مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

کودتای ژنرال «حفتر» در لیبی تحت حمایت امارات ، عربستان و فرانسه

پایگاه خبری العربی الجدید گزارش داد

پایگاه خبری العربی الجدید در تشریح حوادث اخیر لیبی نوشت: تلاش ژنرال حفتر، سرلشکر بازنشسته نیروی زمینی لیبی برای کودتا در لیبی تحت حمایت امارات و عربستان کلید خورده و غربی‌ها هم از آن استقبال کردند.

پایگاه خبری «العربی الجدید» در مقاله‌ای به قلم «هشام الشلوی» از بنغازی با عنوان «لیبی و سریال کودتاهای حفتر… به دنبال عامل خارجی باشید» به بررسی تحولات امنیتی روزهای اخیر در لیبی پرداخت و نوشت:ژنرال خلیفه حفتر سرلشکر بازنشسته نیروی زمینی لیبی در فوریه گذشته اولین تلاش خود را برای کودتا در لیبی کلید زد و با ظاهر شدن در تلویزیون «العربیه» نطقی را در رد مشروعیت کنگره ملی لیبی ایراد کرد و به همین منظور، کارش به «کودتای تلویزیونی» معروف شد اگرچه این توطئه وی نافرجام ماند.

بنابراین گزارش تلاش اول حفتر برای کودتا با پشتیبانی اماراتی‌ها صورت گرفت و برای همین هم بیانیه وی از تلویزیون العربیه قرائت شد که مقر آن در دبی است و تلویزیونی است که از سوی تجار سعودی و امارتی حمایت مالی می شود.

به گفته نویسنده، ژنرال حفتر گمان می‌کرد که با این نطق خود ملت لیبی از وی حمایت می‌کنند و تظاهرات‌های مردمی به راه خواهد افتاد و می‌تواند سناریویی مشابه تظاهرات سی ام ژوئن و کودتای سوم ژوئیه در مصر را ترتیب بدهد.

ژنرال حفتر که به داشتن روابط امنیتی با دولت آمریکا معروف است در تلاش اول خود برای کودتا در لیبی لحن و زبانی را بکارگرفت که کاملا با زبانی که در تلاش دوم خود برای کودتا در بنغازی و سپس طرابلس طی روزهای اخیر استفاده کرده، متفاوت است و این بار از تروریسم و افراط گرایی دینی سخن به زبان می آورد.

در این مقاله آمده است: حفتر در نسخه کمدی نخست خود برای کودتا در لیبی بر پایان دوره فعالیت کنگره ملی لیبی متمرکز شده بود که نمایندگان کنگره دوره آن را تمدید کرده‌اند اما در نسخه دوم خود برای کودتا در بنغازی حفتر به طور اساسی به موضوع تروریسم و گروه‌های مسلح اسلام‌گرا پرداخت و تلاش کرد برای همراه کردن لیبیایی‌ها با تلاش خود برای کودتا بر قضیه‌ای که حساسیت مردم را برانگیخته انگشت بگذارد.

به نوشته العربی الجدید به رغم ترور نظامیان نیروهای امنیتی، شخصیت‌های سیاسی و رسانه ای در چندین شهر لیبی و بیش ترین آن در شهرهای درنه و بنغازی در شرق لیبی اما هیچ طرف دولتی در داخل و یا هیچ طرف بین المللی تحقیق‌هایی انجام نداده که منجر به متهم شدن عناصر تندرو در این عملیات ها شود و هر اتهامی که بر این گروه ها وارد شده فضا سازی رسانه‌های محلی، عربی و غربی است که بیش‌تر آنها به طرف‌هایی متصل هستند که می‌خواهند اسلام‌گراها را به طور کامل ریشه کن کنند و در این زمینه هیچ فرقی بین میانه‌روها و تندروها نمی گذارد همچون اتفاقی که در مصر برای اخوان المسلمین روی داد.

بنا بر این گزارش مساله قابل توجه در نسخه دوم تلاش حفتر برای کودتا بکارگیری هواپیماهای جنگی وابسته به ریاست ستاد کل نیروی هوایی لیبی بود که سحرگاه جمعه پادگان‌های انصار الشریعه و گردان 17 فوریه را بمباران کرد.

گردان 17 فوریه که انقلابیون اسلام‌گرا و ملی‌گرا در آن عضویت دارند در جریان قیام سال 2011 لیبی نقش اسیاسی در مقابله با گردان‌های سرهنگ قذافی در حملات 19 مارس 2011 داشتند و این گردان تابعیت خود را به ریاست ستاد کل ارتش لیبی اعلام کرده است.

استفاده نیروهای حفتر از هواپیمای جنگی ارتش لیبی این معنا را می‌دهد که حکومت مرکزی لیبی بر سلاح، پادگان‌ها و فرودگاه های نظامی خود کنترلی ندارد و این می‌تواند انگیزه ای برای بسیاری از کشورها باشد تا کودتای اینچنینی از سوی حفتر را به رسمیت بشناسند.

