به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

چرا افغانستان هنوز هم یک کشور خطرناک است؟

فرهاد

 

کنون با گذشت لحظه و روزها

غبار تهمت و دروغ ناروا

غبار حرفها و گفته ها

ز چهره دوستان و دشمنان

به آب آزمون شد

فانی

سخنگوی قصر سفید میگوید

افغانستان هنوز م یک کشور خطرناک است می افزاید با وجود هفت سال از تلاش های مثمر و مصرف میلیاردها دالر و از دست دادن صد ها سرباز، اداره اوباما هنوز هم افغانستان را یک کشور خطرناک میداند می افزاید این یک نقطه روشن است که وضعیت افغانستان در حال حاضر بسیار دشوار و این کشور خطرناک است از اوضاع گذشته درس گرفته شده در حالی که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان بیش از یکسال میشود که مسئولیت امنیت کشور خویش را دارند با در نظر داشت اوضاع افغانستان نیروهای امریکایی در کنار آموزش نیروهای افغان عملیات ضد هراس افگنی را نیز به پیش می برند وی میگوید این هم یک ماموریت است که نیروهای نظامی امریکایی آنرا به عهده گرفته اند و هم بخاطر حفاظت کشورشان نیروهای که در افغانستان خدمت میکنند با تروریزم مقابله مینمایند اضافه نمود و برای حفاظت و مبارزه با سازمان های افراطی که در منطقه و جهان فعالیت مینمایند در افغانستان میباشند!

مردم و آگاهان امور در رابطه به گفته های فوق دیدگاه های خویش را چنین بیان داشته اند!

از آغاز هجوم نیروهای امریکا و متحدین منطقه و جهانی شان به کشور ما سران کشورها و ادارات متذکره اگر به تعهدات خویش در مبارزه با تروریزم، مواد مخدر، حکومت داری خوب، دفاع از حقوق بشر، زن، احیا و بازسازی صادق می بودند با انجام بازیهای ریا کارانه دو گانه کشور ما را به یک جهنم به باشندگان آن مبدل نمی ساختند به جای نصب افراد و گروهای متهم به فساد، غارتگر، جنگ افروز، قانون ستیزان، مردم ستیزان، زن ستیزان، فرهنگ ستیزان به قشر آگاه جامعه کادرهای مسلکی، تحصیل کرده، صادق مراجعه میکردند به ارزش هزاران میلیارد دالر ثروت های مادی و معنوی کشور ما را قربانی اهداف شوم نظامیان پاکستان و مافیای بین اللملی نمی کردند با راه اندازی جنگ های نیابتی زمینه مداخله کشورهای منطقه و جهان را در امور داخلی کشور ما مساعد نمی ساختند با مسلط ساختن مافیای مواد مخدر، اقتصادی، صاحبان اقتصاد جنگی و نا مشروع در کشور زمینه نابودی هزاران دستگاه های بزرگ تولیدی خدماتی، تجارتی دولتی و مختلط را زیر بهانه خصوصی سازی مساعد نمی ساختند با ورشکست ساختند ده ها هزار دستگاه های خصوصی، کوپراتیفی زمینه فرار سرمایه و  میلیونها تن را از کشور افزایش بیکاری، فقر، مبتلا شدن سه میلیون تن به مواد مخدر، آدم ربائی ها، سرقت های مسلحانه جنایات سازمان یافته را در کشور مساعد نمی ساختند. با راه اندازی انتخابات ریاست جمهوری شورا های ولایتی، پارلمانی که با تقلب گسترده همراه بود میدان را برای آنهایی که متهم به زور گویان، غاضبین زمین، عاملین فساد گسترده، جنگ افروزان، قاچاقبران میباشند مساعد نمی ساختند و با برادر خواندن هراس افگنان گوش نمیدادند. بخاطر اهداف بعدی یعنی دسترسی به ثروت های مادی معنوی کشورهای منطقه زمینه رشد هراس افگنان را که زیر نام طالب، القاعده، داعش و غیره که به کشتار مردم ما ادامه میدهند در کشور مساعد نمیساختند امروز ده ها میلیون مردم ما به این سرنوشت خونین مبتلا نمی شدند و قصر سفید متحدین جهانی و منطقه آنها زهر شکست ننگین را در افغانستان نمی چشیدند. سرزمین جنت نشان ما به جای خطرناک مبدل نمی شد.

