به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

۲۰ اقدام درنگ‌ناپذیر برای اصلاحات عمیق در روسیه

نویسنده: گنادی زوگانوف، صدر کمیتۀ مرکزی حزب کمونیست فدراسیون روسیه مترجم: ک. رادین برگرفته از : ساویتسکایا راسیا، شماره ۳۹ (۱۵۱۵۵) *

ژرفش بحران جهانی و اوضاع پیرامون اوکراین به‌معنی مرحله نوینی در تاریخ ماست. غرب به رهبری ایالات متحده آمریکا چالش‌های سخت و  بیرحمانه‌ای را برای روسیه چند‌ملیتی به‌وجود آورده است. در واقع، یک جنگ هیبریدی گسترده و در مقیاس کامل علیه کشور ما و کل جهان روس به‌کار گرفته است. همه اینها نیازمند یک پاسخ سنجیده، پرانرژی و جدی است. ما ملزم به مواظبت از آینده خود، کاملاً عاری از دیکته خارجی، بی‌قانونی و فقر هستیم. باید با اطمینان از خود و دوستانمان در برابر تهاجم خارجی، نازیسم و ​​باندرا محافظت کنیم. زمان اجرای برنامه میهن‌دوستانه چپ برای تغییر پایه‌های اساسی حیات روسیه فرارسیده است. هر گونه تلاش برای حفظ یک سیستم باطل مدیریت اقتصادی منجر به فاجعه می‌شود. زمان پایان دادن به سلطه سرمایه مالی و الیگارشی و شتاب بخشیدن به رشد تولید واقعی و حوزه اجتماعی فرارسیده است. افسانه‌های «معجزه بازار»، «تجارت آزاد»، «هدف‌گذاری تورم» و دیگر دگم‌های بنیادگرایان لیبرال بس است. حزب کمونیست فدراسیون روسیه برای صنعتی شدن سده ۲۱ مبارزه می‌کند. برای توسعه شتابان علم، آموزش، بهداشت و فرهنگ. تنها بر اساس آنها است که روسیه از استقلال خود دفاع می‌کند، امنیت را تأمین و آینده شایسته خود را تضمین می‌کند. هدف مستقیم تحریم‌های ناتو خفه کردن کشور ما است. و در محافل حاکم روسیه کسان زیادی هستند که برای جبران کردن خسارات نه شهروندان، بلکه الیگارش‌ها و دلالان عجله دارند. حزب کمونیست فدراسیون روسیه ــ برای رویکردهای اساساً متفاوت است. ما بر حمایت همه‌جانبه از صنعت و کشاورزی، صنایع هواپیماسازی و خودرو‌سازی، آخرین تولیدات و پیشرفت‌ها، بهداشت و درمان و آموزش اصرار داریم. زمان کنار گذاشتن خائنین و همدستان دشمن از سکان اقتصادی روسیه فرا‌رسیده است. زمان آن فرارسیده است که کشتی عظیم کشورمان را در مسیر عدالت و انسان‌گرایی هدایت کنیم. مسیر سازندگی سوسیالیستی!

ما بسته‌ای از ۲۰ اقدام فوری و درنگ‌ناپذیر را پیشنهاد می‌کنیم.

ملی کردن رشته‌های کلیدی اقتصاد و سیستم بانکی. گام نخست ــ تبدیل دارایی‌های شرکت‌های خارجی که روسیه را ترک گفتند، به مالکیت دولت. شرکت‌های تولیدی و شبکه‌های تجاری «فرار‌یان»، مراکز فنی و لجستیکی آنها، موسسات صنعت آذوقه‌رسانی و بخش خدماتی باید برای منافع مردم فعالیت کنند. باید از سرمایه‌گذاری‌های دولتی برای راه‌اندازی تولیدات متوقف شده، بازسازی زنجیره‌های گسیخته اقتصادی، مبارزه با بیکاری و فقر استفاده کرد. برقراری انحصار دولتی در تولید و فروش فرآورده‌های دارای الکل و تنباکو. دو برابر کردن بودجه فدراسیون روسیه، ضمن تبدیل آن به بودجه توسعه.

