مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

گربه رقصانی ارتش برزیل! 

15.11.2022

دادگاه عالی انتخابات برزیل با ابراز رضایت خود به نتیجه تجزیه و تحلیل انتخابات ارتش اشاره کرد. ارتش اعلام کرد که هیچ مدرکی دال بر تقلب در انتخابات یا هر وضعیت آسیب پذیر قانونی دیگری در جریان انتخابات ۳۰ اکتبر وجود ندارد. 

نوشته ماریا مولر

به گزارش رسانه های روسیه، بلافاصله پس از مشخص شدن نتایج محدود انتخابات به نفع رئیس جمهور جدید لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا (۵۰.۹ درصد)، محاصره جاده ها و تظاهرات گسترده در سراسر برزیل توسط هواداران افراطی دست راستی بولسونارو آغاز شد. 
حامیان ژایر بولسونارو در انتخابات شکست خورده است از نیروهای مسلح برزیل خواستند تا کودتای نظامی انجام دهند. 

شرکت‌های بزرگ حمل‌ونقل، که کلید تامین کالاهای ضروری مردم در برزیل بزرگ را در دست دارند، به‌ویژه در این اعتراضات برجسته و جلودار بودند. 
این خواسته ها و رفتار ها توطئه کنترل زیرساخت ها، توسط کودتای ۱۹۷۳ علیه سالوادور آلنده، رئیس جمهور وقت شیلی را به یاد آوردند. 
در آنجا نیز تریلرها و رانندگان کامیون نقش مهمی در آمادگی برای سرنگونی داشتند. 
این خاطرات در چند روز گذشته در برزیل زنده شده است – با این تفاوت که ارتش برزیل هیچ تمایل آشکاری برای انجام کودتا از خود نشان نداده است. 

در عوض، او ظرفیت خود را در زمینه تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد و در نهایت سندی جامع در مورد روند انتخابات بیش از ۱۲۴ میلیون واجد شرایط رای به دادگاه عالی انتخابات (TSE) و مردم برزیل ارائه کرد. 
این گزارش نتیجه توافق بین نیروهای مسلح و دادگاه است. پس از فشار شدید بر ارتش، الکساندر دو موراس، رئیس TSE، به برخی از درخواست‌ها در مورد نحوه نظارت بر رای تسلیم شد. این شامل استفاده از تست های بیومتریک بود. دی موراس توضیح داد:

“دادگاه عالی انتخابات با رضایت گزارش نهایی وزارت دفاع را دریافت کرد که مانند سایر نهادهای حسابرسی، هیچ مدرکی دال بر تقلب یا تناقض در صندوق های الکترونیکی رای و کل روند انتخابات ۲۰۲۲ پیدا نکرد.”

با این حال، کارشناسان نظامی از اظهارات روشن‌تر اجتناب کردند. تا حامیان بولسونارو را در پس‌زمینه زیر فشار نبرند. علاوه بر این، نیروهای مسلح برزیل در مقاله ،۶۲ صفحه ای خود “پیشنهاداتی برای بهبود” ارائه کردند و در مورد ضعف های احتمالی در نظرسنجی رای دهندگان حدس و گمان زدند. در نهایت، آنها در پشتی را برای تئوری های توطئه باز گذاشتند. 

درب پشتی برای تئوری های توطئه

ارتش گفت: “هیچ اطمینانی وجود ندارد که سیستم رای گیری الکترونیکی از نفوذ هرگونه کد‌های مخرب احتمالی که می تواند عملکرد آن را تغییر دهد، عاری باشد.”

این گزارش پیشنهاد می‌کند که فوراً کمیسیونی متشکل از “تکنسین‌های شناخته‌شده جامعه و نمایندگان فنی شرکت‌های حسابداری” برای بررسی نقاط ضعف احتمالی تشکیل شود. 

