کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

کرزی، پاکستان را محل امن طالبان دانست

ˈحامد کرزیˈ رییس جمهور افغانستان روز شنبه در مراسم افتتاح چهارمین سال کاری مجلس نمایندگان افغانستان با تاکید به اینکه آمریکا و پاکستان قادر به برقراری صلح در افغانستان هستند، آمریکا را به اجرای سیاست دوگانه در مقابله با تروریسم متهم کرد و پاکستان را محلی امن برای سران طالبان توصیف کرد.

 کرزی گفت: ما می دانیم رهبری طالبان در پاکستان در امنیت زندگی می کند، آن دسته از اعضای طالبان که آماده مذاکره و گفت وگو با مردم خود هستند نیز دستگیر و یا کشته می شوند.

کرزی افزود: چنانچه اخیرا بعد از اعلام معتصم آغاجان به نمایندگی عده ای از سران طالبان برای گفت وگو در باره صلح در افغانستان، افرادی از بزرگان طالبان کشته شدند.

کرزی گفت: از حمله شوری تا کنون تلاش شده است که افغانستان مطیع پاکستان شود و از سیاست های این کشور پیروی کند اما بزرگان پاکستان دیدند که این ممکن نیست، افغانستان که تسلیم شوروی و انگلیس نشد، تسلیم هیچ کشور دیگری نخواهد شد و هیچ عمل افراط گرایی و تروریسم نمی تواند ما را تابع کشوری کند.

رییس جمهور افغانستان در ادامه با تاکید دوباره به توانایی آمریکا برای کمک به روند صلح افغانستان و لزوم دوری این کشور از سیاست های دوگانه، گفت: آمریکا باید با ترویسم در جایی مبارزه کند که در آنجا ریشه می گیرد و از حمایت حامیان تروریسم جلوگیری شود و به حامیان تروریسم پاداش داده نشود.

کرزی گفت: یکی از موارد اختلاف افغانستان و آمریکا تلفات غیرنظامیان بود زیرا مردم افغانستان از یک جانب مورد حمله تروریست ها قرار دارند که دور از مرزهای ما آموزش می بینند در آنجا حمایت می شوند و پایگاه دارند و از جانب دیگر توسط آنانی که برای مبارزه با همین تروریسم به کشور ما آمده اند، زیان می بینند و کشته می شدند.

رییس جمهور افغانستان گفت: افغان ها باید مانند شهروندان کشورهای جهان از امنیت و مصونیت برخوردار باشند، هیچ کشور خارجی نباید این حق را برای خود قائل شود که می تواند در سرزمین ما زندان برپا کند و شهروندان ما را در بند نگهدارد.

کرزی افزود: خوشحالم که توانستیم به این سلسله اعمال خارجی ها، پایان دهیم، افغانستان از این رهایی یافت.

رییس جمهور افغانستان گفت: خارجی ها کمک نمی کنند افغانستان ارتش قدرتمندی داشته باشد از این رو دولت افغانستان باید خود با همت و همکاری فرماندهان، ارتشی قدرتمند ایجاد کند.

کرزی در ادامه با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای استانی این کشور گفت: انتخابات ریاست جمهوری باید با تمام نیرو در فضای آزاد، شفاف و در امنیت برگزار شود.

وی با بیان اینکه برگزاری انتخابات آزاد در صورتی محقق می شود که در روند انتخابات مداخله خارجی صورت نگیرد، گفت: به تمام کشورهای خارجی که عادت و یا تمایل به مداخله در انتخابات کشورهای دیگر دارند هشدار می دهم از هر نوع مداخله در امور داخلی افغانستان دوری جویند زیرا به خیرشان است.

کرزی در ادامه دست آوردهای افغانستان را در 12 سال گذشته در عرصه آزادی بیان و رسانه ها بی نظیر دانست، گفت:12 سال پیش حتی یک فرسنده رادیویی ، روزنامه و یا نشریه در افغانستان وجود نداشت اما امروز کشور دارای صدها روزنامه و مجله و دهها فرسنده رادیویی و تلویزینی است.

کرزی تاکید کرد:افغانستان در منطقه دارای آزاد ترین رسانه هاست، آزادی بیان یکی از با ارزش ترین دست آوردهای ما در سالهای گذشته بوده است.

وی ایجاد دولت مبتنی بر قانون را یکی دیگر از دست آوردهای افغانستان دانست و به رییس جمهور آینده این کشور توصیه کرد که از آزادی بیان بر اساس قانون پاسداری کند.

کرزی در عین حال با توصیه به رسانه ها که بر اساس اصول و ارزشها در مسیر استقلال و تقویت وحدت در این کشور حرکت کنند از آنان خواست از دریافت کمک های مالی و فکری از خارجی ها پرهیز داشته باشند زیرا آنان را وابسته خواهد کرد.

رییس جمهور افغانستان در ادامه با قبول کمبودها در 12 سال گذشته، دست آوردهای مردم سالاری را در این کشور چشمگیر توصیف کرد و گفت: در کنار برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ، شورای ملی و شوراهای ولایتی در این سال 4 هزار 471 سازمان اجتماعی اجازه فعالیت گرفته اند.

کرزی گفت: تعداد احزاب سیاسی ثبت شده به 60 حزب می رسد بیشتر از 32 هزار شورای توسعه ای در شهرستانها و دیگر مناطق فعالیت دارند، این ارقام نشان می دهد که مردم کشور ما از فرصت های سیاسی و اجتماعی برای سازمان دهی و مشارکت در تمام سطوح کشور استفاده می کنند.

رییس جمهور افغانستان حضور فعال مردم از تمام اقشار اجتماعی را نیرومند ترین ضامن بقا و توسعه مردم سالاری در افغانستان دانست و گفت: زنان افغان در 12 سال قبل از حقوق انسانی، بشری و شهروندی محروم بودند اما امروز حضور زنان در خدمات اجتماعی 21 درصد در شورای ملی 28 درصد و در مدارس به 40 درصد رسیده است.

وی گفت: بازگست زنان کشورما به زندگی سیاسی و اجتماعی و تحصیلات عالی نشان از رشد قدرتمند مردم سالاری و عدالت در کشور افغانستان دارد.

کرزی افزود: با گسترش تعلیم و تربیت می توانیم ستم را از زنان کاهش دهیم ، حکومت به تنهایی نمی تواند خشونت علیه زنان را از بین ببرد در این راستا علمای دینی بزرگان اقوام و شورای ملی و جامعه مدنی افغانستان باید به کمک دولت بیایند.

رییس جمهور افغانستان گفت: حضور بیش از 10 میلیون پسر و دختر افغان در دانشگاهها، مدارس و آموزشگاههای و تحصیلات عالی در داخل و خارج از افغانستان از دست آوردهای بزرگ مردم افغانستان در 12 سال گذشته بوده است.