بازسازی برنامه ریزی دولتی. ایجاد یک کمیته دولتی ویژه برای این منظور. سپردن هماهنگی فعالیت‌های اقتصادی در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌ منطقه‌ای به آن. تعیین اولویت‌های کمیته برنامه‌ریزی دولتی جدید برای بازسازی کامل کار صنایع هواپیما، ماشین ابزار و خودرو، انرژی و متالورژی. تضمین پیشرفت در فناوری بالا، کنترل بر تعرفه‌ها و قیمت‌گذاری، رشد سریع تولید کالا و خدمات. ترمیم و سازماندهی مجدد شرکت‌های سهامی‌ «مشکل‌ساز» در شرکت‌های واحد دولتی. نظم بخشی به فعالیت شرکت‌های دولتی.

تضمین امنیت غذایی روسیه. توجه ویژه به مجتمع کشت و صنعت. تأمین ماشین آلات و سوخت، بذر و کودهای لازم در اختیار تولیدکنندگان روستاها. ایجاد سیستم حمایت از واحدهای کشاورزی از طریق مکانیسم‌های وام ارزان، یارانه مستقیم و کمک‌های بلاعوض. حمایت از بازسازی ماشین آلات کشاورزی. لغو پرداخت مالیات زمین بر ارزش ممیزی عواید و ثبت اراضی و املاک. غلبه بر کمبود نیروی انسانی در روستا. تحقق برنامه گسترده توسعه مناطق روستایی. تأمین راه‌اندازی گسترده آیش‌بندی زمین‌های رها شده از طریق برنامه دوم زمین‌های بکر و بایر.

ریشه‌کن کردن خودسری محتکران. ایجاد یک شبکه دولتی تجارت مواد غذایی و کالاهای مورد مصرف عمومی. فروش آنها با کمترین اضافه بها. به‌وجود آوردن امکان خرید از طریق وام بدون بهره و با کمک کارت‌های اجتماعی برای شهروندانی که در شرایط سخت زندگی هستند.

انتقال شرکت‌های دارویی زیر کنترل وزارت بهداشت روسیه. سازمان دادن فعالیت آنها در انطباق دقیق با برنامه‌ها و تقاضای دولت. از بین بردن تدریجی وابستگی کشور ما به داروهای وارداتی و اجزای آن.

افزایش شدید سرمایه‌گذاری در توسعه اقتصاد. استفاده از بودجه دولتی و صندوق رفاه ملی برای این وجوه و همچنین مکانیسم انتشار پول با سمت‌گیری و هدایت اختصاصی هزینه‌ها در تولید برای دوره‌های آینده. به‌کارگیری و تعمیم اعتبار بدون بهره برای موسسات.

تأمین کنترل دولتی بر صادرات و واردات به‌منظور توسعه تولید. توأم کردن صادرات هیدروکربن‌ها با کاهش بهای گاز و فرآورده‌های نفتی در داخل کشور. توسعه سریع پالایشگاه نفت. محدود کردن صادرات چوب به خارج از کشور و حمایت از صنعت چوب.

بالا بردن توان رقابتی تولیدات داخلی. لغو مالیات بر ارزش افزوده در عرصه تولید. جایگزین کردن آن با مالیات بر گردش مالی. «ترمیم» بنیادی کل سیستم مالیاتی. معاف کردن فقرا از مالیات بر درآمد، بالا بردن بار مالیاتی بر الیگارشی.

تعیین وظایف کلیدی بانک روسیه برای همکاری در رشد اقتصادی. تقویت مسئولیت بانک مرکزی در قبال نرخ روبل و ثبات ارز ملی. پافشاری بر گسترش استفاده از روبل در مبادلات با کشورهای خارجی. بازسازی بانک‌های اختصاصی دولتی برای حمایت از صنایع، ساخت و سازها و فناوری‌های عالی و پیشرفته. هدف قرار دادن کلیه بانک‌های دولتی در راستای وظایف توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور. کاهش شمار بانک‌های تجاری.

