مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

جان اشترن: جامعه اسرائیل بیمار تجاوز های جنسی

یکشنبه, ۳۰م شهریور ۱۳۹۹

به دختر جوان شانزده ساله ای توسط ٣٠ مرد در اتاق هتلی در الیات(Eilat) در اواسط ماه اوت تجاوز می شود. بعضی ها از این صحنه فیلم برداری کردند تا آنرا در شبکه های اجتماعی به نمایش بگذارند. این تجاوز دسته جمعی کشور را تکان داد و جنبش بی سابقه ای را بوجود آورد. ورای خشم و برآشفتگی، فمینیست ها ریشه خشونتی را زیر سوال می برند که همچون قانقاریا جامعه را فراگرفته است. ….

——————————————

5184

جامعه اسرائیل بیمار «تجاوز های جنسی»

جان اشترن / ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۰

لوموند دیپلماتیک
ترجمه از فرانسه شروین احمدی

در اعلام جرم دادستان که در ٢ سپتامبر منتشر شد، از « جو مهمانی و جشن» صحبت شده است. یا اینحال آنچه در ١٢ ماه اوت در اتاق ٢٠۶ Red Sea Hôtel، هتل کوچکی در مرکز الیات ، شهر ساحلی دریای سرخ، اتفاق افتاده منزجر کننده و موجب ترس و وحشت است.بنطر دکتر P. ، روان پزشکی در تل آویو :« تجاوز دسته جمعی ٣٠ مرد به یک دختر جوان ١۶ ساله نشاندهنده شکاف های عمیق جامعه ای گرفتار “نرینگی” و “مردسالاری” بیمارگونه است که اجازه می دهد تصور شود که مرد ها اجازه هر کاری را دارند»(١). انجمن «مرکز بحران تجاوز» ، این عمل را « تهوع آور» خوانده است و آنرا نماد آنچیزی می داند که ایلانا وایزمن، فمینیست، « نرینگی مسموم» می نامد.

ویدئو هائی بر روی شبکه اجتماعی دختر جوان کاملا مست است وقتی بهمراه یکی از دوستانش به این مردها در کنار استخر هتل Red Sea Hôtel برمی خورند. براساس گزارش دادستان، تصاویر دوربین مدار بسته هتل که توسط پلیس مشاهده شده اند نشان می دهند که مصرف الکل برای افراد نابالغ در این هتل «عادی» بوده، امری که موجب دستگیری مدیر هتل شده است. دختر جوان که مشتری هتل نبوده تقاصای رفتن به دستشوئی می کند و مردها او را به اتاق برده و به او تجاوز می کنند. یکی از منابع نزدیک به تحقیقات به روزنامه هاآرتص می گوید:« خبر در راهرو می پیچد که دختر جوانی لخت اینجاست که می شود با او خوابید و بدین ترتیب مگس ها از هر طرف جمع می شوند تا از فرصت استفاده کنند».

دختر جوان و دوستش که وحشت زده و شوکه بودند دو روز طول کشید تا به پلیس مراجعه کنند. در این فاصله پخش تصاویر تجاوز در شبکه های اجتماعی آغاز شده بود. اولین کاری که پلیس قبل از شروع تحقیقات انجام داد، پاک کردن تصاویر از روی شبکه های اجتماعی بود. همه می دانند که اسرائیل یکی از بهترین متخصصین امنیت سایبری است و پلیس آن ابزارهای تکنیکی پیشرفته ای در اختیار دارد. یک از اصلی ترین مضنونین، مرد ٢٧ ساله ای است که چند ماه قبل از این حادثه در یک اتوبوس دستگیر شده بود. کاملامست، او مزاحم مسافران شده و به یک پلیس زن هنگام دستگیری اش گفته بود« دلم می خواد بهت تجاوز کنم». در گزارش دادستان ذکر شده که او تنها کسی است که در طی تجاوز دسته جمعی به دختر همیشه در اتاق حضور داشته است.

بازگشت پیروزمندانه متهمین
قبل از این واقعه، در ١٧ ژوئیه تابستان گذاشته، ١٢ اسرائیلی، ١۵ تا ٢٢ ساله، متهم شده بودندکه به یک دختر جهانگرد انگلیسی ١٩ ساله در سکونتگاه «ایاناپا» در قبرس تجاوز کرده اند. بعضی از آنها همانند الیات با دوربین تلفن همراهشان از این صحنه فیلم برداری کرده بودند. علی رغم همه اینها ، متجاوزین تبرئه شدند و دختر جوان به دلیل شهادت غلط مجرم شناخته شد. قبرس کشوری است که در آن صنعت جهانگردی اسرائیل وزن سنگینی دارد… و بخشی از رسانه ها به یاری متهمین به تجاوز شتافتند. حتی رادیوی ارتش از قول یکی از آنها گفته بود « دخترهای انگلیسی دنبال همه پسرها می دوند. شاید تقصیر خود دختره بوده باشد».
در نتیجه به هنگام بازگشت به تل آویو، باند پسرهای جوان با افتخار از سوی دوستان و خانواده هایشان با شامپاین و شیرینی در فرودگاه بن گوریون مورد استقبال قرار گرفتند، همراه با شعارهای « دختر انگلیسی فاحشه است » و « زنده باد مردم اسرائیل»(Am Yisrael Chai)- شعار نمادین راست افراطی-.

