کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

چند موضوع مهم و خواندنی از آخرین اخبار در باره ی جنگ در اوکراین 

مسؤول گزینش٬ ترتیب و ارسال: حسین تلاش

منبع: نشریه ی هفته

26.03.2022

(1)

اوکراین امکان ذخیره سازی برای ذخایر گاز اروپا ارائه می دهد

اوکراین تأسیسات ذخیره سازی گاز طبیعی خود را برای ذخیره سازی در یک ذخیره استراتژیک انرژی اروپا ارائه کرده است. گرمان گالوشچنکو، وزیر انرژی اوکراین روز شنبه در فیس بوک نوشت که کشورش بزرگترین انبارهای زیرزمینی در اروپا را دارد.
با وجود تهاجم نظامی تمام عیار روسیه، اوکراین همچنان شریک قوی و قابل اعتماد اروپا در زمینه امنیت انرژی است.
وزیر از قصد اتحادیه اروپا برای جدا شدن از عرضه گاز روسیه و خرید مشترک از سایر تامین کنندگان استقبال کرد. گالوشچنکو توضیح داد که اوکراین می‌تواند با تأسیسات ذخیره‌ سازی خود به این مکانیسم همبستگی و جبران خسارت کمک کند.
نشست سران اتحادیه اروپا در روز پنجشنبه بر خرید مشترک در مبارزه با قیمت بالای انرژی توافق شد. ایالات متحده و سایر کشورها خواهان عرضه بیشتر گاز طبیعی مایع (LNG) هستند. اوکراین از کشورهای اروپایی می‌خواهد که فورا عرضه انرژی از روسیه را تحریم کنند. ترانزیت گاز از روسیه تاکنون منبع درآمد مهمی برای اوکراین بوده است. اتحادیه اروپا مدتی است که برای نیازهای خود گاز اوکراین را تامین می کند.

(2)

وزارت دفاع روسیه فراخوان مردان به خدمت نظام را تکذیب کرد

وزارت دفاع فدراسیون روسیه انتشار خبر جعلی مربوط به احضار شهروندان مرد روس، به عنوان نیروی ذخیره به کمیساریای نظامی را تکذیب کرد.
وزارت دفاع همچنین یادآور شد که تماس‌های جعلی با شهروندانی که پیش از این به عنوان نیروهای ذخیره ثبت نام کرده بودند از خاک اوکراین صورت گرفته و اقدامات تحریک آمیزاز سوی سرویسهای امنیتی اوکراین است.
وزارت دفاع روسیه تاکید کرد که احضار شهروندان مرد به کمیساریای نظامی انجام نشده و برنامه ریزی هم نشده است.‎

(3)

رئیس دومای روسیه: بایدن درکی از ارزش‌ها و آزادی انسان‌ها ندارد

ویچسلاو والودین، رئیس دومای دولتی روسیه امروز، شنبه در کانال تلگرامی خود نوشت: “روسیه طی عملیات نظامی ویژه در خاک اوکراین از هموطنان خود در دونباس محافظت کرده و موضوع مالکیت ارضی در این اقدام مطرح نیست.”
وی در توضیح اظهارات جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد که او چنین منطقی را درک نمی ‌کند، برای اینکه با ارزش‌های زندگی و آزادی انسان‌ها بیگانه است.
به عقیده این مقام پارلمانی، بحران در اوکراین نه به خاطر مالکیت ارضی، بلکه به دلیل نسل کشی مردم روس زبان رخ داد و روسیه مجبور شد برای محافظت از شهروندان منطقه دونباس اقدام کند.
والودین یادآور شد: “درک نظام ارزشی ما و مفاهیمی مانند تاریخ، دین و فرهنگ مشترک برای جو بایدن که هنوز درگیر تفکرات دوران جنگ سرد بوده و قدرت را در پول میبیند، بسیار دشوار است.”
بایدن روز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل گفت که مقامات اوکراین باید خودشان تصمیم بگیرند که آیا در مذاکرات با روسیه حاضرند هرگونه امتیاز ارضی به آنها بدهند یا خیر. البته واشنگتن چنین توصیه‌ای نمی‌کند. ‎

