کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

گذشت زمان ثابت نمود

فرهاد

دگر مگو که چه شد                                        چون شود و چه پیش آمد

مگو که خرمن ما را کدام صاعقه سوخت                دگر مگو به این کاروان که شبیخون زد

مگر چه اهریمنی آتش فساد افروخت                    مگو کی برد تاراج هستی ما را

و بر سیر چه دکانی نهاد چند فروخت                    که من شناخته ام دزد ها قافله را

          فانی

جنرال مارتین دمیسی ستاد مشترک ایالات متحده امریکا گفته است: داعش تنها در افغانستان و عراق خلاصه نمی شوند باید با این گروه در هر گوشه از جهان مبارزه کرد و تاکید می ورزد که گرایش بعضی از گروه های هراس افگن در افغانستان نگران کننده است و بعضی از گروه ها در افغانستان با پذیرفتن ایدولوژی تغییر چهره کرده اند.

و در بعضی از نقاط دیگر جهان نیز گروهی دنبال کردن مسیر داعش را آغاز کرده اند. بنابر آن آنچه ما کوشش می کنیم که انجام دهیم ایجاد یک شبکه همکاری است. در چهارچوب این شبکه ما و متحدمان با تهدید برخاسته از داعش در هر بخشی از جهان به شمول افغانستان رسیدگی خواهیم کرد. در اخیر گفت که روند آشتی ملی در افغانستان تا زمانی موفق نخواهد بود که منازعات در افغانستان وجود داشته باشد و خواهان حل مشکلات افغانستان توسط خود آنها باشد.

جان مکن یک تن از سناتوران جمهوری خواه ایالات متحده امریکا که برای بررسی اوضاع جاری افغانستان به کابل آمده به تاریخ 13/4/1394 در یک گفتگوی ویژه با رسانه ها گفت که رئیس جمهور اوباما در کار تعیین جدول زمانی خروج نظامیان امریکائی از افغانستان درک ضعیف دارد و این کار اشتباه بزرگ دولت مردان واشنگتن بوده و فاجعه به بار آورد، افزود فکر میکنم که بزرگترین اشتباهی را که ایالات متحده امریکا می تواند انجام دهد تعیین جدول زمان بیرون شدن نیروهای امریکائی از افغانستان است که این کار خیانت به آن امریکائی ها و افغانها دلیری است که در افغانستان خدمت کرده اند و هنوز هم قربانی میدهند. این کار یک تراژیدی درواژه بازی برای طالبان برای به دست آوردن پیروزی ها در افغانستان خواهد بود. فکر نمیکنم که مردم افغانستان دیگر برگشت یک دولت طالبان را بخواهند!

به نظر می رسد که رئیس جمهور ایالات متحده امریکا نمی داند که ما نیروهای مانرا با در نظر داشت اوضاع و بر بنیاد مشوره های فرماندهان نظامی مان باید از افغانستان بیرون کنیم. در ادامه گفت آنچه مهم است مردم امریکا از جا به جایی صلح آمیز نیروهای بیشتر شان در افغانستان استقبال خواهند کرد. ایالات متحده باید با ارزیابی دقیق اوضاع افغانستان در شمار نیروهایش در افغانستان تغییرات آورد. وی می گوید آنچه مهم است ه روشن ساختن هدف های دخیل بودن ما در افغانستان و ارزیابی دقیق از نیازمندی های رسیدن به این هدف ها هستند. پس از آن که بجای این که جدول زمان بیرون شدن نیروهای مان را تعیین کنیم از یک راهبرد. پشتیبانی نیرومند کشورش از افغانستان در صورت پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات سال آینده ایالات متحده سخن میزنند!

مردم و آگاهان امور را عقیده بر آن است گذشت چهار دهه به خصوص چهارده سال اخیر ثابت ساخته که نیروهای نظامی پیش از چهل و سه کشور به رهبری ایالات متحده امریکا، متحدین جهانی و منطقه ئی آن به افغانستان زیر بهانه مبارزه با تروریزم، مواد مخدر، حکومت داری خوب، احیا و بازسازی، دفاع از حقوق بشر زن و غیره هجوم آورده بودند نه تنها به اهداف خویش به نسبت بازی های ریاکارانه و دوگانه کدام دستاورد های نداشته و ندارند، بلکه بزرگترین و ننگین ترین شکست را بعد از شکست ویتنام متقبل شده اند!

