گنجینۀ الهام

رسول پویان 2/5/2023 روزباخورشیدوشب سیل شباهنگم خوش است زیــر نـور خلـوت مهـتـاب آهنگـم…

در ارتباط به جفنگ گویی ها ی " نیاز نیاز"

حبیب میهنیار دوستان گرامی شما بهتر میدانید که یکی از ویژه…

ادبیات مبتذل،- سرگرم کننده و کم ارزش؟

Trivialliteratur:   آرام بختیاری نیاز انسان از خود بیگانه به ادبیات سرگرم کننده.  ادبیات…

پیام شادباش به مناسبت روز جهانی کارگر

ا. م. شیری روز اتحاد و همبستگی انترناسیونالیستی کارگران و زحمکشان…

دستار پوشان اسلام ستیز و پاچه بلند های حرمت شکن

نویسنده: مهرالدین مشید گروه ی طالبان از نظر حسن عباس نویسنده…

برگردان شعرهایی از سبزه برزنجی

خانم "سبزه برزنجی" (به کُردی: سۆزە بەرزنجی) شاعر کُرد زبان،…

به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

«
»

گاردین:​ آمریکا بابت جنایات جنگی در یمن پاسخگو باشد

روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی به دست داشتن آمریکا در جنایت‌ها در یمن پرداخت و نوشت: آمریکا باید بابت جنایات جنگی در یمن پاسخگو باشد.

