به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

چرا نشست آمریکا و کره شمالی شکست خورد؟

آمریکایی‌ها در دستیابی به خلع سلاح هسته ای کره شمالی موفق نشد‌‌ند

نویسنده:
ولادمیر پروخواتیلوف
مترجم:
ک. رادین
برگرفته از :
سایت روسی بنیاد فرهنگ استراتژیک، اول مارس ۲۰۱۹

نشریه آمریکایی آتلانتیک آنطور که افسر پیشین سرویس اطلاعاتی آمریکا جوزف ده ترانی نقل کرده، اطلاع یافت که پیونگ یانگ متنی صادقانه و بی‌پرده و «بسیار واضح» به آمریکایی‌ها پیشنهاد داده که: «ما را به‌عنوان دولت دارنده سلاح هسته‌ای به‌رسمیت بشناسید و ما دوست خوب ایالات متحده خواهیم بود. شما این مسئله را با پاکستان انجام دادید». به‌گفته افسر اطلاعاتی پیشین آمریکایی آنها می‌خواستند از ترامپ قراردادی مانند آنچه که در زمان خود پاکستان و هند به‌دست آورده بودند، ‌به‌دست بیاورند. مجله آمریکایی آتلانتیک تأکید می‌کند که نتیجه منفی مذاکرات آمریکا و کره شمالی بر درگیری مسلحانه‌ای که در زمان نشست در ‌هانوی، بین هند و پاکستان شعله‌ور شد، تاثیر داشت.

رئیس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ و رهبر جمهوری دمکراتیک خلق کره، کیم جونگ اون ۲۸ فوریه در دومین روز نشست سران آمریکا و کره شمالی گفت‌و‌گوی‌های طولانی را در قدیمی‌ترین هتل ‌هانوی «سوفیتل لگند متروپل» برگزار کردند و حداقل روی سه نکته سند مشترک موسوم به اعلامیه ‌هانوی توافق کردند. با این حال نشست به‌طور ناگهانی قطع شد و «دو رهبر هتلی را که مذاکره می‌کردند، تقریبا پس از ۴/۵ ساعت از آغاز مذاکرات، ترک کردند». سی ان ان در این‌باره ضمن اشاره به اینکه «ترامپ و کیم جونگ اون رفتند»، گزارش داد که «ناهار کاری و مراسم امضای توافق‌نامه مشترک از برنامه اجلاس لغو شد.»

در کنفرانس مطبوعاتی که بعدا برگزار شد ترامپ اعلام کرد که کره شمالی می‌خواهد که آمریکا تمام تحریم‌های اعمال شده علیه کره شمالی را لغو کند، اما وی آماده نبوده که این کار را انجام دهد و مجبور شده نشست را قطع کند. فوکس نیوز گزارش می‌دهد آمریکا آن‌طور که ترامپ گفت به‌نوبه خود از کیم جونگ اون خواسته است که درمورد «خلع سلاح هسته‌ای» بیشتر کار کند، اما «او برای این مسئله آماده نبود». ترامپ گفت که «گاهی اتفاق می‌افتد که پیاده باید بروید و این درست چنین حالتی است. از همان آغاز من درباره اینکه شتاب در مسئله برای من چنان مهم نیست بسیار زیاد صحبت کردم. مهم آن است که ما در مورد توافق درست بحث کنیم». هم‌چنین سی ان ان گزارش داد که در زمان نشست گسترده دو رهبر در مورد چشم‌انداز گشایش دفتر آمریکا در پیونگ یانگ بحث کردند. «کیم گفت که او از این ایده استقبال کرده» و ترامپ آنرا «خوب» دانسته است.‌ «با وجود این بعدا معلوم شد که این شانس‌ها ـ همراه با دیگر امتیازات و توافق‌نامه‌ها ـ برباد رفته است، هرچند کاخ سفید اصرار داشت که مذاکرات ثمربخش بودند».

