به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

کرونولوژی رویدادهای تاریخی افغانستان از 1839 الی 2009

گرد آورنده و مترجم: ا.دهقان

منبع: خارجی
تاریخ: 17.08.2014

از سال (1839 الی 1842):
جنگ اول انگلیس و افغان که به شکست ننگین انگلیس پایان یافت. تعداد عساکر انگلیس شامل در جنگ از شانزده هزار تن به یک تن تقرب کرد.

از سال (1878 الی 1880):
بالاگرفتن جنگ دوم انگلیس و افغان که در سپتمبر 1880 در کندهاد به وقوع پیوست، در نتیجه قطعات نظامی انگلیس به نیروهای افغانی تحت قومانده ایوب خان ضربه شدیدی را وارد نمودند.

از سال 1893:
به تاریخ 12 نومبرهمین سال(کیسنیری مارتین میر دیورند) سکرتر بخش امور خارجی انگلیس دردوایر کشور هند تحت استعمار انگلیس موافت نامه یی را با دولت افغانستان تحت رهبری امیر عبدالرحمن خان در رابطه به علامه گذاری خط فاصل میان افغانستان و هند بریتانوی که به نام خط دیورند مشهور است امضاء کردند.

سال 1919:
جنگ سوم افغان و انگلیس که منجر به رسمیت شناختن آزادی افغانستان از طرف انگلیس طی موافقت نامه مورخ 8 اگست در شهر لاهور پندی شد.

سال 1929:
شاه امان الله ناجی استقلال افغانستان تلاش ورزید تا کشور را مدرنیزه یا نوسازی کند اما توسط حبیب الله کلکانی سقوط داده شد. شخص کلکانی را بعد ازچند ماه سرنگون و در عوض سلسله خاندان پشتونهای مشهور به خاندان مصاحبین که برای تقریباً پنج دهه زمام امور را بدست داشتند. نخستین شاه و نماینده این سلسله خاندان عبارت از محمد نادر شاه بود.

سال 1933:
بعد از قتل نادر شاه حاکمیت دولتی به پسر وی محمد ظاهر شاه که آنوقت نوزده سال عمر داشت انتقال میابد. با آمدن ظاهر شاه در حاکمیت یکی از دوران کاملاً با ثباتی در تاریخ جدید افغانستان آغاز میشود. مدت زمان سی سال ظاهر شاه در گوشه نگهداشته شده و دولت را خویشاوندان او رهبری میکردند.

سال 1963:
ظاهر شاه به رهبری دولت عملاً پرداخت و سیاست مدرنیزه شدن و ریفورم های دیموکراتیک را آغاز نمود.

سال 1973:
حاکمیت دولتی ظاهر شاه توسط سردار داود خان شوهر همشیره شاه با استفاده از حمایت اردوی افغانستان طی یک کودتای دولتی در شش جولای همین سال سقوط داده شد.

سال 1978: *
تاریخ 27 اپریل مصادف به ( هفت ثور هجری شمسی) حاکمیت سردار محمد داود خان توسط نظامیان اردو و وزارت داخله ( پولیس) طی قیام نظامی در روز روشن سرنگون و داود خان کشته شد. دولت به نور محمد ترکی که حزب دیموکراتیک خلق افغانستان را رهبری میکرد تعلق گرفت.

*تبصره مترجم: دوستان! نخست اینرا باید گفت که( هفت ثور) به هیچ وجه کودتا نبوده، بلکه یک قیام نظامی بود که توسط اعضای نظامی حزب دیموکراتیک خلق افغانستان به پیروزی رسانده شد و حاکمیت دولتی را به مجرد پیروز شدن به حزب خود یعنی ح. د. خ. ا. تسلیم دادند. شایان ذکر است که انقلاب، قیام و کودتاه هرکدام از خود تعریف های جداگانه،معنی و مفهوم به خصوص خود را دارند.

1979:
نور محمد ترکی توسط حفیظ الله امین نظر بند و بعداً به قتل رسانیده شد. در کشور حالت بی ثباتی آغاز یافت در کانون سال نو(27) دسامبر، قسمتی از پرسونل ویژه ( کی، جی، بی) طی حمله یی بالای قصر ریاست جمهوری، حفیظ الله امین را به قتل میرسانند و ببرک کارمل را در مسند قدرت دولتی روی صحنه می آورند.

سال 1986:
رهبر اتحاد شوروی خروج بخشی قوت های خود را از افغانستان اعلام میدارد. شوروی ها در ماه نومبر ( ببرک کارمل) را به داکتر نجیب الله رئیس سابق امنیت دولتی افغانستان تعویض می نمایند..

سال 1989:
آخرین قطعات اردوی اتحاد شوروی تاریخ پانزده فبروری از طریق پل حیرتان، افغانستان را ترک گفته و به کشور خویش اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی بازگشت میکنند.

سال 1992:
ایالات متحده امریکا تحویل دهی سلاح راه به دولت افغانستان باند گروپ های نظامی آنکشور قطع کرد. باند گروپ های نظامی شده افغانستان مصروف جنگهای روی جاده های شهر کابل مانند جنگ های داخل بیروت، آهسته آهسته شهرکابل را ویران ساخته و در جریان چند سال اخیر شهر را به مخروبه مبدل ساختند.

سال 1994:
در ماه اکتوبر حرکت ( طالبان) در جنوب کشور شهر اسپین بولدک را تصرف کردند. در ماه نومبر ایشان شهر کندهار را تسلیم شدند و یا به اصطلاح خود شان فتح کردند. از همین حالا تسخیر قسمت بزرگ افغانستان آغاز شد.

سال 1995:
طالبان به طرف شمال غرب و شمال شرق از کندهار در حرکت افتیدند، در سپتمبر همین سال هرات را در اختیار در آوردند و به طرف کابل به حرکت افتیدند.

سال 1996:
ملا عمرخود را در اپریل همین سال به صفت امیر المومنین اعلام داشت.

سال 1998:
برج اگست، شهر مزار شریف را فتح و دیپلومات های ایرانی را به قتل رساندند. در عوض ایران( دوصد هزار) عساکر را غرض تجاوز به افغانستان آماده ساخت، خوشبختانه از اثر میانجی گری ملل متحد معضل بدون برخورد حل و فصل شد. همچنان بعد از آنکه در ماه اگست( القاعده) انفجاری را در سفارت امریکا در مملکت تانزانیا وگینی سازمان داد، آنوقت امریکا مراکز تعلیمی القاعده را در ولایت خوست توسط راکت های بالدار مورد ضربات قرارداد.( تبصره:ده درکجا و درختان در کجا؟، یعنی انفجار در تانزانیا و گینی صورت میگیرد و راکت های بالدار در ولایت خوست افغانستان استعمال میگردد)
ادامه دارد…….