(4)

کشته شدن یک غیرنظامی و زخمی شدن 54 نفر در منطقه دونتسک

طبق اطلاعات منتشره از سوی نیروهای پلیس مردمی منطقه دونتسک، در نتیجه حملات نیروهای مسلح اوکراینی به مناطق مسکونی طی یک روز گذشته، یک غیرنظامی کشته و 54 نفر دیگر، از جمله چهار کودک، زخمی شدند.
در جریان حملات شبانه روز گذشته، 11 منطقه مسکونی در این منطقه زیر آتش ارتش اوکراین قرار گرفتند.
مقامات نظامی دونتسک گفته‌اند که نیروهای اوکراینی بیش از 60 نفر و همچنین دو دستگاه تانک، یک خودروی فرماندهی و یک خودروی زرهی خود را در جریان نبردهای روز گذشته در سرزمین دونتسک از دست دادند.‎

(5)

تأکید وزیر دفاع روسیه بر لزوم سرعت تحویل تسلیحات پیشرفته به ارتش

سرگئی شایگو، وزیر دفاع روسیه امروز، شنبه در نشستی با مقامات وزارت دارایی درباره اجرای سفارشات دفاعی دولتی گفت: “با توجه به عملیات نظامی ویژه در اوکراین در سال جاری، حفظ سرعت تحویل تسلیحات پیشرفته به نیروهای مسلح ضروری است.”
وزیر دفاع یادآور شد، با وجود تحریم‌های ضدروسی، سطح انعقاد قراردادهای دولتی در زمینه تامین تسلیحات 85 درصد است و این کار در ماه آوریل به طور کامل تکمیل خواهد شد.
به گفته وی، اولویت اصلی روی تسلیحات دوربرد با دقت بالا، تجهیزات هوانوردی و همچنین حفظ آمادگی رزمی نیروهای راهبردی هسته‌ای روسیه قرار دارد.‎

(6)

مدویدیف شرط استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای را نام برد

دیمیتری مدویدیف، رئیس جمهوری سابق روسیه و معاون کنونی رئیس شورای امنیت این کشور امروز، شنبه، در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری نووستی در صحبت درباره سند بازدارندگی هسته‌ای گفت که دلایل متعددی وجود دارد که بر اساس آن روسیه حق استفاده از سلاح هسته‌ای را دارد که همه آنها در سند مصوبه مربوطه ذکر شده و این نشان دهنده عزم این کشور برای دفاع از استقلال و حاکمیت خود است و به کسی دلیلی برای شک و تردید در صورت ضرورت را نخواهیم داد و آمادگی داریم تا از تمام توان نظامی روسیه استفاده کنیم.البته همچنان معتقدیم که در شرایط سخت، مذاکرات بهترین و درست ترین راه است.
این مقام روس توضیح داد: “دلایل متعددی وجود دارد که بر اساس آن فدراسیون روسیه حق استفاده از تسلیحات هسته‌ای را دارد. اولین مورد، موقعیتی است که روسیه مورد حمله موشکی با استفاده از سلاح هسته‌ای قرار بگیرد. مورد دوم، استفاده متفاوت از سلاح هسته‌ای علیه فدراسیون روسیه یا متحدانش است. مورد سوم، تجاوز به زیرساختار های حیاتی کشور است که در نتیجه آن فعالیت نیروهای بازدارنده هسته‌ای روسیه فلج شود. و مورد چهارم، زمانی است که اقدامات تهاجمی علیه فدراسیون روسیه یا متحدانش انجام شد که در نتیجه آن موجودیت کشور حتی بدون استفاده از سلاح هسته‌ای، یعنی با استفاده از تسلیحات متعارف به خطر افتاده باشد.” ‎