دفاع استوار از زحمتکشان در برابر بیکاری. تشکیل فوری و بلادرنگ یک برنامه دولتی برای حمایت از اشتغال که پاسخگوی چالش‌های امروزی باشد. این برنامه باید به‌طور مؤثر به حفظ محل کار و ایجاد فعال محل کار جدید کمک کند.

جلوگیری از صدور سرمایه از روسیه. تضمین اقتصاد غیر برون‌مرزی (غیر فراساحلی یا آف‌شور زادیی. مترجم). پایان دادن به خروج سرمایه و تامین کردن بازگشت آنها. غلبه بر کسری بودجه مزمن بخش واقعی اقتصاد با کمک سرمایه‌گذاری‌های کلان دولت.

پذیرفتن ورود به سازمان تجارت جهانی به‌مثابه یک اشتباه فاحش. تحقق خروج از سازمان تجارت جهانی که بودن در آن روسیه را در برابر سیاست تحریمی ‌وحشیانه غرب تضعیف کرد. انجام تحقیقات در کلیه توافقات دوجانبه و چند‌جانبه روسیه، بازنگری موارد بی‌صرفه و منسوخ آن.

مهمترین توجه، حمایت و توسعه مناطق است. انجام یک وارسی و تحقیق عمیق دولتی از ظرفیت اقتصادی آنها. بازسازی و نوسازی زنجیره‌های تکنولوژیکی از طریق کار کمیسیون برنامه‌ریزی دولتی. تشریح  روشن رویکردهای توزیع جمعیت در سراسر خاک روسیه. بذل جدی‌ترین توجه به توسعه مناطق خاور دور و شمال.

حمایت از علوم روسیه از هر راه ممکن. باز گرداندن فرهنگستان علوم به جایگاه و پایگاه تجربی آن. سرعت بخشیدن قاطعانه به تدوین و تعمیم دستاوردهای علمی‌ ــ فناوری. استفاده از اصل رشته‌ای در تشکیل موسسات و آزمایشگاه‌های علمی‌ جدید. تا پایان سال ۲۰۲۳، افزایش سه برابری هزینه‌های دولت برای کار تحقیق و توسعه.

حمایت از موسسات مردمی ‌به‌عنوان یک لوکوموتیو آزموده و بسیار موثر رشد اقتصادی و حمایت اجتماعی زحمتکشان. ایجاد شرایط برای آشکار کردن همه‌جانبه و عملی ساختن پتانسیل آنها. خنثی کردن شدید فشارهای اداری و یورش شرکتی بر مجموعه موسسات مردمی ‌و رهبران آنها.

لغو بی‌درنگ افزایش سن بازنشستگی. این تصمیم دولت و «روسیه متحد» به‌هیچوجه مستدل نیست. بازگشت سن بازنشستگی قبلی الزامی‌است: ۵۵ سال برای زنان، ۶۰ سال برای مردان. حذف بیمه پزشکی، بازگرداندن سیستم دولتی تأمین بهداشت عمومی.

افزایش دوبرابر حداقل پرداخت کارمزد و حداقل هزینه زندگی. این امر مانع انقراض بیشتر کشور خواهد شد.امروز، حداقل هزینه زندگی نمی‌تواند کمتر از ۲۵‌هزار روبل باشد. بازگرداندن اشل واحد برای کارکنان پزشکی و آموزشی. پرداختن کار معلمان و پزشکان از بودجه فدرال. یک‌بار و برای همیشه منحل کردن تأمین مالی سرانه سازمان‌های آموزشی.

