کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

چرا اوباما علیه داعش در عراق وارد عمل شد؟

/تحلیل – القدس العربی/

پس از آنکه گروه “دولت اسلامی” (داعش) خسارت‌های زیادی به نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان عراق وارد کرد و توانست کنترل برخی مناطق مهم از جمله سد موصل و برخی میادین نفتی را در دست بگیرد و آوارگی صدها هزار تن از مسیحیان، ایزدی‌ها و ترکمان‌ها را باعث شد، واشنگتن حملات هوایی را علیه نیروهای داعش آغاز کرد.

 روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی در تحلیلی با عنوان “چرا اوباما علیه داعش در عراق وارد عمل شد؟” نوشت: «تراژدی انسانی در شمال عراق نتیجه دیروز نیست بلکه با سقوط موصل توسط داعش در دهم ژوئن گذشته آغاز شد که منجر به خالی شدن این شهر از مسیحیان برای اولین بار از حدود 1500 سال پیش شد.

طی هفته‌های گذشته لوئیس رافائل ساکو، اسقف اعظم کلیسای کلدانی در عراق و جهان خواهان حمایت جهانی از مردم عراق در مقابله با داعش شد اما درخواست وی بر گوش افرادی که گوش شنوا نداشتند از جمله باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا تاثیری نداشت.

پس چه چیزی اوباما را برانگیخت تا اخیرا علیه داعش در عراق وارد عمل شود؟ آیا وی واقعا نگران وقوع کشتار جمعی در عراق است همانطور که در سخنرانی روز پنجشنبه خود به این مساله پرداخت؟ آیا از اقدامات داعش در موصل در طول حدود دو ماه و جنایت‌هایی که در طول دو سال در سوریه انجام داده بود، چیزی نشنیده بود؟ آیا وی اقلیت‌های ایزدی را که در سخنرانی خود آن‌ها را “اقلیت مذهبی و قدیمی و مورد تهدید” خوانده بود، بیشتر از مسیحی‌ها یا دیگر اقلیت‌ها دوست داشت؟

حقیقت این است که اقدام واشنگتن برای هدف قرار دادن مواضع داعش در عراق به خاطر مسائلی است که هیچ ربطی به نجات اقلیت‌های دینی یا قدیمی در عراق ندارد و با هدف از بین بردن داعش یا حتی تضعیف آن صورت نگرفته است بلکه به دلایل دیگری واشنگتن دست به چنین اقدامی زده است. از جمله این دلایل یکی این است که اوباما برای حمایت از کردها و عدم سقوط دولت شبه مستقل آن‌ها و به خاطر منافع خود دست به چنین اقدامی زده است.

به ویژه باید این مساله را یادآور شد که مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق پیشتر تصمیم خود را برای برگزاری همه پرسی جهت تعیین سرنوشت کردها اعلام کرده بود. همچنین روابط اقتصادی بسیار قوی میان آمریکا و کردستان عراق وجود دارد و به نظر می‌رسد درخواست بارزانی از واشنگتن برای کمک به پیشمرگ‌ها علیه داعش و به ویژه پس از عقب‌نشینی پیشمرگ‌ها از سنجار و دیگر مناطق نشان می‌دهد که بارزانی از لحن مغرورانه خود به ویژه زمانی که دستور اشغال کرکوک را داد، کناره‌گیری کرده است.

دوم اینکه مداخله اوباما پس از ساعات اندکی از اعلام شرکت‌های نفتی غربی برای خارج کردن کارمندان خود از شمال عراق به دلیل پیشروی داعش اتفاق افتاد چرا که این اقدام بر جریان نقل و انتقال نفت تاثیر می‌گذارد.

سوم اینکه سقوط اقلیم کردستان راه را در مقابل داعش برای تهدید کشورهای همجوار در شمال و شرق عراق باز می‌کند طوری که خطر مستقیمی برای منافع حیاتی آمریکا محسوب می‌شود.

چهارم اینکه سقوط سد استراتژیک موصل اوج فتوحات نیروهای داعش محسوب می‌شود اما چالش واقعی در سوریه و عراق نیست اما عزم داعشی‌ها را برای حمله به بغداد بیشتر می‌کند و کشتارها و جنگ خیابانی طولانی‌مدت را به همراه خواهد داشت.

پنجم اینکه حملات هوایی آمریکا احتمالا در تحقق اهداف خود شکست خواهد خورد چرا که مقابله با داعش حملات زمینی را می‌طلبد و این چیزی است که اوباما برای جلوگیری از تکرار اشتباه جورج بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا با آن مخالف است.

ششم اینکه مداخله یک جانبه آمریکا احتمالا توازن نظامی را تغییر نمی‌دهد. در واقع کاخ سفید به شخصه از هدف قرار دادن داعش یا حتی تضعیف آن صحبت نمی‌کند و این مساله که حضور نظامی آمریکا در عراق توازن نظامی را تغییر نمی‌دهد خود ابزار تبلیغاتی برای داعش به حساب می‌آید.

پس از این تحولات نیروهای داعش در حال حاضر با نیروهای اربیل درگیر جنگ هستند. با توجه به پیشروی‌های داعش در حال حاضر باید اقداماتی برای شناخت حامیان این گروه صورت بگیرد چرا که داعش خطری منطقه‌ای محسوب می‌شود و حملات داعش به نیروهای لبنانی در شهرک عرسال و اخبار منتشر شده در خصوص انتقال هزاران تن از داعشی‌ها به لیبی برای انجام حملاتی در مرزهای مصر خود دلیلی به وجود خطر جدی داعش است.»