جامعه دین زده چگونه است؟

عبارت از جامعه می باشد٬ که دیندار از دین٬ چون…

نوای خلقِ غمدیدهء بغلان!

امین الله مفکر امینی       2024-13-05 آسمـان گرفته سخت برما، زمیــــن از سوی…

تنهایی و غربت شناخت نامه ی تبعید

نویسنده: مهرالدین مشید روایت دیگری از تنهایی و غربت روایت تبعید یعنی…

دست یاری 

بر بلای سیل بغلان مبتلا است  ساکنان اش زین مصیبت در…

تجلیل از روزمادردرکشورشاهی هالند

بتاریخ 12می سالجاری درشهرارنهم کشورشاهی هالند محفل باشکوهی ازسوی شوراي…

بجنبید ایکه خود ها، حامییان حقوق بشرخوانید!

امین الله مفکر امینی       2014-13-05! ندانم چطور گویم ویا به تصویر کشمدردوناله…

اینجا بغلان است، آدمیت را سیل برده است!

سیامک بهاری “ما نه غذا داریم، نه آب آشامیدنی، نه سرپناه،…

خشم سیلاب

رسول پویان خانه و باغ و زمین و روستا ویران گشت خـشـم…

 قاضی ی شهر شرف

محمد عالم افتخار مال تاجـر غرق دریا گشـته بود تاجر آنجا محوِ…

خیزش های مردمی نشانه های شکست طلسم وحشت طالبانی

نویسنده: مهرالدین مشید تبعیض، حرمت شکنی و استبداد کار نامه ی…

مادر

ای مادر من فرخ و آباد بمانی پر خنده به لب…

چند شعر کوتاه از زانا کوردستانی

انتظارم، بوی سیگارهای زر گرفته... و روزهای تلخِ نیمه سوخته میان بغض خاموشت…

جنگ قدرت ها

رسول پویان جنگ قـدرت ها دل زخمین وخونین آورد جـای صلح و…

افراطیت پادزهر خیانت رهبران اسلام سیاسی و یا شکست مبارزات…

نویسنده: مهرالدین مشید علل و عوامل یا چگونگی و چیستی باز…

زبان آریایی یا آریویی چی شد؟

نوشته: دکتر حمیدالله مفید ——————————— زبان بازتاب خرد آدمی است و انسان…

تعامل 

نور محمد غفوری از چندی به اینطرف در مکالمات و نوشتار…

جمال غمبار

آقای "جمال غمبار"، (به کُردی: جەمال غەمبار) شاعر و نویسنده‌ی…

چین کاوشگری به نیمه تاریک ماه فرستاد

منبع تصویر، GETTY IMAGES ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳ مه ۲۰۲۴ آژانس فضایی…

        تقدیم به ستره محکمه امارت اسلامی افغانستان

معروضه محمد عالم افتخار ولد محمد قاسم دارنده تذکره تابعیت 1401100148058   حضور…

حاکمیت طالبان؛ افزایش بحران و تکانه های بی ثباتی ملی…

نویسنده: مهرالدین مشید استبداد و تبعیض طالبان و به صدا درآمدن…

«
»

پیام پوتین به غرب در آیین تحلیف

 ولادیمیر پوتین این سخنان را روز سه‌شنبه پس از آنکه برای پنجمین بار در آیین رسمی تحلیف در کاخ کرملین به عنوان رئیس‌جمهوری روسیه سوگند یاد کرد، سخنانی که با یادکردی از نیروهای روسیه در حال نبرد در عملیات نظامی ویژه در اوکراین آغاز شد.
رئیس‌جمهوری روسیه در سخنان خود گفت:‌ ما از گفت و گو با کشورهای غربی دوری نمی‌کنیم؛ انتخاب با آنها است که آیا می‌خواهند در آینده جلوی توسعه روسیه را بگیرند و می‌خواهند که ما را محدود کنند و فشار بیاورند یا اینکه می‌خواهند راهی برای رسیدن به صلح و همکاری را در پیش بگیرند.
پوتین خاطرنشان کرد:‌ گفت‌وگو درباره ثبات استراتژیک و امنیت ممکن است اما این امر از راه دیکتاتوری و از بالا نگاه کردن قابل انجام نیست.
رئیس‌جمهوری روسیه تأکید کرد:‌ این مسائل تنها با گفت و گو در شرایط مساوی و عادلانه و بر پایه جستجوی منافع مشترک، قابل حل خواهد بود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد:‌ روسیه به تلاش خود برای دستیابی به جهان چندقطبی و سیستم و فرایند عادلانه در مدیریت جهان ادامه خواهد داد.
پوتین همچنین گفت: ما آماده هستیم که روابط دوستانه خود را با کشورهای مختلف گسترش دهیم که روسیه را به عنوان یک شریک منصف می‌بینند.

