دولت پدیده عقلی – تحلیل موردی حمله پاکستان در ولایت پکتیکا

دولت پدیده قوم و یا دینی مطلق نیست. و دین…

هر شکستی ما را شکست و هیچ شکستی شکست ما…

نویسنده: مهرالدین مشید با تاسف که تنها ما نسل شکست خورده…

نوروز نبودت

- بیژن باران چه کنم با این همه گل و…

عرفان در مغز

دکتر بیژن باران     لامارک 200 سال پیش گفت: به پذیرش…

نماد های تاریخی- ملی و نقش آن در حفظ هویت…

نور محمد غفوری اشیاء، تصاویر، نشان‌ها، مفاهیم، یا شخصیت‌هایی که نمایانگر…

در دنیای دیجیتالی امروز، انسان‌ها به مراتب آسیب پذیرتر شده…

دیوارها موش دارند و موش‌ها گوش! این مثل یا زبانزد عام…

خالق تروریستهای اسلامی؛ الله است یا امریکا؟

افشاگری جسورانه از ژرفای حقیقت سلیمان کبیر نوری بخش نخست  درین جا می…

چگونه این بار حقانی ها روی آنتن رسانه ها قرار…

نویسنده: مهرالدین مشید از یک خلیفه ی انتحاری تا "امید تغییر"…

شب یلدا 

شب یلدا شبی شور و سرور است  شب تجلیل از مدت…

سجده ی عشق!

امین الله مفکر امینی      2024-21-12! بیا کــــه دل ز تنهایــی به کفیدن…

فلسفه کانت؛ تئوری انقلاب فرانسه شد

Immanuel Kant (1724-1804) آرام بختیاری  نیاز انسان عقلگرا به فلسفه انتقادی. کانت (1804-1724.م)،…

حال: زمانست یا هستی؟

بیت: غم فردا، کز غصه دیروز ریزد به هجوم انرژی، کشف زمان…

درختی سرشار از روح حماسی  و جلوه های معبودایی

نویسنده: مهرالدین مشید تک "درخت توت" و دغدغه های شکوهمند خاطره…

کهن میلاد خورشید 

رسول پویان  شـب یلـدا بـه دور صندلی بـسـیار زیبا بود  نشـاط و…

مبانی میتودیک طرح و تدوین اساسنامهٔ سازمانهای مدنی

نور محمد غفوری شاید همه خوانندگان محترم روش تحریر و طُرق…

انحصار طلبی ملا هبت الله، کشته شدن حقانی و سرنوشت…

نویسنده: مهرالدین مشید ختلاف های درونی طالبان و کش و قوس…

ریحان می شود

قاضی پشتون باسل حرف  نیکو مرکسان را  قوت  جان میشود قوت جسم…

کهن جنگ تمدن 

رسول پویان  نفـس در سـینۀ فـردا گـره افتاده بازش کن  بـرای خــاطــر…

ترجمه‌ی شعرهایی از بانو روژ حلبچه‌ای

هر گاه که باران،  آسمان چشمانم را در بر می‌گیرد. آن، تکه…

سلام محمد

استاد "سلام محمد" (به کُردی: سەلام موحەمەد) شاعر کُرد، زاده‌ی…

«
»

نیرنگ بازی‌

طنابی پاره در چاهم                قراری بی‌سرانجامم 

گلیمی کهنه بر دوشم                 قبای ننگِ بی‌نامم 

از این نیرنگ بازی‌ها        من آن همواره محکومم 

قراری بی‌وطن هستم             که از دیدار محرومم 

شراب ناب بی‌شیراز                   انارستان بی‌ساوه

شکوه تخت بی‌جمشید         درفشِ مانده بی‌کاوه

خزانی در افق رفته                   بهاری بی‌گل و لاله 

نگاهی مانده بر دیوار           سکوتی مانده در هاله 

هوای ابر بی‌غرش                     غنای ساز بی‌رونق 

نگینی دور از انگشتر               غریب ملک بی‌زورق 

شبیه برگ پاییزی                   کلاه بی‌کیان در باد 

شبیه منبری خالی               خدایی بی‌اذان در باد 

نه از نی ناله‌ای در گوش         نه گوشی داغدار نی 

قرار بی‌قرار ما                   کجای دوستی‌ها، کی!؟ 

تو را گم کرده‌ام اما        به زودی باز خواهم یافت 

من از اندام این رویا     شکوهی تازه خواهم بافت.

(۲)

ایستگاهی شلوغ و بی‌مقصد       از نمی‌دانم و نمی‌فهمم 

مقصد قهرمان بی‌قصه                     انزوایِ حقیقی آدم 

شهر در پرسه‌های بی‌مورد     قصه‌ها را عقب جلو می‌برد 

گیج از این سکوت بی‌فریاد   جسممان هی تلو تلو می‌خورد

شهر نه، یک امید نامعلوم      از عدم تا ابد پر از بن‌بست 

هر خیابان تپیده در خوناب   خون بها حرف‌های بی‌پرده است 

عابران در عبور یکدیگر           سایه‌هایی کنار هم شده‌اند 

مثلاً بغض‌های بی‌توجیه     گریه بودند و زیر و بم شده‌اند 

رنگ از رنگ چهره‌ها گم شد      که مسیری به انتها برسد 

دور تا دور باورش پیچید             تا نهایت به ابتدا برسد 

شهرها از کلیشه‌ها لبریز              مثل دیوارهای سیمانی 

خانه‌های بدون جلوه شدیم          بندهایی بدون زندانی 

جانِ‌مان روی دست‌مان افتاد      مثل ماهی که روی ساحل مرد 

چشم در چشم‌های اقیانوس    مرگ خود را شبیه بغضی خورد 

در کمرگاه جاده‌ی هر شهر     رد پاهای خسته از راه است 

رد پاهای رگ به رگ شده که     مقصد راه‌هایِ‌شان چاه است 

ما اگر خوب، ما اگرچه بدیم      رهگذار مسیر غم هستیم 

درد و غم‌هایِ‌مان شبیه هم است      همه زندانیان هم هستیم 

باشد از این مسیر تنگاتنگ         راه به پشت ابرها ببریم 

پشت رویای عشق و آزادی         آسمانی بزرگ را بخریم.

سمیه سلگی (سایه)