وزیر دفاع امریکا میگوید برای حضور دراز مدت و جنگ سخت در افغانستان آمادگی میگیرد. وی هشدار داد که سال 2016 سال دشواری خواهد بود اما واشنگتن و هم پیمانانش برای نبرد در این سال آمادگی میگیرند می افزاید برای این نبرد مدت درازی در افغانستان خواهیم بود. در ادامه سخنانش گفت رئیس جمهور اعضای ائتلاف تعهد سپرده اند که در کنار افغانستان باقی خواهند ماند. پس از سالهای 2016 – 2017 و پس از آن در این کشور خواهیم ماند. در حالی که مسئولین وزارت دفاع ملی داخله از دفاع قهرمانه در سال های 2016 ابراز آمادگی نموده اند.

مردم ما را عقیده بر آن است که سران امریکایی با نشر و پخش خبرهای غرض آلود خویش زمینه رشد و بلند بردن مورال هراس افگنان را در کشور ما بلند برده تا بتوانند زیر نام مبارزه با هراس افگنی مسئله بود و باش دوامدار خویش را بالای مردم امریکا منطقه و کشور ما بقبولانند می افزایند مردم از تکرار بازیهای دوگانه و ریا کارانه امریکا سخت نگارن بود زیرا که

با وجود امضا تفاهم نامه امنیتی بین امریکا و افغانستان بازیگران نخواستند صلح و ثبات واقعی در کشور ما تامین گردد. سپردن سه صد عراده سلاح های پیشرفته ثقیل را که در افغانستان بالای مردم آزمایش نموده بودند به نظامیان پاکستانی پرتاب هزاران فیر راکت از آن طرف خط دیورند و سکوت نظامیان امریکایی و ناتو اثبات ادعای ماست از همین لحاظ است مردم به وعده های دروغین سر خرمن اعتماد نکرده می افزایند نظامیان امریکا و ناتو نباید از طریق وارد کردن فشارهای نظامی و استخباراتی مردم ما را وادار به حضور دوامدار خویش سازند. بهترین رسیدن به این آرزوها همکاری صادقانه و متقابلا مفید مطابق نیازمندی های مردم و هردو کشور ما میباشد.

از جانب دیگر بازیهای حامیان تروریستان که در قدرت تکیه زده اند سبب افزایش خون ریزی ها و جنایات در کشور گردیده وزیر داخله کشور میگوید یک عده از مقامات ذیصلاح نمیخواستند عملیات در دند غوری و قریه شهاب الدین ولایت بغلان آغاز شود می افزایند گلاب منگل وزیر سرحدات با امضا تفاهم نامه همرای طالبان منطقه متذکره را به بزرگترین پایگاه آموزش و پرورش هراس افگنان در ولایات شمال مبدل ساخته چرا مورد بازپرس قرار نمیگیرند. جنرال مراد علی مراد میگوید در عملیات که در دندغوری و قریه شهاب الدین ولایت بغلان صورت گرفت دها هراس افگنان در ولایت بغلان کشته و زخمی شدند که پاکستانی ها نیز شامل آن میباشند.

مردم میگویند اگر عملیات به وقت زمان آن صورت میگرفت امروز صد ها تن هموطنان قربانی اهداف هراس افگنان و حامیان خارجی شان قرار نمیگرفت و میلیونها خانواده از جمله شهروندان کابل از نور برق محروم نمی شدند.

هراس افگنان طبق سناریو باداران خارجی خویش با به شهادت رسانیدن خبرنگاران و قلم به دستان میخواهند صدای حق و عدالت خواهی مردم افغانستان را خاموش نمایند. شهادت یک تن خبرنگار تلویزیون ملی در ننگرهار حمله بالای معاون تلویزیون در بلخ که در همین هفته صورت گرفت مثال زنده آن میباشد. زخمی ساختن ریزه گل به واسطه شوهرش، تجاوز بالای یک زن در ولایت کندهار، حمله انتحاری در ناحیه دهمزنگ شهر کابل که چندین تن شهید و زخمی داشت سخت زنان با عزت و مردم شریف ما را نگران ساخته مردم این بازی ها را بخش از بازیهای هراس افگنان و حامیان خارجی شان بخاطر ایجاد فضای ترس و وحشت غرض خاموش ساختن صدای زن در افغانستان میدانند افزایش آدم ربائی سرقت های مسلحانه، زور گویی، مردم ستیزی در شهرها از جمله شهر کابل سخت مردم ما را در این سرمای زمستان نگران ساخته است.