(7)

سفیر روسیه: این آمریکاست که باید پاسخگوی جنایات جنگی خود باشد

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن صبح امروز، شنبه در اظهارنظری درباره ادعای ویکتوریا نولند، معاون وزیر امور خارجه در مسائل سیاسی مبنی بر مشارکت ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه در کشته شدن هزاران اوکراینی و نظامیان روسیه، اعلام کرد: “عملیات ویژه نظامی فدراسیون روسیه برای پایان دادن به نسل کشی مردم غیرنظامی ساکن منطقه دونباس اوکراین طراحی شده است و روسیه، بر خلاف ایالات متحده، همه اقدامات لازم برای جلوگیری از وقوع جنایات جنگی در اوکراین را انجام می‌دهد.”
آنتونوف گفت: “چنین اتهام‌زنی‌هایی از سوی این مقام وزارت خارجه آمریکا غیرقابل قبول است. در واقع این واشنگتن است که باید پاسخگوی شهرهای متعدد ویران شده و ده‌ها هزار انسان از دست رفته در یوگسلاوی، افغانستان، عراق، لیبی و سوریه باشد. جنایات بی شماری که در مسیر مداخلات نظامی آمریکا و ناتو در سراسر جهان رقم خورده، به تاریخ اخیر محدود نشده و تاریخچه بسیار طولانی دارد.”

(8)

مذاکره شهردار ماریوپل با سفیر فرانسه در اوکراین برای تخلیه شهر

شهردار شهر ماریوپل اوکراین از مذاکره با سفیر فرانسه در این کشور برای بررسی گزینه‌های ممکن برای تخلیه این شهر از غیرنظامیان خبر داد.
به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری فرانسه، پس از آنکه “امانوئل مکرون” رئیس جمهوری فرانسه دیشب از همکاری کشورش با ترکیه و یونان برای عملیاتی بشردوستانه به منظور تخلیه شهر ماریوپل از غیرنظامیان خبر داد، شهردار این شهر امروز اعلام کرد که با سفیر فرانسه در این باره مذاکره کرده است.
شهردار ماریوپل همچنین اعلام کرد که این شهر محاصره شده توسط ارتش روسیه که شاهد درگیری های خیابانی در بخش های مرکزی است، در شرایط بحرانی قرار دارد.
بر پایه این گزارش، ماریوپل شهری بندری در جنوب اوکراین و برخوردار از موقعیت راهبردی دریای آزوف است. این شهر چند هفته است که در محاصره و زیر بمباران ارتش روسیه قرار دارد.
مکرون دیشب اعلام کرد: این شهر با ۴۰۰ هزار نفر جمعیت، امروز تنها ۱۵۰ هزار نفر سکنه دارد که در شرایط بسیار دشواری زندگی می کنند.
رئیس جمهور فرانسه همچنین اعلام کرده بود، در ۴۸ تا ۷۲ ساعت آینده با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مورد جزییات این عملیات گفت وگو خواهد کرد.
مقامات اوکراینی اعلام کرده‌اند، تاکنون ۲ هزار نفر در شهر ماریوپل کشته شده‌اند و تنها در یک حمله موشکی روسیه به یک سالن تئاتر ۳۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. اما روسیه حمله به غیر نظامیان و زیرساخت‌های غیر نظامی را رد کرده است.
به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفند – حوت ماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.
وی سه روز پس از آن نیز در ۲۴ فوریه (۵ اسفند – حوت) آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری ها در اوکراین و نیز واکنش ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

(9)

