مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

کمیته دولتی وضعیت اضطراری(۱): خطر مرگبار بر سر میهن سایه افکنده است!

http://www.sovross.ru/articles/1589/34767

ا. م. شیری

۳٠ /۵/ ۱٣۹۶

اولین جملات از متن خطاب به خلق:

«خطر مرگبار بر سر میهن بزرگ ما سایه افکنده است!.. سیاست اصلاحات که بمثابه وسیله‌ای برای توسعه پویای کشور و دموکراتیزه کردن زندگی اجتماعی در نظر گرفته شده بود، بدلایل مختلف به بن‌بست رسید…

«حاکمیت در تمامی سطوح با بی‌اعتمادی جامعه رو به رو شده است.

حقه‌بازی جایگزین توجه زندگی اجتماعی به سرنوشت میهن و شهروندان گردیده است».

عاقبت، پس از بیست و پنج سال

در اراضی اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی در هفت منطقه جنگ مسلحانه گسترده درگرفت: قره‌باغ کوهستانی، اوستیای جنوبی، آبخازیا، پریدنسترویا، تاجیکستان، چچنستان و دونباس. و هیچیک از آنها بطور مثبت حل و فصل نشده است. رویارویی مسلحانه  قومی و عملیات تروریستی حریم پساشوروی را فراگرفته است. قریب ۶٠٠ هزار نفر قربانی خشونت‌های مسلحانه شد‌ه‌؛ تعداد مهاجران و جابجایی‌های داخلی به بیش از ۱٠ میلیون نفر رسیده و در حدود ۲٠ میلیون نفر برخلاف میل و اراده خود به شهروندان خارجی تبدیل شده‌اند. بسیاری از آنها از حقوق خود محروم گردیده‌اند.

در مدت ۲۶ سال فقط در روسیه در حدود ۸٠ هزار مؤسسه صنعتی نابود گردیده است. تعداد مؤسسات بزرگ کشاورزی از ۴۸ هزار به ۹ هزار واحد تقلیل یافته است. ۲٠ هزار روستا از روی زمین محو شده است. بر اساس نمودارهای اقتصادی زیادی فدراسیون روسیه پس از سقوط ناگهانی هنوز به حد اتحاد شوروی نرسیده است. حجم تولیدات صنعتی در فدراسیون روسیه (باضافه استخراج مواد کانی) در سال ۲٠۱۶ به ۸۷ درصد سال ۱۹۹۱ بالغ شد. روند صنعت‌زدایی در سرتاسر حریم پساشوروی ادامه دارد.

فقط در روسیه ۱۵ هزار خانه فرهنگی، ۴۳٠٠ کتابخانه، ۲۲ هزار مهد کودک، در حدود ۲۵ هزار مدرسه، ۸۴٠٠ بیمارستان و ۷۷٠٠  درمانگاه برچیده شده است.  بگفته کارشناسان تا سال‌های ۲٠۲۱-  ۲٠۲۲ تعداد بیمارستان‌ها در کشور تا حد امپراطوری روسیه تقیلی خواهد یافت. در یکسری جمهوری‌های سابق شوروی، بخصوص، جمهوری‌های آسیای میانه بعلت نابودی کامل زیرساخت‌های اجتماعی بی‌سوادی در میان جوانان و شیوع بیماری‌های سابقا ریشه‌کن‌شده به مشکل اصلی تبدیل گردیده است.

در عرض ۲۶ سال در روسیه حتی یک بار همه‌پرسی برگزار نشده، به این ترتیب، برخلاف تضمین قانون اساسی، برگزاری آن در عمل ناممکن شده است. ساختارهای انتخاباتی را بخاطر دست زدن به تقلب و دستکاری تخریب می‌کنند. در دیگر جمهوری‌های سابق شوروی بخش بزرگی از جمعیت، بعنوان مثال، در لیتوانی بخش قابل ملاحظه‌ایی از جمعیت روس زبان بطور کلی از حقوق شهروندی و انتخاباتی محروم شده است. در جمهوری‌های حوزه بالتیک و اوکراین ایدئولوژی فاشیسم و نازیسم تبرئه می‌شود. در آسیای میانه، شهروندان به دلایل تعلق ملی و دینی در معرض تبعیض قرار می‌گیرند.

جمعیت فدراسیون روسیه در مجموع ۲ میلیون و ۷۵٠ هزار نفر نسبت جمهوری فدرال روسیه سوسیالیستی شوروی در سال ۱۹۹٠، اما بدون احتساب مهاجرت، جمعیت بومی آن ۱۳ میلیون و ۳٠٠ هزار نفر کاهش یافته است. در روسیه فقط ۶۴٠ هزار نفر معتاد بطور رسمی ثبت شده، اما بعقیده کارشناسان، جمع کل آنها به ۷ میلیون نفر سر می‌زند. ۲٠ درصد معتادان را جوانان زیر ۱۶ سال و ۶٠ درصد از آنها افراد تا ۳٠ ساله تشکیل می‌دهد. از آغاز سال ۱۹۹٠ تا اواسط سال ۲٠٠٠ در روسیه افزایش سریع جرایم حشونت‌آمیز مشاهده می‌شود. بطوری که در سال  ۱۹۹٠، ۱۵ هزار و ۶٠٠ مورد قتل و سوءقصد برای قتل، در سال ۱۹۹۵، ۳۱ هزار و ۷٠٠ فقره، در سال ۲٠٠۵، ۳٠ هزار و ۸٠٠  مورد اتفاق افتاد.

ناتو نه تنها تا مرزهای اتحاد شوروی پیش آمده، حتی آنها را هم پشت سر گذاشته است: لیتوانی، لتونی و استونی بعضویت ناتو درآمده است. ناتو و آمریکا پایگاه‌های خود را در سایر جمهوری شوروی مستقر نموده است. غرب در امور داخلی جمهوری‌های سابق شوروی، از جمله، روسیه بطور آشکار مداخله می‌کند.

ـــــــــــــــــــــــــــــ

(۱)- کمیته دولتی وضعیت اضطراری (۱۸- ۲۱ اوت ۱۹۹۱) مرکب از نخست وزیر، جانشین رئیس جمهور، وزرای دفاع، کشور و امنیت ملی، فرمانده کل نیروی زمینی ارتش، رئیس مجلس، صدر اتحادیه‌های دهقانان، رئیس انجمن صنایع دولتی و مؤسسات صنعتی، ساخت‌وساز، حمل و نقل و مخابرات و چند تن دیگر از مقامات بلندپایه حزبی و دولتی اتحاد شوروی برای حراست و حفاظت از کشور و سوسیالیسم تشکیل گردید. این کمیته بدستور تلفنی جورج بوش (پدر) بواسطه باند یلتسین سرکوب و تمامی اعضای آن بازداشت شدند. مترجم.