از سوی دیگر گردان های انقلابیون سابق در بنغازی به موجب دستوری که از ریاست ستاد کل ارتش، وزارت دفاع و فرمانده عالی نیروهای مسلح لیبی دریافت کرده اند در مقابل حمله حتفر مقاومت کرده اند و به طور موقت تلاش وی را برای سیطره بر این شهر ناکام گذاشتند.

این در حالی است که برخی اخبار حاکی از خروج نظامیان طرفدار حفتر با خودروهای زرهی از شهر مرج در 100 کیلومتری شرق بنغازی به سوی این شهر است و این اظهارات ناکام ماندن کودتای حفتر را قطعی نمی کند بخصوص که شاهدان از بنغازی هم گفتند به رغم هشدار ارتش درباره ممنوعیت هر گونه پروازی در آسمان بنغازی شب گذشته یک جنگنده از پایگاه بنینا بنغازی در آسمان این شهر به پرواز درآمد.

در پی حوادث بنغازی هم یکشنبه گذشته دو گردان الصواعق و القعقاع که شبه نظامیان شهر زنتان در غرب لیبی را شامل می شود به تبعیت از حفتر به مقر کنگره ملی لیبی حمله کردند که به درگیری و کشته شدن دو تن از کارمندان دفتر کنگره و زخمی شدن شماری دیگر منجر شد.

نقش خارجی‌ها در حمایت از کودتای بنغازی

موضوع قابل توجه دیگر در خصوص تحولات لیبی این است که اعضایی از کنگره ملی لیبی وابسته به حزب «ائتلاف نیروهای ملی» به رهبری «محمود جبریل»، اولین نخست وزیر پس از انقلاب در لیبی که اکنون در امارات اقامت گزیده از کودتای حتفر در بنغازی و حمله شبه نظامیان به طرابلس حمایت کردند.

در همین رابطه «زینب التارقی»، عضو کنگره ملی لیبی در مصاحبه با کانال تلویزیونی «لیبیا لکل الاحرار»، عملیات نظامی در بنغازی و طرابلس را عملیات برای پاکسازی این دو شهر از عناصر تندرو و تروریسم خواند.

التارقی گفت: اعضایی اسلام‎گرا از کنگره ملی و از دو فراکسیون وفاداری به شهدا و حزب عدالت و سازندگی شاخه سیاسی جماعت اخوان المسلمین لیبی از تروریسم در بنغازی و طرابلس حمایت می کنند.

اظهارات این نماینده سکولار کنگره ملی لیبی نشان دهنده حمایت ائتلاف نیروهای ملی یعنی حزب متبوعش از عملیات نظامی برای کودتا علیه مشروعیت کنگره است.

تلاش رسانه‌های اماراتی و سعودی برای مثبت جلوه دادن کودتای حفتر

از سوی دیگر رویکرد رسانه های کشورهای عربی حوزه خلیج فارس هم نسبت به دو مورد تلاش ژنرال حفتر برای کودتا در لیبی قابل توجه است.

در تلاش اول حفتر برای کودتا تلویزیون العربیه تا چند ساعت پخش بیانیه این ژنرال بازنشسته ارتش لیبی را بارها تکرار کرد با وجود اینکه این بیانیه با استقبال مردمی روبرو نشده بود.

پایگاه اینترنتی شبکه العربیه هم روز جمعه نوشت:« تلاش سرلشکر بازنشسته خلیفه حفتر برای پاکسازی بنغازی از پادگان های  تروریست ها».

العربیه همچنین اظهارات سرهنگ صقر الجروشی از فرماندهان سابق نیروی هوایی لیبی را نقل کرد که گفته بود نیروهای ارتش لیبی برای هدف گرفتن پایگاه های تندروها در بنغازی وارد عمل شده است.

در همین راستا دو پایگاه اینترنتی “24 الإماراتی”، و”إیلاف” عربستان بیانیه حفتر را پاسخی به بیانیه رسمی دولت لیبی دانست درباره اینکه اقدام حفتر کودتای نظامی خوانده شده است و همه این ها نشان می‌دهد که امارات و عربستان حامی کودتای نظامی در لیبی بوده اند همچنان که در خصوص مصر همین گونه بود.

این در حالی است که منابع متعددی هم خبر دادند که ژنرال حفتر طی ماه های اخیر بارها به قاهره و ابوظبی رفته  و با فرماندهان نظامی و سیاسی این دو کشور دیدار داشته است تا در صورت موفقیت آمیز بودن کودتایش حمایت سیاسی آنها را کسب کند.

در پایان مقاله العربی الجدید آمده است: در صورتی که کودتا موفقیت آمیز باشد فرانسه نخستین کشوری است که مشروعیت آن را به رسمیت می شناسد زیرا در سیاست پاریس، لیبی مدخل اصلی برای ورود فرانسه به آفریقاست و رسانه های فرانسه نیز طی سال های گذشته از سرنگونی رژیم قذافی موضوع تروریسم در لیبی را محور خبرسازی خود قرار داده تا بالاخره بهانه ای برای مداخله نظامی در لیبی و ضربه به پایگاه های انقلابیون این کشور وارد کند.