در این گزارش به قلم محمد بزی آمده است: از زمان مداخله عربستان سعودی و هم پیمانانش در جنگ داخلی یمن در ماه مارس سال ۲۰۱۵, آمریکا حمایت کامل خود را از کمپین بی رحمانه هوایی در این کشور اعلام کرد، جایی که در آن، جنگنده‌های عربستان سعودی با مصونیت، هزاران موضع از جمله مراکز و زیرساخت‌های غیر نظامی را هدف قرار دادند. از همان ابتدا، مقامات آمریکایی تأکید کردند تسلیحات آمریکایی، آموزش‌ها و کمک‌های اطلاعتی به کمک سعودی‌ها خواهد آمد تا از کشته شدن غیر نظامیان در یمن جلوگیری شود.
اما این دروغی بیش نبود و در تلاش برای سرپوش گذاشتن بر یکی از ابعاد غیر قابل درک آمریکا در حمایت از عربستان سعودی و هم پیمانانش در یمن گفته شد. این گونه نیست که نیرو‌های تحت رهبری عربستان سعودی ندانند چگونه باید از تسلیحات ساخت آمریکا استفاده کنند یا این که برای هدف قرار دادن مواضع به کمک نیاز داشته باشند. آن‌ها به عمد از همان روز‌های آغاز این جنگ، غیر نظامیان و زیرساخت‌ها را در یمن هدف قرار دادند و مقامات آمریکایی از دست کم سال ۲۰۱۶ از این موضوع اطلاع داشتند و اقدامات کمی برای ممانعت از آن انجام دادند.
تیم مأموران تحقیق سازمان ملل متحد تحت هدایت شورای حقوق بشر این سازمان گزارشی تکان دهنده را در اوایل ماه سپتامبر در ژنو در ارتباط با جزئیات این موضوع ارائه کرد که چگونه آمریکا به همراه انگلیس و فرانسه احتمالا در جنایت‌های جنگی در یمن شریک جرم هستند، زیرا همچنان به فروش تسلیحات و حمایت‌های اطلاعاتی از سعودی‌ها و هم پیمانان آن‌ها به ویژه امارات عربی متحده ادامه می‌دهند.
با وجود فشار‌های اعمال شده از سوی عربستان سعودی، شورای حقوق بشر پنجشنبه گذشته به تمدید تحقیقات خود رأی داد.
اگر این شورا در پی انجام دادن یک تحقیق تهاجمی بر اساس گزارش ۲۷۴ صفحه‌ای اش باشد، جهان ممکن است در نهایت شاهد برخی پاسخ گویی‌ها در ارتباط با ارتکاب جنایت جنگی طی پنج سال گذشته در یمن باشد. نویسندگان این گزارش فهرستی سری از افرادی را به میشه باشله کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد ارائه کردند که ممکن است مسئول جنایت جنگی باشند, ​اما مشخص نیست آیا این فهرست شامل مقامات غربی هم می‌شود یا نه. در این گزارش آمده است کشور‌های ثالث- از جمله آمریکا، انگلیس و ایران- که بر احزاب مختلف در یمن نفوذ دارند, “ممکن است به سبب ارائه کمک برای نقض قوانین حقوقی بین المللی مسئول شناخته شوند. ”
دست داشتن آمریکا در جنگ یمن فراتر از ارائه کمک‌های آموزشی و حمایت‌های اطلاعاتی است و شامل فروش تسلیحاتی به ارزش میلیارد‌ها دلار به امارات عربی متحده و عربستان سعودی می‌شود و بدین ترتیب ریاض به بزرگترین خریدار تسلیحاتی واشنگتن تبدیل شده است. آمریکا در پی یافتن یک راه دیگر است و این در حالی است که هم پیمانانش مرتکب جنایت جنگی می‌شود و از پذیرش مسئولیت ایجاد بدترین بحران انسانی در جهان طفره می‌روند. دامنه کامل رنج‌های انسانی در یمن تا حدودی مبهم شده است، زیرا سازمان ملل متحد روند به روز رسانی تعداد تلفات غیرنظامیان را در این کشور در ژانویه ۲۰۱۷ متوقف کرد، زمانی که تعداد تلفات در این کشور به ۱۰ هزار نفر رسید. در حالی که تعداد واقعی تلفات انسانی فراتر از این رقم است، شمار زیادی از گزارش‌های خبری همچنان به ارقام منسوخ شده سازمان ملل متحد استناد می‌کنند.
در ماه ژوئن، یک گروه نظارتی مستقل به نام “پروژه موقعیت مکانی درگیری و پروژه داده‌های رویداد” با انتشار گزارشی به بیان جزییات مرتبط با بیش از ۹۰ هزار فرد کشته شده از زمان آغاز این جنگ در سال ۲۰۱۵ پرداخت.
در ماه آوریل، برنامه توسعه ملل متحد با صدور گزارشی هشدار داد تعداد تلفات در یمن می‌تواند تا پایان سال ۲۰۱۹ به ۲۳۳ هزار تن برسد که بسیار بالاتر از تخمین‌های قبلی است. این پیش بینی شامل تعداد تلفات ناشی از درگیری‌ها و همچنین کشته شدن ۱۳۱ هزار نفر در درگیری‌های غیر مستقیم به سبب نبود مواد غذایی,​ بحران‌های بهداشتی از قبیل شیوع وبا و آسیب رسیدن به زیرساخت‌ها در یمن شود.
فراتر از دلایل اخلاقی برای آمریکا به منظور کمک به پایان دادن به رنج‌های یمنی ها,​ این درگیری‌ها همچنین سبب آسیب رسیدن به منافع آمریکا در منطقه شده است. جنگ یمن سبب ایجاد بی ثباتی جدید در خاورمیانه بزرگتر، تنش‌های فزاینده بین رقبای منطقه‌ای یعنی ایران و عربستان سعودی شده است. سعودی‌ها و هم پیمانانشان از دولت یمن -که در سطح بین المللی به رسمیت شناخته شده است- حمایت می‌کنند.