افزایش صدها مرتبه کشت، قاچاق مواد مخدر، گسترش سیل های خون در کشور، قرار گرفتن افغانستان در ردیف چهارمین کشورهای فاسد جهان، افزایش نود و پنج درصدی واردات اجناس و مواد خارجی در تجارت افغانستان، لیلام نمودن هزاران دستگاه های تولیدی، خدماتی، تجارتی، دولتی و مختلط به نرخ کاه ماش افزایش فقر، بیکاری، بیماری، تجاوز بالای کودکان و زنان، گسترش فرهنگ معافیت، مسلط شدن افراد و گروه های مافیای مواد مخدر، اقتصادی جنایت کارانه سازمان یافته، غاضبین میلیونها جریب زمین، عاملین فساد گسترده، قانون ستیزان، مردم ستیزان، زن ستیزان، فرهنگ ستیزان، عاملین دامن زدن انواع خشونت های خانواده گی، خصومت های قومی،لسانی، سمتی، حزبی، تنظیمی، ناقصین حقوق بشر، جنگ سالاران، مبتلا شدن یک و نیم میلیون تن به مواد مخدر، معیوب، معلول و به شهادت رسیدن میلیونها تن اثبات ادعای ماست.

به نسبت نشر و پخش بانک نوت های جعلی افغانی در پاکستان، فرار مغزها، سرمایه، پول شوئی ،اعتبار پول افغانی رو به کاهش بوده در اکثریت ولایات معاملات به پول خارجی صورت میگیرد، نرخ اجناس و مواد غذائی رو به افزایش بوده، اکثریت مردم از خریداری اجناس و مواد مورد ضرورت در این ماه مبارک رمضان عاجز مانده اند.

وزیر محمد جوادی ولسوال شاه جوی زابل در یک گردهمایی گفت آموزش مکتب ها و استخدام کارمندان معارف در این ولسوالی از سوی طالبان صورت میگیرد و این گروه با گماشتن شورشیان تحت نام آموزگار در مکتب ها حقوق معلمین را به جیب می زنند افزود معارف ما معارف طالبانی شده است. از جانب دیگر ادعاها وجود دارد گروهی به نام داعش توسط قوت های بزرگ جهانی بخاطر دستیابی به اهداف شان حمایت می شوند.

در حالیکه همه جهانیان مشاهده مینمایند داعش یک گروه جنایت پیشه است از زبان زور و سلاح حرف میزنند بیگناهان را سر زده از خانه هایشان بیرون نموده مجبور به ترک محل ساخته اند و به منطق انسانی و اسلامی تن نمیدهند اما سران کشور ها و ادارات استخبارات جهانی از جمله امریکا به خاطر تسکین ساختن احساسات مردم جلسات نمایشی و فرمایشی را دایر و در عمل تا هنوز اقدام موثری را بخاطر نابودی آنها انجام نداده و بخاطر بلند بردن اعتبار آنها گروه های هستند که در عقب پرده خدمت مینمایند رویداد خونبار ولسوالی جلریز ولایت میدان وردک نهادهای امنیتی به بی پروائی متهم شده اند. میلیونها مردم ما را سخت نگران ساخته است مقام های بلند دولت در جریان مراسم تسیلم دهی اجساد قربانیان رویداد جلریز نهادهای امنیتی از جمله وزرات داخله و دفاع ملی را متهم ساخته اند که در جلوگیری از این حادثه خونین بی پروایی کرده اند.

محمد محقق معاون دوم رئیس اجرائیه حکومت می گوید که وزارت های امور داخله و دفاع ملی باید پاسخ غفلت ورزی شانرا درباره کشته شدن سربازان پولیس محلی در ولایت میدان وردک بدهند، افزود قوای نظم عامه ما بیست ساعت انتظار مرگ آنها را کشید گفتیم چرا پیش نمی روید گفتند ساحه ماین گذاری شده یک ماین هم کسی را نکشت وقتی پوسته ها سقوط کرد یک تانگ تا آخر جلریز رفت، من از این وحدت ملی احساس نگرانی میکنم. نظام ما واقعا فاقد وحدت ملی است.