اما از سوی دیگر قربانی انگلیسی مورد حمایت فمینیست ها و وکلای اسرائیلی قرار گرفت که برخلاف افکار عمومی ، این اتفاق منزجرشان کرده بود. پس از ماجرای الیات، زمان بی تفاوتی و سکوت همدستانه به سر آمده بود. یک اعتصاب یکساعته در ٢٣ اوت در تعدادی از شرکت ها، به همراه تظاهرات در تل آویو و دیگر شهر ها سازماندهی شد. بنظر می رسید که اسرائیل تصمیم گرفته با خشونتی مبارزه کند که زنان قربانی آنند. رهبران سیاسی با بیان جملاتی آتشین در محکوم کردن چیزی از هم سبقت می گرفتند که نتانیاهو آنرا جنایت علیه بشریت می نامید. باتلاش برای به فراموشی سپردن بی عملی اش در طی سالها، دولت او در سال ٢٠١٧ وعده اختصاص ٢۵٠ میلیون شکل(shekel) جدید اسرائیل به انجمن های مبارزه با خشونت علیه زنان را داد. سه سال پس از این تاریخ آنها هیچ پولی دریافت نکرده اند.

اما در مورد شرکت های بزرگی که با تبلیغات و بعضی از آنها با حمایت از اعتصاب یکساعته ٢٣ اوت از این اعتراضات طرفداری کردند، چه می توان گفت ؟ دکتر P. توضیح می دهد « شرکت برق که از “هیچ چشم پوشی و روا داری” در این موضوع دفاع و مرتب پیام های همبستگی ارسال می کند، در مورد ارتباط این امر با تاریخ کشور و خشونت نهادینه شده ای که از آن سود می برد، سکوت می کند». یک یادآوری بی ضرر نیست ، Israël Electric Corporation بخش اعظم برق مصرفی نوار غزه و سرزمین های اشغالی را تامین و بدین ترتیب از اشغال سود می برد.

«یک مرد باش»
ماگدا ، یک فعال در حیفا می گوید که برای بسیاری از فمینیست ها یک « ارتباط بین نرینگی مسموم و جامعه ای نظامی شده » وجود دارد. ارتباطی که اتفاق نظر در محکوم کردن تجاوز دسته جمعی الیات را زیر سوال می برد. روزنامه نگار هنریت شاکار سال گذشته نوشت « در جامعه ای که در آن سلسله مراتب مردانه مسلط است، تجاوز جنسی تنها یک عارضه عمومی نیست بلکه یک صفت مشخصه تعیین کننده است». بنی گانتس، فرمانده سابق ارتش اسرائیل و رقیب انتخاباتی نتانیاهو پیش از پیوستن به وی، در یک ویدئوی انتخاباتی افتخار می کرد که چگونه در زمان فرماندهی اش « قسمت هائی از نوار غزه به عصر حجر برگردانده» شده است. در ماه مه وقتی نتانیاهو سعی می کرد که دولت تشکیل دهد، گانتس از او خواسته بود که « یک مرد باش ».

یک مرد بودن آیا به معنی تحقیر و تسلط بر زنان است ؟ آمارها ، براساس منابع متفاوت، در این مورد دلخراشند. براساس ارقام پلیس هرروز به ٢۵٠ زن تجاوز می شود، یعنی در کشوری با جمعیت ٩ میلیون نفر ، هر ساله ٨۴ هزار زن قربانی تجاوزند. امری که اسرائیل را در رده ٣۶ امین کشور براساس آمار « دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد» قرار میدهد(٢). از هر ۵ زن به یکی در طول زندگی اش تجاوز می شود و از هر سه زن یکی قربانی خشونت جنسی است. بیش از ٢٠ مورد « زن کشی » در سال وجود دارد. نیمی از زنان به قتل رسیده قبل از کشته شدن به پلیس شکایت کرده بودند. ماگدا تاکید می کند که این امر نشاندهنده آنست که « حرفهای قربانیان تا کنون برای پلیس ارزشی نداشته است». براساس برآورد ایلانا وایزمن، از آغاز سال تا کنون، ١۵ مورد «زن کشی» گزارش شده و در دوران قرنطینه کوید-١٩ « خشونت علیه زنان ۶٠ درصد افزایش داشته است».

بسیجی که هر چه وسیع تر می شود
ایلانا وایزمن به همراه گروهی از زنان جنبش با الهام از « پوستر چسبانان» فرانسه جنبش HaStickeriot(٣) که هدف آن چسباندن پوستر بردیوارهای همه شهرها با « پیام های به شدت تاثیرگذار و به سادگی قابل فهم» مانند « نه ، یعنی نه » به زبان های عبری، عرب، انگلیسی ، فرانسوی و روسی است که بتواند همه زنان را در بر گیرد. ایلانا وایزمن می گوید « من به عنوان یک یهودی مهاجر فرانسوی با همان واقعیتی رودرو نیستم که یک زن عرب اسرائیلی مسیحی و یا مسلمان ، یک زن مهاجر اتیوپی تبار و یا یک زن مهاجر از شوروی سابق روبروست». جنبش HaStickeriot که در راس بسیج های کنونی قرار دارد خواستار رفع انسداد از کمک های مالی وعده شده برای مبارزه علیه خشونت به زنان و آموزش های جنسیتی واقعی در مدارس است :«گفتن اینکه باید از دختران مان محافظت کنیم کافی نیست ، باید به پسرها از همان سنین پائین در مورد سوال رضایت و توافق طرف مقابل آموزش داد».

