ساعت "کنزل" نمادی از نوستالوژی؛ اما به روایتی دیگر

نویسنده: مهرالدین مشید نه یک ساعت؛ بلکه حماسه ای در فضای…

ریبوار طاها

آقای "ریبوار طاها" (به کُردی: ڕێبوار تەها) با نام کامل…

نقارۀ جنگ 

رسول پویان  نـوای ســال نــویــن تـا نقـارۀ جـنگ است  به خون خلق…

عرفان و زبان

– دکتر بیژن باران من در جهان لغات دیگران می…

ای حزب قهرمان انیس  ستمکشان

      به افتخارسالگرد حزب پر   افتخاردموکراتیک خلق افغانستان ای حزب قهرمان انیس  ستمکشان یادت…

ریباز سالار

آقای "ریباز سالار" (به کُردی: ڕێباز سالار) با نام کامل…

تهاجمی خونین و آغاز مداخله ها و پایان حاکمیت ملی…

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجمی که افغانستان را به میدان جنگ های…

میا پیشم!

امین الله مفکرامینی        2024-28-12! میا پیشم تو دلـــدارممزن زخمه دلی زارم رهی دوستی…

شماره چهارم سال ۲۷ م محبت

شماره چهارم سال ۲۷ م محبت از چاپ برآمد. پیشکش می…

دولت پدیده عقلی – تحلیل موردی حمله پاکستان در ولایت پکتیکا

دولت پدیده قوم و یا دینی مطلق نیست. و دین…

هر شکستی ما را شکست و هیچ شکستی شکست ما…

نویسنده: مهرالدین مشید با تاسف که تنها ما نسل شکست خورده…

نوروز نبودت

- بیژن باران چه کنم با این همه گل و…

عرفان در مغز

دکتر بیژن باران     لامارک 200 سال پیش گفت: به پذیرش…

نماد های تاریخی- ملی و نقش آن در حفظ هویت…

نور محمد غفوری اشیاء، تصاویر، نشان‌ها، مفاهیم، یا شخصیت‌هایی که نمایانگر…

در دنیای دیجیتالی امروز، انسان‌ها به مراتب آسیب پذیرتر شده…

دیوارها موش دارند و موش‌ها گوش! این مثل یا زبانزد عام…

خالق تروریستهای اسلامی؛ الله است یا امریکا؟

افشاگری جسورانه از ژرفای حقیقت سلیمان کبیر نوری بخش نخست  درین جا می…

چگونه این بار حقانی ها روی آنتن رسانه ها قرار…

نویسنده: مهرالدین مشید از یک خلیفه ی انتحاری تا "امید تغییر"…

شب یلدا 

شب یلدا شبی شور و سرور است  شب تجلیل از مدت…

سجده ی عشق!

امین الله مفکر امینی      2024-21-12! بیا کــــه دل ز تنهایــی به کفیدن…

فلسفه کانت؛ تئوری انقلاب فرانسه شد

Immanuel Kant (1724-1804) آرام بختیاری  نیاز انسان عقلگرا به فلسفه انتقادی. کانت (1804-1724.م)،…

«
»

چرا دعاء های ما قبول نميگردد

تتبع ونگارش :

الحاج امــیـن الـدیــن » سعـیـدی – سعید افـغــانی«

مدیـــر مطـالعات سـتراتیژیک افغان و

مسؤل مرکز کلتوری دحـــــق لاره-  جرمن

« وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ » ( سورة غافر: آیه 60 )
پروردگار با عظمت ما میفرماید : « مرا بخوانيد، تا دعای شما را اجابت نمايم همانا کسانيکه از عبادت من تکبر می ورزند بزودی با خواری وارد دوزخ خواهند شد. »
مورخین مینویسند : روزی  صفیان ثوری  که جمله  دوستان خوبی ، از ابراهیم ابن عجم (رح) که از علمای  مشهور سالهای قر ن سوم بود در مورد اين آيت قران مجید پرسیدند « که ما دعا‌ء میکنیم ولی مستجاب نميگردد » وی درجواب شان  فرمود :
خداوند را ميشناسید ولی از او فرمان برداری نميکنيد.
قران را تلاوت ميکنيد ولی به آن عمل نميکنيد.
شيطان را ميشناسيد اما با او سازگار استيد.
اظهار ميکنيد که محمد صلی الله و علیه و سلم را دوست داريد، اما سنت او را رها کرده ايد.
ميگويد که
 جنت را دوست داريد، اما برای بدست آوردن آن عمل نميکنيد.
از آتش دورخ میترسید  ، اما از گناه اجتناب نمی ورزيد.
ميگويد مرگ حق است اما برای آن آماده گی نميگيريد.
از ديگران عيبجوی ميکنيد، اما تقصير خود را ناديده ميگيريد.
از رزق که خداوند برايتان ارزاني داشته صرف ميکنيد، اما او را شکر گزاری نميکنيد.
اجساد را در دفن ميکنيد ، ولی از آن عبرت نميگيريد.

یادداشت :
ابوعبدالله سفیان (سفیان ثوری کوفی)  یکی از علمای شهیر جهان اسلام است ، مورخین تاریخ  تولد او را بین سالهای 95 تا 97 هجری قمری  ذکر نموده اند .  و در سال 144 ق به مکه و مدینه رفت و در همان سر زمین مسکن گزین شد. میگویند :در علم حدیث و علوم دیگر تبحر داشت. ومطابق روایات : « اوزاعی و ابن جریح و امام  مالک » در زمره شاگردانش بود .