تعامل 

نور محمد غفوری از چندی به اینطرف در مکالمات و نوشتار…

جمال غمبار

آقای "جمال غمبار"، (به کُردی: جەمال غەمبار) شاعر و نویسنده‌ی…

چین کاوشگری به نیمه تاریک ماه فرستاد

منبع تصویر، GETTY IMAGES ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳ مه ۲۰۲۴ آژانس فضایی…

        تقدیم به ستره محکمه امارت اسلامی افغانستان

معروضه محمد عالم افتخار ولد محمد قاسم دارنده تذکره تابعیت 1401100148058   حضور…

حاکمیت طالبان؛ افزایش بحران و تکانه های بی ثباتی ملی…

نویسنده: مهرالدین مشید استبداد و تبعیض طالبان و به صدا درآمدن…

چند شعر از حمید تیموری‌فرد

بزم کبوتران   در تالار توت و ارغوان  سایه‌ی گل درشت انجیر  تارمی خلوت…

ساز آفرینش

رسول پویان رحیم و رحـمان را تابکی قـهار می گویند برای بـندگان…

چرا ادبیات دوران کهن و میانه کم‌تر حزین بود؟

در پرداخت‌های ساختاری ادبیات جهان از شعر و غزل و…

انسان گرایی پاسخی ناتمام در برابر ناپاسخگویی اندیشه های فلسفی…

نویسنده: مهرالدین مشید  انسان گرایی به مثابه ی داعیه ی برگشت…

گنجینۀ الهام

رسول پویان 2/5/2023 روزباخورشیدوشب سیل شباهنگم خوش است زیــر نـور خلـوت مهـتـاب آهنگـم…

در ارتباط به جفنگ گویی ها ی " نیاز نیاز"

حبیب میهنیار دوستان گرامی شما بهتر میدانید که یکی از ویژه…

ادبیات مبتذل،- سرگرم کننده و کم ارزش؟

Trivialliteratur:   آرام بختیاری نیاز انسان از خود بیگانه به ادبیات سرگرم کننده.  ادبیات…

پیام شادباش به مناسبت روز جهانی کارگر

ا. م. شیری روز اتحاد و همبستگی انترناسیونالیستی کارگران و زحمکشان…

دستار پوشان اسلام ستیز و پاچه بلند های حرمت شکن

نویسنده: مهرالدین مشید گروه ی طالبان از نظر حسن عباس نویسنده…

برگردان شعرهایی از سبزه برزنجی

خانم "سبزه برزنجی" (به کُردی: سۆزە بەرزنجی) شاعر کُرد زبان،…

به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

«
»

کلید صلح در جای دیگر است

فرهاد

                   آدمی را میتوان کشتن به زور                             فاتح دل را کی توان کشتن به زور

                   فتح ملک دل ناکام لشکر است                           قفل دلها را کلیدی دیگر است

                  ای که میخواهی که خوانندت امیر                       از من آواره هم پندی بپذیر

                     تا نگردی فاتح دلها نخست                               این قبا بر قد ناید درست

                                                                                                 فانی

محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور ظهر روز دوشنبه 19/5/1394 در یک کنفرانس خبری که در ارگ برگزار شده بود حادثه خونین واقع شاه شهید را که در آن ده ها تن شهید، چهارصد تن زخمی، به ارزش ده ها میلیون دالر به شهروندان از جمله اصناف پیشه وران، تاجران ملی و سایرین خسارات وارد گردیده یک عمل غیر قابل توجیه خواند این حمله را بخشی از تغییرات بازی در افغانستان دانست. افزود همانطوریکه حمله هراس افگنانه در مکتب تحت اداره نظامیان که سال گذشته رخ داد حمله متذکره بازی را در پاکستان تغییر داد حملات، که اهداف غیر نظامیان را در کشور ما نشانه گرفته نیز راهکارهای هراس افگنی را در افغانستان تغییر خواهد داد.

