کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

ملاک حقیقت عمل است نه حرف

فرهاد

بزرگی جهان به گفتار نیست

دو صد گفته به نیمه کردار نیست

اشرف غنی رئیس جمهور کشور به تاریخ 17/8/1394 در دومین کنفرانس ملی شهری در ارگ ریاست جمهوری سخنرانی میکرد گفت هفتاد درصد ساخت و سازها در کابل غیر معیاری است در حالیکه یک عده از مقام های ذیصلاح دولتی از جمله سعادت منصور نادری وزیر امور شهر سازی در کنفرانس حضور داشتند از بخش خصوصی خواست تا در ساخت و ساز نقش داشته باشند در ادامه گفت شرکت های افغانی باید از چینایی ها بیاموزند که آنها میخواهند ده هزار اپارتمان را تنها به قیمت هشتاد میلیون دالر در افغانستان بسازند. و از جامعه مدنی خواست تا در این کنفرانس نیز سهم داشته باشند و گفته های مردم را به مقامات دولتی برسانند. از سوی دیگر وعده سپرد که غضب زمین ها را در کشور پایان خواهد داد. در اخیر یادآور شد که در یک دهه اخیر کارهای کافی در بخش زراعت نیز صورت نگرفته، وی میگوید افغانستان سالانه چهار میلیارد دالر وادرات دارد. اگر 1،5 میلیارد دالر در بخش زراعت سرمایه گذاری شود کشور خود کفا خواهد شد و از همکاران بین المللی اش به خاطر همکاری شان در بخش ساخت و ساز تشکر کرد در اخیر گفت در چهارده سال گذشته میلیارد ها دالر بخاطر استفاده نشدن از دست رفته است!

در رابطه به گفته های فوق و سایر رویداد ها عده از مردم و آگاهان امور را عقیده بر آن است که علت جفاها و قانون ستیزی ها فوق که بالای مردم ما تحمیل گردیده بر علاوه مداخله صریح ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان در امور داخلی در رابطه به اتخاذ تصامیم و طرح راهبردها، طرح و تصویب طرز العمل، قوانین، عدم همکاری صادقانه کشورهای دونر یا تمویل کننده غرض احیا و بازسازی واقعی، حیف و میل نمودن ده ها میلیارد دالر که زیر نام کمک به افغانستان سرازیر شده از گاوغدود آن مصرف گردیده، نصب افراد و گروه های که متهم به عاملین فساد غضب میلیونها جریب زمین، غارت هزاران میلیارد ثروت های مادی و معنوی کشور، مافیای مواد مخدر، اقتصادی، مالکین سرمایه های جنگی، غیر مشروع، زورمندان، جنگ سالاران، ناقضین حقوق بشر، قاتلین ده ها هزار مردم در شهرها از جمله شهر کابل، عاملین دامن زدن انواع خشونت های خانواده گی و خصومت های قومی، لسانی، مذهبی، سمتی، حزبی، تنظیمی، قانون ستیزی، مردم ستیزی، فرهنگ ستیزی، زن ستیزی و سایر جنایات متهم میباشند در قدرت و جامعه دانسته می افزایند با انجام بازیهای ریا کارانه کشورهای تمویل کننده و موجودیت گروه های فوق در قدرت و جامعه نمیتوان به وعده سر خرمن اشرف غنی امیدوار بود می افزایند اگر اشرف غنی و همکاران بین المللی شان خواهان جلوگیری از تکرار جنایات در کشور میباشند در قدم نخست صلاحیت گروه ها و اشخاص متذکره را باید محدود نمایند در غیر از آن غیر معیاری از هفتاد درصد به صد درصد افزایش خواهد یافت. خبری که به تاریخ 10/8/1394 از طریق کابل نیوز به نشر رسید در آن گفته شده وزارت دفاع ملی امریکا یک پمپ استیشن گاز را به مبلغ چهل و سه میلیون دالر امریکا در ولایت بادغیس اعمار نموده در حالیکه سایر پمپ استیشن ها مثل آن در کشورهای منطقه به پنج صد هزار دالر امریکایی اعمار گردیده.

اداره سیگار یا بررسی امریکا از حیف و میل شدن پول های متذکره اظهار نگرانی نموده می افزایند یک صد و سی و شش گزارش در رابطه به حیف و میل پولهایی که تقریبا به یک میلیارد دالر میرسد به وزارت دفاع ملی امریکا داده اند. موجودیت اسناد بیست و یک شفاخانه و کلینیک های خیالی در ولایت هرات، صد ها مکاتب در سایر ولایات گسترش فساد در وزارت دفاع ملی، وزارت شهر سازی، وزارت صحت، گمرک ها و سایر ادارت به نشر رسیده اثبات ادعای ماست.