اوکراین به پناهگاه هزاران تروریست و مزدور خارجی تبدیل شده است

سخنگوی وزارت دفاع روسیه با بیان اینکه مهمترین اهداف عملیات ویژه نظامی در اوکراین محقق شده، گفت که اوکراین به پناهگاه حدود 7 هزار تروریست و مزدور خارجی تبدیل شده است.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه از محقق شدن مهمترین اهداف نخستین مرحله از عملیات ویژه نظامی در اوکراین خبر داد.
“ایگور کوناشنکوف” سخنگوی وزارت دفاع روسیه ضمن تشریح تازه‌ترین آمار مربوط به سی و یکمین روز جنگ اوکراین گفت: در عملیات ویژه نظامی ما، سیستم‌های پدافند هوایی و نیروی دریایی اوکراین تقریباً به صورت کامل نابود شده است. عملیات ویژه نظامی روسیه بر آزادسازی دونباس متمرکز خواهد شد.
وی افزود: تلفات و زخمی‌های ارتش اوکراین طی یک ماه عملیات ویژه نظامی روسیه به ۳۰ هزار نفر (۱۳ هزار کشته) رسیده است.
کوناشنکوف تصریح کرد: در ۲۴ ساعت گذشته یک انبار تسلیحاتی در منطقه “ژیتومیر” در غرب “کی یف” با موشک‌های نقطه زن “کالیبر” و یک ایستگاه سوخت‌رسانی نظامیان اوکراینی نزدیک شهر “نیکولایف” در جنوب اوکراین با موشک “اونیکس” منهدم شده و در مجموع ۱۱۷ هدف نظامی از جمله یک سامانه موشکی اس ۳۰۰، سه راکت‌انداز، ۹ انبار ذخیره مهمات جنگی و دو انبار سوخت هدف قرار گرفته است. دو جنگنده “سوخو – ۲۵” و یک جنگنده “سوخو – ۲۴” و ۶ پهپاد اوکراینی نیز ظرف یک روز گذشته سرنگون شده است.
وی ادامه داد: اوکراین به پناهگاه ۶۵۹۵ مزدور و تروریست خارجی از ۶۲ کشور تبدیل شده است و نیروهای ما آنها را نابود خواهند کرد.
این مقام ارشد روس تأکید کرد: اشتباه بزرگ غرب و حمایت تسلیحاتی از اوکراین باعث طولانی شدن بحران شده است. از ناتو می‌خواهیم از مداخله نظامی در بحران اوکراین خودداری کند.
این اظهارات سخنگوی وزارت دفاع روسیه در حالی است که سرگئی شویگو وزیر دفاع این کشور نیز در سخنانی گفت: اولویت ما حفظ توان راهبردی هسته‌ای در بالاترین حالت آمادگی است.
شویگو تصریح کرد: ما باید سرعت تجهیز نیروهای خود به ربات‌ها و ابزارهای جنگ الکترونیک را همزمان با تداوم عملیات ویژه نظامی حفظ کنیم.

 (10)

جمهوری خلق دونتسک دوباره بیش از ۷۰۰ مهاجر را از ماریوپل به ثبت رساند

به گفته کارکنان دفاع ارضی جمهوری خلق دونتسک، در ۲۴ ساعت گذشته ۷۳۸ نفر از ماریوپل تخلیه شده اند که ۱۵۹ نفر از آنها کودک هستند. مردم به روستای Besymyonnoye منتقل شدند. به این ترتیب، در بازه زمانی ۵ تا ۲۶ مارس، در مجموع ۶۴۷۸ نفر از شهر درگیر در دریای آزوف توانستند از طریق این مسیر فرار به منطقه امن برسند.
مقامات دونتسک ۱۸ حمله نیروهای اوکراینی به خاک جمهوری خلق را در ۲۴ ساعت گذشته ثبت کردند. بر این اساس، طرف اوکراینی حداقل ۲۲۰ پرتابه شلیک کرد. در نتیجه ی آن ۷۷ غیرنظامی زخمی شدند.