اهمیت امنیت و انسجام روسیه
بخش دیگری از سخنان پوتین در آیین سوگند به عنوان رئیس‌جمهوری روسیه، درباره مسائل داخلی این کشور بود که تأکید بر اتحاد، ارزش‌های اخلاقی، خانوادگی و ملی در آن برجسته بود.
رئیس‌جمهوری روسیه خطاب به مردم این کشور گفت: به شما اطمینان می‌دهم که اهمیت امنیت ملت برای من از هر چیزی بالاتر خواهد بود و قدرت منسجم میلیون‌ها نفر از مردم روسیه، یک نیروی عظیم ایجاد می‌کند که سرنوشت کشور را تعیین می‌کند.
وی ادامه داد: این فقط خود ما هستیم که سرنوشت روسیه را برای نسل کنونی و آینده تعیین می‌کنیم.

روسیه از دوره سخت کنونی گذر خواهد کرد
پوتین خطاب به شهروندان روسیه افزود: شما شهروندان روسیه حقیقت کشور و ایمانی که به کشور دارید را نشان‌ داده‌اید، زمان‌هایی بود که ما آزمایش‌های سختی را با هم پشت سر گذاشتیم و من در خودمان این ارزش‌های تاریخی را می‌بینم و ما همیشه آزادی، ارزش‌های اخلاقی و ملی‌مان را انتخاب کرده‌ایم.
وی ادامه داد: من اطمینان دارم که از این دوره سخت گذر می‌کنیم، قوی‌تر از قبل خواهیم شد و برنامه‌های آینده و پروژه‌ها را به صورت کامل باری دستیابی به اهدافمان پیاده خواهیم کرد که این کار با حمایت مردم انجام خواهد شد.
رئیس‌جمهوری روسیه ابراز اطمینان کرد که در دولت آینده این کشور به ریاست وی، ارزش‌های خانوادگی و اخلاقی در تمام سطوح دولت مورد توجه خواهد بود و طرح‌ها برای توسعه مناطق مختلف در کشور وافزایش کیفیت زندگی و رفاه خانواده‌های روسی باید ادامه یابد.

باید از نو بسازیم برای حرکت به جلو
پوتین در ادامه سخنانش خطاب به شهروندان روسیه گفت: ما باید درس‌های گذشته را به یاد بیاوریم و از ارزش های اخلاقی‌مان فاصله نگیریم. به همین دلیل است که سیستم سیاسی و اجتماعی ما باید خیلی محکم و انعطاف پذیر نسبت به هر چالش و تهدیدی باشد که ممکن است در آینده با آن روبرو شویم.
وی ادامه داد:‌ همه فعالیت‌های دولت روسیه در راستای دستیابی به هدف کشوری مستقل و رو به رشد باشد و در این راستا باید ساختار دولتی ما انعطاف‌پذیر باشد و فرایندها را برای حرکت رو به جلو از نو بسازیم.
وی خاطرنشان کرد: در جهانی که روز به روز در حال تغییر است. ما باید به سیستمی برسیم که هر روز رقابت‌پذیری‌مان را بالاتر ببریم.
رئیس‌جمهوری روسیه از اعتماد، صداقت، نظم و جوانمردی به عنوان ارزش‌های متعالی یاد کرد و گفت: ما باید برای ۱۰ سال آینده، باید یک ساختار رو به رشدی را ایجاد و نسل جوانی را تربیت کنیم که در آینده، قدرت روسیه را افزایش خواهند داد. آینده روسیه متعلق به آنها خواهد بود.
وی ادامه داد: در این مسیر باید از رسم و رسوم تمام اقوام که در تمام سرزمین روسیه زندگی می‌کنند و نیز از فرهنگ کشور چند ملیتی خود دفاع کنیم.