در حالیکه امضای پیمان حکومت با خلیل الله فیروزی یک تن از مجرمان اصلی کابل بانک در ساخت بزرگترین شهرک هوشمند از سوی رئیس جمهور ملغا اعلام شد. اما اگاهان امور در رابطه به رسیدن وی از بند تا امضای این پیمان و گشایش این شهرک، پرسش های فراوانی نموده یک عضو پارلمان مقام های بلند پایه حکومت را متهم میسازد که پس از گرفتن تحفه و رشوت زمینه این کار را فراهم ساخته ند. برخی از حقوق دانان نداشتن فهم حقوقی نزدیکان رئیس جمهور را از دیگر علت های بستن این پیمان می دانند.

نصر الله استانکزی استاد دانشگاه نیز معتقد است این یک موضوع بسیار نگران کننده است و مشکل این است که فهم حقوقی وجود ندارد و نظر به ماده 113 قانون جزا نباید چنین کاری میشد. خلیل الله فیروزی رئیس عامل پیشین کابل بانک که در ورشکست شدن این بانک نقش مهمی داشته است از سوی دادگاه به جرم پول شوئی و اختلاس به ده سال زندان محکوم شده است.

از جانب دیگر پژوهش تازه طلوع نیوز نشان میدهند که ماه اکتوبر خونین ترین ماه میلادی در افغانستان نسبت به نه ماه نخست سال 2015 میلادی بوده عملیات های نیروهای دولتی و مخالفین دولت در این ماه افزایش یافته در این ماه به نسبت سهم گیری قهرمانانه قوای مسلح در سرکوبی هراس افگنان تلفات هراس افگنان به صورت چشم گیری افزایش یافته است و بر بنیاد آمارهای وزارت دفاع ملی و مسئولان امنیتی درین ماه سه هزار و هفت صد و سی و سه تن مخالفین مسلح و هراس افگنان کشته شده که سی و نه فیصد افزایش را نسبت به ماه سپتمبر نشان میدهد. و در این ماه چهار صد و بیست تن از نیروهای دولتی نیز به شهادت رسید که نسبت به ماه سپتمبر شش فیصد افزایش را نشان میدهد.

این قهرمانی ها، قربانی های افسران و سربازان کشور سبب شده که ملا عبدالمنان معاون ملا محمد رسول رهبر گروه جدا شده از طالبانی مربوط به گروه ملا اختر منصور اعلان نماید که آنان با حکومت افغانستان مشکل ندارند. و اگر نیروهای خارجی از افغانستان بیرون شوند آنان اماده هستند تا با حکومت به یک توافق برسند از جانب دیگر جنگ های خونین بین گروه های فوق ملا منصور و ملا عبدالرسول در ولایات غربی آغاز ده ها تن از اعضای این گروه ها کشته و زخمی شده اند و پیروزی های قوای مسلح سبب یاس و نا امیدی گروه های هراس افگن نیز گردید.

سر زدن چهار مرد و سه زن در ساحه ولایت زابل از جمله تکرار جنایات گذشته آنها بوده، آنها میخواهند با انجام این بازیهای خونین و جنایت بار خویش اعتماد بیشتر باداران خارجی از جمله اداره آی.اس.آی، سعودی، قطر و سایر کشور ها را بخاطر تمویل، تجهیز ثروت کسب نمایند. سران اسلام اباد از وزیر خارجه هندوستان تقاضا نموده بخاطر گفتگوی صلح افغانستان در اسلام اباد اشتراک نمایند.

مردم و اگاهان امور میگویند اگر در رهبری قوای مسلح از جمله وزارت دفاع ملی افراد شایسته، آبدیده، مسلکی، مجرب، دلسوز به وطن مقرر از اعمال نفوذ و مداخله افراد، گروه ها و خارجی ها جلوگیری صورت میگرفت در تجهیز، تمویل قوای مسلح با سلاح های پیشرفته زمینی و هوایی توجه صورت میگرفت دستاوردها، افتخارات چندین مرتبه از این بیشتر افزاش می یافت.

خلاصه اینکه دشواریهای خونین فوق یکبار دیگر ثابت میسازد که بزرگترین عامل دشواریهای متذکره موجودیت گروه های فوق در قدرت و جامعه بوده و میباشند بدون محدود نمودن صلاحیت آنها نمیتوان به وعده های اشرف غنی و سایر مقامات ذیصلاح دولتی و حامیان خارجی شان امیدوار بود.

به باور وقت آن رسیده که اشرف غنی به جای وعده های سر خرمن به خواست ده ها میلیون مردم یعنی محدود نمودن صلاحیت گروه های و افراد که متهم به جنایات متذکره میباشند عملا اقدام و از مداخله ادارات استخباراتی در امور داخلی ما جلوگیری نمایند زیرا که ملاک حقیقت عمل است نه حرف.