آژانس مخابراتی ایالات متحده نرم افزار آنتی ویروس کاسپرسکی لب را به عنوان یک تهدید امنیت ملی معرفی می کند.
شرکت روسی کاسپرسکی لب در توسعه نرم افزارهای امنیتی تخصص دارد. از ۲۵ مارس در لیست ممنوعه FCC قرار دارد. این مرجع نرم افزار آزمایشگاه کسپرسکی را تهدیدی برای امنیت ملی ایالات متحده می داند. به گفته برندان کار، کمیسیونر FCC، این اقدام برای کمک به محافظت از شبکه های ایالات متحده در برابر جاسوسی و سایر تهدیدات ناشی از شرکت های روسی تحت حمایت دولت است. با این حال، جنگ اوکراین در اطلاعیه FCC ذکر نشده است. ایالات متحده قبلاً محصول آنتی ویروس کسپرسکی را از شبکه های دولتی در سال ۲۰۱۷ ممنوع کرده بود.
در بیانیه‌ای در روز شنبه، آزمایشگاه کسپرسکی ناامیدی خود را از تصمیم آژانس ایالات متحده ابراز کرد و انگیزه‌های سیاسی را پشت آن می‌بیند:
این تصمیم بر اساس ارزیابی فنی محصولات نرم افزاری ما نیست، بلکه به دلایل سیاسی گرفته شده است.

(11)

ارتش روسیه ۱۱۷ تاسیسات نظامی دیگر در اوکراین را هدف قرار داد

سرلشکر ایگور کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع در نشست صبحگاهی خود در مسکو از پیشرفت عملیات نظامی به اصطلاح ویژه روسیه در اوکراین خبر داد. به گفته وی، نیروهای روسی اکنون برای تصرف شهرهای نوومیکایلووکا و نووباچموتوفکا می جنگند.
یک روز قبل یک انبار مهمات و سلاح در روستای ولیکیه کورونیتسی در منطقه ژیتومیر اوکراین با موشک های کروز از نوع “کالیبر” منهدم شد. یک موشک کروز دیگر اونیکس به یک انبار سوخت در نزدیکی شهر نیکولایف اصابت کرد. در مجموع، نیروی هوایی روسیه به ۱۱۷ شی نظامی در اوکراین، از جمله شش پست فرماندهی و ۹ انبار اسلحه و مهمات، حمله کرد.
کوناشنکوف همچنین اعلام کرد که پدافند ضد هوایی روسیه سه فروند جنگنده اوکراینی را در آسمان روستای ویشنیوویه و شش پهپاد سرنگون کرده است. یک موشک توچکا-یو اوکراینی در نزدیکی روستای واسیلیوکا رهگیری شد.

(12)

ارتش روسیه هفت تن تجهیزات امدادی را به مردم منطقه چرنیهیو تحویل می دهد

پرسنل ارتش روسیه هفت تن کمک بشردوستانه را به روستایی در نزدیکی شهر چرنیهیو اوکراین تحویل دادند. به گفته وزارت دفاع روسیه، حدود ۷۰۰ نفر در آنجا زندگی می کنند که بیشتر آنها سالخورده و کودک هستند. در ویدئویی که توسط مقامات نظامی در مسکو توزیع شده است، سربازان را می توان دید که کیسه های غلات، کنسرو گوشت و ماهی، سبزیجات و غذای کودک را به چندین غیرنظامی می دهند.

(13)

رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه: اهداف مرحله نخست عملیات در اوکراین محقق شده است


(SERGEI RUDSKOI) رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه: اهداف مرحله نخست عملیات در اوکراین محقق شده است.
رودوسکوی گفت: هدف اصلی مرحله اول عملیات به طور کلی محقق شده است. ظرفیت رزمی نیرو‌های مسلح اوکراین به میزان قابل توجهی کاهش یافته است که این موضوع این امکان را فراهم می‌کند تلاش‌های اصلی خود را برای دستیابی به اهداف اصلی یعنی آزاد سازی دونباس متمرکز کنیم.

