دولت پدیده عقلی – تحلیل موردی حمله پاکستان در ولایت پکتیکا

دولت پدیده قوم و یا دینی مطلق نیست. و دین…

هر شکستی ما را شکست و هیچ شکستی شکست ما…

نویسنده: مهرالدین مشید با تاسف که تنها ما نسل شکست خورده…

نوروز نبودت

- بیژن باران چه کنم با این همه گل و…

عرفان در مغز

دکتر بیژن باران     لامارک 200 سال پیش گفت: به پذیرش…

نماد های تاریخی- ملی و نقش آن در حفظ هویت…

نور محمد غفوری اشیاء، تصاویر، نشان‌ها، مفاهیم، یا شخصیت‌هایی که نمایانگر…

در دنیای دیجیتالی امروز، انسان‌ها به مراتب آسیب پذیرتر شده…

دیوارها موش دارند و موش‌ها گوش! این مثل یا زبانزد عام…

خالق تروریستهای اسلامی؛ الله است یا امریکا؟

افشاگری جسورانه از ژرفای حقیقت سلیمان کبیر نوری بخش نخست  درین جا می…

چگونه این بار حقانی ها روی آنتن رسانه ها قرار…

نویسنده: مهرالدین مشید از یک خلیفه ی انتحاری تا "امید تغییر"…

شب یلدا 

شب یلدا شبی شور و سرور است  شب تجلیل از مدت…

سجده ی عشق!

امین الله مفکر امینی      2024-21-12! بیا کــــه دل ز تنهایــی به کفیدن…

فلسفه کانت؛ تئوری انقلاب فرانسه شد

Immanuel Kant (1724-1804) آرام بختیاری  نیاز انسان عقلگرا به فلسفه انتقادی. کانت (1804-1724.م)،…

حال: زمانست یا هستی؟

بیت: غم فردا، کز غصه دیروز ریزد به هجوم انرژی، کشف زمان…

درختی سرشار از روح حماسی  و جلوه های معبودایی

نویسنده: مهرالدین مشید تک "درخت توت" و دغدغه های شکوهمند خاطره…

کهن میلاد خورشید 

رسول پویان  شـب یلـدا بـه دور صندلی بـسـیار زیبا بود  نشـاط و…

مبانی میتودیک طرح و تدوین اساسنامهٔ سازمانهای مدنی

نور محمد غفوری شاید همه خوانندگان محترم روش تحریر و طُرق…

انحصار طلبی ملا هبت الله، کشته شدن حقانی و سرنوشت…

نویسنده: مهرالدین مشید ختلاف های درونی طالبان و کش و قوس…

ریحان می شود

قاضی پشتون باسل حرف  نیکو مرکسان را  قوت  جان میشود قوت جسم…

کهن جنگ تمدن 

رسول پویان  نفـس در سـینۀ فـردا گـره افتاده بازش کن  بـرای خــاطــر…

ترجمه‌ی شعرهایی از بانو روژ حلبچه‌ای

هر گاه که باران،  آسمان چشمانم را در بر می‌گیرد. آن، تکه…

سلام محمد

استاد "سلام محمد" (به کُردی: سەلام موحەمەد) شاعر کُرد، زاده‌ی…

«
»

گوشت خوار ، سبزه خوار نمی شود  

                        نوشته ی : اسماعیل فروغی

       درحالی که وزارت خارجه ی روسیه ی فدراتیف برای اجلاس فرمت ماسکو ( 29 سپتمبر 2023 )  آماده گی می گیرد ، اندری سیرینکو رییس مرکز پالیسی های افغانستان در روسیه ، اخیراً طی مصاحبه ی تلویزیونی ای تعریف جالب و خنده داری از طالبان افغانستان ارائه داشته است که توجه بسیاری ژورنالیستان را به خود جلب کرد . او در برابر این پرسش که آیا طالبان به انتخابات وایجاد حکومت فراگیر قومی  که اجلاس فرمت مسکو روی آن تأکید خواهد کرد ، باور دارند ؟ آیا طالبان تغیر خواهند کرد ؟ ، بصراحت می گوید : «  معلوم است که گوشت خوار را نمی توان سبزه خوار ساخت ، اینکار ناممکن است. طالبان در واقعیت ماشینی استند برای جنگ وجهاد ، این گروه را نمی شود طوری ساختارمند کرد که بتوانند دستگاه دولتی را مدیریت نمایند، انتخابات به راه اندازند، خدمات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی را ارائه بدارند . طالبان ماشینی است برای جنگ. طالبان غیر از جنگیدن و جهاد کردن، طرز دیگر زیستن را بلد نیستند . »

    شاید این قضاوت اندکی مبالغه به نظر آید ؛ اما ازین حقیقت هرگز نمی توان چشم پوشی کرد که طالبان اوج افراطیت مذهبی ، اوج قوم پرستی ، اوج دشمنی با مدنیت و فرهنگ و اوج دشمنی با زن و تشیع را درجهان به نمایش گذاشته اند . طالبان با صدور دهها فرمان جاهلانه ی ضد انسانی و ضدعقلانیت و مدنیت ، افغانستان تاریخی و مردم علم دوست آن را به بدترین شکل آن به جهان معرفی کرده اند. جهان امروز ، ما را از روی طالبان ، جاهل ترین و نامتمدن ترین مردم جهان قضاوت می نمایند . که این خواست همیشه گی پاکستان بوده است .

    ارچند طالبان طی دوسال حاکمیت شان واضح نموده اند که ، فقط حاکمیت تک قومی و تک جنسیتی میخواهند . نه به آموزش و کارزنان علاقه دارند و نه  به شرکت سایر اقوام و مذاهب در امور دولتی و اجتماعی ــ سیاسی ؛ اما با وجود آن در اجلاس فرمت مسکوکه مولوی متقی هم در آن شرکت خواهد داشت ، روی حکومت فراگیر قومی ، آموزش و کارزنان و نگرانی های کشورهای منطقه مجدانه تأکید خواهد شد .

     درنشست فرمت مسکو در ” کازان ” ،  نماینده گان بلند رتبه ی کشورهای قزاقستان ، قیرغیزستان ، تاجیکستان ، ترکمینستان ،اوزبیکستان ، چین ، هند ، ایران و پاکستان شرکت خواهند داشت .    

       دوسال اخیر نشان داد که طالبان یک گروه تندرو مذهبی – قومی استند که نابودی فرهنگ و عزت افغانستان را در سرلوحه ی وظایف شان قرار داده ، از ظرفیت حکومتداری ساختارمند برخوردار نیستند .

       بی تردید طالبان پس از پایان ظرفیت ها و امکانات بجا مانده از نظام قبلی ، افغانستان را وارد مراحل بحرانی تر کرده و مردم کشور را با فقر و تنگدستی بیشتر روبرو خواهند نمود.

       و بالاخره ، ترس آن وجود دارد که طالبان با تخریب ساختارهای دولتی که یکی پی دیگر بطور سیستماتیک ادامه دارد  و با برخورد دشمنانه با گروه های قومی – مذهبی  ، آگاهانه و دستوری مقدمات یک جنگ داخلی دیگر را درافغانستان پی ریزی کنند – جنگی که حتا اسباب از هم پاشی افغانستان را فراهم نماید .