ساخت انبوه مسکن اجتماعی برای شهروندان روسیه و مهاجرین اجباری از دونباس و اوکراین. دانستن حق مسکن به‌عنوان تضمین حق زندگی. پرداختن به سرمایه‌گذاری‌های دولتی در مقیاس بزرگ در خانه‌سازی و تأسیسات رفاهی شهر. «راکد کردن» تعرفه‌های مسکن و خدمات آن، لغو عوارض برای تعمیرات اساسی و نیازهای مصارف عمومی‌ خانه‌ها. پرداخت مسکن و خدمات آن نمی‌تواند از ۱۰ درصد درآمد خانواده تجاوز کند.

تضمین پشتیبانی از زبان روسی و فرهنگ خلق‌هایی که شامل اتحاد جماهیر شوروی بزرگ هستند. غیرقانونی دانستن تبلیغات روسوفوبیا و ضد شوروی. پاک کردن مدارس از آزمون سراسری دولتی و کتاب‌های آموزشی «سوروس». احاطه کردن اطراف موزه‌ها و تئاترها، گالری‌های هنری و انجمن‌های فیلارمونیک، آرشیوها و کتابخانه‌ها، خانه‌های فرهنگ و گروه‌های خلاق با مراقبت‌های ویژه. حمایت از گردشگری داخلی، که به جوانان کمک می‌کند تا با تاریخ و طبیعت غنی سرزمین مادری ما آشنا شوند.

تقویت اتحاد روسیه و بلاروس و روابط در فضای کشورهای مشترک‌المنافع. به‌طور فعال تشکیل یک فضای اقتصادی و فرهنگی مشترک با جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک. کمک به تقویت همکاری بین کشورهای عضو «بریکس»، «سازمان همکاری شانگهای» و «سازمان پیمان امنیت جمعی». محافظت  قاطعانه از هم‌میهنان خارج از کشور. باز کردن درها برای بازگشت آنها به میهن خود.

کشور ما همه چیز برای ورود به مسیر توسعه، به‌طور اصولی به یک خط سیر حرکت نوین و به پیش را دارد. رهایی از قدرت سرمایه جهانی، کمپرادورها، سودجویان و دلالان مالی غرب به ما امکان می‌دهد که در برابر هرگونه دیکته و فشار از خارج مقاومت کنیم. حل این وظیفه تاریخی تنها در شرایط پرورش عمیق میهن‌دوستانه امکان‌پذیر است. این وظیفه شدیداً با تهمت زدن به تاریخ ما، با مظاهر ناجوانمردانه روس‌هراسی و ضدِ شوروی ناسازگار است. این امر به‌ویژه برای شکل‌گیری آگاهی جوانان بسیار مهم است. ما ملزم به یادآوری حقیقت هستیم: اگر جوانان نه ارزش‌های اخلاقی و میهنی، بلکه بازپرداخت‌های نقدی (کش بک) و «لایک» (نوعی سگ شکاری شمال روسیه. مترجم) در سر داشته باشند، نمی‌توان پیروز شد. ضروری است که به تلاش‌های مخرب ستون پنجم هوادار غرب که از نفرت نسبت به کشور ما، نفوذ بر روحیه جامعه، جهان‌بینی جوانان تغذیه می‌کند، پایان داد.

 وقت آن  رسیده است که با اطمینان به مسیر توسعه واقعاً مستقل وارد شویم و انسان کار و زحمت را در مرکز سیاست دولت قرار دهیم. زمان تکیه قاطع بر تجربه بزرگ میهن شوروی، پی بردن به ماهیت موفقیت‌های چین خلقی و نگاه با دقت به آینده فرارسیده است. رویکردهای برنامه‌ای حزب کمونیست فدراسیون روسیه رهنمودهای دقیقی را برای حرکت روسیه به‌سوی آینده‌ای بهتر می‌دهند. به‌سوی حاکمیت خلق. به‌سوی دگرگونی سوسیالیستی دولت ما.

https://www.sovross.ru/articles/۲۲۴۷/۵۶۴۶۴