رئیس دادگاه عالی انتخابات از این ادعا حمایت کرد: پیشنهادات برای بهبود سیستم باید به موقع تحلیل شود. او اضافه کرد:
TSE مجدداً تأکید می کند که صندوق الکترونیکی رأی مایه غرور ملی است و بر اثربخشی، روان و شفافیت کامل انتخابات ۲۰۲۲ تأیید می کند. 
هر دو دادگاه محاسبات برزیل (TCU)، سازمان کشورهای آمریکایی (OEA) و کانون وکلای برزیل (OAB) تاکید کردند که هیچ بی نظمی وجود ندارد. 

ارتش خود را ،در یک مقام تصمیم گیرنده یک نهاد انتخاباتی قرار می دهد

دکتر آنا پنیدو، کارشناس روابط بین الملل در دانشگاه سائوپائولو، از دخالت این نهاد نظامی در روند انتخابات انتقاد کرد. زیرا در قانون اساسی این موضوع پیش بینی نشده است. ارتش با اقدامات خود از اختیارات خود فراتر رفت. او به مطبوعات گفت: “با این سند، ارتش اکنون خود را بخشی از سیستم انتخاباتی می کند. خود را به عنوان ضامن تعادل داخلی و قدرت تعدیل کننده ای که اعتبار نظام را تضمین می کند، معرفی می کند.”

دکتر پنیدو ادامه داد: این گروه های نظامی چن نمی توانند علنی دعوت به کودتا کنند. در عوض یک سری مطالبات مانند ایجاد کمیسیون را مطرح می کنند. با این کار، آنها بحث را به سمت و سوی خاصی هدایت می کنند و اساساً بیشتر از اتهام خاص، عدم اطمینان ایجاد می کنند.”

بولسونارو در طول دوران تصدی خود از اعتبار سیستم رای دیجیتال برزیل انتقاد کرده است البته بدون ارائه سند و مدرکی. او بارها از هواداران خود خواست تا در انتخابات آتی به مراکز رای دهی حمله کنند. 

بولسونارو مدت کوتاهی پس از اعلام نتایج گفت که به قانون اساسی احترام خواهد گذاشت، در حالی که تعزیه گردان کابینه او گفت که با دولت جدید برای انتقال قدرت همکاری خواهد کرد. او از “رییس جمهور منتخب” لولا صحبت کرد. 

سازمانی که پشت اقدامات بلوکه کردن است

به گفته پلیس و دفتر دادستانی عمومی، سازمانی متشکل از مشاغل و کارمندان دولت در پشت این اقدامات بلوکه کردن هستند. 

فرناندو کومین، رئیس دفتر دادستانی کل ایالت سانتا کاتارینا، اعلام کرد که سه شنبه گذشته فهرستی از حداقل ۱۲ تاجر و مقامی را که نامشان را مشخص نکرده به TSE ارائه کرده است. او آنها را به سازماندهی و تامین مالی انسداد غیرقانونی جاده ها در اعتراض به نتایج انتخابات متهم می کند. 

“ما سازمانی را شناسایی کرده‌ایم که در پشت صحنه فعالیت می‌کند. آنها جنبش تریلر و رانندگان کامیون را تحریک می کنند تا این کارها را انجام دهند، مردم عادی کارگر را تشویق می کنند که در این تحرکات دخالت کنند. بازرس یا مدعی العموم ارشد برزیل توضیح داد که نباید نام این افراد برده شود تا مانع از تحقیقات درباره آنها شود. اما تاکنون بیش از ۱۲ تاجر و “مجری” شناسایی شده اند. “

فرناندو کومین اضافه کرد: مقایسه داده‌ها و بررسی فعالیت‌های این افراد در شبکه‌های اجتماعی، در پشت صحنه، در تحرکات، موجب جمع بندی ها و نتیجه گیری هایی شده است که چه کسانی پول جمع‌آوری می‌کردند، چه کسانی ساختار پایگاه‌ها را برنامه‌ریزی و اجرا کردند و چه کسانی مرتکب خشونت علیه پلیس شدند.

پایان