحمیلی مجلس سنای برزیل را به‌عنوان یک «خبرچین سفارت ایالات متحده» توصیف کرد و دو لینک را ارائه داد که در آن افکار صادقانه تمر درباره سیاست‌های برزیل ارائه شده  که اساس یک گزارش تهیه شده توسط سفارت ایالات متحده در برزیل است.

سفیر فعلی ایالات متحده در برزیل، قبل از  کودتای ۲۰۱۲ در پاراگوئه خدمت می‌کرد: سفیر ایالات متحده در برزیل قبلاً در پاراگوئه خدمت می‌کرد که  به کودتای ۲۰۱۲ علیه لوگو انجامید، که به شیوه‌ای مشابه روسف برکنار شد.

Pepe Escobar  پپه اسکوبار یک تحلیل‌گر مستقل جغرافیای سیاسی است. او برای راشا تودی (RT)، اسپوتنیک و Tom Dispatch می‌نویسد، و یک مشارکت‌کننده پُررفت‌و‌آمد به وب‌سایت‌ها و رادیو و تلویزیون‌ها اعم از آمریکا تا شرق آسیا است. وی خبرنگار سابق آسیا تایمز آنلاین است. متولد برزیل، از سال ۱۹۸۵ خبرنگار خارجی بوده است و در لندن، پاریس، میلان، لس‌آنجلس، واشنگتن، بانکوک و هنگ کنگ زندگی می‌کرد. حتی قبل از ۱۱ سپتامبر در پوشش دادن قوس بین خاورمیانه تا آسیای مرکزی و شرق آسیا، با تأکید بر قدرت بزرگ جغرافیای سیاسی و جنگ انرژی‌ها تخصص دارد. وی  نویسنده کتاب‌های Globalistan ـ Red Zone Blues ـ Obama does Globalistan و  Empire of Chaos است که توسط انتشارات Nimble Books در فاصله سال‌های ۱۴ـ۲۰۰۷ منتشر شده است. آخرین کتاب او «2030»، نیز توسط Nimble Books دسامبر ۲۰۱۵ منتشر شد.