عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

«
»

 یادی از همه روشنگران اجتماعی از هر طیفی

نصرت شاد

کروپتکین ، اشرافزاده انقلابی و شورشگر روس میان سالهای 1921- 1842 میلادی زندگی نمود . پدر اشرافزاده او مالک 12000دهقان بی زمین بود . او پایه گذار آنارشیسم کمونیستی است . گرچه او همچون غالب نظریه پردازان کلاسیک آنارشیسم مانند پرودن و باکونین ازدواج را نفی میکرد ولی بیش از دیگر آنارشیستها مدافع برابری حقوق زن و مرد بود .

خانم ایما گلدمن ، مبارز آنارشیست معروف روس ، مینویسد که یکروز مهمان کروپتکین بود ؛ در حالیکه اوبا کروپتکین بحث داغی داشت ، زن جوانش در فاصله چند متری نشسته بود و لباسهای دختر کوچکشان را گلدوزی میکرد .برنارد شاو در باره کروپتکین مینویسد ، انسان مهربان ، با ریشی قرمز ، همچون مقدسین مسیحی و صورتی کودکانه که شباهتی به چوپانان کوهستانی داشت .

کروپتکین در سال 1872 برای آشنایی با افکار سوسیالیستی به سوئیس فرارنمود وبعد از بازگشت از آنجا به محفل چایکوفسکی پیوست . نارودنیکها یکی از جریانات نیهلیستی بودند که زیر تعثیر آثار تولستوی ، باکونین ، و هرتسن ، انقلابی شده بودند . کروپتکین در کتاب ” رفاه برای همه ” به جامعه انسانی و نقش زن نیز اشاره میکند و میگفت که حق زن و مرد در جامعه بورژوایی ، بیولوژیک و غریزی نیست بلکه اجتماعی و کسبی است .

کروپتکین شیفته آثار و نظرات پرودن و باکونین بود . او یک آنارشیست سیستماتیک بود و در آثار بیشمار خود به مبارزه علیه دولت ، کلیسا ، قوانین و حاکمیت اقتصاد بورژوایی پرداخت . امروزه اشاره میشود که کروپتکین خالق نظریه اتوپی منیت یعنی کمونیسم آنارشیستی بود . اوازسال 1872 نظریه پردازجنبش نارودنیکی نیزبود. وی مدعی بود که توانسته تئوری آنارشیستی را با شناخت علمی با هم متحد کند .

مهمترین شعاراتوپیستی کروپتکین ، از هرکس به اندازه توانایی اش و به هرکس به اندازه نیازش ، بود. اومخالف دمکراسی پارلمانی است چون در نظر او آن فقط مدافع منافع حاکمان است . در نظر کروپتکین در نظام سرمایه داری حقوق اساسی دمکراتیک فقط ظاهری است وتا زمانی مطرح است که مخالف منافع استثمارگران نباشد . کروپتکین در شرایط خاص ، مبارزه مسلحانه و تبلیغ عمل از طریق خشونت را وسیله ای مناسب میدانست . او با طرح نظریه انقلاب مداوم ، تئوری انقلاب آنارشیستی را تا امروز تحت تعثیر خودقرارداده . در نظر او آزادی فرد در تاریخ تکامل طبیعت و جهان ،آخرین قدم منطقی پیشرفت انسانی است .

دو اثر مهم کروپتکین ” کمونیسم آنارشیستی ” و ” کمک متقابل درجهان انسان وحیوان ” هستند . از جمله دیگرآثار او – سخنان یک شورشی ،تسخیرنان ، و کتاب اخلاق آنارشیستی ، هستند .اوبا ساده نویسی خود ، آنارشیستی معتدل بود که آنارشیسم میانه رو را نمایندگی میکرد . وی میگفت که عمل آنارشیستی باید براساس انقلاب دائم با کمک کلام ، نوشته ، خنجر،سلاح و دینامیت باشد . او بجای ترور شخصی جانبدار انقلاب توده ای بود و میگفت که در کمونیسم آنارشیستی آینده اجبار شغلی برای نسلهای تنبل وجود نخواهد داشت ؛ یعنی حق زندگی مهم است ، چون رفع نیازانسان ورای نقش تولیدی اوقرار خواهد داشت .

کروپتکین اشاره میکند که سرمایه داری موجب استثمار محیط زیست وجدایی طبیعت و انسان میگردد. موضوع تحقیق او غالبا طبیعت انسان و توانایی اوبرای عملی نمودن فرم زندگی آنارشیستی است . بعدها کروپتکین خودبه اتهام تبلیغ نیهلیسم آنارشیستی مورد خشم و هدف ترور آنارشیستهای دیگرروس قرارگرفت . در زمان زندان کروپتکین در روسیه و انگلیس ، ویکتور هوگو و هربرت اسپنسر برای تخفیف زمان اسارت اوکوشش نمودند .

کروپتکین حین انقلاب اکتبر به روسیه بازگشت ولی براثر بیماری و پیری در سال 1921 درگذشت . مراسم میلیونی خاکسپاری او آخرین نمایش قدرت جنبش آنارشیستی روسیه بود ، بعدازآن غالب آنارشیستها؛ توسط بلشویکها ، یا دستگیر شدند و یا به خارج فرار کردند .

peter Kroptkin 1842- 1921