تقسیم جامعه به: نخبه گان- عوام، نژادگرایانه است

Elitetheorie: آرام بختیاری  تئوری الیت-توده ها، ارتجاعی است. جامعه شنایان چپ، تئوری الیت…

دیدی گذرا بر اندیشه های اصلاحی در اسلام و جایگاه…

نویسنده: مهرالدین مشید اسلام سیاسی و بی پایگی آن در متون…

بختیار علی محمد

استاد "بختیار علی محمد" (به کُردی: بەختیار عەلی موحه‌مه‌د)، شناخته…

آرمان ضداجتماعی-ضد ترقی در عرفان

دکتر بیژن باران آیا عارفان ضداجتماعی بودند؟ آیا رفتارشان با…

              پروژه تاپی (TAPI)

نوشته کریم پوپل مورخ۱۶.سپتمبر.۲۰۲۴ کالنگ دنمارک                                  انتقال لوله گاز از ترکمنستان به هند پس…

نشانه هایی از رستاخیز مردمی و نگرانی های رهبران طالبان

نویسنده: مهرالدین مشید آنسوی افق های تاریک و طلوع خورشید آزادی…

صید گرفتار 

چو برگی در شکنج پنجه های باد پاییزم  به خواری و…

داستان «تو را دوست دارد!»

نویسنده «تولگا گوموشای» مترجم «پونه شاهی» نگهبان کلاس‌ام، بنابراین، در طول…

ترجمه داستان «علی بابا و چهل راهزن»

نویسنده «آنتوان گالاند»؛ مترجم «اسماعیل پورکاظم» در زمان‌های بسیار پیش از…

دولت از اسلام یا در اسلام؟

دولت از اسلام عبارت از حکومت قانون استکه: ارزش های…

دل صدپاره 

رسول پویان  اگر یک لحظه گـردد در تمام عمر همدردم  ز ژرفای…

نگاهی به برخی از لایه های اجتماعی

ترجمه. رحیم کاکایی یوری آنتونوف اساساً، هر فرد و هر گروه اجتماعی…

دیدی گذرا بر اندیشه های اصلاحی در اسلام و جایگاه…

نویسنده: مهرالدین مشید تروریسم بازتولید اسلام سیاسی و بی پایه بودن…

بزرگداشت ازدهمین سال درگذشت داکتراناهیتا راتبزاد  

به تاریخ هفت سپتامبر سالجاری ازسوی  شورای سراسری زنان افغانستان…

بازی با دم اژدها یا تعامل با حاکمان تروریست و…

نویسنده: مهرالدین مشید تبدیل شدن افغانستان به مفرزۀ تروریسم  و احتمال…

دلسوز صابر

بانو "دلسوز شیخ صابر"  (بە کُردی: دڵسۆز شێخ سابیر -…

عرفان در هنر

دکتر بیژن باران عرفان در هنر تجسمی با هنر کلامی…

زیبا پسند

غم خانه گشته است دل مستمند من هم شد خمیده قد…

احمد مسعود به دنبال چیست ؟

                              نوشته ی : اسماعیل فروغی      به…

اطاق فکر، د فکر خونه یا (Think Tank) یعنی چه؟

نور محمد غفوری در بین گروه های سیاسی، اجتماعی، علمی و…

«
»

تنها وفاق ملی ضامن نجات ما است

                   

                                           نوشته ی : فروغی

    تا جایی که معلوم است اکثریت تشکل ها ، احزاب و سازمانهای سیاسی چپ و راست ، جهادی ، اسلامی و غیر اسلامی افغانستان و تمام رهبران و قهرمانان ملی و غیر ملی ! تفاله های دوران جنگ سرد استند . با گردآمدن به دور این تفاله ها هرگز نمیتوانیم به وفاق ملی ، صلح ، ترقی وعدالت دست بیابیم . هرگز .

   اگر مردم میخواهند به عدالت حقیقی ، صلح دایمی ، ترقی و وفاق ملی برسند ، باید همه باهم  بدون درنظرداشت تفاوتِ  مذهب ، ملیت ، زبان  ، قوم  و محل بود و باش ؛ بدون وابسته گی به یک حزب ، تنظیم ، قوماندان ، قهرمان  و رهبر ؛ صادقانه به ریسمان اتحاد چنگ زده ، خردمندان ، فرهنگیان و روشنفکران صادق ، امین ، بی تعصب و پاک را از میان خود برگزیده و آنان را مجبور سازند تا تشکل نیرومند تازه ای برای تصاحب قدرت از راه های مدنی ایجاد نمایند .   

  به باورمن  تا دیر نشده است هرچه زودترباید جوانان ما ( از تمام اقوام باهم برادر کشور ) این رسالت را مسوولانه ومجدانه به دوش بگیرند ــ مسوولیت ایجاد یک تشکلِ نیرومند ملیِ عاری از گرایشهای بیمارگونه ی افراط گرایی ، قوم و رهبر پرستی ، زبان ، محل و مذهب گرایی  را .  

    با احزاب ، تنظیمها و تشکل های جهادی و غیرجهادی که حالا در رأس همه ی شان مولتی میلیونران چاق چارزانو زده اند و با ایتلافها و همسویی های مقطعیِ سمت گرایانه و قوم گرایانه که حتماً صف آرایی های متقابل و متضاد را در پی خواهد داشت ؛ فقط پروسه ی جنگ ، فساد دوامدار و حضور بیگانه گان در کشور طولانی تر خواهد شد و بس .

  ما برای نجات ما ازین وضع اسفبار به وفاق ملی حقیقی ، نه  گفتن به تفاله های دوران جنگ سرد و ایجاد یک تشکل جوان و نیرومند ملی نیازمندیم  نه به صف آرایی های تازه ی گروه های جهادی و حکومتی .  

  هرچند شعارها ، کوششها و جنبشهای پراگنده بخاطر شکستن بن بست و مبارزه دربرابر بیعدالتیِ شرم آور ، ناامنی دوامدار ، فساد گسترده و حکومت مافیایی اثراتی بجا میگذارد ؛ اما هرگز نمیتواند ما را  به پایان جاده ی تاریک جنگ و فساد برساند .

   کوششهای انفرادی و پراگنده ، جریان تغیر را طولانی تر خواهد کرد  . اما کوششهای جمعی ، ملی و متفقانه با نیرویِ سازنده تری که دارد زودتر ما را به اهداف بزرگ انسانی و وطنیِ ما میرساند .

  تنها وفاق ملی ضامن نجات ما است .