جامعه دین زده چگونه است؟

عبارت از جامعه می باشد٬ که دیندار از دین٬ چون…

نوای خلقِ غمدیدهء بغلان!

امین الله مفکر امینی       2024-13-05 آسمـان گرفته سخت برما، زمیــــن از سوی…

تنهایی و غربت شناخت نامه ی تبعید

نویسنده: مهرالدین مشید روایت دیگری از تنهایی و غربت روایت تبعید یعنی…

دست یاری 

بر بلای سیل بغلان مبتلا است  ساکنان اش زین مصیبت در…

تجلیل از روزمادردرکشورشاهی هالند

بتاریخ 12می سالجاری درشهرارنهم کشورشاهی هالند محفل باشکوهی ازسوی شوراي…

بجنبید ایکه خود ها، حامییان حقوق بشرخوانید!

امین الله مفکر امینی       2014-13-05! ندانم چطور گویم ویا به تصویر کشمدردوناله…

اینجا بغلان است، آدمیت را سیل برده است!

سیامک بهاری “ما نه غذا داریم، نه آب آشامیدنی، نه سرپناه،…

خشم سیلاب

رسول پویان خانه و باغ و زمین و روستا ویران گشت خـشـم…

 قاضی ی شهر شرف

محمد عالم افتخار مال تاجـر غرق دریا گشـته بود تاجر آنجا محوِ…

خیزش های مردمی نشانه های شکست طلسم وحشت طالبانی

نویسنده: مهرالدین مشید تبعیض، حرمت شکنی و استبداد کار نامه ی…

مادر

ای مادر من فرخ و آباد بمانی پر خنده به لب…

چند شعر کوتاه از زانا کوردستانی

انتظارم، بوی سیگارهای زر گرفته... و روزهای تلخِ نیمه سوخته میان بغض خاموشت…

جنگ قدرت ها

رسول پویان جنگ قـدرت ها دل زخمین وخونین آورد جـای صلح و…

افراطیت پادزهر خیانت رهبران اسلام سیاسی و یا شکست مبارزات…

نویسنده: مهرالدین مشید علل و عوامل یا چگونگی و چیستی باز…

زبان آریایی یا آریویی چی شد؟

نوشته: دکتر حمیدالله مفید ——————————— زبان بازتاب خرد آدمی است و انسان…

تعامل 

نور محمد غفوری از چندی به اینطرف در مکالمات و نوشتار…

جمال غمبار

آقای "جمال غمبار"، (به کُردی: جەمال غەمبار) شاعر و نویسنده‌ی…

چین کاوشگری به نیمه تاریک ماه فرستاد

منبع تصویر، GETTY IMAGES ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳ مه ۲۰۲۴ آژانس فضایی…

        تقدیم به ستره محکمه امارت اسلامی افغانستان

معروضه محمد عالم افتخار ولد محمد قاسم دارنده تذکره تابعیت 1401100148058   حضور…

حاکمیت طالبان؛ افزایش بحران و تکانه های بی ثباتی ملی…

نویسنده: مهرالدین مشید استبداد و تبعیض طالبان و به صدا درآمدن…

«
»

گزارش‌گران بدون مرز مسوولان حکومت افغانستان را به الزام حفاظت و حمایت بیشتر از روزنامه‌نگاران فرا می‌خواند

از تاریخ ١٤ تا ٢٤ عقرب ١٣٩٤ نمایندگان گزارش‌گران بدون مرز برای برگزاری دوره آموزشی به منظور آماده کردن خبرنگاران در رصد و پوشش حرفه‌ای انتخابات آینده ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی و دیدار با انجمن‌های و نهادهای حامی خبرنگاران و آزادی رسانه‌ها و همچنین مسوولان حکومتی با هدف بررسی وضعیت امنیت و حفاظت از رسانه‌ها و خبرنگاران افغان، به افغانستان سفر کردند.