(14)

حضور خبرنگاران خارجی در شرق اوکراین

خبرنگاران برای نخستین بار از آغاز درگیری بین روسیه و اوکراین، مجوز حضور در مناطق جنگی در شرق اوکراین را بدست آوردند. این گزارش می افزاید یکماه پس از آغاز جنگ بین روسیه و اوکراین، وزارت دفاع روسیه با حضور خبرنگاران رسانه‌های بین‌المللی در مناطق تحت کنترل نیرو‌های مسلح روسیه در شرق اوکراین موافقت کرد. گروهی ۳۰ نفره شامل خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران رسانه‌های بین‌المللی مستقر در روسیه با هماهنگی وزارت دفاع این کشور بامداد امروز از شهر روستوف در جنوب شرق روسیه راهی دونتسک در اوکراین شدند.
براساس برنامه‌ریزی انجام شده از سوی وزارت دفاع روسیه، قرار است نمایندگان رسانه‌های خارجی، روز شنبه به مناطق نزدیک به خط تماس در اطراف دونتسک و روز یکشنبه نیز به مناطق درگیر در لوهانسک عزیمت کنند. تاکنون تنها رسانه‌های روسی اجازه حضور و پوشش خبری تحولات شرق اوکراین، از جمله مناطق تحت تسلط ارتش روسیه و نیرو‌های نظامی جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک را داشتند. این نخستین بار است که رویداد‌های صحنه نبرد در شرق اوکراین از نگاه خبرنگاران بین‌المللی و لنز دوربین رسانه‌های آسیایی، اروپایی و آمریکایی برای مخاطبان روایت می‌شود.

(15)

کرملین غرب را به جنگی تمام عیار علیه روسیه متهم کرد

سرگئی لاوروف با اشاره به تحریم های اعمال شده علیه مسکو از سوی آمریکا و دیگر کشورها در ارتباط با حمله به اوکراین، گفت که به باور وی غرب “جنگی تمام عیار” را علیه روسیه اعلام و به راه انداخته است.
هیل در ادامه نوشت: لاوروف اقدامات کشورهای غربی در پاسخ به تهاجم روسیه به اوکراین را یک “جنگ ترکیبی واقعی” توصیف و افزود که آنها (غرب) جنگی تمام عیار را علیه روسیه اعلام کرده اند.
تارنمای این رسانه آمریکایی درادامه نوشت: لاوروف همچنین افزود که هدف غرب از این اقدامات، نابودی ، محو و خفه ساختن اقتصاد و درکل تمام روسیه است.
هیل افزود:لاوروف همچنین هشدار داد که روسیه متحدانی دارد، وی گفت؛ “ما دوستان، متحدان، شرکای بسیاری در جهان داریم، تعداد زیادی سازمان که روسیه در آن با کشورهای همه قاره‌ها همکاری می‌کند و به این کار ادامه خواهیم داد”.

((16

حمله به مرکز فرماندهی نیروی هوایی اوکراین

مرکز فرماندهی نیروی هوایی اوکراین هدف حملات موشکی روسیه قرار گرفت.
ارتش اوکراین اعلام کرد روسیه روز جمعه با استفاده از موشک‌های کروز، به مرکز فرماندهی نیروی هوایی کشور (اوکراین) در Vinnytsia حمله کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از کی یف، مرکز فرماندهی نیروی هوایی ارتش اوکراین در صفحه تلگرام اعلام کرد، روسیه به سمت (این مرکز) چندین موشک شلیک کرد که برخی از آنها، با دفاع هوایی نابودند شدند. این مرکز افزود، موشک‌های دیگر به چندین ساختمان برخورد کردند که خسارت‌های زیادی را به جا گذاشتند.
بنابر اعلام این مرکز فرماندهی، پیامد‌های حملات موشکی روسیه درحال ارزیابی هستند.
خبر حملات موشکی روسیه به مرکز فرماندهی نیروی هوایی اوکراین، به همراه عکسی اعلام شد که در آن قسمت تخریب شده ساختمانی آجری به چشم می‌خورد.