کارزار «بیش از سی نفر» ( Yoter mi shloshim) به نوبه خود شهادت زنهائی که به آنها تجاوز شده را ثبت می کند. روتی کلاین از فعالین این کارزار می گوید تا اول ماه سپتامبر «هزار شهادت» ثبت شده است. او می گوید « تجاوز دسته جمعی الیات شوکی بود که ما را متوجه کرد همگی روی یک قایق قرار داریم ». بسیاری بر جدی بودن برخورد و سخت کوشی دادستان و پلیس در مورد ماجرای الیات تاکید دارند. سخنگوی جنبش Rape Crisis Center Israel (۴) در این مورد می گوید :« ما به پلیس و دادستان که به اهمیت عمومی این ماجرا پی برده و نیروهای لازم را برای تحقیقات اختصاص دادند، تبریک می گوئیم. وقت آنست که این شیوه کار قاعده رفتار در تمام جرائم جنسی شود».

ارتش و « انسان زدائی کامل»
بنطر دکتر P. ورای ابراز احساسات کاملا طبیعی، لازم است در مورد آنچه جوانان در ارتش فرا می گیرند و اهمیت تکنولوژی در اسرائیل اندیشید :« یک امر در سیستم نظامی مرکزیت دارد. اسرائیل در تکنولوژی مراقبت بسیار پیشرفته است. همه چیز از مجرای تکنولوژی می گذرد و این در انسان زدائی کامل نقش دارد. در درجه اول در مورد فلسطینی ها که تحت مراقبت از نزدیک قرار دارند. سربازان جوان اسرائیلی عادت کرده اند که پشت یک صفحه نمایش بنشینند و خصوصی ترین مسائل زندگی مردم را نظاره کنند. این جوانان بدین ترتیب با ارتباط عاشقانه مشکل پیدا کرده اند که نه توسط حرف و کلام بلکه تکنولوژی، تصویر و شبکه انجام می پذیرد. این باعث می شود که انسانها در تنهائی عمیقی بسر برند» و همچنین آنها را به سوی نمایش خویش می کشاند: « بسیاری از جوانان ویدئوهائی در شبکه های اجتماعی منتشر می کنند و خود را در معرض خطر قرار می داهند تا گویا چیزی را ثابت کنند. کسی که خطرناک ترین و یا عجیب ترین ویدئو را منتشر کند توجه ها را به خود جلب می کند».

بدیهی است که این موضوع مختص اسرائیل نیست اما بنطر دکتر P. ، ابعاد « نظامی شدن» آن نقشی جدی دارد :« ماجرای الیات، پس از قبرس ، پس از تجاوزهای دیگر بنظر بخشی از یک آئین وحشیانه و بربریتی عظیم است. چه جای تعجب وقتی انسان زدائی و خشونت نسبت به فلسطینی ها نهادینه شده است ؟ در این مورد یکی از زنان سیاسی کار بنام تزیپی لوینی گفته “دشمن باید ببیند که ما هیچ کنترلی به رفتارمان نداریم” ». در نتیجه اعمال خشونت نسبت به فلسطینی ها، زنان، مهاجرین ، دگرجنسیتی ها، ریشه در «عادت ها» ئی دارند که در ارتش بوجود می آیند ، بویژه بواسطۀ فراگیری تکنیک های آزارسایبری.

دکتر P. این چنین نتیجه گیری می کند:« از خشونت های مردانه و آموزش جنسیتی حرف زده می شود بدون اینکه ارتباط آنها با وضعیت سیاسی کشور بررسی شود. در این کشور یا جای من است یا جای تو ، یکی علیه دیگری، قوی بر ضد ضعیف. این امر با فلسطینی ها ، اتیوپی ها، افغان ها، مزراحی ها آغاز و به زنان و کودکان ختم می شود. مسمومیت در درجه اول عمومی است»

ماگلا نیز معتقد است « منطق اینجا، در درجه اول استیلا یافتن است». قانون استیلای قوی تر ؟ « بله، اینجا هیمن قانون تهوع آور برقرار است. نابودی ضعیف تر ها توسط قوی تر ها»….

١- این راونپزشک که خواست ناشناس بماند اضافه کرد که « بنام انجمنی صحبت می کند که از مدتها پیش درباره خشونت اعمال شده بر زنان مطالعه می کند،

——————-

٢- https://fr.actualitix.com/pays/wld/nombre-de-viol.php

٣- https://www.facebook.com/HaStickeriot-104289024688146

۴- https://www.1202.org.il/en

http://www.lajvar.se/1399/06/30/101434/#more-101434