از سویی هم سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری گفت: تعللی که مطرح است به عنوان آسیب جدی در مبارزه و مقاومت مردم ما باید شناسایی شود و کسانیکه تعلل می کنند باید مورد تعقیب جدی قرار گیرند. کریم خلیلی معاون رئیس جمهور پیشین افغانستان میگوید بیشتر قربانی های ما بخاطر بی تفاوتی ها غیر مسئولانه و برخورد کردن ادارات ذیربط و نا هماهنگی های اداره های امنیتی ماست. این برای ما قابل توجیه نیست. عزیز الله یکی از باشنده گان ولایت میدان وردک می باشد که برادرش را به نسبت حمله گروه هراس افگن از دست داده می گوید دست کم هفتاد و دو ساعت سربازان جنگ و از خود دفاع کردند بعد از ختم مهمات شان همه آنان را طالبان کشته اند.

و طالبان جسد برادرش را بعد از کشتن به موتر بسته بروی سنگ و خاک ها کش کرده اند و در این رویداد بیست تن از پولیس محلی کشته شده اند! مردم و آگاهان در حالیکه جانبازی و قهرمانی سربازان افسران را در نابودی و از پا در آوردن دشمنان سوگند خورده مردم افغانستان افتخاراتی از بجا گداشته اند مایه افتخارات ابدی خویش دانسته اند از اعمال نفوذ هراس افگنان در ارگان های ذیربط سخت نگران بوده خواهان ارزیابی جدی در این رابطه می باشند.

به باور مردم یکی از عوامل عمده که زمینه را برای دشمنان افغانستان غرض تشدید شدن جنگهای خونین در کشور مساعد سخته بازیهای مسخره آمیز تقسیم قدرت بین روسای جمهور و اجرائیه می باشد، با تاسف در جریان معرفی افراد اشخاص بجای لیاقت، صداقت، شایسته سالاری، روابط بر ضوابط را اهمیت داده این کار سبب شده که اکثریت ولایات، وزارت دفاع ملی و صدها پست دیگر را سرپرست ها اداره مینمایند.

خلاصه اینکه گذشت زمان ثابت نموده که سران کشورهای توسعه طلب به رهبری ایالات متحده به تعهدات خویش در مبارزه با تروریزم، مواد مخدر، حکومت داری خوب، احیا و بازی، دفاع از حقوق بشر، زن و غیره صادق نبوده تا هنوز نمیباشند. اگر آنها در تعهدات خویش صادق می بودند ده ها بال طیاره های پیشرفته محاربوی و صدها تانک زری را که در جنگ افغانستان از آن استفاده کرده بودند به نظامیان پاکستان یعنی حامیان مافیای مواد مخدر تروریزم و دشمنان سوگند خورده افغانستان نمی دادند از جانب دیگر ادعای یک تیلیون دالر هزینه در جنگ افغانستان را مینمایند اگر بیست فیصد آن به صورت واقعی غرض تقویه قوای مسلح در افغانستان به مصرف می رسید امروز فریاد میلیونها گرسنه و جنگ زده به آسمانها بلند نمی شد!

جای تاسف است که هنوز جان مکن از ادامه جنگ طالبان حرف زده برای ما وعده می دهد. در صورت پیروزی جمهوری خواهان در امریکا از مردم افغانستان حمایت صورت خواهد نمود، یعنی تا آن زمان مردم باید در آتش جنگ رقابت های انتخاباتی جمهوری خواهان و دموکرات ها مانند رقابت خصمانه کشورهای منطقه و جهان در رابطه به کشور ما جریان دارد جان دهند. به باور ما وقت آن رسیده که تمام نیروهای سالم اندیش کشور بخاطر کاهش دشواریهای فوق با درک عاقلانه و عمل صادقانه صدای اعتراض خویش را بخاطر جلب همکاری نیروهای ضد جنگ، تجاوز و غاتگری در کشور و جهان از طریق حرکات مدتی بلند نمایند، با تقویه قوای مسلح کشور دشمنان افغانستان را به زانو درآورند در غیر از آن با وعده بزک بزک نمیر که جو لغمان میرسد کشور و مردم ما از این بیشتر قربانی هوسهای کشورهای توسعه طلب و گماشته گان زر خرید آنها خواهند شد.