جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

«
»

یکسالگی بحران اوکراین؛ کدام طرفها از ادامه جنگ سود می‌برند؟

یکسالگی بحران اوکراین؛ کدام طرفها از ادامه جنگ سود می‌برند؟

روزنامه چینی چاینا دیلی، چین به تازگی در سند ابتکاری که برای پایان دادن به جنگ اوکراین و حل و فصل مسائل از طریق گفتگو و مذاکره بود منتشر کرد، بر ۱۲ نکته از جمله احترام به حق حاکمیت تمامی کشورها، از سرگیری مذاکرات صلح، حل و فصل بحران انسانی، حمایت از شهروندان غیرنظامی و زندانیان جنگ و در نهایت نگهداری نیروگاه های هسته ای در وضعیت ایمن تاکید کرد . در سند تازه منتشر شده ابتکاری چین آمده است: « جنگ و تحریم راه حل های اساسی برای حل این مناقشه نیستند و تنها مذاکره و مشاوره در حل تفاوت ها موثر است. بنابراین بزرگترین اولویت در جنگ اوکراین جستجو برای توافقی سیاسی از طریق مذاکره است.»

به گزارش این روزنامه چینی که اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا در روز پنجشنبه را چیزی به جز دروغی خصم آمیز ندانست نوشت:« آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا بر مجادله خود بر سر این موضوع که پکن با ایده تامین حمایت نظامی از روسیه بازی می کند تاکید کرد.»

چاینا دیلی بار دیگر خاطر نشان کرد به هرحال آمریکا از ادامه جنگ اوکراین و روسیه نفع می برد و نمی خواهد هرگز این بحران پایان یابد.

براساس گزارش های رسانه های آمریکایی در کمتر از یکسال کمک های مالی و نظامی آمریکا به اوکراین به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده است و در آینده نیز بیشتر خواهد شد. به علاوه برپایه اظهارات جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در روز پنجشنبه آمریکا قرار است کمک امنیتی اضافی معادل ۲ میلیارد دلاری را نیز برای اوکراین فراهم کند.

این رسانه چینی در گزارش خود نوشت: در پاسخ به این سوال که چرا آمریکا از هیچ تلاشی در حمایتش از اوکراین در برابر روسیه مضایقه نمی کند باید گفت اولا جنگ اوکراین و روسیه به آمریکا کمک می کند شراکت خود را با اتحادیه اروپا تقویت کند. کشورهای اروپایی از جمله آلمان و فرانسه با جورج بوش رئیس جمهوری سابق آمریکا در برنامه جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ مخالف بودند و در سالهای اخیر کشورهای اروپایی از آمریکا فاصله گرفتند تا سیاست های تجاری خود را داشته باشند و به همکاری با روسیه در بسیاری از زمینه ها برای استقلال اتحادیه اروپا ادامه دهند.در رابطه اروپا و آمریکا می توان ترک هایی را مشاهده کرد که در حال بیشتر آشکار شدن هستند. با شعله ور کردن لفاظی ” تهدیدِ روسی ” آمریکا در نظر دادن خود را مانند چتری حمایتی بر سر اروپا نشان دهد.

در ثانی جنگ اوکراین و روسیه به آمریکا کمک کرده است تا هژمونی و تسلط نظامی خود را تقویت کند که برای حفظ هژمونی جهانی و ائتلاف های نظامی با ناتو ضروری است.

پس از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی ناظران بین المللی انتظار داشتند ناتو ، آنتی تزِ معاهده ورشو ، منحل شود. اما این اتفاق نیفتاد. با این حال در سال های اخیر ناتو با جنجال ها و انتقادها از سوی برخی کشورهای اروپایی با پرسش بر سر ساز و کار و آینده این ائتلاف تخریب شد.

سومین جواب برای پرسش درباره تلاش آمریکا در حمایت از ادامه جنگ اوکراین این است که بحران اوکراین به آمریکا کمک کرده است تا به قدرت و اختیارات خود در بخش انرژی جانی مهر تاکیدی بزند.در واقع انقلاب شیل آمریکا را از بزرگترین وارد کننده نفت به بزرگترین صادرکننده تبدیل کرد. اما سقوط قیمت جهانی نفت به شرکت آمریکایی گاز شیل ضربه زد چرا که استخراج آن به مراتب گرانتر است.

بدین ترتیب واشنگتن از تحریم ها در برابر مسکو استفاده کرد تا روسیه را از زنجیره تامین سوخت اروپا کنار بگذارد و اینگونه کشورهای اروپایی وابستگی خود در زمینه انرژی به روسیه را از دست بدهند. این موضوع اثرات دوگانه ای خواهد داشت. از یک سو اقتصاد روسیه تضعیف خواهد شد. از سوی دیگر به شرکت های آمریکایی فرصت داده می شود تا نفت و گاز بیشتر با قیمتی بالاتر به اروپا بفروشند.

این رسانه چینی می نویسد: شعله ورتر کردن جنگ اوکراین و حمایت از این کشور مزیت های سیاسی برای دولت جو بایدن به ارمغان آورده است. با توجه به این حقیقت که جنگ اوکراین برای شرکت های بخش انرژی و صنعت پیچیده نظامی آمریکا بسیار سودآور بوده است که همین نهادها جایی هستند که سیاستمداران آمریکایی همواره به دنبال راضی نگه داشتن شان هستند.

بدین ترتیب چه آمریکا بپذیرد یا نه از جنگ اوکراین سود فراوان برده است و همین امر نشانگر آن است که پشتیبانی دولت بایدن از جنگ اوکراین هیچ ربطی به دفاع از آزادی و دموکراسی ندارد و تنها برای پیشرفت منافع خود آمریکاست و همانگونه که کمک نظامی در منطقه اورآسیا کمکی به بازسایی صلح نخواهد کرد برای تضمین امنیت کشورهای اتحادیه اروپا نیز بی تاثیر خواهد بود.