دوره آموزشی برای خبرنگاران در دوره‌ی انتخابات

خبرنگاران ده‌ها رسانه‌ی مستقل از ولایات کاپیسا، کندوز، قندهار، خوست، بلخ، ننگرهار، غرنی، هرات و کابل در این دوره آموزشی که در کابل برگزار شد، شرکت کردند. هدف این دوره آماده کردن خبرنگاران برای انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی در سال آینده بود. به همین مناسبت کتابچه « راهنمای عملی خبرنگاران در دوره‌ی انتخابات»، که با همکاری سازمان کشورهای فرانسه زبان (OIF) تهیه شده است، به دو زبان پشتو و دری نشر و در میان خبرنگاران توزیع شد شد.

رضا معینی مسئول دفتر افغانستان سازمان گزارش‌گران بدون مرز در این باره اعلام کرد « در زمانی که دشمنان دمکراسی و آزادی اطلاع رسانی جنگ‌ در افغانستان را تشدید کرده‌اند، گزارش‌گران بدون مرز با برگزاری این دوره آموزشی با هدف آماده کردن خبرنگاران برای انتخابات که دوره‌ای حساس و مهم در حیات دمکراتیک کشور است، سخن گفتن از صلح و ارزش‌های دیمکراسی را برگزید.»

در این دوره آموزشی با تکیه بر معیارهای انتخاباتی آزاد و دمکراتیک، بر وظایف و حقوق خبرنگاران برای اطلاع رسانی و آگاهی دهی مسلکی‌ به رأی دهندگان تأکید شد. در کارگاه‌های آموزشی در باره اصول مکلفیت تعادل و بی‌طرفی و امانت‌داری، استقلال و صداقت و مسئولیت اجتماعی خبرنگاران که در کتابچه برشمرده شده‌اند، بحث شد. علاوه بر مباحث نظری کارگاه‌های عملی و بحث و گفت و شنود در چارچوب حقوقی انتخابات با حضور خبرنگاران و متخصصان حقوق و روزنامه‌نگاری افغان برگزار شد.

گزارش‌گران بدون مرز در این ماموریت خواهان تأکید بر مساله امنیت برای روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها و اهمیت این مهم در انجام آزادنه فعالیت‌های رسانه‌ها بود. به این مناسبت دیدار‌هایی با برخی مسئولان حکومتی از جمله عبدالله عبدالله رئیس هیان اجرایی، عبدالباری جهانی وزیر اطلاعات و فرهنگ و سید ظفر هاشمی سخنگوی رئیس جمهور و برخی دیگر از مسئولان حکومتی، همچنین انجمن‌ها و نهادهای مدافع حقوق روزنامه‌نگاران و رسانه‌های مورد تهدید شده در ماه‌های اخیر از سوی طالبان و گروه دولت اسلامی انجام شد.

در حالی که تهدید گروه‌های مسلح ادامه دارد، نماینده سازمان در این دیدارها بار دیگر از رئیس جمهور محمد اشرف غنی و رئیس هیات اجرایی عبدالله عبدالله خواهان بکارگیری همه امکانات لازم برای حفاظت از امنیت خبرنگاران شد. وی همچنین خواهان آن شد که «تعهدنامه حمایت و گسترش آزادی بیان» رئیس جمهور محمد اشرف غنی- که پس از تشکیل دولت با پذیرش آن از سوی عبداله عبداله رئیس هیات اجرایی دولت افغانستان به برنامه دولت تبدیل شده است،با جدیت بیشتری اجرایی شود.

کنفرانسی برای امنیت خبرنگاران

در تاریخ ١٧ عقرب، گزارش‌گران بدون مرز و کمیته مصونیت از خبرنگاران، کنفرانسی تحت نام « امنیت روزنامه‌نگاران و جایگاه بین‌المللی افغانستان از رهگذر آزادی رسانه‌ها» با شرکت شماری از مسئولان حکومتی و انجمن‌ها و نهادهای روزنامه‌نگاران و رسانه‌های در کابل برگزار کردند.* در این رو در رویی کم سابقه و با حضور رسانه‌ها، مسوولان حکومتی و خبرنگاران مساله امنیت خبرنگاران رسانه‌ها، نگرانی‌ها و راه‌‌کارهای عملی،را بررسی و مورد بحث قرار گرفت.

