نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

«
»

چهار خبر سیاسی – اقتصادی – راهبردی نظامی در یک بسته 

۲۵- جنوری- ۲۰۲۲

ترتیب کننده و ارسالی:

حسین تلاش

-۱-

حزب کمونیست روسیه از پوتین خواست دو جمهوری‌های خلق شرق اوکراین را به رسمیت بشناسد

معاون رئیس بلوک کمونیستی در دومای دولتی روسیه اعلام کرد که پارلمان پیشنهاد وی را برای درخواست از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای به رسمیت شناختن یک جانبه جمهوری های لوگانسک و دونتسک را بررسی خواهد کرد.

نیکلای کولومتسف، رئیس بلوک کمونیستی، اظهار داشت که شورا تصمیم گرفت این درخواست را در ماه آینده بررسی کند.

لازم به ذکر است که نمایندگان حزب کمونیست فدراسیون روسیه در ۱۹ جنوری درخواست کردند که پیش نویس به رسمیت شناختن جمهوری های لوگانسک و دونتسک به طور یکجانبه به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ارسال شود.

حزب کمونیست فدراسیون روسیه پیشتر گفته بود که به رسمیت شناختن این دو جمهوری که به طور یکجانبه به عنوان کشور های مستقل به محافظت از مردم آنها در برابر تهدیدات خارجی و افزایش ثبات در منطقه کمک می کند.

علاوه بر این، کمونیست ها از رئیس جمهور روسیه درخواست کردند که هر چه سریعتر با رهبری دونتسک و لوگانسک گفتگو کند تا زمینه قانونی برای روابط بین دولت ها ایجاد شود و همه جنبه های همکاری و کمک های متقابل تنظیم شود.

منبع: ریانووستی

پایان

—-

-۲-

پوتین بر مشارکت راهبردی با کوبا تاکید کرد

منبع: ایرنا

گزینش و فرستنده: حسین تلاش

“ولادیمیر پوتین” رییس جمهوری روسیه در گفت و گوی تلفنی با “میگل دیاز- کانل” همتای کوبایی خود، بر تحکیم مشارکت راهبردی مسکو و هاوانا تاکید کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، پوتین و کانل روز دوشنبه در این گفت و گوی تلفنی، بطور مشروح در مورد موضوع همکاری های اقتصادی و بازرگانی؛ و در عرصه سرمایه گذاری تبادل نظر کردند. 

رییس جمهوری کوبا از پوتین بخاطر ارائه کمک های انسانی به کشورش ازجمله در مبارزه با کووید-۱۹ ٬ قدردانی کرد. 

دو طرف همچنین درباره هماهنگی اقدام های دو کشور در عرصه بین المللی مطابق با اصول مشارکت راهبردی و دوستی و تفاهم متقابل گفت وگو کردند.  

روسای جمهوری روسیه و کوبا بر عزم خود برای همکاری نزدیک به منظور تقویت روابط دوجانبه تاکید کرده و توافق کردند که به تماس ها در سطوح مختلف ادامه دهند. 

کوبا شریک مهم روسیه در آمریکای لاتین است و از دوره اتحاد جماهیر شوروی با مسکو روابط حسنه دارد.

در هفته های اخیر زمزمه هایی از روسیه مبنی بر امکان استقرار پایگاه نظامی روسیه در کوبا و ونزوئلا در پاسخ به توسعه طلبی ها و اقدامات خصمانه ضد روسی واشنگتن (و متحدین غربی آن – فرستنده) به گوش می رسد که مقام های آمریکایی را به هراس انداخته است. 

“ولادیمیر پوتین” رییس جمهوری روسیه٬ ۲۱ ماه آپریل (روز اول ماه اردیبهشت – ثور سال ۱۴۰۰) طی تماس تلفنی ضمن تبریک به همتای کوبایی خود “میگل دیاز- کانل” به مناسبت انتخاب وی به رهبری حزب کمونیست کوبا، برای تقویت روابط راهبردی و همکاری‌ های دوجانبه در “همه زمینه‌ ها” ابراز امیدواری کرد.

