کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

گروگان گیری کم‌ درآمد های اروپا توسط سرمایه‌ داری امپریالیستی «سبز» ! 

فرستنده: حسین تلاش

منبع: مجله هفته

17.10.21

«نیکلاس اشمیت»، کمیسر کار و امور اجتماعی در اروپا با توجه به افزایش روزافزون قیمت انرژی درباره فقر انرژی بیشتر در این اتحادیه هشدار داده است.

وی در این باره گفته است: میلیون ها نفر در حال حاضر از فقر انرژی در این اتحادیه رنج می برند و تعداد آن ها می تواند بیشتر هم شود.

این مقام اروپایی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: اگر چه کمیسیون اروپایی می تواند به کشورهای عضو برای محدود کردن عواقب قیمت بالای در حال حاضر انرژی کمک کند اما در درجه اول مهار این بحران به اقدامات ملی از طرف کشورها بستگی دارد.

«مارتینا فیتز»، معاون سخنگوی دولت فدرال آلمان هم پیشتر گفته بود که باید به صورت هماهنگ و در چارچوب قواعد قابل اجرا برای بازار داخلی اروپا عمل کرد. مسئله قیمت انرژی و اقدامات احتمالی کوتاه مدت برای مهار این بحران در نشست اروپایی هفته آینده هم از محورهای مذاکرات مقامات این اتحادیه خواهد بود.

کنفدراسیون اتحادیه های اروپایی ETUC در ماه سپتامبر در این باره ابراز نگرانی کرد که بیش از 2.7 میلیون نفر در اروپا به دلیل بحران انرژی با وجود داشتن کار نتوانند آپارتمان های خود را در فصل سرما گرم کنند.

کمیسیون اتحادیه اروپا از کشورهای عضو این اتحادیه خواسته که در اسرع وقت از خانوارها و شرکت های اروپایی در برابر افزایش سریع قیمت انرژی محافظت کنند.

در این شرایط برخی کشورهای اروپایی اقداماتی را برای مقابله با این بحران در پیش گرفته اند.

«امانوئل ماکرون»، رئیس جمهور فرانسه در این باره گفته است: 

«ما باید بخصوص در این باره دید دراز مدتی داشته باشیم و خود را به یک نوع منبع انرژی وابسته نکنیم که به دلیل قیمت پایین جذاب است و به مرور ما را در معرض جهش ناگهانی قیمت ها قرار می دهد. فرانسه می خواهد تا ماه آوریل قیمت برق و گاز را کاهش دهد و کوپن های انرژی برای خانواده های با درآمد پایین صادر کند.»

اسپانیا هم موقتا مالیات بر ارزش افزوده برق را کاهش می دهد. اما «پدرو سانچز»، نخست وزیر اسپانیا این را کافی نمی داند و در این باره گفته است: «وقتی همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا از افزایش قیمت ها رنج می برند ما باید از اقدامات ملی فراتر رفته و راه حل های اروپایی ارائه دهیم.»

قیمت عمده فروشی گاز طبیعی بین ژانویه (جنوری) و اکتبر حدود 440 درصد در اروپا افزایش داشته و این گاز برای گرمایش و تولید برق مورد استفاده قرار می گیرد.

در آلمان قیمت برق در بورس از ماه ژانویه (جنوری) حدود 140 درصد گران تر شده ، در ایتالیا 340 و در اسپانیا این افزایش قیمت 425 درصد بوده است.

«توماس انگلکه»، از انجمن مصرف‌ کنندگان جمهوری فدرال آلمان پیش ‌بینی کرده است که افزایش قابل توجه قیمت‌ ها در سال آینده برای مشتریان خصوصی هم شکل گیرد. وی امنیت عرضه گاز در کشورش را نگران ‌کننده ارزیابی کرده است.

با کاهش بحران کرونا در اروپا اقتصاد این منطقه در مسیر بهبود قرار گرفته و این منجر به افزایش تقاضای گاز به ‌ویژه در شرکت‌ ها شده است. هرچه تقاضا بیشتر شود قیمت ‌ها افزایش می ‌یابد. از طرفی ازآنجایی که نفتکش ‌هایی که گاز مایع را در کشورهای تولید کننده ذخیره کرده‌ا ند به جایی هدایت می ‌شوند که بیشترین سود را برای آن‌ ها دارد اکثر آن‌ ها در زمان حاضر به آسیا سفر می ‌کنند، نتیجه این می ‌شود که گاز در اروپا گران ‌تر و کمیاب‌ تر می‌شود.

کمیسر انرژی اتحادیه اروپا همچنین گفته است:« 97 درصد نفت مصرفی در اتحادیه اروپا باید وارد شود. وابستگی به واردات گاز 90 درصد است. استقلال انرژی باید به اولویت‌های اصلی در اتحادیه اروپا تبدیل شود.»

سخنگوی کاخ کرملین در گفتگویی تلویزیونی اعلام کرد که سیاستمداران غربی به جای اذعان به اشتباهشان درباره انرژی، ترجیح می دهند تا از روسیه یک دیو بسازند و تقصیرها را به گردن مسکو بیندازند.

به گزارش تاس، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین در گفتگو با شبکه تلویزیونی روسیه اعلام کرد که سیاستمداران غربی نمی توانند به اشتباهات خود اعتراف کنند، چرا که همان اشتباهات باعث افزایش قیمت گاز طبیعی شده است.

پسکوف افزود که آنها در ازای اشتباهات خود تلاش می کنند که روسیه را بد ذات جلوه دهند.

وی در این باره گفت: «آنها مرتکب یک خطایی شدند و به تولید انرژی از باد امیدوار بودند، اما باد تمام شد. برای چندین ماه بادی در کار نبود. آنها به بازار نقدی امید وار بودند و بازار نقدی نیز به سطح گرانتری منتقل شد.»

سخنگوی کرملین همچنین ادامه داد: «آنها نمی توانند اعتراف کنند که اشتباه کرده اند، چرا که سیاستمدار هستند و سپس می توان آنها را برکنار کرد. بنابراین، بهتر است کسی را دیو جلوه دهید. چه کسی بهتر است (نقش) شیطان را داشته باشد؟ یک خرس شرقی بزرگ، یعنی کشور ما روسیه.»

وی پیشتر نیز همزمان با رد ادعا های اوکراین و دولت های غربی و در راس آنها آمریکا، بارها تاکید کرده بود که روسیه از گاز طبیعی به عنوان ابزار و اهرم سیاسی استفاده نمی کند و حتی در سخت ترین شرایط نیز عرضه این کالا را متوقف نکرده است.

پایان