آسوشیتدس پرس تصریح می‌کند که به‌گفته ترامپ جلسه او با رهبر کره شمالی کیم جونگ اون پس از آنکه کره شمالی خواستار لغو کامل تحریم‌های بین‌المللی‌، در ازای بسته شدن تاسیسات هسته‌ای کره شمالی در یونگ بیون شد، با شکست روبرو گردید. دونالد ترامپ و وزیر امورخارجه پومپئو به خبرنگاران اعلام کردند که «آمریکا مایل نیست توافقی را بدون آنکه کره شمالی از تاسیسات هسته‌ای مخفی خود خارج از یونگ‌بیون و همچنین از برنامه‌های موشکی و کلاهک‌های خود امتناع کند»، انجام دهد. بر‌اساس گزارش آژانس خبری آسوشیتدس پرس واشنگتن نباید با لغو تحریم‌ها در ازای بسته شدن تنها یک واحد هسته‌ای در یونگ بیون موافقت کند، «زیرا معتقد است که کره شمالی از دیگر مراکز غنی‌سازی اورانیوم پنهان شده در سراسر کشور مخفیانه بهره‌برداری می‌کند.» این خبرگزاری اشاره می‌کند که «این اجلاس حتی بدون توافق در زمینه مسائل نمادین مانند اعلام پایان جنگ در کره یا افتتاح دفتر ارتباطی آمریکا در پیونگ یانگ به پایان ‌رسید». وب‌سایت سیاسی هیل اعلام کرد که همه رسانه‌های آمریکا نوشتند که جلسه در ‌هانوی به‌خاطر توجه مخاطبان آمریکایی، تحت‌الشعاع جلسات دادرسی کنگره آمریکا در مورد مایکل کوهن، وکیل شخصی ترامپ، که به‌صورت آنلاین پخش می‌شد، قرار گرفت. کوهن در برابر کمیته نظارت و اصلاحات مجلس نمایندگان اعلام کرد که ترامپ «نژاد‌پرست» و «‌فریب‌کار» است و او آگاهانه می‌دانست که ویکی لیکس با دست‌کاری پست الکترونیکی حزب دمکرات در زمان مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶»، به حزب دمکرات خسارت جبران‌ناپذیری به‌بار آورده است.

لس آنجلس تایمز گزارش داد که ترامپ ضمن سخنرانی در یک کنفرانس مطبوعاتی در ‌هانوی مجبور شد شهادت کوهن را رد کند و در «توییتی» نوشت که او «به‌خاطر کاهش دوره زندانش دروغ می‌گوید». جلسات دادرسی دراماتیک در کنگره آمریکا که در جریان آن مایکل کوهن دونالد ترامپ را متهم کرد که او نه تنها « نژاد‌پرست» و «فریب‌کار» است، بلکه هم‌چنین ترامپ نقض‌کننده قوانین بانکی، مالیاتی و قانون انتخابات است، در وقت شام در هتل متروپل‌ هانوی پخش شد. پخش جلسه دادرسی در کنگره روی اکران بزرگی در چند قدمی ‌میزی که ترامپ و کیم جونگ اون نشسته بودند، رفت. لس آنجلس تایمز اشاره می‌کند «شهادت انفجارآمیز کوهن» به‌وضوح ترامپ را شوکه کرد.

نشست‌ هانوی در اروپا اگرچه نه آنقدر به‌دقت موضوع برکسیت، مورد بحث قرار گرفت. در بریتانیا دیلی میل اشاره کرد که «در عناوین روزنامه‌ها مایکل کوهن به‌خاطر اینکه علیه رئیس سابق خود شهادت داد در جایگاه اول قرار گرفت» و «ظاهر شدن کوهن سخنرانی رئیس‌جمهور در ‌هانوی را تحت‌الشعاع قرار داد».

نشریه آمریکایی آتلانتیک آنطور که افسر پیشین سرویس اطلاعاتی آمریکا جوزف ده ترانی نقل کرده، اطلاع یافت که پیونگ یانگ متنی صادقانه و بی‌پرده و «بسیار واضح» به آمریکایی‌ها پیشنهاد داده که: «ما را به‌عنوان دولت دارنده سلاح هسته‌ای به‌رسمیت بشناسید و ما دوست خوب ایالات متحده خواهیم بود. شما این مسئله را با پاکستان انجام دادید». به‌گفته افسر اطلاعاتی پیشین آمریکایی آنها می‌خواستند از ترامپ قراردادی مانند آنچه که در زمان خود پاکستان و هند به‌دست آورده بودند، ‌به‌دست بیاورند. مجله آمریکایی آتلانتیک تأکید می‌کند که نتیجه منفی مذاکرات آمریکا و کره شمالی بر درگیری مسلحانه‌ای که در زمان نشست در ‌هانوی، بین هند و پاکستان شعله‌ور شد، تاثیر داشت.

این مجله آمریکایی نوشته است: «دهلی نو و اسلام آباد متوجه هستند که داشتن سلاح هسته‌ای نه تنها جایگاه قانونی آنها را در جهان به‌عنوان دولت‌های قدرت‌مند تقویت می‌کند، بلکه ابزار قابل اعتمادی را برای مقابله با تهدیدات واقعی و احتمالی فراهم می‌کند. این است دلیل اصلی‌ای که کمتر کسی باور دارد که کیم از سلاح هسته‌ای چشم‌پوشی کند. از قرائن چنین بر‌می‌آید که نه دولت فعلی آمریکا و نه دولت بعدی در دست یافتن به خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی موفق نخواهند شد.»