در ادامه گفت که یگانه پیامی که از پاکستان گرفته ام پیام جنگ بوده ادامه خونریزی ها بر ضد افغانها روابط میان افغانستان را ضرب صفر می سازد. آقای اشرف غنی گفت پاکستان محل و میدانی برای گردهمایی است که مزدوران از آنجا برای ما پیام جنگ ارسال مینمایند و افغانستان بیشتر از این حوصله ندارد که هر روز شهروندان خویش را در حال کشته شدن ببیند و کسانیکه از حراست و دم از اسلام میزنند چرا در مقابل حملات اخیر خاموشی اختیار کرده اند! رئیس جمهور تصریح کرد که افغانستان به پای میز مذاکره با کسانی که در حال حاضر علیه کشور می جنگند نخواهد نشست و در آینده هرگونه حرکت برای برقراری صلح تنها از سوی افغانستان میسر آن که حکومت وحدت ملی در این مدت کلید صلح با طالبان و پاکستان را به دست آورده است تعیین خواهد شد!

این سخنان زمانی زده میشود که وزارت خارجه پاکستان قبلا گفته بودند پاکستان و دیگر کشورهای دوست به افغانستان امیدوار هستند که طالبان هم چنان در گفتگوی های صلح دخیل باشند تا بتوان یک صلح دائمی را در افغانستان برقرار نمود. از جانب دیگر طالبان عنوان کرده اند که ملا اختر منصور را به حیث رهبر جدید برگزیده این کار سروصدا ها را در بین گروه های طالبان بوجود آورد. از همین لحاظ بعضی از سران گروه های که در جنگ بر ضد مردم افغانستان شهرت جهانی دارند خواستار حل اختلافات بین گروه های طالبان شده اند!

اختلافات در سر گزینش اختر منصور بجای رسیده حتی اعضای شورای کویته طالبان وی را گزینه سازمان استخبارات آی.اس.آِی  خوانده اند. سید اسحق گیلانی رهبر حزب همبستگی ملی افغانستان به طلوع نیوز گفت مسائل مشابه در زمان جهاد وجود داشت. زمانیکه مجاهدین به گروه های مختلف تقسیم شدند سران پاکستان همه آنانرا پشت یک میز آورد. طالبان اکنون با این مسئله روبرو هستند و ملاهای پاکستانی میخواهند از آنها به حیث افزار استفاده کنند!

آقای عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت ملی در جلسه شورای وزیران به تاریخ 19/5/1394 گفت هیچ نشانه ای از سوی پاکستان در رابطه به همکاری آنان در کار مبارزه با هراس افگنی و روند گفتگوهای صلح دیده نشده است. افزود مقام های پاکستانی در حرف میگویند که دشمن افغانستان دشمنان پاکستان هستند اما این چگونه دشمن است که در اینجا جنایت میکنند در پاکستان به گونه آشکار نشست برگزار میکنند. وی میگوید افراد خائن در این ملت هستند از شرایط فراهم شده صلح که از برکت نیروهای امنیتی افغانستان و مردم در همین جا زندگی میکنند از جنایت دفاع میکنند اگر ما هم در برار آنان اقدام نکنیم بدون شک عملکرد ما مورد پرسش قرار میگیرد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز یک شنبه 19/5/1394 حملات خونین روز جمعه را که در کابل رخ داد در آن بیش از پنجاه تن کشته و صدها تن زخمی به ارزش ده ها میلیون دالر برای شهروندان شهر کابل از جمله اصناف پیشه وران، تجاران ملی، و سایرین خسارات وارد گردیده محکوم نمود اعضای شورای متذکره تاکید کرده اند که هیچ عمل خشونت آمیز یا تروریستی نمیتواند مسیر به سمت معکوس صلح دموکراسی و ثبات در افغانستان شود.

مردم و اگاهان امور را در رابطه به گفته های فوق چنین ابراز نظر نموده اند. طی چندین دهه گذشته آگاهان و قلم به دستان کشور و جهان در رابطه به جنایات که سران نظامی از جمله اداره آی.اس.آی جنایات خونین و جبران ناپذیر را منحیث افزار خونین بر ضد کشور مردم ما و کشورهای منطقه جهان انجام داده و میدهند با نوشتن ده ها جلد کتاب، اخبار، صوتی، قلمی، تصویری بیان نموده اند ضرورت به تکرار آن نبوده، قابل تذکر میدانیم از این به بعد سران گروها، افراد و شخصیت های علمی، سیاسی، اجتماعی، مذهبی و غیره اگر به وعده های دروغین سران نظامیان متذکره اعتماد نمایند تکرار جنایات خونین گذشته بوده، شریک جرم نظامیان مذکور و حامیان بین اللملی شان بوده و می باشند.