داکتر عبدالله عبدالله و نخست وزیر هندوستان در دیداری که داشتند در مبارزه با هراس افگنی تاکید نمودند مردم و آگاهان همکاری دوستانه کشور هندوستان را در همه عرصه ها از جمله فرهنگی، اقتصادی، تجارتی، امنیتی امیدوار کننده خواهان گسترش آن میباشند! وزیر داخله آلمان در دیداری که با وزیر داخله افغانستان داشت میگوید آنعده مهاجرین که اسناد قانونی را ارایه نکرده از آلمان اخراج میشوند. با تاسف هنوز هم وزیر داخله متذکره از واقعیت های کشور ما خود را بی خبر انداخته نمیخواهد که بگوید که سران کشورهای غربی از جمله آلمان با انجام بازیهای خونین و ریا کارانه خویش زیر بهانه مبارزه با هراس افگنی کشور ما را برای ده ها میلیون مردم آن به یک جهنم و میلیونها تن را وادار به مهاجرت در سراسر جهان ساخته اند. اگر سران کشورهای متذکره وجدان و خرد داشته باشند در کشوری که مردم آن زیر آتش خونین قرار داشته مردم در زیر سایه فقر، گرسنگی و پاشنه های آهنین خونین جنایت کاران قرن بیست و یک دست و پا زده جان میدهد از این اسناد بهتر و معتبر برای پناهندگان دیگر چه میباشد.

خلاصه این که تجربه چهار دهه به خصوص پانزده سال گذشته ثابت ساخت که بزرگترین عوامل دشواری های موجود در کشور بازی های ریا کارانه و دو گانه سران قصر سفید متحدین جهانی و منطقه آن بوده که کشور ما را یکبار دیگر به یک کشور نهایت خطرناک برای ده ها میلیون باشندگان آن و میدان بازی های خونین جنایت کارانه هراس افگنان، تروریستان، مافیای مواد مخدر، اقتصادی، صاحبان سرمایه جنگی، غیر مشروع، عاملین فساد گسترده، غاضبین میلیونها جریب زمین، قاتلین میلیونها مردم، مردم ستیزان، زن ستیزان، قانون ستیزان، فرهنگ ستیزان، عاملین خشونت های خانواده گی، دامن زدن خصومت های قومی، لسانی، مذهبی، تنظیمی، حزبی، قاچاقبران هزاران معادن، جنگلات مثمر و غیر مثمر، آثار باستانی و غیره مبدل ساخته است.

به باور ما سران قصر سفید اگر بجای بازی های فوق رقابت های علمی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی را جایگزین رقابت های خصمانه استخباراتی، نظامی، سیاسی که در رابطه یه کشور ما بین کشورهای منطقه و جهان جریان دارد می ساختند امروز ده ها میلیون مردم ما به این سرنوشت خونین مبتلا نمی شدند.

مردم ما می پرسند بخاطر بیرون رفت از وضع موجود چه باید کرد؟

به باور ما وقت آن رسیده که تمام نیروهای سالم اندیش کشور بخاطر نجات کشور و مردم از وضع موجود متحدانه صدای اعتراض خویش را بخاطر اصلاح اداره موجود و ختم بازی های خونین بازیگران که با پخش و نشر اخبار گمراه کننده فضای ترس و وحشت را در کشور و منطقه خلق کرده از طریق مبارزات مسالمت آمیز حرکات جامعه مدنی، وسایل اطلاعات جمعی بلند نمایند نگذارند که از این بیشتر کشور و مردم ما مثل گذشته قربانی اهداف شوم کشور گشایان گردند زیرا که در بازی های متذکره میلیونها تن گوشت دهن توب و مواد سوخت جنگ افروزان گردیده کدام سودی به دست نیاورده اند!