(17)

خواسته‌ های روسیه در مذاکرات با اوکراین چیست؟

ولادیمیر مدینسکی، مشاور ولادیمیر پوتین و رئیس هیئت روسیه در مذاکرات با اوکراین، روز جمعه اعلام کرد که مسکو بر انعقاد یک پیمان صلح جامع با در نظر گرفتن مواضع “حیاتی” طرف روسی اصرار دارد.
وی به خبرنگاران گفت: “ما اصرار داریم که علاوه بر وضعیت بی‌طرف شدن اوکراین، علاوه بر تضمین امنیت اوکراین، تعدادی از مواضع حیاتی برای کشور ما را در نظر می‌ گیرد که شامل غیرنظامی‌سازی، نازی‌زدایی اوکراین و به رسمیت شناختن حاکمیت روسیه بر شبه جزیره کریمه و به رسمیت شناختن استقلال دو منطقه دونتسک و لوهانسک مدینسکی می شود و بدون در نظر گرفتن این مسائل، به نظر من انعقاد پیمان صلح بعید است.”
مدینسکی افزود که طرف اوکراینی “در وهله نخست نگران دریافت ضمانت‌های امنیتی از قدرت های ثالث در صورت عدم پیوستن اوکراین به ناتو است.” سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه پیش از این گفته بود که مذاکرات بین روسیه و اوکراین دشوار است، برای اینکه کی‌یف دائما در حال تغییر مواضع خویش است.

18))

بایدن بطور تلویحی اعتراف کرد که نظامیان آمریکایی در اوکراین حضور دارند

جو بایدن، رئیس‌ جمهوری ایالات متحده روز جمعه در جریان سخنرانی خود در جمع نیروهای نظامی آمریکایی مستقر در خاک لهستان، اعتراف کرد که آنها می‌ توانند از اوکراین بازدید کرده و با چشمان خود ببینند که در این کشور چه می‌گذرد.
بعد از آن کاخ سفید تاکید کرد که ایالات متحده هنوز برنامه ای برای اعزام نیروی نظامی به اوکراین ندارد. 

پیش از این شواهد ویدئویی از حضور نظامیان آمریکایی در کنار ارتش اوکراین در شبکه های اجتماعی منتشر شده است.

 (19)

شدید ترین بحران انسانی در منطقه دونباس قبل از آغاز حمله به اوکراین

میخائیل میزینتسف، رئیس مرکز کنترل دفاع ملی فدراسیون روسیه روز جمعه در نشست خبری مقامات وزارت دفاع اعلام کرد “عملیات نظامی ویژه در اوکراین” با اهداف و مقاصد مربوطه با یک دوره هشت ساله شدیدترین فاجعه انسانی در منطقه دونباس پیش از آن انجام شد که بیش از شش و نیم میلیون مردم ساکن این منطقه قربانی نقض حقوق بشر جدی از سوی مقامات کی یف شدند، تعداد کشته شدگان ساکنان دونباس نیز بیش از 14 هزار نفر و 500 نفر شده است.

به گفته این مقام نظامی، در نتیجه گلوله باران تقریباً روزانه نیروهای مسلح اوکراین و گردان‌های نیروهای ملی گرا، 4 هزار و 115 تأسیسات زیربنایی تخریب و 55 هزار و 310 تأسیسات شهری، از جمله ساختمان مسکونی، مؤسسات آموزشی، بیمارستان و بسیاری دیگر از تأسیسات مهم اجتماعی آسیب دیدند.

میزینتسیف یادآور شد که از ماه آوریل سال 2014 تا فوریه سال 2022، یک میلیون و 451 هزار و 304 نفر از ساکنان منطقه دونباس مجبور به ترک خانه‌های خود شده و به خاک فدراسیون روسیه پناهنده شدند. به گفته وی، از زمان آغاز عملیات نظامی نیز تقریبا 420 هزار نفر از مناطق خطرناک اوکراین و دو منطقه دونتسک و لوهانسک به روسیه تخلیه شده‌اند.

پایان