نجیبه ایوبی، که دفتر رادیو کلید که یکی از رادیو‌های تحت مدیرت‌اش در شهر جلال آباد، در شب ١٨ میزان سال روان با انفجار بم دست‌ساز، مورد حمله قرار گرفته بود، با توضیح دشواری‌های رسانه‌ها و خبرنگاران در مقابله با تهدیدها و حمله‌ها، از کم‌داشت‌های اقدام‌های حمایتی از رسانه‌های حکومت انتقاد کرد.صدیق‌الله توحیدی بر اقدام‌ فوری حکومت پس از آخرین تهدیدها تأکید، اما از افزایش خشونت پولیس علیه خبرنگاران اظهار نگرانی کرد. دو ژنرال مسئول امنیت کشور در این سیمنار ، دولت وزیری تاکید کرد « با همه توان خود از رسانه‌ها دفاع می کنیم» و محمد ایوب سالنگی با اعلام « حکومت مکلف به تامین امنیت رسانه هاست» بر حمایت کامل خود از رسانه‌ها تأکید کردند.

شاه حسین مرتضوی در سخنان خود با اشاره به بیانیه مشترک رسانه‌های افغان در فردای تهدید تلویزیون های طلوع و یک، دوباره تأکید کرد که « تهدید علیه این رسانه‌ها تهدید علیه همه رسانه‌های کشور است و حکومت در این جهت باید اقدام کند.» رحیم‌الله سمندر از «نبود برنامه‌ای استراتژیک از سوی حکومت برای حفاظت از رسانه‌ها و خبرنگاران» انتقاد کرد. برخی از مسوولان حاضر در این کنفرانس در پاسخ به انتقادها نکاتی را طرح کردند. سید ظفر هاشمی به اقدام فوری رئیس جمهوری که با نمایندگان رسانه‌ها و نهادهای مدافع خبرنگاران در فردای تهدید طالبان دیدار کرده بود، اشاره کرد. عبدلحسیب صدیقی باردیگر بر آماده‌گی ریاست امنیت ملی برای حفاظت از خبرنگاران تاکید و خلیل مینویی در پاسخ نگرانی برخی از خبرنگاران و نهادها از سانسور شبکه‌های اجتماعی و به ویپه فیس بوک از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ این خبر را تکذیب کرد. احمد شکیب مستغنی، تسهیل ویزه و ورود به کشور برای خبرنگاران خارجی را یادآور شد.

نماینده‌گان دو نهاد برگزار کننده در پی مباحث کنفرانس چندین توصیه سازمان‌های خود را برای حمایت و صیانت از خبرنگاران و مبارزه با مصونیت از مجازات ارائه دادند. از جمله تشکیل یک کمیته بحران متشکل از مسئولان صلاحیت‌دار حکومتی در امر امنیت و نماینده‌گان رسانه‌ها و نهادهای حامی روزنامه‌نگاران برای هماهنگی در اقدام‌‌های عاجل برای حفاظت از رسانه‌ها را پیشنهاد کردند. گزارش‌گران بدون مرز همچنین بر تشکیل یک نهاد مستقل ملی برای نظارت بر رسانه‌ها و به ویژه رسانه‌های دیداری و شنیداری در جهت تضمین آزادی و مسئولیت فعالیت‌های این رسانه را پیشنهاد کرد.

دیدار با مسئولان حکومتی

در تاریخ ١٩ عقرب، نماینده گزارش‌گران بدون مرز از سوی عبدالله عبدالله به حضور پذیرفته شد. در گف و گو با رئیس هیات اجرایی بر مساله امنیت خبرنگاران و مصونیت از مجازات عاملان خشونت علیه خبرنگاران به عنوان امری اساسی در تدوام داری این خشونت تأکید شد. همچنین جایگاه افغانستان در رده بندی جهانی آزادی مطبوعات مورد بحث قرار گرفت. داکتر عبدالله بر تعهدات دولت خود بر آزادی رسانه‌ها تأکید کرد. وی حمایت دولت افغانستان از ابتکارهای جهانی گزارش‌گران بدون مرز در امر حفاظت از روزنامه‌نگاران از این میان تعیین نماینده ویژه‌ای از سوی دبیر اول سازمان ملل متحد برای حمایت و حفاظت از روزنامه‌نگاران را اعلام کرد. داکتر عبدالله از تلاش گزارش‌گران بدون مرز در امر دادخواهی برای خبرنگاران کشته شده‌ی افغان و از این میان خواست عدالت برای ذکیه ذکی مدیر رادیو صلح که او را « زنی بزرگ و مبارز» نامید، قدردانی کرد.