تلاش می‌کنم که شایسته اعتماد ملت باشم
پوتین که در این آیین برای پنجمین بار به عنوان رئیس‌جمهوری روسیه سوگند یاد کرده بود،‌ گفت:‌ تمام تلاش خود را انجام خواهم داد که شایسته اعتماد ملت روسیه باشم و در این مسیر از تمام ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دولت استفاده می‌کنم و تأکید دارم که نتیجه اقدامات ما به اتحاد و انسجام ما و تلاش مشترک ما برای دفاع از وطن و تقویت آن بستگی دارد.
رئیس جمهوری روسیه خطاب به شهروندان این کشور گفت: ما در قبال اجداد و تاریخ چندهزار ساله خود مسئولیت داریم؛ در وهله اول،‌همیشه اجداد ما می‌دانستند که دستیابی به اهداف بزرگ،‌ تنها با هم و کنار هم بودن امکان پذیر است.
وی ادامه داد: آنها توانستند به کشور قدرتمندی برسند که الهام بخش ما است و ما صد در صد به جلو نگاه می‌کنیم و تلاش می کنیم که طرح‌های جدیدی را پیاده کنیم که توسعه و رشد ما را پویاتر می‌کند.
پوتین گفت: ما متحد هستیم و یک ملت عظیم هستیم و با هم از پس تمام آزمایشات و سختی‌ها بر می‌آییم و با هم پیروز خواهیم شد.

پوتین برای پنجمین بار به عنوان رئیس‌جمهوری روسیه سوگند یاد کرد

آیین تحلیف ریاست جمهوری یک روش تشریفاتی برای تصدی پست ریاست دولت است.
پوتین پیش از این، چهار بار در آیین تحلیف،‌ برای دفاع از قانون اساسی روسیه سوگند خورده بود.
در سال ۲۰۰۰ میلادی، ۵۲.۹۴ درصد از روس ها به نامزد ۴۷ ساله آن زمان رای دادند، در سال ۲۰۰۴ میلادی، ۷۱.۳۱ درصد واجدان شرایط شرکت در انتخابات، در سال ۲۰۱۲ میلادی ۶۳.۶ درصد و در انتخابات سال ۲۰۱۸ میلادی ۷۶.۷ درصد به وی رأی دادند.
در هشتمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه که مارس ۲۰۲۴ ( ۲۵ تا ۲۷ اسفند ۱۴۰۲) برگزار شد،‌پوتین با رکورد رأی ۸۷.۲۸ در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور باری دیگر به عنوان رئیس‌جمهوری، عهده‌دار این مسئولیت شد.

درباره تاریخچه آیین تحلیف در روسیه
مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری در روسیه در سال ۱۹۹۶ میلادی ایجاد شد، زمانی که اولین رئیس جمهور، بوریس یلتسین، برای دومین بار در بالاترین پست دولتی شروع به کار کرد. از آن زمان، این آیین دستخوش تغییرات جزئی شده است، اما نکات اصلی آن ثابت مانده است.

جزئیات آیین سوگند رئیس‌جمهوری روسیه
رئیس جمهوری روسیه از دفتر کار خود در ساختمان اول مجموعه کرملین به سالن بزرگ این کاخ رفت و در آنجا سوگند یاد کرد.پس از آن سرود ملی فدراسیون روسیه پخش شد. 
بخش اداری کاخ کرملین، در طبقه اول چند بخش شامل دفتر کار، کتابخانه و مکان دیدارها و طبقه دوم، سالن‌های برگزاری مراسم‌های رسمی را شامل می‌شود.
پوتین پس از ادای سوگند و سخنرانی، از ایوان سرخ کاخ کرملین به میدان کلیسای جامع رفت، جایی که که هنگ ریاست‌جمهوری از مقابل فرمانده کل قوای روسیه رژه رفت.
حضور رئیس‌جمهوری روسیه در کلیسای کرملین برای ادای مراسم شکرگزاری با حضور پاتریارک کریل اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس بخش دیگری از این آیین بود. 
مقامات و شخصیت‌های روسیه اعم از نمایندگان قوه مجریه، مقننه، قوه قضاییه، دولت فدراسیون روسیه، شورای فدراسیون، دومای ایالتی، اداره ریاست جمهوری و فرمانداران نمایندگان ادیان اصلی، دارندگان نشان‌های ملی، قهرمانان روسیه و همچنین روسای نمایندگی های دیپلماتیک، برخی نمایندگان سازمان های عمومی، محافل تجاری، فرماندهای نظامی، شخصیت های علمی، فرهنگی، ورزشی و روزنامه نگاران نیز به کرملین دعوت شده بودند.
مراسم تحلیف پوتین به عنوان رئیس جمهور روسیه با آتش بازی در ۳۰ منطقه این کشور به پایان رسید. 