در روز ۱۴ ماه سپتامبر، حوثی‌ها (انصار الله) مسئولیت حملات به دو سایت مهم نفتی در عربستان سعودی را بر عهده گرفتند و اعلام کردند این حملات به تلافی بمباران یمن از سوی عربستان سعودی انجام شد. اما مقامات سعودی و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا, ​ایران را عامل این حملات دانستند، بدون آن که شواهدی مستقیم دال بر این موضوع ارائه کنند. ترامپ پس از آن که به صورت یکجانبه آمریکا را از یک توافق نامه بین المللی امضا شده در سال ۲۰۱۵- که با هدف محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران حاصل شد- تهدید کرده است حملات نظامی انجام خواهد داد و تحریم‌های اضافی علیه تهران اعمال می‌کند.
عربستان سعودی به نوبه خود فورا از کارشناسان آمریکایی و سازمان ملل دعوت کرد به انجام تحقیق در ارتباط با این حملات علیه تأسیسات نفتی این کشور کمک کنند. مقامات سعودی از همکاری بیشتر در ارتباط با تحقیقات بین المللی درباره اقدامات خود در یمن امتناع ورزند,​از جمله گزارش اخیر سازمان ملل متحد که در آن آمده است این پادشاهی و هم پیمانانش احتمالا در یمن مرتکب جنایت جنگی شده اند.
همانند تحقیقات قبلی انجام شده از سوی گروه‌های حقوق بشری و روزنامه نگاران، در گزارش سازمان ملل به این موضوع پرداخته شده است که چگونه ائتلاف تحت امر عربستان سعودی سبب کشته شدن هزاران غیر نظامی در حملات هوایی، گرسنگی دادن عمدی یمنی‌ها به عنوان یک تاکتیک جنگی و اعمال محاصره دریایی و هوایی علیه مناطق تحت کنترل حوثی‌ها (انصار الله) شده است که این اقدام به صورت قابل توجهی مانع از رسیدن کمک‌های بشردوستانه برای مردم می‌شود. در این گزارش همچنین آمده است حوثی‌ها (انصار الله) احتمالا از طریق کار گذاشتن مین، استفاده از تاکتیک‌های محاصره علیه چندین شه، استفاده از کودک سرباز‌ها و بمباران سراسری مناطق غیر نظامی، مرتکب جنایت جنگی شده اند.
با وجود سال‌ها هشدار از سوی گروه‌هایی همانند دیده بان حقوق بشر و تحقیقات سازمان ملل متحد که سبب مستند سازی شواهد فزآینده مرتبط با جنایت جنگی در یمن می‌شود، مقامات آمریکایی- نخست تحت ریاست جمهوری باراک اوباما و سپس تحت دولت ترامپ- همچنان به صدور مجوز فروش سلاح به ارتش‌های عربستان سعودی و امارات عربی متحده ادامه می‌دهند. به گفته دو عضو دولت اوباما که در اوایل ماه مارس در جلسات استماع کنگره حضور یافتند، مقامات آمریکایی درسال ۲۰۱۶ به این نتیجه رسیدند که مقامات بلندپایه سعودی و اماراتی تمایل به کاهش سطح تلفات غیر نظامیان در یمن ندارند.
این مقامات سابق- به نام‌های دافنا رند معاون سابق مشاور وزیر امور خارجه، جرمی کونیندیک مدیر سابق دفتر کمک‌های خارجی آمریکا- به بیان این موضوع پرداختند که چگونه مقامات آمریکایی به سعودی‌ها در انتخاب اهدافشان در یمن کمک کردند و سبب اعزام مستشاران برای کاهش مشکلات غیرنظامیان شدند.
رند گفت: ما در اواخر سال ۲۰۱۶ به این نتیجه رسیدیم با این که ژنرال‌های حرفه‌ای در وزارت دفاع عربستان سعودی حضور دارند,، اما یک اراده سیاسی در سطوح مقامات بلندپایه برای کاهش تعداد تلفات غیر نظامیان وجود ندارد.
جنگنده‌های عربستان سعودی و کشور‌های هم پیمانش بیش از ۲۰ هزار حمله هوایی علیه یمن از زمان آغاز جنگ در این کشور انجام دادند که شامل ۱۲ حمله در یک روز می‌شود. تنها حدود یک سوم این حملات علیه اهداف نظامی انجام شدند. ائتلاف همچنین اقدام به بمباران بیمارستان ها، مدارس، بازارها، مساجد، مزارع، کارخانه ها، پل‌ها و کارخانه‌های آب و برق کرده است. یکی از مستمرترین دروغ‌هایی که مقامات دولت ترامپ علیه تلاش‌ها برای پایان دادن به مشارکت آمریکا در یمن می‌گویند این است که عربستان سعودی به حمایت و آموزش‌های آمریکا نیاز دارد تا جلوی کشته شدن بیش از پیشِ غیرنظامیان گرفته شود. اما در جدیدترین گزارش سازمان ملل متحد به این موضوع اشاره شده است که سعودی‌ها هیچ گونه تحقیقات معتبری در ارتباط با حملات خود علیه غیرنظامیان انجام نداده اند یا این که اقدامات کافی برای به حداقل رساندن سطح تلفات غیر نظامیان انجام نداده اند.
در حقیقت، یافته‌های سازمان ملل متحد سبب تقویت افشاگری‌های فعالان ضد جنگ در انگلیس می‌شود. یک دادگاه استیناف در انگلیس حکم داد که فروش تسلیحات از سوی انگلیس به عربستان سعودی غیر قانونی است. اسناد ارائه شده در این پرونده نشان می‌دهد با وجود ادعا‌های دولت انگلیس، بمباران اهداف غیرنظامی توسط سعودی‌ها ظرف چند روز پس از آن انجام شد که انگلیس به نیروی هوایی عربستان سعودی آموزش داد.
با وجود شواهد فزاینده مرتبط با جنایت جنگی، ترامپ همچنان قاطعانه از محمد بن سلمان ولیعهد بی رحم عربستان سعودی حمایت می‌کند که معمار جنگ یمن است. از ماه آوریل، ترامپ چهار بار از حق وتوی خود برای ممانعت کنگره از پایان دادن به کمک‌های نظامی آمریکا و پایان دادن به روند فروش تسلیحات به عربستان سعودی و هم پیمانانش استفاده کرده است.
تحقیقات جدید سازمان ملل- که در آن اعلام شد آمریکا احتمالا در این جنایات جنگی دست دارد- باید سبب فراهم شدن فرصتی برای اکثریتی در کنگره شود که به دنبال پایان دادن به حضور آمریکا در این درگیری فاجعه بار هستند.