در همان روز نماینده‌گان گزارش‌گران بدون مرز با وزیر اطلاعات و فرهنگ نیز دیدار داشتند. وضعیت امنیت خبرنگاران و رسانه‌ها در پی تهدیدهای اخیر و جایگاه افغانستان در رده بندی جهانی آزادی رسانه‌ها مهمترین موارد گفت و گو با داکتر جهانی بودند. در این دیدار تأکید بر اجرای کامل قانون رسانه‌های همگانی و ممانعت دخالت نهادهای غیر مسئول در موارد تخطی از دیگر نکات این دیدار بودند.

در آخر نماینده گزارش‌گران بدون مرز دیدارهایی با برخی از رسانه‌های تهدید شده از این میان شبکه طلوع و تلویزیون یک انجام داد.

رضا معینی در این باره گفت « در زمانی که طالبان دو شبکه تلویزیونی بزرگ کشور را «هدف نظامی» اعلام کرده و دستور حمله به آن‌ها را صادر کرده‌اند، ما می‌خواستیم در کنار آن‌ها باشیم و باز هم بگویم «هر حمله طالبان علیه رسانه‌ها و خبرنگاران در هر کجای افغانستان را نمایندگان‌‌شان در خارج از افغانستان به شمول دفتر طالبان در دوحه باید پاسخگوی باشند.»

پس از اطلاعیه تاسف‌بار طالبان دفاتر هر دو شبکه در کشور تحت حفاظت بیشتر قرار گرفته‌اند. هر دو شبکه حفاظت مستقیم قوای دولتی را نپذیرفته‌اند و امکانات خود از دفاترشان حفاظت می‌کنند. خلپوک صافی یکی از مدیران طلوع و عبدالله آزاد خانجانی سردبیر تلویزیون یک بر اهمیت حفظ استقلال و آزادی عمل رسانه‌های خود تأکید دارند. عبداله خانجانی با انتقاد از کم‌‌کاری‌های حکومت در حفاظت از شبکه یک می گوید «خطر این است که هر کسی امروز می‌تواند به نام طالبان به ما حمله کند.» خالپوک صافی تأکید می کند. ما وظیفه اطلاع رسانی خود را انجام می‌دهیم و تصمیم گرفتیم در برابر تهدید مقاومت کنیم. و حتما بر ترس پیروز می‌شویم.»


* شرکت کنندگان در کنفرانس روز ١٧ عقرب در کابل: محمد ایوب سالنگی، معین امنیتی وزارت امور داخله، دولت وزیری سخنگوی و رئیس وزارت دفاع ملی افغانستان، سید ظفر هاشمی سخنگوی رئیس جمهور، احمد شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه، فریدون الهام، معین روابط و آگاهی عامه اداره امور ریاست جمهوری، احمد شکیب مستغنی، سخنگوی وزارت خارجه،عبدلحسیب صدیقی سخنگوی ریاست امنیت ملی،سلطان فیضی مشاور مطبوعاتی معاون اول رئیس جمهور،خلیل مینویی رئیس عمومی آژانس باختر و مشاور وزیر فرهنگ، نجیبه ایوبی،مدیر گروه رسانه‎ای کلید، رحیم الله سمندر، رئیس انجمن آزاد ژورنالیستان افغانستان،صدیق الله توحیدی، دانش کروخیلآژانس خبری پژواک مدیر موسسه نی دیده بان رسانه‌ها،لطف‌الله نجفی‌زادهرئیس طلوع نیوز،خلپوک صافی مدیر طلوع تی وی،شریف حسنیار،مدیر تلویزیون اریانا، حشمت‌الله رادفر از اتحادیه ملی ژورنالیستان افغان،شاه حسین مرتضوی سردبیر روزنام] هشت صبح، میرحیدر مطهر مدیر روزنامه آرمان ملی و…