درباره پوتین
پوتین متولد ۷ اکتبر ۱۹۵۲ (۱۵ مهر ۱۳۳۱) در لنینگراد، فارغ التحصیل دانشکده حقوق دانشگاه دولتی لنینگراد (دانشگاه دولتی سن پترزبورگ کنونی) و موسسه پرچم قرمز KGB اتحاد جماهیر شوروی (آکادمی اطلاعات خارجی کنونی) است.
او در سازمان های امنیتی دولتی خدمت کرد، در دفتر شهردار سن پترزبورگ کار کرد و در سال ۱۹۹۶ به مسکو رفت و به سمت معاون مدیر امور رئیس جمهور فدراسیون روسیه رفت. سپس در اداره رئیس جمهور فدراسیون روسیه سمت های بالایی داشت، ریاست سرویس امنیت فدرال و دبیر شورای امنیت را بر عهده داشت. او دو بار (در نیمه دوم سال ۱۹۹۹ و در سال ۲۰۰۸ – ۲۰۱۲) به عنوان نخست وزیر روسیه خدمت کرد.
زمانی که پوتین برای اولین بار در سال ۲۰۰۰ مسئولیت کشور را بر عهده گرفت، قول داد که دستور یلتسین برای “مراقبت از روسیه” اولویت اصلی او خواهد بود. رئیس‌جمهوری روسیه بارها تکرار کرده است که برنامه کلیدی وی، بهبود شرایط زندگی و افزایش درآمد روس ها است.
در طول این سال ها، وضعیت چچن، مبارزه با تروریسم، کاهش سربازی اجباری در ارتش، المپیک سوچی، جام جهانی، معرفی آزمون دولتی واحد، پروژه های ملی و ایجاد کمک هزینه زایمان و همچنین سخنرانی معروف مونیخ، عملیات در سوریه، ایجاد گروه بریکس و اتحادیه اقتصادی اوراسیا،‌ پیوستن شبه جزیره کریمه، دونباس، نووروسیا و آغاز عملیات نظامی ویژه از نکات محوری در کارنامه پوتین بوده است.

اختیارات رئیس‌جمهوری روسیه
پوتین با ادای سوگند به عنوان رئیس‌جمهوری روسیه،‌ باری دیگر مسئولیت ضمانت اجرای قانون اساسی، حقوق و آزادی های انسان و شهروندی را در این کشور برعهده می‌گیرد.

بر اساس قانون اساسی روسیه،‌ صیانت از حاکمیت ، استقلال و تمامیت دولتی کشور، اطمینان از عملکرد هماهنگ و تعامل مقامات دولتی در چارچوب قانون از مسئولیت‌های رئیس‌جمهوری این کشور است.
پوتین به عنوان رئیس دولت جهت های اصلی سیاست داخلی و خارجی را تعیین می کند، مسائل مربوط به حقوق شهروندی را حل می کند. او همچنین فرماندهی کل نیروهای مسلح روسیه را برعهده دارد.
قانون اساسی به رئیس جمهوری روسیه، اختیارات گسترده ای برای طرح‌ریزی و اجرای سیاست خارجی این کشور می دهد. این رئیس دولت است که موقعیت روسیه را در عرصه بین المللی تعیین می کند.
۶ سال پیش، پوتین در مراسم قبلی تحلیف خود به عنوان رئیس جمهور گفت که روسیه باید مدرن و پویا باشد، چالش های زمانه را جسورانه بپذیرد و در مسیر تحقق اهدافی که تاکنون به نتیجه منجر نشده، تلاش کند. 
بدین ترتیب، پوتین تا ۶ سال آینده سکاندار ریاست‌جمهوری روسیه خواهد بود.

دعوت از ۲۶۰۰ نفر برای آیین تحلیف پوتین
سخنگوی ریاست جمهوری روسیه در حاشیه آیین تحلیف رئیس‌جمهوری این کشور گفت: در مجموع حدود ۲ هزار و ۶۰۰ نفر به مراسم تحلیف پوتین دعوت شده بودند.
دیمیتری پسکوف درباره تصمیم سفرای برخی از کشورها مبنی بر عدم حضور در مراسم تحلیف پوتین اظهار داشت: این تصمیم آنها است، مراسم تحلیف در درجه اول برای شهروندان روسیه است.

زمان آغاز به کار کابینه جدید 
براساس قانون فدراسیون روسیه، پس از روی کار آمدن رئیس جمهور جدید، کابینه وزیران باید استعفا دهد و پس از آن، در مدت ۲ هفته نخست وزیر تعیین می‌شود و ۲ هفته پس از معرفی نخست‌وزیر، باید کابینه جدید تشکیل شود.
والنتینا ماتوینکو رئیس شورای فدراسیون (مجلس علیا) روسیه در این پیوند اعلام کرد:‌ فهرست گزینه‌های پیشنهادی وزیران تا ۱۵ مه (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) ارائه و در پارلمان بررسی می شود.