به گزارش ایرنا، براساس اعلام کاخ کرملین، ‌سران مسکو- هاوانا طی تماس تلفنی ضمن تاکید بر تقویت روابط راهبردی و همکاری های مشترک در مبارزه علیه کووید – ۱۹، توافق کردند که مناسبات دو کشور در زمینه های گوناگون سیاسی، تجاری و اقتصادی تقویت شود.

رییس جمهوری روسیه با ابراز تبریک به همتای کوبایی خود به مناسبت انتصاب وی به عنوان دبیر اول حزب کمونیست کوبا و سالروز تولدش، گفت: تصمیم کنگره هشتم این حزب، نشانگر “اعتبار سیاسی پررنگ” دیاز کانل و به رسمیت شناختن دستاورد های قبلی وی برای کشور است.

پایان

—–

-۳-

آماده باش نظامی ارتش روسیه در مناطق غربی و شرقی

منبع: نشریه ی هفته

در پی تشدید بی سابقه، تنش ها بین غرب به سرکردگی آمریکا با روسیه بر سر مساله اوکراین، رسانه های روسی از آماده باش نیرو های روسیه در غرب و شرق این کشور و آغاز بررسی آمادگی رزمی واحد های نظامی در این مناطق خبر داد.

شبکه ی دوم تلویزیون دولتی روسیه روز سه شنبه اعلام کرد که حوزه نظامی غرب روسیه، بررسی امادگی رزمی واحد های نظامی این حوزه را آغاز کرد و نظامیان اقدامات در شرایط مختلف را تمرین می کنند.  

رسانه روسی افزود: واحد های نظامی مناطق غرب روسیه، تسلیحات سنگین و تانک ها و نفربرهای زرهی را بکار می گیرند و برای اقدامات رزمی آماده می کنند.  

واحد های نظامی مجهز به این تسلیحات، آن را در مکان های پیش بینی شده مستقر می کنند و به استتار تانک ها و آتشبارها و نفربر های زرهی می پردازند و در این مرحله به اقدامات مهندسی رزمی توجه خاص می شود.  

مناطق غرب روسیه با توجه به همسایگی با اوکراین و نیز نزدیکی به کشورهای عضو ناتو که کانون تنش بین روسیه و غرب است، برای روس ها اهمیت فراوان دارد و وضع آمادگی رزمی نیرو های نظامی مستقر در این مناطق توجه خاص می شود.  

گزارش دیگری که خبرگزاری ریانووستی به نقل از حوزه نظامی شرق روسیه منتشر کرد، حاکی است که در استان ساخالین و جزایر کوریل واقع در خاور دور روسیه اقدامات برای بررسی آمادگی رزمی واحد های نظامی این مناطق از ساعات اولیه بامداد امروز آغاز شد.  

نظامیان روس مستقر در این مناطق بطور غیرمنتظره به حالت آماده باش در آمده و در مواضع خود مستقر شده اند.  

مناطق خاور دور روسیه شامل شبه جزیره کامچاتکا، جزیره ساخالین و جزایر کوریل جنوبی با توجه به قرار گرفتن در منطقه اقیانوس آرام که جولانگاه واحد های دریایی آمریکا شده است، ازنظر استراتژیکی و امنیتی برای روسیه اهمیت فراوان دارد و روس ها٬ پیشرفته ترین تسلیحات خود ازجمله سیستم های پدافند موشکی اس -۴۰۰ و مجموعه های موشکی ساحلی باستیون و جنگنده های پیشرفته سوخو را در این مناطق مستقر کرده اند.  

کشورهای غربی و کیف به تازگی ادعاهایی درباره “تهاجم” احتمالی روسیه به اوکراین منتشر کرده‌ اند. دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که تقویت نیروهای ارتش اوکراین در خط تماس دونباس، نشانگر آمادگی آن برای حمله به این منطقه در شرق اوکراین است.

سخنگوی ریاست جمهوری روسیه افزود که در واقع اوکراین مقدار بسیار زیادی نیرو، تجهیزات و ادوات نظامی در مرز با جمهوری های خود خوانده در خط تماس مستقر کرده و ماهیت این تمرکز قوا، بر آمادگی برای عملیات تهاجمی دلالت می کند و این تهدید اکنون وجود دارد.  

منطقه دونباس با ساکنان روس تبار در شرق اوکراین واقع شده است و از سال ۲۰۱۴ میلادی روس‌ های این منطقه دو جمهوری خود خوانده دونتسک و لوگانسک تاسیس کرده و دولت‌ های محلی مستقل از دولت اوکراین تشکیل داده ‌اند.