زیرا که سران نظامیان پاکستانی از جمله اداره آی.اس.آی که در شعله ور ساختن جنگ اعلان ناشده و تحمیلی از خارج بیش از چهار دهه می شود بالای کشور ما تحمیل گردیده تنها نبوده به واسطه سران و ادارات استخباراتی سعودی، ایران، امارت عربی، قطر، مافیای مواد مخدر، شیخ های عربی کشورهای بزرگ توسعه طلب جهان در تمویل، تسلیح، آموزش و پرورش هراس افگنان، تروریستان و جنایت کاران سازمان یافته غرض انجام حملات انتحاری  ماین گذاری روی جاده به کشور ما و کشورهای منطقه  اعزام می شوند به ارزش میلیاردها دالر آنها را همکاری مالی، اقتصادی، نظامی و سیاسی نموده اند!

از جانب دیگر مسلط ساختن گروه های که به مافیای مواد مخدر، اقتصادی، غاضبین زمین؛ عاملین فساد گسترده به قاتلین ده ها هزار مردم، قاچاقبران سنگ های قمیتی، آثار باستانی، جنگلات، عاملین دامن زدن انواع خشونت های خانواده گی، خصومت های قومی، لسانی، سمتی، مذهبی، تنظیمی، حزبی جاسوسان، قانون ستیزان، مردم ستیزان، زن ستیزان، فرهنگ ستیزان متهم میباشند در جامعه و قدرت زمینه اعمال نفوذ ادارات استخباراتی و سران کشورهای متذکره را مساعد ساخته از این لحاظ ادارات و کشورهای متذکره تمایل ندارند که سریال خونین جنگ در کشور ما خاتمه پیدا نماید. از جانب دیگر مشاهده می شود که نمایند امریکا زیر نام مذاکره و مصالحه تاکید نموده تا بتواند کشور و مردم ما را وادار سازند که به خواستهای سران نظامیان غرض انجام بازیهای خونین بعدی سر تعظیم را فرو آورند.

وارد کردن فشارهای اقتصادی غرض مجبور ساختن مردم به فرار از راه های غیر قانونی به کشورهای جهان افزایش جنگهای خونین، فساد گسترده، افزایش کشت قاچاق مواد مخدر، جنایات سازمان یافته، سرقت های مسلحانه، آدم ربائی، ایجاد فضای ترس و وحشت و غیره اثبات ادعای ماست!

وقت آن رسیده که گفته های حامد کرزی رئیس جمهور پیشین را با وجود قانون شکنی ها و کمبودیها که داشت که گفته بود کلید حل منازعات تامین صلح و ثبات واقعی در دست امریکا و پاکستان است ده ها میلیون مردم بجا دانسته از تجارب چهارده سال گذشته پی برده اند که کلید حل تامین صلح در جای دیگری است که ریشه های جنگ طی بیش از چهار دهه به خصوص چهارده سال گذشته از آنجا آبیاری شده و میشود! تا زمانیکه عاملین جنگ اعلان ناشده به خواست های ده ها میلیون مردم کشور و منطقه تن درندهند سران نظامیان پاکستان و متحدین منطقه و جهانی آنها منحیث یک افزار خونین به کشتار مردم بیگناه و غارت هزاران میلیارد دالر ثروتهای مادی و معنوی کشور ادامه خواهند داد. مردم میگویند تا چه وقت ما قربانی اهداف شوم کشور گشایان و آنهائیکه منحیث افزار خونین در خدمت شان قرار دارند شویم؟ و راه علاج بیرون رفت و کاهش دشواریهای موجود در کشور چه میباشد؟ به باور ما آن وقت آن رسیده که تمام نیروهای سالم اندیش و ترقی خواه کشور صدای اعتراض خویش را بر ضد عاملین جنگ های خونین اعلان ناشده بلند نموده بخاطر حمایت از قوای مسلح قهرمان کشور وحدت و یک پارچه گی ملیت های باهم برادر فشارهای را بالای حکومت وحدت ملی غرض تصفیه دولت از عناصر خائن جاسوس وابسته و گروه های فوق ذکر و بلند کشیدن افراد صادق مسلکی مجرب تحصیلکرده در نقاط کلیدی از این بیشتر نمایند!

در غیر ازآن با ادامه بازیهای موجود زمینه مداخله نظامیان پاکستانی و حامیان بین اللملی شان در امور داخلی از این بیشتر شده ده ها میلیون به آروزی صلح پایدار که سالهای سال در آرزوی آن میباشند دستیاب نخواهند شد.