روسیه بارها خواستار مذاکره دولت اوکراین با نمایندگان این دو منطقه برای دستیابی به توافق و حل و فصل اختلافات شده است اما کییف، مسکو را به حمایت و تشویق جدایی طلبان متهم و مذاکره با نمایندگان این مناطق را رد می‌ کند.

پایان

-۴-

همکاری‌ ایران و چین، ضربه محکمی به یکجانبه گرایی

“پابلو خوفره لئال” کارشناس و تحلیلگر سیاست بین الملل، در برنامه تحلیلی شبکه سگوندو پاسو آمریکای جنوبی، موضوع تحکیم روابط ایران و چین در مقابله با سلطه جویی و یکجانبه گرایی آمریکا در اعمال تحریم علیه ملت ها را حائز اهمیت بسیار دانست و گفت: ایران و جمهوری خلق چین با اجرای قرارداد ۲۵ ساله ای که در ماه مارس ۲۰۲۱ (اسفند ۹۹) به امضای دو کشور رسیده، گام مهمی در جهت پایان دادن به عصر یکجانبه گرایی و مبارزه علیه تحریم های غیرقانونی واشنگتن برداشته اند.

به عقیده این تحلیلگر شیلیایی، سند جامع همکاری ۲۵ ساله ایران و چین، قرارداد بزرگی در حوزه های گوناگون اقتصادی، تجاری و انرژی است که اثر تحریم ها علیه تهران را کمرنگ خواهد کرد و ایران و چین را به عنوان دو فرهنگ برجسته آسیایی و شرکای راهبردی و قدرتمند در زمینه های گوناگون تجاری، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و امنیت در جهان مطرح خواهد کرد که از چشم انداز مشابه و منافع دوجانبه و بین المللی مشترک برخوردارند.

خوفره لئال افزود: برای ملت ایران که تحت شدید ترین تحریم های یکجانبه آمریکا و متحدانش قرار گرفته، تحکیم روابط با پکن پس از طی مراحل دیدار و گفتگوها اکنون به امضای قرارداد همه جانبه مهمی منجر شده که بسیار ارزشمند است. این رویداد مهم، سناریوی اقتصادی و سیاسی جدیدی را پیش رو خواهد گذاشت که موازنه قدرت را بطور چشمگیری تغییر خواهد داد.

در همین حال، ایران از طریق همکاری های ۲۵ ساله موفق به افزایش صادرات نفتی و غیرنفتی خود شده و چین در طول ۲۵ سال در ایران سرمایه گذاری خواهد کرد.

از سوی دیگر این همکاری ها ضربه محکمی بر قدرت دلار وارد خواهد کرد، زیرا مبادلات تجاری این دو کشور دیگر بر پایه یوان و مبادله نفت و طلا خواهد بود تا از این طریق، با کاهش قدرت دلار، تحریم های آمریکا که در طول بیش از چهار دهه علیه ملت ایران اعمال شده و همچنین رقابت های خصمانه اقتصادی و تجاری واشنگتن با پکن را تحت تاثیر جدی قرار دهد.

به عقیده این تحلیلگر شیلیایی، عصر یکجانبه گرایی و اعمال سلطه و قلدرمآبی واشنگتن به پایان خود نزدیک شده و سند جامع همکاری های ایران و چین نه تنها برای این دو کشور بلکه برای سراسر کشورهای جهان می تواند نوید بخش پایان یکجانبه گرایی ها و اعمال تحریم های غیرمنطقی (امریکا و متحدین آن- فرستده) علیه ملت ها باشد.

به گزارش ایرنا، سفر هیات ایرانی به چین و توافق برای اجرایی کردن برنامه همکاری جامع در ۲۴ جدی ماه، در چارچوب رویکردیِ برد- برد برای ایران و چین و همچون اهرم فشاری بر طرف‌ غربی ها خواهد بود؛ چراکه این توافق اقدامی برای مقابله عملی با سیاست‌ های یکجانبه آمریکا (و متحدینش – فرستنده) و مقابله با اعمال تحریم‌ های یکجانبه علیه کشورها و شرکت‌ هاست. 

منبع: ایرنا